Wie heeft nog meer na corona bepaalde gewoontes overgehouden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:37

purny schreef:
En wat is 2 jaar van je leven als je het vergelijkt met het leed wat mensen hebben moeten doorstaan.

Toch merk ik bij jongelui (20-25 jaar) dat die 2 jaar veel impact hebben gehad.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:38

In nederland merk ik juist dat de mensen die tegen corona en vaccineren zijn zichzelf nog steeds heel erg negatief uitlaten over mensen die dat wel doen. Andersom is dat minder. Ik denk: moet je zelf weten, maar ik zou dus al niet daten met een anti-prikker vanwege hun eigen uitlatingen/minachting.

Cer

Re: Wie heeft nog meer na corona bepaalde gewoontes overgehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:40

Nou ik hoorde en las wel berichten dat mensen die het niet wilden,egoistisch waren en gevaarlijk voor anderen enzo.. want je deed het niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen etc.. En dat ze dan zelf trots vertelde dat ze wel een vaccinatie hadden, en daarna meerderen.
ik denk echt dat dat beide kanten op ging en dat het er helemaal aan ligt hoe je er zelf ook in stond?
Maar goed, dat is niet de kern van dit topic (denk ik) .. (het begon met wc papier :D )

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:41

Bijzonder dat bij vrijwel iedereen het advies (vaker) 'handen wassen' is blijven plakken, terwijl het corona virus (SARS-Cov-2) via de lucht wordt overgedragen (net als mazelen overigens) B-)

Welke gewoontes ik heb overgehouden aan de 'coronaperiode'?
Ik blijf actief uit de buurt van serieus ziek klinkende/ogende mensen en mensenmassa's in slecht geventileerde ruimtes. Indien nodig, bv in vliegtuig, draag ik een FFP2 of KN94 masker (die blauwe flodder 'mondkapjes' zijn niet bedoeld om inademen van schadelijke stoffen of virussen te voorkomen).

Verder is het fijn dat genormaliseerd is om niet ziek naar school/ kantoor/ werk te komen.
Ik ben de mogelijkheid om thuis te werken (in joggingbroek) enorm gaan waarderen.

In mijn voorraadkast heb ik nu standaard 1 extra pak toiletpapier, houdbare melk (regelmatig verversen door 'oude' voorraad te gebruiken in koffie of baksels), rijst/ pasta etc.

Vaker handen wassen/ ontsmetten deed ik al wat langer, nadat ik in 2018 op raadselachtige wijze een naar virus (kinderziekte) had opgelopen :')
Tip voor een volgende pandemie (ws H1N5 vogelgriep): Schaf gelijk goed aansluitende FFP2 mondneusmaskers aan, ik kan je garanderen dat je daar beter door kan ademen dan door die blauwe chirurgische/tandarts dingen.
Oh ja, ik heb ook een behoorlijke voorraad van die maskers liggen O:)
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op Vandaag, 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:41

Cer schreef:
Nou ik hoorde en las wel berichten dat mensen die het niet wilden,egoistisch waren en gevaarlijk voor anderen enzo.. want je deed het niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen etc.. En dat ze dan zelf trots vertelde dat ze wel een vaccinatie hadden, en daarna meerderen.
ik denk echt dat dat beide kanten op ging en dat het er helemaal aan ligt hoe je er zelf ook in stond?
Maar goed, dat is niet de kern van dit topic (denk ik) .. (het begon met wc papier :D )

Ik bedoel echt in het heden. Toen was het gewoon een heftige verdeeldheid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:44

Oh zo, ja eens er was verdeeldheid, maar ook weer een gevoel van samen toch ook wel vond ik :j

Oooh ja, dat je afstand houdt van zieke mensen, dat is ook een groot voordeel. Dat je nu gewoon weg kan gaan bij mensen die hoesten of niesen zonder onbeleefd over te komen :D of kan aangeven "eej, blijf uit de buurt' :P

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:49

Oh best veel denk ik, dat ik heb overgehouden sinds de corona:
Ik bestel (helaas) veel meer online dan dat ik in de winkel kom... wekelijkse boodschappen worden nu ook thuis bezorgd (vanwege burnout kom ik nu ook liever niet in de winkel, veel te veel prikkels).
En we hebben thuis meer op voorraad (pasta, rijst, conserven, wc papier etc.).
Handen wassen na winkel bezoek doe ik ook onbewust. En zo zijn er vast wel meer dingetjes...

Grote groepen/evenementen vermijd ik ook meer.

Gek hé, hoe gingen een gewoonte kunnen worden na zo'n impact...

