Borderline (personality disorder)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:55

Anique_Vaandrig schreef:
ik hoor veel mensen zeggen "dat komt me bekend voor" oid. Let erop dat dit niet hoeft te wijzen op Borderline!

Inderdaad, als je iets leest of symptomen nazoekt herken je bijna altijd wel iets. Maar zelfs als je zowat alle kenmerken herkent wil dat nog niet zeggen dat je iets ook daadwerkelijk hebt, het gaat imo om de mate waarin die kenmerken van toepassing zijn

Ik heb ook wel te maken gehad met een borderliner, vind dit wel een interessant topic om te volgen. Maakt dat ik alles weer wat beter begrijp, ondanks dat ze inmiddels het contact verbroken heeft.

Anoniem

Re: Borderline (personality disorder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:01

Borderline is aantoonbaar via een hersenscan.
Als je twijfeld kan je altijd eens met een arts gaan praten.

Sica
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:44

Meld zich...

Wat goed dat er hier zo open over gepraat kan worden!

black_kelpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:57

altingd schreef:
Eightlegged schreef:
Ik gebruikt antidepressiva, Paroxetine, sinds een half jaar ofzo en dat heeft mn leven ook echt enorm veranderd

Ik gebruik ook paroxentine,maar ik heb geen bordeline,tenminste; wat ik hier nu allemaal lees;komt me erg bekend voor,en zo voel ik me ook vaak...Ik ben bij een psyghologe geweest,en die zei dat ik depressief was...En zij zei dat ik aan de paroxentine moest,waar ik nu al zo'n 2 jaar aan ben...maar ik voel me er ook zeer goed bij...
Weet je ook hoelang jij 't moet blijven slikken enzo?
Of blijf je het je hele leven slikke?

Paroxetine zijn gewone antidepressiva, dus niet speciaal voor mensen met een bepaalde ziekte ofzo.
Ik blijf het voorlopig slikken, het bevalt me prima zo! Mijn dokter heeft het ook nog niet over afbouwen ofzo, ik denk dat ik het blijf slikken zolang het goed blijft gaan

Ik wou hier ook even complimentjes doen aan mijn vriend, ondanks mijn behoorlijke borderline zijn we inmiddels alweer 23 maanden samen!
Het is vaak echt afzien voor hem, maar hij kan er blijkbaar op zijn manier mee omgaan en we komen er elke keer weer uit.
Nu ik aan de antidepressiva ben gaat het echt heel goed

TeuntjeK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:16

Hoi ik meld me ook ik heb het niet,,
maar mn broer wel hij zit nu in de bavo,, een opvang.
ik praat er eigenlijk nie oz makkelijk over want het is best wel heftig omdat hij nog wat meer Heeft dan alleen borderline je mag me wel pmen enzo.. ik lees wel mee en mischien dat ik nog los kom om een gedeelte van mn verhaal hier te vertellen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:26

Chiqa schreef:
Borderline is aantoonbaar via een hersenscan.
Als je twijfeld kan je altijd eens met een arts gaan praten.

erhm...sorry, ik weet niet waar je deze info vandaan hebt
maar bordeline is NIET aantoonbaar met een scan
je kan met bepaalde methodes wel hersenactiviteit waarnemen in de verschillende delen van de hersenen
maar borderline is een psychiatrisch ziektebeeld en niet een somatisch(lichamelijk) probleem...
ook niet neurologisch en ook niet moleculair,
dus de stoornis bordeline kan niet aangetoond worden door een lichamelijk onderzoek op wel niveau dan ook

de enige manier om tot de diagnose borderline te komen
is gesprekken , interviews en psychologische/psychiatrische onderzoeken

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:41

_Romana_ schreef:
Ja het is behoorlijk lastig!.......

