Iemand ervaring met slikklachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 12:44

pmarena schreef:
Het klinkt eng, maar als hart onder de riem: mijn oma heeft dit ook een tijd gehad, zo erg zelfs dat ze vaak eten uit ging spugen omdat ze zelfs piepkleine stukjes dan niet weg kreeg :(:)

Maar dat is toch weer over gegaan, heeft daarna nog 20 jaar gezondheid gehad en is zonder noemenswaardige problemen bijna 100 geworden :)

Dat is fijn om te horen.

Freya6

Re: Iemand ervaring met slikklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:41

Gekke vraag misschien maar is er iets gebeurd waardoor je misschien letterlijk een brok in je keel hebt? Een grote gebeurtenis de laatste tijd?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 23:32

Mijn vader had dat, bleek iets te zijn met maagzuur wat soms omhoog kwam en daardoor de slokdarm irriteerde. Gelukkig was het vrij eenvoudig opgelost.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

Elisa2 schreef:
Dat kan zeker..

Wil je niet bang maken maar er is een ziekte myasthenia gravis die ook zulke symptomen geeft. Maar het kan natuurlijk talloze andere oorzaken hebben.

Hierbij zie je dan ook vaal wel dat andere spieren zijn aangedaan en dan met name de oogspieren (hangende oogleden). Een van de testen van MG is dan ook een tijd naar boven kijken en dan gaan je oogleden hangen (al kan een emg het pas echt uitsluiten/aantonen uiteraard).

Succes bij de kno-arts. Kan je snel terecht?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:35

Ik heb jaren last van verslik klachten. Bij de kno niks gevonden, die adviseerde logopedie. Omdat ik me met name in de nacht verslik leek me logopedie ook niet de oplossing en heb ik dat nog niet geprobeerd. Iemand ervaring met logopedie bij verslikken?

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

Hier ervaring met een chronisch ontstoken slokdarm in nabije omgeving. Gevoel dat eten niet naar beneden zakt, wat komt door de vernauwing van de ontsteking. Eosinofiele Oesofagitis.

Maagzuur kan de ontsteking in stand houden, dus idd maagzuurremmers of ontstekingsremmers.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:04

moonsparkle schreef:
Ik heb jaren last van verslik klachten. Bij de kno niks gevonden, die adviseerde logopedie. Omdat ik me met name in de nacht verslik leek me logopedie ook niet de oplossing en heb ik dat nog niet geprobeerd. Iemand ervaring met logopedie bij verslikken?

Geen persoonlijke ervaring, wel professioneel telt dat ook :D , maar zeker kan een logopedist helpend zijn. Al kan ik natuurlijk niet zo inschatten of ze jou kan helpen.
Een logopedist kan testen doen om te kijken wat de oorzaak is. Soms zijn bepaalde spiergroepen wat slap bijv. En zij kunnen oefeningen geven om dat sterker te maken. Wij werken in het ziekenhuis vaker met logopedisten bij slikklachten. Het is niet gek om het te proberen.
Een andere tip, mocht zij niks kunnen betekenen is gek genoeg een chiropractor. Zij kunnen soms de kaak wat losser maken als je daar veel spanning opbouwt snachts. Dat gaat vaak samen met bijv tanden knarsen of kaakklemmen. Mocht je zoiets herkennen en kan het mogelijk te maken hebben met het verslikken, nu ja je kunt altijd kijken of het wat doet.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:15

Pauline schreef:
Mijn vader had dat, bleek iets te zijn met maagzuur wat soms omhoog kwam en daardoor de slokdarm irriteerde. Gelukkig was het vrij eenvoudig opgelost.

Dit heeft mij man inderdaad ook. Die krijgt/kreeg zelfs slokdarm verstopping, 2x zo erg dat het voedsel in het ziekenhuis moest worden verwijderd. Sindsdien moet hij pantoprazol slikken. Zijn slokdarm was erg geïrriteerd door maagzuur, hij had nooit last van maagzuur... Met deze medicatie heeft hij geen last meer van slokdarm verstopping.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:13

Bij mij ook door maagzuur, als ik pantoprazol slik gaat het goed.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:22

Ik ben net bij de knoarts geweest, geen afwijkingen te zien, gelukkig.
Ik moest neusspray (verdovend)gebruiken, en daarna met een slangetje met camera m'n keel en luchtpijp etc.bekeken.
Wel in de gaten blijven houden.
Ik heb wel het idee dat ik afgevallen ben, m'n broeken zitten ook losser.