Kleine aanpassing:
Wij hebben sinds corona een stuk tuin als "groentetuin" omgetoverd. Leuke hobby die er nooit van kwam maar sinds 2020 wel is gekomen bij ons.
En we kopen wel meer lokaal (langs de boer voor aardappels,vlees, groenten leuke cadeau pakketten etc.) En we genieten van de lekkere eitjes die onze kippen leggen.

Dus wat ik online bestel bij de Super, is meer koek/conserven/aanbiedingen/drinken/huishoudmiddelen etc.
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op Vandaag, 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:52

Kan iemand me uitleggen wat nu eigenlijk die hype met wc-papier was? Heb dat echt nooit gesnapt.

Verder weinig van Corona overgehouden. Weinig sociaal ben ik altijd al geweest, kan heerlijk vertoeven alleen thuis. Hoesten in de elleboog doe ik wel nog altijd. Probeer idd ook meer voorraad (eten) in huis te hebben. Niet persé vanwege Corona, maar de wereld die knettergek is geworden. Zou ook graag wat meer zelfvoorzienend worden, maar daar is nog werk aan.

Wat sommigen al zeggen, die vertraging gaf idd wel rust ook. Alleen toen ik echt thuis moest blijven met enkel een uurtje wandelen als uitlaatklep was het even tegen de muren lopen.
Ja ik blijf graag thuis, maar niet als het moet :+ .
Behoorde verder tot 1 van de beroepen die mochten en konden blijven werken. Heb in die hele periode maar 1 week thuis gezeten.
Wat ik toen minder leuk vond was dat we niet meer naar stal mochten. M'n paard een maand niet gezien.

Persoonlijk dus niet veel last van Corona gehad. Maar voor velen was het wel drama helaas.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:57

Zo min mogelijk handen schudden en zoenen.
Online vergaderen. Ik werkte al veel vanuit huis, maar ging voor Covid nog wel voor elk overleg naar kantoor. Nu niet meer.
Hoesten en niezen in de elleboog.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:01

Cer schreef:
Jeemig mensen, er wordt gevraagd wat mensen eraan over gehouden hebben. Dan mag iemand dat toch gewoon vertellen? Waarom moet er dan weer op de man gespeeld worden en een oordeel over geveld worden. Wat intolerant.. .
Er zijn altijd mensen die ergeren dingen hebben, als ik in het ergernissen topic lees zie ik ook dingen waarvan ik denk "nou nou", maar dat maakt toch niet niet uit? Iedereen heeft recht op zn eigen ergernissen, trauma's, gemis etc..
Er staat nergens in het bericht 'dat het niks voorstelde'?

Ik heb eraan overgehouden dat ik nog steeds heel fijn thuis kan werken :D En dat ik me met enige regelmaat realiseer dat alles weer open is. Als ik door een straat loop waar de terrasjes vol zijn bijvoorbeeld, of tijdens een voorstelling of concert. Ik denk dan nog wel terug aan toen dat niet zo was.

Dat dus. Ik had ook nog de pech dat ik in 2022 de dood in ogen gekeken heb omdat ik door een hond aangevallen ben, dus die zomer ben ik ook nog kwijt. Dus ik ben zelfs 3 jaar kwijt.
Met blijvende problemen in de pezen door antibiotica.

Maar dat van 'even niet naar je opa of oma als je verkouden bent' is niet nieuw, dat deed ik altijd al. Maar dat je moest doen alsof iedereen gevaarlijk was, daar kon ik niet aan meedoen. Verkouden aan het werk gaan is gebleven, al kun je nu vaak thuiswerken. Dat is dan wel veranderd.

Wat volgens mij wel gebleven is helaas, is dat men harder is geworden. Je mag, ook op bokt, mensen uitschelden of zwart maken en steken onder water geven. Dat is helaas dus gebleven, maar het is geen gewoonte van mij geworden gelukkig (helaas dus wel van anderen soms).

Dat hoesten in een elleboog is bij mij er nooit in gekomen, het 'hand voor de mond' is er zo ingestampt (met slaan aan toe) dat ik dat blijf doen.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

Hier nu ook standaart een pak wc papier op voorraad...Of in ieder geval nog een paar rollen in huis...Mijn wc papier was net op...toen de verzamel gekte uitbrak en ik niks meer krijgen kon ...Uiteindelijk had een vriendin nog een paar pakken en kon ik daar een pak met 6 rollen van krijgen...
Ik ben chronisch luchtweg patient en de hele corona tijd geen aanvallen gehad van bronchitus...dus ik ben zeker dat het ontsmetten van handen en winkelkarren daar mee te maken had..Dus na het winkel onsmet ikk nog steeds mijn handen,ondanks dat ik toch al weer terug in het ziekenhuis en alles heb gelegen...Kussen doe ik dus ook al niet meer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:12

