Wie geeft er ook thuis les?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:52

Onze drie kinderen krijgen thuis les. Sinds Corona. Het onderwijs was bij ons in Roemenie een chaos in die tijd, totaal niet ingericht op online leren. Vanaf ongeveer april 2020 zaten de kinderen thuis en het was heel lang onduidelijk wat er na de zomervakantie zou gaan gebeuren. Wij hebben toen besloten het heft in eigen handen te nemen en te gaan homeschoolen. We zijn er op die manier ingerold en dat zijn we blijven doen. Onze kinderen doen nu Highschool en dat gaat prima. We hebben veel meer rust in het gezin, de kinderen trekken veel samen op maar hebben ook genoeg vrienden en vriendinnen. De meeste wonen helaas op afstand maar door de huidige technologie hebben ze toch nog genoeg mogelijkheden om contact te houden. Ze zitten op sport, zijn prima sociaal, hebben weinig last van groepsdruk en weten heel goed hun grenzen aan te geven.

Wanneer we in NL hadden gewoond hadden we er waarschijnlijk niet voor gekozen maar we zijn er zo ingegroeid en we zijn er eigenlijk alleen maar heel blij mee.

In Nederland is het "veel" makkelijker om ontheffing aan te vragen wanneer het kind nog niet ingeschreven is geweest op een school. Ik begrijp dus heel goed dat jonge (aankomende) ouders hier nu al over nadenken. In sommige gevallen moeten ouders al ruim voor de kleuterschool leeftijd hun kind op de school van hun keuze inschrijven en dan zit je dus al in een systeem waar je daarna heel erg moeilijk weer uitkomt.

Het is jammer dat er op bokt zo'n negatief beeld over TO is. Ik heb niets tegen het schoolsysteem in Nederland, ik denk dat het voor heel veel kinderen en ouders een uitkomst is. Maar het is niet zaligmakend. Als ouders anders kiezen voor hun kinderen vind ik dat heel veel mensen daar al een (negatief) oordeel over hebben. Deze ouders hebben ook gewoon het beste met hun kinderen voor. Ze doen dat alleen op een andere manier dan de meeste andere ouders dat doen. Dat is niet per definitie fout of in het nadeel van het kind het is alleen anders dan dat de meerderheid doet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:54

Goof schreef:
Wow, ik lees echt alleen maar vooroordelen TS, ik ben echt een beetje verbaasd over de kortzichtigheid.
Kinderen spelen nog steeds buiten gelukkig (naar mijn mening teveel, ik heb een hekel aan gillende kinderen hehe).
Scholen bieden nog steeds verdieping.
Kleine klassen bestaan nog steeds.
Niet iedereen doet hetzelfde, er is veelal gepersonaliseerd leren en differentiatie.
Kinderen leren zowel uit boeken en middels schrijven als door digitale middelen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dit topic gaat over een kind dat nog niet eens geboren is. Het klinkt nogal ' wij voelen ons vreselijk veel beter dan de rest, dus we doen het zelf wel' (maar misschien is dat niet zo). Mijns inziens kan een ouder nooit boven alle leerstof tot en met het eindexamen staan, laat staan deze gedegen uitleggen. Zou fijn zijn, dan hoeven toekomstige docenten niet meer te studeren.

Ik kan me voorstellen dat als er echt iets speelt, het kind is ziek, komt niet mee om welke reden dan ook, dat je vrijstelling probeert te krijgen en gaat voor thuisonderwijs. Maar een ongeboren kind nu al onthouden van regulier onderwijs vind ik hooghartig en egoistisch.

En zoals iemand al zei; gelukkig krijg je niet zomaar vrijstelling en kan je niet zomaar uit school wegblijven.

Oh, en je kind een aspi noemen betekent dat je je kind continue in een afgekaderd, beperkt hokje plaatst, waarom zou je dat willen doen.
Je kind is gewoon een volwassen persoon die op het punt staat ouder te worden. Einde verhaal.

Wat betreft het Aspi-stukje: mijn zoon (en ik eigenlijk ook) heeft er een hekel aan om zo genoemd te worden en dat vermijden we normaliter ook, maar dit is soms schijnbaar nodig om bepaalde uitspraken en benaderingen uit te leggen. Voor mij is hij gewoon mijn zoon, echt een kanjer die kei- en keihard zijn best doet en even zo keihard werkt om voor zijn relatie en zijn toekomstige gezin te zorgen. Hij is door velen erg geliefd (met name vanwege zijn zorgzame aard en zijn geduld om dingen aan mensen uit te leggen) en hij voelt zich alles behalve verheven boven andere mensen.

