Motorrijles halen als je al 40+ bent, moeilijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 15:58

germie schreef:
35 a 40 keer 1.5 uur? Dat is best wel veel. Dan kom ik er met minder dan 1 uur per week gemiddeld nooit door.
Maar je hebt er geen spijt van dat je het gedaan hebt toch?

Ik had lessen van 2 uur en heb ook een jaar over het rijbewijs gedaan. Als ik 25 a 30 lessen heb gehad kijk ik niet raar op. Ik heb gewoon de tijd genomen. Eerst AVB toen theorie en toen vrij vlot AVD, AVD lessen zijn er volgens mij nog geen 10 geweest.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 16:33

germie schreef:
35 a 40 keer 1.5 uur? Dat is best wel veel. Dan kom ik er met minder dan 1 uur per week gemiddeld nooit door.

Zeker geen spijt :) Ik heb een prachtige motor, en heb daar gruwelijk veel plezier mee.

Spiegel je niet aan mij, of aan wie dan ook. Ieder doet er zijn eigen tijd over. Ik denk dat de meeste mensen, dus ook degenen die helemaal geen ervaring hebben, het sneller doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 16:37

Marije_97 schreef:
germie schreef:

Ik had lessen van 2 uur en heb ook een jaar over het rijbewijs gedaan. Als ik 25 a 30 lessen heb gehad kijk ik niet raar op. Ik heb gewoon de tijd genomen. Eerst AVB toen theorie en toen vrij vlot AVD, AVD lessen zijn er volgens mij nog geen 10 geweest.

Maar dus ook dan zeg maar 25 keer 2 uur? Dus 50 uur? Dan wordt het wel een duur geintje.

karunaJarig
Drukke kabouter

Re: Motorrijles halen als je al 40+ bent, moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 16:45

Ik heb ook best wat lessen gehad ondanks dat ik alles in een keer heb gehaald. Alleen al de wachttijd tussen de avb en avd heeft een beste bak lessen gekost. Ik weet niet precies meer hoeveel. Ik ben in mei begonnen en ben in februari geslaagd. En heb eigenlijk continue doorgelesd met lessen van een uur. Even er tussenuit geweest vlak voor de avb ivm een medisch issue

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:07

Ik heb het basis pakket afgenomen, dat was iets van 18 uur, die heb ik niet vol gemaakt. Ik had nog wat uren over en dat heb ik netjes terug gekregen. Mijn man had echter net wat uren tekort en die heeft een beetje bij kunnen kopen.
Het is voor iedereen zo persoonlijk, en het is een investering. Je hebt rijscholen die adverteren met snel je rijbewijs binnen zoveel X. Maar ik vind dat toch spannend hoor. Motorrijden moet je echt leren en voertuig beheersing is zoooo belangrijk. Ik heb liever een rijschool die net wat meer de tijd neemt dan eentje die alles net te snel doet.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:12

Marije_97 schreef:
germie schreef:

Maar dus ook dan zeg maar 25 keer 2 uur? Dus 50 uur? Dan wordt het wel een duur geintje.

Klopt inderdaad. Ik was denk ik in totaal 2a3k kwijt zo uit mn hoofd. 2x avb moeten doen 3x theorie en 1x avd hahaha.

Ik heb het wel echt over een jaar verspreid allemaal. Dus echt niet iedere week les, soms zelfs even 2 maanden niet.

Motor heb ik overigens nog steeds niets door mijn ongeluk heb ik veel geld in de auto gestoken die ik eigenlijk wou sparen voor de motor (nieuwe auto was geen optie, verhalen op de veroorzaker ging niet die reed door). Maar als alles mee zit volgend jaar wel een motor. Ik ga tegen die tijd nog even een opfris lesje doen samen met de instructeur die ik toen had. Ik raad dat iedereen ook wel aan om te doen als je lange tijd niet rijd om toch even nog een extra opfris lesje te nemen.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:31

Ik heb nog even terug gezocht, ik was in totaal dus 1650 Euro kwijt (alle lessen + AVD + AVB) Theorie en gezondheidsverklaring kwamen daar nog bovenop.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:40

Ik heb even teruggezocht, ik was in totaal 4400 euro kwijt aan lessen en examens en theorie pakket. Ik had in mn hoofd dat het minder was hahaha

Je kan het dus zo duur maken als je wil, ik zat met het weer, examens die heel lang duurden etc. Avb heb ik extra lessen voor gehad. Daar zit het meeste in (ik kon de langzame slalom echt niet)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 10:59

Je zit hier nu op 65 euro per uur les gemiddeld. En dan zijn de 2 examens zo'n 230-250 euro samen. Daarnaast nog die gezondheidsverklaring van 46.50 en theorieexamen van 59 euro.
Pakketten kosten hier zo'n 2200 euro voor 27 lessen en dan elk examen 1 keer. Maar theorie moet je dus zelf regelen.
Een pakket met 20 lessen en examens kost zo'n 1750 euro hier in de buurt.

Het is dus niet goedkoop helaas.

Je ziet dat veel rijscholen blokken van 2 uur aanbieden en waar ik woensdag was eigenlijk alleen 1 uur en alleen op verzoek 2 uur.

