2-jarige krijgt niks binnen van antibiotica

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 20:54

_Lorette_ schreef:
Ook aan hem gevraagd of hij het zou willen proberen in een toetje, maar het antwoord was heel eerlijk nee. Daarom na uitleg toch met dwang... Ging niet lekker, toch hebben we hem beloond. Want pff, ik vind het zo naar. ;( Ik traumatiseer hem voor het leven.

Nee joh, doe normaal. Dan zouden we allemaal getraumatiseerd zijn inmiddels. Niks aan de hand, hij overleeft het wel.

Eerlijk? Ik zou helemaal niet vragen hoe hij zijn medicatie wil nuttigen.
Morgen staat er als ontbijt/toetje/tussendoorje gewoon een bakje vla voor hem klaar. Geen nadruk op leggen, zelf ook een bakje vla nemen. Kijken hoe ver hij komt.

secricible

Re: 2-jarige krijgt niks binnen van antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 21:20

Ik geloof ook niet dat je traumatiseert.
Mijn zoon heeft 3 jaar lang 9mnd per jaar ab gehad. Dat ging in het begin niet zonder slag of stoot.
"Doe je het zelf of doe ik het?" En als hij weigerde dan de houdgreep en naar binnen gieten. En daarna omkopen met wat leuks. Hij ging het na een week zelf doen, want liever zelf regie dan dwang. Maar geen idee of die minder vies was wellicht.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 23:05

Hier een apothekersassistente . Flucloxacilline is 1e keus bij huidinfecties. Maar ja als je het er niet in krijgt. Als je denkt dat je met vla nog kans maakt zou ik dat proberen melk producten is niet erger als ander eten bij deze.
En verdun die 5ml eerst met 5ml water. En doe dat door wat vla.
Mijn ervaring leert wel dat ouders de beste kans maken met weinig mierzoete limonade. Dat verdoezelt het beste de smaak.
Krijg je het morgenochtend nog steeds niet erin overleg dan met de huisartsen post. Hij krijgt nu een onder dosering. En daardoor kunnen de bacteriën heerlijk verder groeien.
Ze kunnen dan iets anders voorschrijven.
Zithromax is bv ook een optie ook niet heel smakelijk maar hoeft maar 1x per dag.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 23:09

Wat hier nog het beste werkte was spuitje met de antibiotica. Daar een slokje van en dan snel daarna een hap vla (of iets anders wat lekker is) erachter als ze het doorgeslikt had, zodat de vieze smaak direct weggespoeld was. Ze was wel net wat ouder, denk 4 of zo. Maar vond het ook vreselijk vies.

Ik was van tevoren wel heel duidelijk. Ja het is vies, maar dit moet. Dus we gaan het doen. Ook dat hielp iets, dat ze wist hier kom ik niet onderuit. Al vielen de 1e keren echt wel dikke tranen omdat ze het echt vreselijk vond. Zorg dat je van tevoren jezelf voorbereid en stevig staat. Hoe minder gestresst jij ervan wordt, hoe beter je er voor je kind kunt zijn. Misschien kun je bij de action een pot met leuke kleine beloninkjes maken, dat inpakken en een grabbelton maken of zo? En een grote beloning als de kuur afgelopen is. Vaak wordt het na een paar dagen makkelijker.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 27-03-26 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 23:19

Floxapen is ook gewoon de aller vieste. Het advies om 1 uur voor of 2 uur na het eten te geven is trouwens achterhaald, sinds deze maand is dat het advies niet meer. Misschien helpt dat nog wat.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 23:21

Hier bij mijn zoontje hetzelfde probleem gehad, alleen dan met antibiotica voor een blaasontsteking. Wát een drama!
Niet zeiken en achterin spuiten? Hoe harder ik het probeerde hoe harder hij het terugspuugde. Door de (uiteindelijk zelfs bijna pure) limonadesiroop, vla, fruit, etc hielp ook niet. Een witte boterham, antibiotica erop uitsmeren, en dan een dikke vette laag Milka chocopasta, dat bleek echt de enige optie te zijn... Dan maar zo :x

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 23:46

Ik lees hier zaken als innemen met toetje of chocolade melk. Bepaalde antibiotica werken minder als je ze met melkproducten inneemt!! Dus kies dan voor iets anders :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 23:54

ruitje schreef:
Ik lees hier zaken als innemen met toetje of chocolade melk. Bepaalde antibiotica werken minder als je ze met melkproducten inneemt!! Dus kies dan voor iets anders :)

Hierboven is al vermeld door geloof een apotheekmedewerker o.i.d. dat het bij dit type antibiotica niet zo veel uitmaakt.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 00:23

Drinkt jouw zoontje wel iets van sinaasappelsap?

