Angstaanvallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Re: Angstaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 18:37

Wat mij trouwens, vooral ‘s nachts, helpt is een verzwaringsknuffel. Sinds ik die heb slaap ik vele malen rustiger. Door het gewicht brengt hij je zenuwstelsel wat tot rust.
www.lotgenootje.com

Angstig01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-26 18:49

Ik ga daar ook eens naar kijken. Ik heb ooit tijdens een heel lange ziekenhuisopname wel een verzwaringsdeken gehad en dat werkte ook fijn voor mij.

Angstig01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-26 17:56

Even een update van mijn kant.
Vandaag kon ik eindelijk naar de psycholoog na lang wachten.
Ik blijk PTSS te hebben vanuit mijn jeugd waardoor de angst- en paniekaanvallen kunnen ontstaan. Ze gaan inzetten op o.a. IMRS therapie. Het was allemaal vrij herkenbaar voor haar en ze zegt ook dat het goed te behandelen is.
Tot zover het goede nieuws. Het mindere nieuws is dat ze maar weinig therapeuten hebben die deze therapie kunnen geven en een wachtlijst zo groot dat ik pas ergens volgend jaar aan de beurt ben. Mijn gesprek van vandaag bleek alleen een intake te zijn. Dat valt enorm tegen dus.

Ik had van de huisarts oxazepam gehad om de tijd tot vandaag te overbruggen. Dus echt voor momenten dat ik het écht niet meer zou trekken. Ik ben daar heel zuinig en zorgvuldig mee omdat ik daar liever ver van weg blijf. Toch heeft het me in nijpende situaties wel even gered. Die tabletten zijn bijna op en worden niet herhaald. Het vooruitzicht om nog een jaar hierin te moeten zitten en dan een bepaald moment ook zonder medicijnen in geval van nood stemmen mij momenteel erg verdrietig.

Ik heb vandaag dus echt even een rot dag. Weer alleen maar huilen en zo’n beklemmend gevoel. En heel eerlijk, ik weet niet zo goed hoe ik dit vol moet gaan houden. Ik probeer tegenover mijn man mijn gevoelens weg te stoppen, die heeft het druk zat met herstellen maar blijkbaar heeft mijn gezichtsuitdrukking ondertiteling want tot dus ver lukt het me niet om het weg te stoppen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-26 18:09

Angstig01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-26 18:12

Oh wat balen dat dat te ver weg is ;( Ik ben qua mobiliteit vrij beperkt en dus echt afhankelijk van wat er in de buurt beschikbaar is.
Wel heel tof dat je zo meedenkt, ik stel dat echt op prijs.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-26 18:57

In welke regio woon je? Mag ook via Pb :)

Angstig01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-26 19:10

Ik stuur je even een pb.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-26 19:15

Het belangrijkste is dat je een klik hebt met je behandelaar. Ik begrijp absoluut dat je zo snel mogelijk geholpen wil worden, maar zorg dat je wel kritisch blijft naar je behandelaar en niet kiest voor de snelste weg.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-26 19:42

Je zou morgen even je zorgverzekering kunnen bellen voor wachtlijstbemiddeling.

Daarnaast qua mobiliteit.
Indien je mobiliteit dusdanig beperkt is dat je rolstoelafhankelijk bent, dan heb je voor zorg uit de basisverzekering recht op taxivervoer waardoor je op meer plekken terecht kan.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 14:48

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 14:50

Heel eerlijk…ik zou PsyTrec niet als eerste optie aanbevelen. Onderschat ook de heftigheid daarvan niet (ik heb behandeling bij PsyTrec gehad na jaren van ambulante therapie).
Overigens helemaal omdat ze nu, over het algemeen, insteken op online behandeling. Gezien mijn voorgeschiedenis mocht ik, gelukkig, intern op locatie voor 2 dagen. Hierna kreeg ik verlenging en heb ik 2 dagen online gehad, maar eerlijk gezegd hebben die weinig meerwaarde gehad. Intern is absoluut anders dan online.

Angstig01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-26 15:12

Bedankt voor jullie reacties weer.

Druif, die klik is inderdaad heel erg belangrijk. Ik heb het idee dat ik die met deze dame wel heb.

Petpa, Ik heb inderdaad vanuit de zorgverzekering maar ook vanuit Valys recht op taxi vervoer. Het probleem is alleen dat ik niet lang kan zitten en lopen. Dus als ik bijvoorbeeld 30 kilometer verderop zou moeten zijn dan ben ik al aan het eind van mijn Latijn nog voordat ik aangekomen ben. Dat maakt de situatie gewoon erg lastig. Als de afstand geen probleem zou zijn dan was mijn zoektocht een stuk makkelijker.

Ladyson, bedankt voor de link. Ik zie dat ze vooral inzetten op online therapie. Dat heb ik ooit eens geprobeerd maar voor mij werkt dat niet zo heel erg fijn. Ik merk dat ik dan toch minder geconcentreerd ben en ik koppel mijn huis dan erg aan de vervelende gesprekken waardoor ik me thuis ook ineens minder op mijn gemak ging voelen.

Ik heb intussen een gesprek gehad met de zorgverzekering. Die kunnen wachtrij bemiddeling doen maar niet op de wachtrij bij de behandelaar zelf. Zij kunnen alleen zoeken naar een andere partij waar ik sneller terecht zou kunnen. Zij gaf wel aan dat het voor deze vorm van therapie bij mij in de buurt erg lastig is maar ze zou er na het weekend nog op terugkomen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-26 08:18

Is er geen mogelijkheid dat er iemand aan huis komt? Of via videobellen? Opper maar iets weet niet of dat kan met dit soort therapie, als dat wel zou kunnen dan maakt afstand natuurlijk minder uit.

