Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Goof schreef:Wow, ik lees echt alleen maar vooroordelen TS, ik ben echt een beetje verbaasd over de kortzichtigheid.
Kinderen spelen nog steeds buiten gelukkig (naar mijn mening teveel, ik heb een hekel aan gillende kinderen hehe).
Scholen bieden nog steeds verdieping.
Kleine klassen bestaan nog steeds.
Niet iedereen doet hetzelfde, er is veelal gepersonaliseerd leren en differentiatie.
Kinderen leren zowel uit boeken en middels schrijven als door digitale middelen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dit topic gaat over een kind dat nog niet eens geboren is. Het klinkt nogal ' wij voelen ons vreselijk veel beter dan de rest, dus we doen het zelf wel' (maar misschien is dat niet zo). Mijns inziens kan een ouder nooit boven alle leerstof tot en met het eindexamen staan, laat staan deze gedegen uitleggen. Zou fijn zijn, dan hoeven toekomstige docenten niet meer te studeren.
Ik kan me voorstellen dat als er echt iets speelt, het kind is ziek, komt niet mee om welke reden dan ook, dat je vrijstelling probeert te krijgen en gaat voor thuisonderwijs. Maar een ongeboren kind nu al onthouden van regulier onderwijs vind ik hooghartig en egoistisch.
En zoals iemand al zei; gelukkig krijg je niet zomaar vrijstelling en kan je niet zomaar uit school wegblijven.
Oh, en je kind een aspi noemen betekent dat je je kind continue in een afgekaderd, beperkt hokje plaatst, waarom zou je dat willen doen.
Je kind is gewoon een volwassen persoon die op het punt staat ouder te worden. Einde verhaal.
Maaike_Indy schreef:In Nederland is het "veel" makkelijker om ontheffing aan te vragen wanneer het kind nog niet ingeschreven is geweest op een school. Ik begrijp dus heel goed dat jonge (aankomende) ouders hier nu al over nadenken. In sommige gevallen moeten ouders al ruim voor de kleuterschool leeftijd hun kind op de school van hun keuze inschrijven en dan zit je dus al in een systeem waar je daarna heel erg moeilijk weer uitkomt.
Het is jammer dat er op bokt zo'n negatief beeld over TO is. Ik heb niets tegen het schoolsysteem in Nederland, ik denk dat het voor heel veel kinderen en ouders een uitkomst is. Maar het is niet zaligmakend. Als ouders anders kiezen voor hun kinderen vind ik dat heel veel mensen daar al een (negatief) oordeel over hebben. Deze ouders hebben ook gewoon het beste met hun kinderen voor. Ze doen dat alleen op een andere manier dan de meeste andere ouders dat doen. Dat is niet per definitie fout of in het nadeel van het kind het is alleen anders dan dat de meerderheid doet.
secricible schreef:Nee hoor. Sterker nog, je mag een kind niet inschrijven voor ze 3 zijn. Dat er gemeentes zijn geweest die zich daar niet aan houden klopt (m.n. utrecht) maar daar is juist flink tegen opgetreden.
Maaike_Indy schreef:Onze drie kinderen krijgen thuis les. Sinds Corona. Het onderwijs was bij ons in Roemenie een chaos in die tijd, totaal niet ingericht op online leren. Vanaf ongeveer april 2020 zaten de kinderen thuis en het was heel lang onduidelijk wat er na de zomervakantie zou gaan gebeuren. Wij hebben toen besloten het heft in eigen handen te nemen en te gaan homeschoolen. We zijn er op die manier ingerold en dat zijn we blijven doen. Onze kinderen doen nu Highschool en dat gaat prima. We hebben veel meer rust in het gezin, de kinderen trekken veel samen op maar hebben ook genoeg vrienden en vriendinnen. De meeste wonen helaas op afstand maar door de huidige technologie hebben ze toch nog genoeg mogelijkheden om contact te houden. Ze zitten op sport, zijn prima sociaal, hebben weinig last van groepsdruk en weten heel goed hun grenzen aan te geven.
Wanneer we in NL hadden gewoond hadden we er waarschijnlijk niet voor gekozen maar we zijn er zo ingegroeid en we zijn er eigenlijk alleen maar heel blij mee.
In Nederland is het "veel" makkelijker om ontheffing aan te vragen wanneer het kind nog niet ingeschreven is geweest op een school. Ik begrijp dus heel goed dat jonge (aankomende) ouders hier nu al over nadenken. In sommige gevallen moeten ouders al ruim voor de kleuterschool leeftijd hun kind op de school van hun keuze inschrijven en dan zit je dus al in een systeem waar je daarna heel erg moeilijk weer uitkomt.
Het is jammer dat er op bokt zo'n negatief beeld over TO is. Ik heb niets tegen het schoolsysteem in Nederland, ik denk dat het voor heel veel kinderen en ouders een uitkomst is. Maar het is niet zaligmakend. Als ouders anders kiezen voor hun kinderen vind ik dat heel veel mensen daar al een (negatief) oordeel over hebben. Deze ouders hebben ook gewoon het beste met hun kinderen voor. Ze doen dat alleen op een andere manier dan de meeste andere ouders dat doen. Dat is niet per definitie fout of in het nadeel van het kind het is alleen anders dan dat de meerderheid doet.