Mijn zoon en mijn schoondochter hebben zich verdiept in het een en ander en overwegen dus - hoewel het momenteel nogal stellig door hun wordt gezegd - om die keuze te maken. En je mag vinden wat je ervan denkt, maar dat is mijn vraag in dit topic niet. Ik vraag alleen of er mensen ervaring mee hebben. Oordelen wordt er hoe dan ook toch wel gedaan en het is nog niet eens zeker hoe dit uiteindelijk verloopt (wat ik in één van mijn posts ook heb aangegeven). Omdat ik ook mijn vragen hierover heb, ondanks dat ik me wel kan vinden in de dingen die ze me hebben voorgelegd (dat waren nog veel meer punten dan die ik nu genoemd heb), wil ik graag weten of er meer mensen zijn die dit doen.

Ik hoop dan ook dat dit topic gewoon voort mag gaan omtrent de vraagstelling (of misschien is er iemand met een vraag waar ik zelf nog niet aan gedacht heb, want ik heb wel tig vragen aan ze gesteld). Alle vooroordelen heb ik namelijk al de revue laten passeren, dus die voegen niets meer toe. Mocht iemand toch graag zijn mening willen geven, dan is een nieuw topic starten wellicht een goed plan. ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:04

Ja bokt is geen voorstander, dat is duidelijk. Ik snap wel waarom mensen het willen. Ik heb zelf echt helemaal niks met kinderen, dus het boeit me ook niet, maar ik kan me wel voorstellen, wanneer je kind voor jou je oogappeltje en het centrum van het universum is, dat je dan wel beter voor je kind wilt dan het onderwijssysteem zoals dat er is. Je verspilt echt super veel tijd daar, zeker als je inderdaad een bovengemiddeld intelligent kind krijgt.
Je moet uiteraard wel een goed plan hebben. Idealiter in groepsverband met andere fanatieke ouders. Mensen die zulke beslissingen nemen zijn meestal geen domme mensen, het zijn mensen die over dingen hebben nagedacht. Dus je kunt er echt wel vanuit gaan dat zulke mensen alles hebben uitgeplozen vooraf. In dit geval zijn ze er zelfs al mee bezig voordat het kind er überhaupt is.
En laten we de leraren ook niet overschatten he. Dat zijn ook niet per sé raketgeleerden zegmaar. Waarom zou een groepje ouders niks knaps kunnen opzetten, en een groepje mensen die een paar jaar, mogelijk op lager niveau dan dat groepje ouders, gestudeerd hebben wel?
Ik kan me wel voorstellen dat je als ouders veel meer wilt bijbrengen door dingen daadwerkelijk te zien. Door naar het museum te gaan kun je de dingen die in de boeken staan zelf zien, en er ter plekke over leren. Dat maakt veel meer indruk en zou dus beter moeten beklijven. Door veel op reis te gaan kun je ook de wereldkaart leren kennen, door het te bestuderen wanneer je er heen gaat. Kun je ook gelijk je talen ontwikkelen en de geschiedenis leren
En rekenen kun je ook gewoon in de supermarkt leren, om vervolgens meteen te leren plannen en vooruit denken, en uiteraard koken. Zo is er voor alles wel een oplossing, en vaak een betere dan op een school.
En iedereen noemt de hele tijd die sociale contacten... alsof je dat alleen in een klas met 30+ kinderen kunt hebben. Beetje kortzichtig. En kortzichtigheid is precies iets waar zulke ouders hun kinderen heel ver van weg willen houden

Cioccolato

Re: Wie geeft er ook thuis les?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:17

Ik zou het een geweldige uitkomst vinden als mijn kind(eren) niet in het onderwijssysteem passen. Anders niet.

Kijk onze volwassen wereld.. je kan roepen wat je wil. Bijvoorbeeld kinderen mogen geen 'nee' horen, wat krijg je als volwassene later te horen? Als tiener zelfs al.
Juist een kind voorbereiden op een volwassen leven, dat is onderwijzen ook bijvoorbeeld.

