Neurodivergent - voor alle vragen en herkenning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:29

vikawiek schreef:
Blacky94 schreef:
Hier trouwens een vriendengroep waarin veel mensen een diagnose van ADHD of autisme hebben. Ik vroeg me eigenlijk wel af of anderen dat herkennen, alsof je toch wat meer gelijkgezinden opzoekt ofzo. Of dat dat bij jullie eigenlijk heel divers is?

Vrijwel iedereen in m'n vriendengroep is autistisch, queer, een paardenmens, of alle 3 :+

Ik vind het heerlijk om deze groep om me heen te hebben. Iedereen is lekker duidelijk en begrijpt waar de ander vandaan komt, ook wanneer hun eigen klachten net wat anders zijn. Ik moet er eerlijk gezegd wel aan wennen, dat deze mensen gewoon menen wat ze zeggen en er geen bijbedoelingen bij hebben en ook niet boos worden als je vragen stelt. Daarin ben ik nog heel erg gewend aan neurotypische omgangsnormen die voor mij eigenlijk niet werken

Hoe heerlijk zou het zijn als dat gewoon de norm was.

fjordjes

Re: Neurodivergent - voor alle vragen en herkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:42

Ik krijg wel eens te horen dat het lijkt alsof dingen mij niks kunnen schelen. Vaak is dat niet zo omdat ik het maar kort voel van binnen.

Ik ben juist zo empathisch als de pest dat ik om zowat elke zielige tiktok aan het janken ben (ook zo'n dingetje)

Meer die dat herkennen?

AS1999

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:45

vikawiek schreef:
Blacky94 schreef:
Hier trouwens een vriendengroep waarin veel mensen een diagnose van ADHD of autisme hebben. Ik vroeg me eigenlijk wel af of anderen dat herkennen, alsof je toch wat meer gelijkgezinden opzoekt ofzo. Of dat dat bij jullie eigenlijk heel divers is?

Vrijwel iedereen in m'n vriendengroep is autistisch, queer, een paardenmens, of alle 3 :+

Ik vind het heerlijk om deze groep om me heen te hebben. Iedereen is lekker duidelijk en begrijpt waar de ander vandaan komt, ook wanneer hun eigen klachten net wat anders zijn. Ik moet er eerlijk gezegd wel aan wennen, dat deze mensen gewoon menen wat ze zeggen en er geen bijbedoelingen bij hebben en ook niet boos worden als je vragen stelt. Daarin ben ik nog heel erg gewend aan neurotypische omgangsnormen die voor mij eigenlijk niet werken

I love it! Ik (queer en autistische paardenliefhebber) merk dat ik het heel moeilijk vind om queer personen in de paardenwereld te vinden (en dan bedoel ik echt queer, niet enkel 'holebi'). Autisten zie ik overal best veel, haha. Zeker ook binnen de paardenwereld. Terwijl heel veel autisten ook queer zijn (en voor er comments komen: neehee, niet *alle* autisten - maar relatief gezien wel veel, want bijvoorbeeld gender is a social construct waar veel autisten moeite mee hebben). Maar heb het gevoel dat de paardenwereld zo conservatief is, dat er niet echt ruimte is voor queer personen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:51

fjordjes schreef:
Ik krijg wel eens te horen dat het lijkt alsof dingen mij niks kunnen schelen. Vaak is dat niet zo omdat ik het maar kort voel van binnen.

Ik ben juist zo empathisch als de pest dat ik om zowat elke zielige tiktok aan het janken ben (ook zo'n dingetje)

Meer die dat herkennen?

"Wat moet ik daar mee naar een ander toe?" is meer de vraag.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:53

Rocamor schreef:
Ik kruip heel even uit de meeleesstand, ik vind het nu al een enorm fijn informatief topic met best wat (veel :+ ) herkenning hier en daar.

Hier sluit ik mij bij aan. Ik lees graag mee. En vind ook de ervaringen van een latere diagnose erg interessant. Daar is de wereld wel op vooruit gegaan denk ik, vroeger was er veel minder kennis over. Al duizelt mij het soms wel weer de vele termen die er zijn.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 55 min geleden

fjordjes schreef:

Meer die dat herkennen?

Jep. Jaren terug toen ik nog geen diagnose had, zei een vriendin dat ze de interesse naar haar miste. Ik dacht dus oprecht dat ik blijkbaar geen interesse had in anderen. Maar ik zat er zo mee, dat ik me afvroeg of dit wel klopte? Het bleek dat ik simpelweg niet wist hoe ik iets moest vragen, want dat voelt als inbreuk van privacy. Als een ander iets wil delen vertelt ie het wel.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 42 min geleden

Ik heb vroeger de diagnose ADD, Dyspraxie. Spraak & Taal achterstand en Autisme.
En op een latere leeftijd ook nog LVB (Lichte Verstandelijke Beperking).

Maar heb begrepen dat de eerdere diagnose allemaal onder Autisme valt,
dus ik gebruik het dan maar ook niet meer.
Dus ik spreek dan over Autisme & LVB.

Ik heb moeite om mee in discussies mee te gaan, want ik kan dit niet.
En heb ook ergens last van maar kan daar nu de woorden niet in vinden,
omdat ik het woord niet weet te vinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 33 min geleden

Siggislief schreef:
Ik heb vroeger de diagnose ADD, Dyspraxie. Spraak & Taal achterstand en Autisme.