Dorine92 schreef:Ja bokt is geen voorstander, dat is duidelijk. Ik snap wel waarom mensen het willen. Ik heb zelf echt helemaal niks met kinderen, dus het boeit me ook niet, maar ik kan me wel voorstellen, wanneer je kind voor jou je oogappeltje en het centrum van het universum is, dat je dan wel beter voor je kind wilt dan het onderwijssysteem zoals dat er is. Je verspilt echt super veel tijd daar, zeker als je inderdaad een bovengemiddeld intelligent kind krijgt.
Je moet uiteraard wel een goed plan hebben. Idealiter in groepsverband met andere fanatieke ouders. Mensen die zulke beslissingen nemen zijn meestal geen domme mensen, het zijn mensen die over dingen hebben nagedacht. Dus je kunt er echt wel vanuit gaan dat zulke mensen alles hebben uitgeplozen vooraf. In dit geval zijn ze er zelfs al mee bezig voordat het kind er überhaupt is.
En laten we de leraren ook niet overschatten he. Dat zijn ook niet per sé raketgeleerden zegmaar. Waarom zou een groepje ouders niks knaps kunnen opzetten, en een groepje mensen die een paar jaar, mogelijk op lager niveau dan dat groepje ouders, gestudeerd hebben wel?
Ik kan me wel voorstellen dat je als ouders veel meer wilt bijbrengen door dingen daadwerkelijk te zien. Door naar het museum te gaan kun je de dingen die in de boeken staan zelf zien, en er ter plekke over leren. Dat maakt veel meer indruk en zou dus beter moeten beklijven. Door veel op reis te gaan kun je ook de wereldkaart leren kennen, door het te bestuderen wanneer je er heen gaat. Kun je ook gelijk je talen ontwikkelen en de geschiedenis leren
En rekenen kun je ook gewoon in de supermarkt leren, om vervolgens meteen te leren plannen en vooruit denken, en uiteraard koken. Zo is er voor alles wel een oplossing, en vaak een betere dan op een school.
En iedereen noemt de hele tijd die sociale contacten... alsof je dat alleen in een klas met 30+ kinderen kunt hebben. Beetje kortzichtig. En kortzichtigheid is precies iets waar zulke ouders hun kinderen heel ver van weg willen houden
Supervixen schreef:Dorine92 schreef:Ja bokt is geen voorstander, dat is duidelijk. Ik snap wel waarom mensen het willen. Ik heb zelf echt helemaal niks met kinderen, dus het boeit me ook niet, maar ik kan me wel voorstellen, wanneer je kind voor jou je oogappeltje en het centrum van het universum is, dat je dan wel beter voor je kind wilt dan het onderwijssysteem zoals dat er is. Je verspilt echt super veel tijd daar, zeker als je inderdaad een bovengemiddeld intelligent kind krijgt.
Je moet uiteraard wel een goed plan hebben. Idealiter in groepsverband met andere fanatieke ouders. Mensen die zulke beslissingen nemen zijn meestal geen domme mensen, het zijn mensen die over dingen hebben nagedacht. Dus je kunt er echt wel vanuit gaan dat zulke mensen alles hebben uitgeplozen vooraf. In dit geval zijn ze er zelfs al mee bezig voordat het kind er überhaupt is.
En laten we de leraren ook niet overschatten he. Dat zijn ook niet per sé raketgeleerden zegmaar. Waarom zou een groepje ouders niks knaps kunnen opzetten, en een groepje mensen die een paar jaar, mogelijk op lager niveau dan dat groepje ouders, gestudeerd hebben wel?
Ik kan me wel voorstellen dat je als ouders veel meer wilt bijbrengen door dingen daadwerkelijk te zien. Door naar het museum te gaan kun je de dingen die in de boeken staan zelf zien, en er ter plekke over leren. Dat maakt veel meer indruk en zou dus beter moeten beklijven. Door veel op reis te gaan kun je ook de wereldkaart leren kennen, door het te bestuderen wanneer je er heen gaat. Kun je ook gelijk je talen ontwikkelen en de geschiedenis leren
En rekenen kun je ook gewoon in de supermarkt leren, om vervolgens meteen te leren plannen en vooruit denken, en uiteraard koken. Zo is er voor alles wel een oplossing, en vaak een betere dan op een school.
En iedereen noemt de hele tijd die sociale contacten... alsof je dat alleen in een klas met 30+ kinderen kunt hebben. Beetje kortzichtig. En kortzichtigheid is precies iets waar zulke ouders hun kinderen heel ver van weg willen houden
Zooo dan, lekker denigrerend.
Supervixen schreef:Ouders kunnen misschien wel iets opzetten, maar er maar vanuit gaan dat iedereen die gestudeerd heeft ook makkelijk leerkracht kan zijn is echt fout.
Ik als leerkracht op de basisschool (al 25 jaar) ken alle leerlijnen van de verschillende vakken. Ik weet precies wat kinderen moeten leren en in welke groep dat aan bod komt, wat de einddoelen zijn. Ik kan aanpassingen voor ieder kind afzonderlijk maken.
Als ik sommen uitleg en het kind begrijpt het niet, kan ik op verschillende manieren teruggrijpen naar lesstof die ervoor komt en de lesstof op verschillende niveaus kan aanbieden. Kinderen die het makkelijk vinden kan ik de juiste uitdaging bieden, verbreding of verdieping. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Supervixen schreef:Niet iedereen die gestudeerd heeft kan wel even een muur metselen omdat ie het wel eens heeft gezien, of bakker worden omdat ie wel eens heeft gezien hoe een brood wordt gebakken.
Zo voelt jouw vergelijking.