Betreft wc papier heb ik inderdaad ook sneller een nieuwe pak in huis.
Het hamsteren van dat plee papier in coronatijd heb ik nooit begrepen.
Maar omdat ik nooit een dikke voorraad had was het niet fijn toen ik nog maar 2 rollen in huis had en het schap was leeg :D
Gelukkig kon je toen 4 rollen krijgen als je er om vroeg :+
Maar door die idiote mensen van toen kregen mensen die niet hamsterden maar het gewoon echt op hadden ook wel kak stress :P

Handen wassen na winkelbezoek oid deed ik al.
Dat is een gewoonte als beveiliger al voor corona.
Waar je met rondes lopen elke klink in de hand hebt.
Daarmee toen al ingezien dat aan meer dingen iedereen met zijn handen zit en dus gewoon goor zijn.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op Vandaag, 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:14

Alleen maar positieve dingen voor mij:
elke dag een uur wandelen (tenzij er een langere fietstocht gemaakt wordt), en thuiswerken.

Wat is dat toch heerlijk. Scheelt zoveel tijd en geld en gedoe, geen zorgen meer over mogelijke gladheid etc. en ik ben zoveel productiever. <3

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:15

Furst schreef:
Trauma en oververmoeidheid die niet te verklaren is. Mijn draagkracht is veel minder geworden en ik weet niet eens precies waarom. Ik heb het altijd lastig gehad met bepaalde regels ofzo? Dan voel ik mij snel gevangen. En zo is het precies hoe ik de corona heb ervaren. Als gevangenschap. Ja, geen files was heerlijk. Maar hoe mensen tegen elkaar deden.. dat vond ik echt niet oke. Ik spreek vanuit Belgie, ik weet niet hoe het in Nederland was, maar als je je niet liet prikken. Ho maar, dan was je echt het vuil van de straat. En dat vind ik nog steeds wel heel erg. Dat mensen die zich niet lieten prikken zo buitengesloten werden alsof zij de vuilste ziekte hadden die er bestond... Dat vond ik heel naar. Ik kan wel begrijpen waarom germie zegt dat er een stukje leven is afgepakt. Dat gevoel heb ik ook, terwijl ik niet per se anders ben gaan leven. Toch heeft het mij een trauma gegeven. Oh en dat als iemand met autisme, die van rust houd. Maar het feit dat het dan MOEST, dat knaagt ofzo. Ik had niet het gevoel dat ik nog een eigen wil had? Heel vreemd..

Nee hoe mensen tegen elkaar deden was vreselijk. Mijn broer en zijn vrouw zijn arts die hebben de druk behoorlijk opgevoerd. Ik heb een auto-immuunziekte dus ik wilde me niet laten vaccineren met een nieuw middel waarvan in de bijsluiter al stond dat het auto-immuunziekten kan triggeren. Dan kunnen ze nog allemaal zeggen kan geen kwaad, ik kan mijn scepsis daarin niet uitschakelen (wil ik ook niet).

Hier in Oostenrijk mocht ik helemaal niets meer zonder test. Ik moest elke 2 dagen testen, mocht geen winkel meer in. Elk kriebeltje een thuistest gedaan, want als ik het nou een keer kreeg was ik een half jaar vrij van alles. Nooit een positieve covid test gehad. Afijn ik mocht dus niks meer, maar mijn bloed wilden ze wel heel graag nog hebben aangezien ik O- heb. Lekker dubbel!
Ik heb gewoon 4keer per jaar doorlopend bloed gedoneerd en dus ook 4x per jaar een antistoffen test gehad. Antistoffen heb ik dus ook nooit gehad. Ik ben pas een keer positief getest meer dan een jaar nadat alle maatregelen weg waren.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:15

DuoPenotti schreef:
Betreft wc papier heb ik inderdaad ook sneller een nieuwe pak in huis.
Het hamsteren van dat plee papier in coronatijd heb ik nooit begrepen.
Maar omdat ik nooit een dikke voorraad had was het niet fijn toen ik nog maar 2 rollen in huis had en het schap was leeg :D
Gelukkig kon je toen 4 rollen krijgen als je er om vroeg :+
Maar door die idiote mensen van toen kregen mensen die niet hamsterden maar het gewoon echt op hadden ook wel kak stress :P

Ik weet dat er toen der tijd op bol.com een pak wcpapier alleen 96 rollen waren.... voor meer dan 70 euro geloof ik... gek dat dat blijft hangen in je hoofd hé haha.
Ik ging toen ook mee met "de wcrollen flow"... dus ik zocht het online op.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:22

Wranglerbutt schreef:
Bijzonder dat bij vrijwel iedereen het advies (vaker) 'handen wassen' is blijven plakken, terwijl het corona virus (SARS-Cov-2) via de lucht wordt overgedragen (net als mazelen overigens) B-)

Net als de gewoonte om antibacteriële handgel te gebruiken, zelfs bij huisartsenpraktijken. Doet niks tegen virussen :+

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:23

Het niet iedereen meer handen geven en die verschrikkelijke verjaardagskussen heb ik de deur uitgehouden. Ik was er sowieso al geen fan van en dit was de perfecte reden om het niet meer te doen.