Ik vind dit wel interessant topic, ben altijd wel benieuwd naar hoe borderliners zelf er tegenover staan zeg maar. Heb wel boeken gelezen hoor maar is toch anders..

sja, ieder borderline geval is weer anders
er zijn vaak overeenkomsten tussen verschillende gevallen, maar ieder mens is anders en ook ieder geval van bordeline is net weer even anders
ook de oorzaak/trigger is weer anders bij ieder geval ...

over het algemeen is de trigger een trauma op jonge leeftijd (tussen de twee en 18 maanden, dit is de borderline fase)

maar het kan ook later gebeuren ,
en versterkt worden door andere omstandigheden, en ervaringen waardoor het disfunctionele denken word bevestigd
waardoor het disfunctionele en vaak zelfdestructieve gedrag word versterkt of meer word bevestigd ( in het zelf destructieve gedrag worden meestal ook wel omstanders "beschadigt, emotioneel dna wel lichamelijk)

mijn trigger...
sja ik ben vanaf mijn 6de tot mijn 15de gepest en niet te zuinig ook...
ik ben verschillende vrienden verloren om me heen , door overlijden door ongelukken, drugs ziektes...
ik ben op mijn tweede verhuisd en op mijn zesde weer en ik heb wat verdrongen herinneringen uit mijn vroege kindertijd, herinneringen die ik dus niet weet , maar het gevoel wat er bij hoort heb ik ervaren ...
blinde paniek , niet tof...

ik bijvoorbeeld heb vreselijk grote moeite mijn emoties te uiten ...
(lees, emoties uiten, omgaan met , bindings angst, verlatingsangst, enz....)
ik heb een paar weken terug voor het eerst in mijn leven vertelt dat ik van hem houd...
ik ben 25 (26 over een twee weken)
en het is serieus de eerste keer dat ik iemand heb gezegd wat ik voor hem voel ...
je wil niet weten hoe hard ik gejankt heb (is iets wat ik ook pas sinds een paar maanden weer kan
ik heb serieus tien jaar lang niet gehuild...ik mocht het niet, ik kon het niet ...

ik heb mijn ouders en oudste broer zo onwijs veel pijn en verdriet gedaan ...vooral tussen mijn 11de en mijn 18de...
en ik heb er zo ontzettend veel spijt van ... maar hoe veel pijn ik hen ook heb gedaan met mijn woorden...ik deed mezelf op die momenten, met ieder vals woord wat ik heb laten vallen ook ontzettend veel pijn..
woorden als messen , en ze snijden twee kanten op

maar zeggen dat ik van ze houd, heb ik nog nooit gedaan...ik kan het (nog) niet, ik durf het (nog) niet
ik heb zoveel vriendschappen begonnen, en heb zoveel mensen opeens verlaten..soveel opleidingen gestart , en zomaar weer gestopt
zo ontzettend veel baantjes en banen gehad, en were van weggerend
zodra het te dichtbij komt, raak ik in paniek en sla ik dicht
1 ding in mijn hoofd en lijf...rennen voordat ze je poijn doen , voordat je een mes in je rug krijgt
voorr ze je hart weer breken..
voor ze weer over je heen walsen

maar ik zal niet zeggen als iemand me pijn doet, als iemand me omverloopt, als iemand over mijn grenzen gaat(de weinige die ik heb)
als ik me onheud behandelt voel ...
ik houd mijn mond, huil aan de binnenkant en verstop mijn echte ik...
en als alles te heftig werd, dan moest ik er zelf maar aan geloven, ik edoel..
ik ben degene die wel gestraft moet worden, want ik ben dom, lelijk, niets waard, ik ben slecht...
en dan sneed ik mezelf..
zo dacht ik, zo werd ik gevoeld door mezelf...
en dat alles in een grote wervelwind, een orkaan in mezelf...en ik keek toe hoe ik de afgrond weer in kachelde ... versterkt en versneld door adhd...

de enige mensen die het wel ontgeldden om me heen , mijn ouders en mijn oudste broer,
en mijn leraren ....mijn familie, die bleef toch wel, daar kon het bij, daar durfde ik het ...die hebben het zo moeten ontgelden...
schreeuwen, schelden en nergens naar luisteren...
en leraren , ach ja, tzijn leraren

en nu ...nu gaat het beter,
ik heb een half jaar intensieve therapie achter de rug en ben nu een cursus aan het afronden... ik snijd me niet meer ...
ik mag en kan weer huilen, ik leer mijn grenzen aan te voelen en te vinden en die aa te geven
ik leer me te uiten
het gaat de goede kant op
enb ik hoop ooit weer goed te kunnen functioneren ...
ik wil studeren, ik wil er tegenaan ...
ik wil leven en niet geleefd worden door mijn emoties en onmacht ...