Ik kan door NAH soms ook niet op een woord komen, maar weet dan wel de betekenis en dan google ik dat gewoon; ik zoek een woord dat xx betekent.

Misschien kan jou dat soms ook helpen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29 min geleden

ADD valt tegenwoordig onder ADHD dus die zou je formeel er nog bij kunnen plakken denk ik.

Ik vind die combinatie van ADHD en Autisme zo fascinerend.. Dat het ene het andere weer wat in toom houdt en je zo minder ziet van beide diagnoses. Maar je hebt er vaak niet minder last van, het komt vaak alleen pas later tot uiting als je het echt niet meer kunt volhouden om er doorheen te pushen.

Las een tijd terug een artikel waarin een hypothese werd besproken dat er een verwachting is dat ADHD en Autisme hetzelfde spectrum zijn gezien er zo vreselijk veel overlap is. Kan me daar wel erg in vinden en ben benieuwd naar de onderzoeksresultaten daarvan als er een studie volgt. Sowieso heel benieuwd hoe de hele DSM en diagnostiek er over een X aantal jaar uitziet. De afgelopen paar jaar is er gelukkig al zoveel veranderd en ven heel nieuwsgierig naar de toekomst.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26 min geleden

Wat goed dat jullie vriendengroepen hebben, ik word al moe van 1 op 1 contacten :')
Ik heb ook de behoefte niet aan groepen mensen, dus dat scheelt, maar ik zou er ook oprecht de energie niet voor hebben.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23 min geleden

Goof schreef:
Wat goed dat jullie vriendengroepen hebben, ik word al moe van 1 op 1 contacten :')
Ik heb ook de behoefte niet aan groepen mensen, dus dat scheelt, maar ik zou er ook oprecht de energie niet voor hebben.

Same :')

Heb 1 goede vriendin(woont ook nog eens een eind weg) en verder wat kennissen. En vindt dikke prima zo :D

Mis het ook niet, als ik mijn hondjes en koeien maar om mij heen heb. En mijn vriend :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12 min geleden

Oh, ik heb wel meerdere goede vriendinnen, maar niet in een groep. Allemaal los. En daar ben ik dus wel blij om.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 9 min geleden

DuoPenotti schreef:
Siggislief schreef:

Ik kan door NAH soms ook niet op een woord komen, maar weet dan wel de betekenis en dan google ik dat gewoon; ik zoek een woord dat xx betekent.

Misschien kan jou dat soms ook helpen?

Dat doe ik ook zeker, en ik weet soms ook niet hoe ik bepaalde woorden moet schrijven.
En dan pak ik Google erbij om te kijken hoe je het wel schrijft, ik typ het vaak dan in hoe ik denk hoe je het schrijft.
Maar dat is vaak zo erg dat ik het anders moet typen om eruit te komen.

En het woord die ik dus zocht heb ik vandaag nog in het ergernis topic voorbij zien komen,
maar kan hem niet meer vinden.. :')

Bij mij zal er altijd of vaak taalfouten zijn, omdat ik het gewoon niet weet.
En heb zelf ook gemerkt en heb ik de laatste jaren ook uitgelegd bij anderen, ik kan het uitspreken en ik weet hoe ik het typ.

Maar ik hoor geen verschil tussen V en F, dus ik kan dus Vis uitspreken, maar misschien de letter F bij uitspreken als ik het moet spellen.

20:19 Na dat ik dit bericht heb getypt, uit ergernis het ergernis topic bij gepakt om terug te zoeken.
Zonder iets gevonden te hebben, kwam het woord ineens boven drijven in mijn hersenpan.

Het woord sarcastisch/Sarcasme, ik heb daar veel moeite mee, neem het vaak letterlijk.
Laatst bijgewerkt door Siggislief op 1 min geleden, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 1 min geleden

Ik noem mensen niet snel vrienden. Maar kennissen. En die heb wel al jaren enkele vaste om mij heen.
Maar 1 persoon noem ik ook wel vriendin.

Ik moet wel echt moeite doen om het te onderhouden, want zou dat zo kunnen laten verzanden.
Niet omdat ik dat wil, maar omdat het gebeurt...

Een belangrijke gebeurtenis schrijf ik bijvoorbeeld ook in de agenda van mijn telefoon.
Zodat ik het ook echt vraag.

Want denk er wel aan, in de nacht in mijn bed, als ik de stal doe en weet dat ze niet bereikbaar zijn door werk.
Dus dan maar een reminder.

@siggi

KLinkt ook wel een beetje als dyslectisch?
Mijn zwager zou vis ook goed met een F kunnen schrijven.

Ik kon vroeger wel spelling, maar ben alle regels kwijt geraakt met de klap op mijn kop.
En heb er zelfs een cursus voor afgesloten het weer te kunnen.... maar nee. Ik onthoud het niet meer.

Ik onthoud sowieso slecht terwijl ik vroeger echt alles kon onthouden.
Als mijn broer wat kwijt was vroeg hij aan mij waar het lag.
En dat wist ik dan ook altijd. Want ondanks dat het niet iets van mij was, onthield dat gewoon. Gewoon omdat ik het had gezien, vanzelf.
Zo kende ik ook alle kentekens van auto's. Van iedereen.
Nu ken ik die van mijzelf niet eens :P