Ik hoop toch wel voor zo'n 2250 euro klaar te zijn eigenlijk, dat is wat ik zeg maar kan betalen heb ik uitgerekend. En dan hoop ik wel in het najaar klaar te zijn eigenlijk. Maar als ik dit zo lees gaat dat dus niet lukken. Hmmm. En ik ben bang dat ik een enorme klungel ben op de motor en het echt niet snel leer. Juist omdat ik het ook wat eng vind. Ik zie nu al tegen die uitwijkoefening op en ik heb er alleen nog maar over gelezen. Ook voelt 30 binnen de bebouwde kom gewoon fijn en 50 hard. Mijn zusje zei al spottend: dan gaan fietsers je dus inhalen. :+ Maar goed, met de sneeuwscooter vond ik 35 eerst ook heel snel en tijdens de 2e rit had ik dat allang niet meer zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 11:31

Ik zou als ik jou was gewoon een paar lessen nemen en dan even kijken hoe het zich verder ontwikkelt. Dan heb je toch wat meer zicht op hoe leuk / makkelijk / moeilijk je het vindt :j

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 11:35

Herkenbaar, die beren op de weg :) Maar ik kan uit ervaring spreken, zo spannend is het helemaal niet! Die uitwijk is erg leuk. En de snelheid went erg snel.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 12:39

Uitwijken lijkt heel eng maar valt reuze mee!
Ik schrik trouwens (als Belg zijnde) wel van het verschil in uren! Volgens mij moeten jullie in Nederland wel meer manoeuvres kunnen, dus daar kan het verschil zitten?
Hier ben je verplicht om 9 uur rijles te volgen als je enkel je manoeuvres wilt halen (of jullie voertuigbeheersing) en dan mag je met een L rondrijden. Binnen het jaar moet je dan je examen op de baan ook halen.
Als je beide examens in 1 keer wil afleggen, moet je 12 uur volgen. Vaak zijn mensen er wel door van de eerste keer. Dus gek dat het aantal lesuren zo verschilt. :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 12:57

Mijn man heeft z'n motorrijbewijs ook na z'n 50ste gehaald :D Hij had vroeger wel op schakelbrommers gereden. Zorg dat je een hele goede instructeur vindt TS, die zijn goud waard. Hoeveel lessen je neemt doet niet ter zake, zorg ervoor dat je heel goed les krijgt in de basis.
MayoNeighs...wij zeggen niet voor niets dat Belgen hun rijbewijs bij een pakje boter krijgen :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 13:27

Kinke schreef:
Mijn man heeft z'n motorrijbewijs ook na z'n 50ste gehaald :D Hij had vroeger wel op schakelbrommers gereden. Zorg dat je een hele goede instructeur vindt TS, die zijn goud waard. Hoeveel lessen je neemt doet niet ter zake, zorg ervoor dat je heel goed les krijgt in de basis.
MayoNeighs...wij zeggen niet voor niets dat Belgen hun rijbewijs bij een pakje boter krijgen :D

Maar met 12 lessen, dan zou ik er voor tekenen, haha.
Ik heb aan het einde van de maand weer een les staan.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 13:31

Ik geef jullie geen ongelijk :+ Het gaat ook om hoe vlot je het zelf opneemt én hoe veilig je bent natuurlijk. Het is sowieso makkelijker als je al een autorijbewijs hebt omdat de wegregels dan vanzelf komen, dus je moet enkel focussen op hoe je je motor instuurt. Maar het klopt dat heel veel motorrijders hier rijden alsof ze 9 levens hebben.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:59

MayoNeighs schreef:
Uitwijken lijkt heel eng maar valt reuze mee!
Ik schrik trouwens (als Belg zijnde) wel van het verschil in uren! Volgens mij moeten jullie in Nederland wel meer manoeuvres kunnen, dus daar kan het verschil zitten?
Hier ben je verplicht om 9 uur rijles te volgen als je enkel je manoeuvres wilt halen (of jullie voertuigbeheersing) en dan mag je met een L rondrijden. Binnen het jaar moet je dan je examen op de baan ook halen.
Als je beide examens in 1 keer wil afleggen, moet je 12 uur volgen. Vaak zijn mensen er wel door van de eerste keer. Dus gek dat het aantal lesuren zo verschilt. :D

Ik denk dat het al een heel verschil is dat je niet zelfstandig met een L mag rijden maar altijd alleen met instructeur, zowel voor de verrichtingen (tenzij oefenen op eigen terrein maar op de openbare weg altijd met instructeur) als het rijden op de weg.

De frequentie van het lessen maakt ook echt wel uit. Sommige kunnen maar 1x in de week op een avond, dat schiet natuurlijk niet echt op.
Iedereen kan savonds en op zaterdag dus dat zijn hele gewilde tijden om te lessen en dus minder vaak beschikbaar, terwijl je juist doordeweeks en overdag veel meer leert en kan oefenen wat voor het rijden op de weg belangrijk is

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 15:21

Ik probeer het in de middagpauze te plannen. Dan kan ik een uurtje langer door. Dus juist niet op de 'gewilde' tijden.