Angstig01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-26 08:22

Ik ga dat zeker eens navragen als de zorgverzekering niets kan betekenen. Goede tip!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-26 09:08

Met aan huis komen zie ik niet als oplossing.
Dan ben je afhankelijk van de zorgverlener in de buurt.
En juist die heeft pas volgend jaar plek...
Ik hoop dat videobellen een oplossing kan zijn.
Dan is heel Nederland voor jou beschikbaar!

Hoe gaat het nu met je?

Angstig01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-26 09:47

Het gaat nu even helemaal niet lekker. Mijn man is zojuist bij de huisarts geweest ivm darmklachten en bloedverlies. Hij krijg een scopie om te kijken wat er is. De huisarts noemde een rijtje met mogelijke uitkomsten op toen mijn man vroeg waar hij aan moest denken. Dat kon variëren van aambeien, poliepen, Crohn, nog wat dingen en darmkanker.
Nou mijn brein is volledig over de zeik. In mijn gedachten is het kanker. Stom ei dat ik ben heb ik dat ook gegoogeled...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-26 09:51

Niet meer dan logisch om dat in een paniek reactie te doen.

Kan je bellen met iemand die je ondersteund? Om even het van je af te praten, want het vliegt je nu enorm aan en dat snap ik heel goed. Rationeel is het niet nodig, maar emotioneel is het wel een ander verhaal.

Dikke knuffel!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-26 09:58

Probeer even je rust te vinden.
En ja, dat is heel moeilijk!

Maar doe even iets wat voor jou werkt.
Heel simpel.
Koekjes, muziek, wandeling, kopje thee, maskertje, etcetera.

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-26 10:52

Misschien is ambulante begeleiding fijn, om alvast wat ondersteuning te krijgen terwijl je wacht op de echte therapie.
Ambulante begeleiding regel je via WMO bij de gemeente.

Daarnaast is het nog de moeite waard om te kijken naar vrijgevestigde therapeuten. Bijv van 1np.nl. Therapeuten die via 1np.nl werken worden vergoed door de zorgverzekering en ze kunnen aanvullende therapie regelen zoals lichaamsgerichte therapie.

Succes met hulp zoeken! Dat kan helaas lang duren maar levert ook een heleboel op als je de goede vindt.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-26 12:49

He TS, wat ontzettend naar dit!

Ik weet niet of je er voor open staat, maar met mijn burnout en paniekaanvallen slik ik iom de huisarts 3x per dag oxazepam.
Niet dat ik je aan de pillen wil, maar het kan je bijv. wel net even iets meer rust geven. Het is geen schande om tijdelijk even aan de medicatie te zitten om het leven draagbaar te maken.

Angstig01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-26 13:18

Ik heb via de huisarts Oxazepam gekregen inderdaad. Ik gebruik dat wel zo sporadisch als mogelijk ivm andere zware medicatie die ik gebruik. Het helpt absoluut heel erg goed. Ik schaam me ook zeker niet om af en toe een steuntje in de rug te zoeken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:33

Ik snap dat graag (snel) geholpen wil worden door een therapeut die aan alles voldoet, maar helaas is het zo dat er op veel plekken lange wachttijden zijn. Ik zou een lijstje maken (samen met je man, huisarts, zorgverzekering, Bokt etc) van alle opties die er zijn en daar vervolgens de beste optie voor jou van kiezen.

En probeer daar ook creatief in te zijn. Denk aan online therapie, maar vanaf een andere plek (je gaf aan dat je geen negatieve associatie met thuis wil), of een therapeut verder weg, maar met een hotelovernachting zodat de reistijd op de dag zelf niet zo lang is. Ik noem maar even wat. Er zijn mogelijkheden, maar door alles op voorhand af te wijzen, loop je daarin vast ben ik bang. :knuffel:

Angstig01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:46

Ik wijs zeker niet alles af, maar thuis online therapie volgen heb ik geen fijne ervaringen mee. En qua afstand is het echt heel complex. Als je wilt kan ik je een PB sturen met de reden daarvan. Dat is echt niet om moeilijk te doen, ik heb gewoon vrij ernstige beperkingen.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:21

Allereerst wat rot voor je, zowel wat je meegemaakt hebt, je angstklachten en de teleurstelling dat je moet wachten op de juiste effectieve hulp. In jouw geval is het niet gek om met de huisarts een plan te maken voor de overbrugging. Wellicht kun je met een psychiatrisch huisartsondersteuner in overleg naar passende hulp en medicatie waar jij je goed en gesteund door voelt. Oxezapam kan bij langer gebruik minder effectief worden, maar er zijn ook medicijnen die je juist wel voor langere tijd kunt inzetten. En gesprekken om voor de tussentijd om te leren gaan met je angstklachten, al zijn het maar oefeningen die je voor jezelf kunt doen om de aanvallen te kunnen handelen, kunnen je ook helpen.

Veel succes en sterkte!

Angstig01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:28

Dat is een goede tip. Ik zal hem morgen even bellen. We hebben wel een praktijkondersteuner dus wellicht dat zij inderdaad in de tussentijd iets kan betekenen.