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:44

erhm...okay...sorry, is een beetje een lang verhaal geworden ps:

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:48

ik heb een boek gelezen dat ging over een bordeline patiente en een leerling psychiater die een relatie beginnen. misschien wel intressant om te lezen het boek heet : DE BORDELINE DANS zal nog even kijken voor de schijver.

nathalie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:50

eh ik heb een vraagje en ik weet niet zo goed of ik het jullie wel aan kan doen alles te vertellen zoveel dat het is

maar om het heel kort samen te vatten er is pas geleden borderline bij mijn moeder geconstateerd

nou heeft mijn moeder mij mijn broertje en mijn zusje altijd ziekr gemaakt dan wij waren (achter af bekeken) was het altijd al een beetje raar

ook deed ze zicht zelf dingen aan
en liegen en overdrijven alles voor aandacht

nou is mijn vraag hoe ver kan een boderliner gaan want mijn broertje is 10 en mijn zusje 2 dus juillie begrijpen den kik wel mijn bezorgheid

alvast erg bedankt

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:51

oo wat ik ook nog wilde zeggen is dat ook al heb je een persoonlijkheids stoornis. je kunt gewoon vrienden zijn. Je kan het beste gewoon je zelf blijven en niet je zelf gaan voor doen als iets of iemand anders.

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:55

een bordeliner kan als ze goed zijn in gesteld een prettig voor hun doen en goed leven lijden. maar ze kunnen ook in het uiterste gaan zitten.
belangrijk is dat ze jullie en haar zelf niks aan doet.
krijgt zei eigenlijk therapieen, of is ze opgenomen?????

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:58

mmm, hoever kan een bordeliner gaan
ligt helemaal aan de borderliner...
elke geval met borderline problematiek is anders
ik zou namelijk een ander nooit iets aandoen(behalve dan de mensen om me heen : lees ouders/familie: verbale agressie aandoen...
maar ik weet ook dat ik dan wel borderline heb
dat dit geen excuus is om maar lekker te flippen etc ..

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 23:03

Intressant stukje om te lezen..
De vriendin van mijn vader heeft het ook, ik vind het moeilijk om met haar om te gaan. Misschien omdat ik alleen de negative kanten ervan merk? Maar voor mijn vader is het ook zeker niet makkelijk, dat merk ik wel..

nathalie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:09

nou mijn moeder wordt gehoplen bij het riag maar is het riag wel een geschikte plek?

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:02

Waarom zou het RIAG niet geschikt zijn volgens jou?

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:08

Mijn moeder heeft het... dat heeft mijn en het leven van mijn naasten erg beinvloed. Nu nog steeds eigenlijk.

Er is een kans dat ik het ook heb, maar dat is niet zeker...

_Romana_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:51

Helina0611 schreef:
ik heb een boek gelezen dat ging over een bordeline patiente en een leerling psychiater die een relatie beginnen. misschien wel intressant om te lezen het boek heet : DE BORDELINE DANS zal nog even kijken voor de schijver.

die heb ik indd ook gelezen, vond ik wel erg verdrietig verhaal zeg maar..

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:59

_Romana_ schreef:
Helina0611 schreef:

die heb ik indd ook gelezen, vond ik wel erg verdrietig verhaal zeg maar..

ik vond het boek best mee vallen. er zijn wel hele ernstige stukjes maar ja dat is nou een maal bordeline. zo is iemand nou een maal.
nogmaals ik zie bordeline als een eigenschap en niet als een ziekte.
je kan wel opgenomen worden met bordeline alleen dan in de DSM IV as 2 persoonlijkheids stoornissen

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:24

Ik vond het wel vedrietig, gewoon omdat ik dingen herkende en dat doet me dus herinneren aan mijn moeder en dat doet pijn, maar goed dat is misschien niet zo begrijpelijk