Toen wij iets van medicatie moesten geven hebben we het gewoon daarin gedaan. (En dan een mini beetje waar de smaak nét in verdween)

En die van ons is echt een horror met eten/nieuwe dingen/veranderende smaak. Dus ik snap de omkoop poging helemaal. Dwang is echt niet altijd de oplossing. Soms doe je het waarmee het lukt. Ieder kind is anders

Uiteraard even kijken of het ergens in mag. En anders iets van een fruit smoothie? (Zonder melk) Als hij dat lekker vindt?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 00:27

Ik zou morgen eens helemaal niet zeggen over de medicatie maar het proberen te verstoppen, zoals in chocoladevla of appelmoes. Zelf ook een bakje nemen. Of zoals de truc hierboven van de lekkere boterham met erin de antibiotica met chocolade pasta. Kijken of het dan wel opgegeten wordt.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 00:53

Op een lepeltje met spikkels of andere cupcakeversiering werkte bij mijn dochter erg goed.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 02:07

2,5 jaar? Zeggen dat hij het niet mag hebben. Iedereen wel (zogenaamd) maar hij niet.

Dan wil hij het ineens heel erg graag wél hebben.

En anders door de appelmoes.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-26 08:56

Ik ga sowieso proberen om andere antibiotica te krijgen. Echt heel fijn, die tips en informatie!

Omdat ik zelf de hele nacht druk ben met baby en in het weekend het liefst nog een uur slaap pak als iedereen op is, had ik vervanging geregeld voor het krokodillenworstelen. Helaas lukte dat niet en moest ik het alsnog zelf doen. Met dwang krijg ik bijna niet voor elkaar dat hij slikt. Toen uit wanhoop maar gemengd met vla en gedaan alsof we samen een toetje gingen eten. Dat is gelukt. Zal vast verre van ideaal zijn, maar het is dit of niks.
Als we naar 1x per dag kunnen zou dat zo fijn zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 09:25

_Lorette_ schreef:
Ik ga sowieso proberen om andere antibiotica te krijgen. Echt heel fijn, die tips en informatie!

Omdat ik zelf de hele nacht druk ben met baby en in het weekend het liefst nog een uur slaap pak als iedereen op is, had ik vervanging geregeld voor het krokodillenworstelen. Helaas lukte dat niet en moest ik het alsnog zelf doen. Met dwang krijg ik bijna niet voor elkaar dat hij slikt. Toen uit wanhoop maar gemengd met vla en gedaan alsof we samen een toetje gingen eten. Dat is gelukt. Zal vast verre van ideaal zijn, maar het is dit of niks.

Prima toch? Zoals eerder aangegeven doen wij het ook gewoon stiekem onder zn eten of drinken. Als je er de nadruk op gaat leggen, komt er sowieso weerstand. Niks mis met je kind voor de gek houden :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 09:40

_Lorette_ schreef:
Toen uit wanhoop maar gemengd met vla en gedaan alsof we samen een toetje gingen eten. Dat is gelukt.

Ah, zie je wel. Niks bespreken, nergens de nadruk op leggen en gewoon normaal doen.
Fijn dat het lukt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 10:51

Fijn dat het uiteindelijk toch weer gelukt is, maar als het echt vies is zou ik er niet vanuit gaan dat dit een langdurige succesformule is.... ik duim natuurlijk voor jullie van wel, dat je zo het weekend door kan komen :j

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 11:37

Je zou er ook nog leuke chocoladehagel met bv paasfiguren door de vla met de antibiotica erin verstopt kunnen doen. Zeggen hoe leuk dat je die lekkere figuurtjes kunt eten en dat hij er zelf wat van door de vla mag roeren

