pmarena schreef:996981 schreef:Dit topic is niet voor vrouwen die geen last hebben van de overgang, maar juist voor hen die dat wél hebben. Dat jij vrouwen kent die geen last hebben gehad, wil niet zeggen dat er geen vrouwen zijn die wel last hebben en die baat hebben bij ondersteuning.
Medische interventies zijn alle handelingen die worden uitgevoerd om de gezondheid van iemand te verbeteren, een ziekte te behandelen of klachten te voorkomen.
Daar valt ook je vaccinatie, je antibioticakuur, de hulp tijdens bevalling (tijdens je eigen geboorte of die van je kinderen) operatie aan je gebroken arm etc etc onder. Het is gek om die hulp wel te aanvaarden, maar zodra het aankomt op de overgang te zeggen dat het erbij hoort.
Immers horen longontstekingen ook bij het leven. Maar het is toch fijn dat we het tegenwoordig kunnen behandelen. Waarom zou dat bij de overgang niet “mogen”?
Niemand zegt dat het niet zou 'mogen', je hoeft niet meteen zo met gestrekt been er in te gaan
Natuurlijk is het fijn als je bij serieuze klachten hierin een oplossing vindt
Maar in de openingspost van het topic staat o.a. ook:Ninx schreef:Inmiddels is hormoonsuppletie een hot item.
Eerst maakte je daar gebruik van 'wanneer niks anders hielp', en nu suggereert men dat als je het niet doet.... je eigenlijk je eigen gezondheid ondermijnt.
De nieuwste berichten (vooral op social media) suggereren dat je zonder eigenlijk steeds minder kwaliteit van leven hebt. Dat het juist allerhande ziekten voorkomt, en dat het volstrekt veilig is.
Uiteraard is dat heel aantrekkelijk, dat vind ik ook.
En dat is waar ik op reageer, dat dat in mijn beleving van dit onderwerp ook mee speelt, dat het vaak ook wel gebracht wordt als of het 'zou moeten' zeg maar, om hormonen die je 'te kort komt' aan te vullen.
En daar heb ik een beetje moeite mee....want in principe kom je in mijn beleving helemaal geen hormonen tekort in de fase van je leven dat het normaal is dat die waardes veranderen. Een gemiddelde jonge meid komt geen hormonen tekort vergeleken met een gemiddelde 30-jarige vrouw. En een gemiddelde 50-jarige vrouw komt ook geen hormonen tekort vergeleken met een gemiddelde 30-jarige vrouw. Dus hoe bepaal je dat je 'hormonen tekort' komt....?
Ten opzichte van wie of wat, welke waarde wordt dat dan gesteld...?
Welke waarde is dan goed of slecht, en is dat niet gewoon verschillend per persoon en per leeftijdsfase...?
En hoe gezond is het om kunstmatig je hormonen hoog te houden terwijl dit eigenlijk af hoort te bouwen. Dat zal toch ook niet voor niets zijn dat de natuur het zo voorzien heeft...? En hoe lang ga je die hormoonspiegels dan kunstmatig hoger houden...? Schuif je het dan niet alleen maar voor je uit / maak je de periode van de omschakeling niet alleen maar langer en lastiger voor je lijf...?
Is het doel wel om gewoon even tijdelijk te helpen en letterlijk de overgang naar de nieuwe fase wat zachter te maken, of zit je dan op je 60e en later nog steeds aan die kunstmatige beïnvloeding van je hormonen vast...?
En in hoeverre is dat een wenselijke situatie?
Kijk nogmaals, net als bij alles, als je echt tegen hele vervelende dingen aanloopt dan ben je gewoon blij met een oplossingDan ben je nu in ieder geval geholpen en zie je later wel weer verder. Super dat je geholpen kan worden
Maar ik proef dus ook een beetje de sfeer van aanmoediging om ook bij lichte klachten die hormonen te nemen en dat vind ik een beetje tricky of dat nu wel zo verstandig is op de lange termijn...
Dat is een stuk genuanceerder dan ik hem eerst opvatte
Mensen zijn samen met enkele walvissen de enige “dier”soort waarbij vrouwen niet tot het einde van hun leven vruchtbaar zijn. Dat is ergens natuurlijk al fascinerend.
Ik ben ook niet voorstander van iedereen maar medisch helpen als het niet strikt noodzakelijk is. Aan de andere kant heeft 40-60% milde tot matige klachten en 20-30% duidelijke tot ernstige klachten die het dagelijks leven beïnvloeden. Als ik dat lees, in combinatie met het feit dat de medische wereld nog steeds weinig aandacht heeft voor verschillen tussen mannen en vrouwen bij medische interventies en onderzoek. Het feit dat vrouwen meer jaren in matige gezondheid leven ondanks hun hogere levensverwachting. Denk ik go for it!

En dan te bedenken dat iedereen in de familie rond de 40 al gestopt is met menstrueren en juist degene die er het meest een hekel aan heeft, die gaat nog gewoon door.
Dus vond het toch tijd om er iets mee te doen.
Superfijn.