Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
. Mogelijk kun je eens met een derde persoon met deze naaste gaan praten, maar om eerlijk te zijn is mijn ervaring dat als de ander geen inzicht heeft in het eigen handelen er ook nooit een fijne verstandhouding bereikt kan worden. Vaak ligt alles aan "een ander" of omstandigheden en kan iemand lang in zo'n slachtofferrol blijven hangen. Voor een gezonde relatie tussen 2 mensen is toch ook nodig dat beiden hun verantwoordelijkheid nemen, niet 1 wel en 1 niet. Houd dus in je achterhoofd dat de relatie tussen jou en je naaste mogelijk altijd ongelijkwaardig gaat zijn. Dat jij daar niks aan gaat kunnen veranderen en dat dit ook niet jouw verantwoordelijkheid is.
rien10 schreef:Er is er maar één die iets kan doen aan de situatie van TS en dat is TS zelf.
Niet meer meegaan in Vaders "gezeur" (niet het goede woord, I know, maar ik weet even niets beters).
TS moet weer de dochter worden. Thee drinken, praatje-pot, plantjes poten samen, noem het op maar niet hulpverlenen.
Dat is bliksems moeilijk, dat weet ik uit ervaring. Maar als je het doet, de rol van dochter weer pakken geeft dat een enorme hoeveelheid lucht en ruimte in de relatie.
Dus "Pap, ik snap dat je je zo voelt, maar ik kan er niets mee en ik wil er niets mee. Ik ga niet meer luisteren naar je klaagzang. Ik raad je aan om hulp te zoeken. Als je dat niet wilt, mij best, maar ik ben niet je hulpverlener, ik ben je dochter. Kijk, ik heb tulpen meegenomen, heb je een leuke vaas waar ik ze in kan zetten? En weet je dat de kat haar linkervoorpootje verstuikt heeft, zo zielig, ik ben er gisteren mee naar de dierenarts geweest."
Echt TS, een relatie met iemand bestaat uit 50% uit jouw deel, voor de andere 50% uit het deel van de andere persoon. Als jij verandert, verandert er al 50% van de relatie. En dat is best veel.
Succes; het is moeilijk om voor jezelf te kiezen, maar het moet. Anders ga jij kapot. Je vader kiest voor kapot gaan, jij niet.
pateeke schreef:De vader van TS heeft, gok ik zo, niet het inzicht dat hij een angstprobleem heeft in plaats van een hersentumor.
Waar ik n.a.v. het bericht van zebrastreep wel nog aan dacht, TS, was dat als je mee wil zoeken naar mogelijkheden om je vader toch naar hulp te oriënteren, je eventueel wel iets kan opperen als een psychomotorisch therapeut / fysiotherapeut die werkt met mensen met psychosomatische klachten. Ik weet natuurlijk niet welke symptomen jouw vader ervaart waardoor hij denkt een hersentumor te hebben, maar aangezien een fysiotherapeut toch wel lichamelijker werkt dan een psycholoog en echt gericht kan werken op fysieke gewaarwordingen / klachten, is die stap misschien wél haalbaar voor hem. (Hij moet dan immers niet zozeer praten maar krijgt oefeningen). Door oefeningen van de fysiotherapeut kan hij hetgeen hij opmerkt anders leren kaderen, leren hoe hij met bepaalde lichamelijke klachten om kan gaan enz en dat kan dan mogelijk een opstapje zijn naar psychologische begeleiding.

rien10 schreef:Wat mij triggert is : ik heb de huisarts NOG niet gebeld. Waarom zou je? Voor jezelf, dikke prima. Voor je vader NEE. Stop daarmee doe het niet. Njet Nein Niet doen. Echt, dat is het verleden. Het heden is; pap ik doe het niet meer.
Sterrebell schreef:rien10 schreef:Wat mij triggert is : ik heb de huisarts NOG niet gebeld. Waarom zou je? Voor jezelf, dikke prima. Voor je vader NEE. Stop daarmee doe het niet. Njet Nein Niet doen. Echt, dat is het verleden. Het heden is; pap ik doe het niet meer.
Het idee was inderdaad om mijn verhaal kwijt te kunnen en de huisarts mijn vermoeden van hypochondrie te vertellen..
Maar zoals gezegd; voor nu ben ik er ff klaar mee
.Sterrebell schreef:Ik zal jullie nog even meenemen.
Zojuist belde hij me weer in paniek. Dit keer zegt hij bloed in de ontlasting te hebben. Heb hem gezegd dat hij de HAP moet bellen. Het gesprek duurde 1.17.
Hij heeft de HAP gebeld en moet straks langskomen. Ik heb niet aangeboden mee te gaan.
Voelt hard. Ook omdat het dit keer wel om iets anders gaat.