Het is goed dat ze zich verdiepen maar okk belangrijk dat ze zich realiseren dat thuisonderwijs niet alles is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:38

Ja maar een ouder die zn kind thuis lesgeeft heeft toch niks te maken met een ouder die geen nee kan zeggen? Vaak schieten ouders van schoolgaande kinderen ook hartstikke tekort, en die kinderen misdragen zich dan in de klas, en juf mag het oplossen, met nog 30+ andere kinderen die gelijk ook leren hoe je tegen de juf in kunt gaan.
Je kunt het beide kanten op redeneren maar een kind naar een school brengen betekent niet per definitie dat het onderwijs en de opvoeding daar goed of juist slecht is. Net als dat een kind niet op school doen en het onderwijs zelf regelen niet per definitie betrekt dat het onderwijs en de opvoeding dan goed of slecht is.
Maar dat mensen er goed over na denken helpt al een heleboel. En dat is wat de toekomstige ouders nu aan het doen zijn

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:43

Maaike_Indy schreef:
In Nederland is het "veel" makkelijker om ontheffing aan te vragen wanneer het kind nog niet ingeschreven is geweest op een school. Ik begrijp dus heel goed dat jonge (aankomende) ouders hier nu al over nadenken. In sommige gevallen moeten ouders al ruim voor de kleuterschool leeftijd hun kind op de school van hun keuze inschrijven en dan zit je dus al in een systeem waar je daarna heel erg moeilijk weer uitkomt.

Het is jammer dat er op bokt zo'n negatief beeld over TO is. Ik heb niets tegen het schoolsysteem in Nederland, ik denk dat het voor heel veel kinderen en ouders een uitkomst is. Maar het is niet zaligmakend. Als ouders anders kiezen voor hun kinderen vind ik dat heel veel mensen daar al een (negatief) oordeel over hebben. Deze ouders hebben ook gewoon het beste met hun kinderen voor. Ze doen dat alleen op een andere manier dan de meeste andere ouders dat doen. Dat is niet per definitie fout of in het nadeel van het kind het is alleen anders dan dat de meerderheid doet.

Nee hoor. Sterker nog, je mag een kind niet inschrijven voor ze 3 zijn. Dat er gemeentes zijn geweest die zich daar niet aan houden klopt (m.n. utrecht) maar daar is juist flink tegen opgetreden.

Ik ben overigens nergens op tegen. Maar ik vind concluderen dat je thuisonderwijs gaat geven omdat het schoolsysteem niet voldoet vrij voorbarig met 7mnd zwanger. School is m.i. succesvol als het aansluit bij het karakter en de stijl van je kind. Daar weet je nog niks over nu.

Ik heb m.n. voor mijn zoon ook gekeken voor divers onderwijs. Ook voor ongesubsidieerd onderwijs bijvoorbeeld, omdat ik dacht (en nog steeds denk) dat hij niet perfect functioneert in standaard onderwijs. Mijn dochter dan weer grotendeels wel, mits kleine klas met onderwijs op maat. Maar die zoektocht begint m.i. bij leren wat past bij je kind en überhaupt een idee hebben wat opvoeden en een kind iets leren inhoudt.

Overigens gaan beide kinderen nu naar gewoon onderwijs, wel een kleine school. De aansluiting bij vriendjes in de straat woog voor mij uiteindelijk zwaarder dan dat er mogelijk onderwijs was dat waarschijnlijk wat beter paste.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:52

secricible schreef:
Nee hoor. Sterker nog, je mag een kind niet inschrijven voor ze 3 zijn. Dat er gemeentes zijn geweest die zich daar niet aan houden klopt (m.n. utrecht) maar daar is juist flink tegen opgetreden.

Dan beschik ik over verouderde informatie, mijn excuses. Ik heb andere verhalen gehoord maar dat is al wel van een aantal jaar geleden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:58

Maaike_Indy schreef:
Onze drie kinderen krijgen thuis les. Sinds Corona. Het onderwijs was bij ons in Roemenie een chaos in die tijd, totaal niet ingericht op online leren. Vanaf ongeveer april 2020 zaten de kinderen thuis en het was heel lang onduidelijk wat er na de zomervakantie zou gaan gebeuren. Wij hebben toen besloten het heft in eigen handen te nemen en te gaan homeschoolen. We zijn er op die manier ingerold en dat zijn we blijven doen. Onze kinderen doen nu Highschool en dat gaat prima. We hebben veel meer rust in het gezin, de kinderen trekken veel samen op maar hebben ook genoeg vrienden en vriendinnen. De meeste wonen helaas op afstand maar door de huidige technologie hebben ze toch nog genoeg mogelijkheden om contact te houden. Ze zitten op sport, zijn prima sociaal, hebben weinig last van groepsdruk en weten heel goed hun grenzen aan te geven.

Wanneer we in NL hadden gewoond hadden we er waarschijnlijk niet voor gekozen maar we zijn er zo ingegroeid en we zijn er eigenlijk alleen maar heel blij mee.

