Ik heb genoten van al jullie verhalen. Vooral gelachen om die oudere mevrouw van 86 die een bakkie ging doen bij haar moeder van 102. En de hulp die dacht dat ze dement was.
Op dit moment geëmigreerd naar Spanje. Ik zie hier ongelooflijk veel oude krasse knarren van alle leeftijden (70 tot en met 80 ++) die het leuk hebben en erg actief zijn en bv zingen, wandelen, taal leren, etc etc.
En ja gezien de vele ouderen gaan hier ook wat meer mensen dood en dan is de NL gemeenschap hecht en met iedereen begaan en helpt waar mogelijk.
Mijn man begint ook al aardig bij die krasse knarren te horen en je ziet hoe hij hier opknapt door het mooie droge zonnige weer. Dus de zon en het weer helpt zeker mee.
Mijn vader en moeder zijn 90 geworden. Helaas zijn mijn zusje (gehandicapt 60 jaar ) en broer al overleden (75 jaar broer) en een ander zus 70+ gaat niet goed.
Ik vind als ik naar Nederland kijkt de sfeer rondom oudere mensen vaak niet zo fijn We (ben 67) worden vaak gezien als overlast, die de huizen bezetten , die lastig zijn voor de gezondheidszorg, teveel kosten etc etc. Dat staat haaks op Frankrijk waar ik 15 jaar gewoond hebt en waar ouderen zeer gewaardeerd worden en ook heel actief zijn en veel vrij willigen in de dorpen. Dus dat vind ik wel jammer hoor die manier van kijken naar. Als ik in Nederland zou wonen zou ik nu al bezig moeten zijn met: "wat als ik niet meer actief zou kunnen zijn en gezondheidsproblemen zou krijgen". Tja....
We hebben de boerderij in Frankrijk verkocht want werd te veel werk daar mijn man minder en minder kon, en we gaan nu gezellig wonen in een mooi kleiner huisje met enkel begane grond met mooi rondom terrastuin met wat bomen en struikjes. Dus dat is de voorbereiding op de oude dag.
Ik ben nu drukker met taal leren, huis weer opknappen, zingen en heb daardoor het wandelen maar eventjes stop gezet. Dus tja.
Ik vind eigenlijk alle mensen leuk of vervelend ongeacht de leeftijd en dat vervelend zijn vind ik niet alleen aan ouderen mensen voorbehouden. Ik lach erg veel en de mensen waarmee ik lach en pret heb zijn toch echt veelal 70 en 80++.
Ik denk dus dat het niet zozeer gaat om dat hele knoert oude. Want dat weet je toch niet of je zo oud wordt. Maar genieten van het leven en doen waar je gelukkig van wordt.
Ik geniet enorm dat ik niet meer hoef te werken en met te vrij willigen ben ik ook mee gestopt doordat ik nu naar Spanje ben verhuisd . Echt zo fijn.