Ik merk wel dat in volle, drukke ruimtes ik minder op mijn gemak ben en dat dat mij minder trekt...
Soort ontwenning of iets dergelijks.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:27

Voor mij heeft het wel echt bevestigd dat ik echt last heb van hoe druk Nederland is. Woon nu ook in een rustig dorp ipv een stad. Scheelt al iets. :)

Daarbij heb ik ook geleerd om het leven zelf leuk te maken. Je hoeft geen dure dagjes weg, feestjes, festivals en etentjes etc te doen. Je kan ook gewoon fietsen of wandelen en samen een snackje eten op een mooi bankje. Dat is net zo gezellig. Daar ben ik bijzonder dankbaar voor.

De eerste lockdown was ik single en woonde ik in een nare drukke flat op 27m2. Dat was echt heel beklemmend en naar.

Maar ik probeer me vooral te focussen op de positieve kanten van de pandemie. Daar heb je meer aan dan blijven hangen in het negatieve. Word je bitter van denk ik. :o

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:32

Lieser schreef:
Wranglerbutt schreef:

Net als de gewoonte om antibacteriële handgel te gebruiken, zelfs bij huisartsenpraktijken. Doet niks tegen virussen :+

Niet helemaal waar. Er zijn verschillende typen virussen en tegen sommige virussen (waaronder corona) heeft dit wel degelijk effect. Het breekt het vettige membraan van enveloped virussen, non-enveloped virussen hebben dit vettige membraan niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:36

Die handgel breekt vooral het kleine beetje vet dat m’n huid aanmaakt af. Man wat deed dat pijn. Ik deed vaak alsof ik het gebruikte als het moest.

Want die gel in open wondjes. :brr:

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:43

Handen wassen na het boodschappen doen.
En door de corona waren de huizenprijzen zo gestegen dat wij ons huis verkocht hebben in 2021 en naar Frankrijk zijn geëmigreerd.
Hier is het trouwens nog steeds zo dat je een mondkapje op moet als je verkouden bent, vooral in het ziekenhuis en bij de dokter en tandarts enzo. Mijn huisarts heeft altijd een mondkapje op en geeft een boks.
In de winter zie je ook wel mensen met mondkapjes op.
Maar verder geven de Fransen wel weer zoenen, zelfs in corona tijd nog.
Mijn man en ik laten ons wel elk jaar inenten, zijn ook 2 keer flink ziek geweest door corona.
Ikzelf heb verminderde weerstand door diabetes. De apotheker, waar we de vaccinaties halen, vertelde dat nog maar heel weinig mensen zich laten vaccineren tegen covid hier in Frankrijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:43

Handen wassen heeft zeker ook nut tegen virussen.
Ondanks dat het hoofdzakelijk door de lucht gaat, komt het ook op voorwerpen, omdat mensen bijvoorbeeld in hun hand hoesten/niezen.
Pakken ze dan een klink vast en jij die daarna ook weer zit het aan je hand.
Wrijf een keer aan je neus en je hebt het ook binnen.

Uiteraard gaat het per lucht sneller en verder.
En hebben zoals iemand hier eerder ook al aangaf de blauwe maskertjes daarin amper nut.
Die zijn voor bacteriën gemaakt, niet voor virussen.

Als we het dan hebben over de media en overheid die onzin de rondte in gooide was dat er 1 van.
En je zag ook dat verloop, nee geen mondkapjes, ja soms mondkapjes, tot altijd mondkapjes. (en dan vervolgens er achter komen hoeveel ze verdiende)
Maar op de IC en cohort wisten ze beter en kreeg je toch de FFP2 op.
Die wel kan helpen voor virussen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:47

Contemplate schreef:
Lieser schreef:

Niet helemaal waar. Er zijn verschillende typen virussen en tegen sommige virussen (waaronder corona) heeft dit wel degelijk effect. Het breekt het vettige membraan van enveloped virussen, non-enveloped virussen hebben dit vettige membraan niet.

Nee hoor, zelfs het RIVM is daar op terug gekomen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:49

Inderdaad de drukte in Nederland, ook hier in een stadje in de Achterhoek. De avondklok, geen last van geluiden 's nachts op straat waardoor ik steeds wakker word, heb nog nooit zo goed geslapen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:52

Of je nou alleen een knuffel of een zoen gaf of alleen een boks, de besmettelijkheid bleef hetzelfde.
Mijn zus en ik hadden allebei corona. Zij gaf alleen een boks en ik gaf een knuffel en een kus.