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:46

Al vanaf kleins af aan (jaar of 6) liep ik bij maatschappelijk werkers, psychologen, riagg etc.. Nu heb ik ong 2 weken geleden een zelfmoordpoging gedaan en in het ziekenhuis belandt. Ik moest bijna blijven op de psych afd, gelukkig kan ik praten als brugman en mocht ik naar huis. Thuis ben ik weer doorgedraait en heeft mijn moeder ervoor gezorgd dat ik naar het crisiscentrum kon. Gisteren ben ik daar weer geweest en toen is bekend geworden dat ik borderline heb. Gisteren veel info lopen zoeken op internet, alle symptomen heb ik behalve de verslavingen en de zelfverminking.
Ik ben er wel van geschrokken, maar ook opgelucht. Het heeft dus wel een reden dat ik zo ben, dat ik altijd depressief ben geweest etc...
Ik heb gisteren (omdat ze te diep aan het graven waren, en dan haak ik altijd af) weer afgezegd maar volgende week bel ik terug om te zeggen dat ik wel therapie wil. Ik ben nu zover dat ik weet dat ik iets MOET doen om niet weer zo'n actie te ondernemen als ik een tegenslag krijg...

priscilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:06

hier ook een borderliner! bij mij is het gediagnostiseert of hoe je het ook schrijft! heb er veel problemen mee gehad en nog accepteer ik het niet helemaal! medicijnen helpen niet in zoverre heb een kleine meid van net een jaar die snachts nog al vaak komt en ik wil er niet als een zombie bijlopen! (heb nare ervaringen met medicijnen)
zelf heb ik de vers training gedaan en ben wel een stuk wijzer geworden!
wie iets wil weten pmbt maar of mailt maar

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:49

Lydian schreef:
Mijn moeder heeft het... dat heeft mijn en het leven van mijn naasten erg beinvloed. Nu nog steeds eigenlijk.

Er is een kans dat ik het ook heb, maar dat is niet zeker...

Mijn moeder heeft het ook volgens mij, iig erg veel symptomen ervan (vind ik), het is alleen nooit vastgelegd. Zij is ervan overtuigd dat zij ADHD heeft, ik weet niet wat het is, maar vanaf ong. mijn 14e-15e heb ik bijna nooit goed met mijn moeder om kunnen gaan.

Echt niks was goed, ik was met haar eens of tegen haar, ik kon nooit iets zelf hebben bedacht, had het altijd van een ander. Ik kon nooit zelf op iets komen met mijn eigen hoofd, zelf een mening hebben, of conclusie trekken, nee dat had ik gehoord van die en die.

Belachlijk. Echt. Ik heb sinds mijn 18e met mijn moeder gewoond, nu niet meer, en ik wil het ook niet meer. Ik kan er gewoon niet mee om, met de problemen die ze heeft. Het klinkt misschien hard, maar door haar haatte ik ook altijd mijnzelf, en dat wil ik niet. Het ligt/lag aan haar weet ik nu, maar door de jaren heen heb ik altijd aan mijnzelf getwijfeld.

Ik weet niet, ik kan nu iets beter met mijn moeder om, maar soms als ik haar weer zie kan ze het niet laten om ergens over te beginnen waar wij niet met elkaar mee eens zijn. Dat zal ze altijd doen. Ze draait het ook altijd om dat zij altijd het slachtoffer is, en dat is lang niet altijd zo.

Tja, ik kan uren over doorgaan, maar ik ben blij dat ik niet meer bij mijn moeder woon. Nu twijfel ik niet meer over mijzelf, nu kan ik eindelijk voor mezelf opkomen.

Nou ja, ik zal het hierbij laten, mocht iemand willen ben ik altijd te PB-en

Maar dit is iig (een deel van) mijn ervaring met Borderline.

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:36

Mijn moeder heeft ook Borderline. Sinds kort zijn ze er achter dat ze ook ADHD heeft, en sinds ze ritalin slikt gaat het veeeel beter. Daarvoor deed ze aan een 'zelfmedicatie'. (blowen...) Maar dat doet ze nu niet meer.
Ze kan er zelf gelukkig tamelijk goed mee functioneren en ik trek het me als ze eens een bui heeft niet persoonlijk aan maar doe gewoon mijn eigen ding, dus ik heb er niet al te veel last van, maar leuk is het natuurlijk nooit.

Schijnt trouwens zo te zijn dat mensen die ADHD hebben die niet behandeld wordt vaker Borderline krijgen.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 02:07

mmm, dat zou idd best wel eens kunnen
heb er wel eens iets over gelezen ...mmm