moonsparkle schreef:Ik heb jaren last van verslik klachten. Bij de kno niks gevonden, die adviseerde logopedie. Omdat ik me met name in de nacht verslik leek me logopedie ook niet de oplossing en heb ik dat nog niet geprobeerd. Iemand ervaring met logopedie bij verslikken?
Geen persoonlijke ervaring, wel professioneel telt dat ook
, maar zeker kan een logopedist helpend zijn. Al kan ik natuurlijk niet zo inschatten of ze jou kan helpen.
Een logopedist kan testen doen om te kijken wat de oorzaak is. Soms zijn bepaalde spiergroepen wat slap bijv. En zij kunnen oefeningen geven om dat sterker te maken. Wij werken in het ziekenhuis vaker met logopedisten bij slikklachten. Het is niet gek om het te proberen.
Een andere tip, mocht zij niks kunnen betekenen is gek genoeg een chiropractor. Zij kunnen soms de kaak wat losser maken als je daar veel spanning opbouwt snachts. Dat gaat vaak samen met bijv tanden knarsen of kaakklemmen. Mocht je zoiets herkennen en kan het mogelijk te maken hebben met het verslikken, nu ja je kunt altijd kijken of het wat doet.