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 11:52

NikkiB1991 schreef:
Een witte boterham, antibiotica erop uitsmeren, en dan een dikke vette laag Milka chocopasta, dat bleek echt de enige optie te zijn... Dan maar zo :x

Dit klinkt ook als een hele goede tip.
Zoiets deed ik ook bij mijn paard :D Boterham, appelstroop erop, pil fijnmalen, op de appelstroop doen, broodje dubbel en hoppa, die ging dan zo naar binnen :)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 13:49

_Lorette_ schreef:

Dat is top toch! Als het maar naar binnen gaat. Hier moesten we wel afwisselen met toetjes en ik deed vaak door klein beetje mengen en dan nog wat zonder zodat we positieve associatie bleef. Als er dan moeilijk gekeken werd snel hap zonder erin.
Hagel en chocopasta vind ik ook goede tip! Het is maar voor even en het moet er gewoon op een zo fijn en makkelijk mogelijke manier in.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 13:56

Is hij jaloers op de baby?
In dat geval zou ik er gebruik van maken... De baby krijgt dit niet en jij lekker wel! ;-)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-26 14:22

Geen jaloezie, dus daar kan ik niks mee.

De 2e dosis kregen we er ook met vla niet helemaal in. Helaas. Dus weer iets anders verzinnen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 14:33

Beter dat er geen jaloezie is!

En naar dat de 2e dosis niet lukte.
Blijkbaar moet je toch iedere keer weer een andere smaak verzinnen.

Zou het werken om poffertjes te proberen?
En dan iedere keer een ander smaak beleg zodat die variatie erin blijft.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 15:09

Ik heb geen ervaring met het geven van medicijnen aan kinderen, wel met stront eigenwijze dieren waarbij je het niet in de bek kon stoppen omdat ze je zouden verscheuren :+

Ik weet dus niet of je wat aan deze tip hebt, maar we hadden een keer een dier die héél snel doorhad dat er iets niet klopte. Werkte iets een paar dagen (boterham met stroop bijv.), dan wist ie na een paar dagen ''Nee, dit is vies!'' en dan weigerde hij weer om het te eten. Dan pakte ik wat anders (brokjes met stroop). Ook dit had ie na een paar keer weer door. Dus ik wisselde het steeds af. Dan vergat ie weer dat het eigenlijk heel vies was en at ie het zo op.

Ik weet niet of het werkt TS, maar ik wens je alle geluk van de wereld toe :knuffel:

EDIT: ik moest een tijd als kind medicatie innemen voor mijn buik. Lang niet zo vies als AB, maar ook niet aan te raden. Mijn ouders deden het altijd in ijsthee en dit wist ik (ik had ook de leeftijd dat ik me besefte wat er gebeurde als ik het niet innam!). Denk je dat ik een hekel heb aan ijsthee? Er stroomt nog net geen ijsthee door mijn aderen, ik ben nog steeds verslaafd :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 15:39

_Lorette_ schreef:
Geen jaloezie, dus daar kan ik niks mee.

De 2e dosis kregen we er ook met vla niet helemaal in. Helaas. Dus weer iets anders verzinnen.

Balen...maar was ook wel te verwachten als het echt vies is :(:)
Ik denk echt dat je beter in kan zetten op:

1] iets anders met betere smaak
2] toch even het vieze wegwerken en dan meteen daarna iets dat ècht lekker is.

Want ergens doorheen gemengd wordt het veel meer vies spul dat weggewerkt moet worden.

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 16:01

Man wat een ellende zo. Heel frustrerend zowel voor jou als je zoontje. Ik zou echt wel goed nadenken over wat voor effect het onder dwang geven van de antibiotica heeft. Hij is nog maar 2,5 maar ik denk dat dit wel echt een grens over gaat. Hoe zou hij hier later op terugkijken en wat leert hij hier van? Kinderen krijgen al veel mee. Ik zou toch echt vragen om de amoxicilline. Ondanks de drempel die je voelt richting de apotheker. Dit zou een gemakkelijkere stap moeten zijn dan de strijd die je nu voert.
Bedenk ook dat steeds onvoldoende beetjes antibiotica ook zorgt voor resistentie. Daar help je hem ook niet mee.