Super fijne post, dank je wel! Dat is - op dit moment - ook de strekking van hun keuze om zich hierin te verdiepen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:04

Dorine92 schreef:
Ja bokt is geen voorstander, dat is duidelijk. Ik snap wel waarom mensen het willen. Ik heb zelf echt helemaal niks met kinderen, dus het boeit me ook niet, maar ik kan me wel voorstellen, wanneer je kind voor jou je oogappeltje en het centrum van het universum is, dat je dan wel beter voor je kind wilt dan het onderwijssysteem zoals dat er is. Je verspilt echt super veel tijd daar, zeker als je inderdaad een bovengemiddeld intelligent kind krijgt.
Je moet uiteraard wel een goed plan hebben. Idealiter in groepsverband met andere fanatieke ouders. Mensen die zulke beslissingen nemen zijn meestal geen domme mensen, het zijn mensen die over dingen hebben nagedacht. Dus je kunt er echt wel vanuit gaan dat zulke mensen alles hebben uitgeplozen vooraf. In dit geval zijn ze er zelfs al mee bezig voordat het kind er überhaupt is.
En laten we de leraren ook niet overschatten he. Dat zijn ook niet per sé raketgeleerden zegmaar. Waarom zou een groepje ouders niks knaps kunnen opzetten, en een groepje mensen die een paar jaar, mogelijk op lager niveau dan dat groepje ouders, gestudeerd hebben wel?
Ik kan me wel voorstellen dat je als ouders veel meer wilt bijbrengen door dingen daadwerkelijk te zien. Door naar het museum te gaan kun je de dingen die in de boeken staan zelf zien, en er ter plekke over leren. Dat maakt veel meer indruk en zou dus beter moeten beklijven. Door veel op reis te gaan kun je ook de wereldkaart leren kennen, door het te bestuderen wanneer je er heen gaat. Kun je ook gelijk je talen ontwikkelen en de geschiedenis leren
En rekenen kun je ook gewoon in de supermarkt leren, om vervolgens meteen te leren plannen en vooruit denken, en uiteraard koken. Zo is er voor alles wel een oplossing, en vaak een betere dan op een school.
En iedereen noemt de hele tijd die sociale contacten... alsof je dat alleen in een klas met 30+ kinderen kunt hebben. Beetje kortzichtig. En kortzichtigheid is precies iets waar zulke ouders hun kinderen heel ver van weg willen houden

Zooo dan, lekker denigrerend.
Ouders kunnen misschien wel iets opzetten, maar er maar vanuit gaan dat iedereen die gestudeerd heeft ook makkelijk leerkracht kan zijn is echt fout.
Ik als leerkracht op de basisschool (al 25 jaar) ken alle leerlijnen van de verschillende vakken. Ik weet precies wat kinderen moeten leren en in welke groep dat aan bod komt, wat de einddoelen zijn. Ik kan aanpassingen voor ieder kind afzonderlijk maken.
Als ik sommen uitleg en het kind begrijpt het niet, kan ik op verschillende manieren teruggrijpen naar lesstof die ervoor komt en de lesstof op verschillende niveaus kan aanbieden. Kinderen die het makkelijk vinden kan ik de juiste uitdaging bieden, verbreding of verdieping. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Niet iedereen die gestudeerd heeft kan wel even een muur metselen omdat ie het wel eens heeft gezien, of bakker worden omdat ie wel eens heeft gezien hoe een brood wordt gebakken.
Zo voelt jouw vergelijking.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:22

Supervixen schreef:
Dorine92 schreef:

Zooo dan, lekker denigrerend.

Of verkeerd begrepen. Waarom is het richting een leraar ineens denigrerend maar mag je wel van alles over ouders zeggen die ergens goed over nadenken en dan een weloverwogen beslissing nemen.

Supervixen schreef:
Ouders kunnen misschien wel iets opzetten, maar er maar vanuit gaan dat iedereen die gestudeerd heeft ook makkelijk leerkracht kan zijn is echt fout.
Ik als leerkracht op de basisschool (al 25 jaar) ken alle leerlijnen van de verschillende vakken. Ik weet precies wat kinderen moeten leren en in welke groep dat aan bod komt, wat de einddoelen zijn. Ik kan aanpassingen voor ieder kind afzonderlijk maken.
Als ik sommen uitleg en het kind begrijpt het niet, kan ik op verschillende manieren teruggrijpen naar lesstof die ervoor komt en de lesstof op verschillende niveaus kan aanbieden. Kinderen die het makkelijk vinden kan ik de juiste uitdaging bieden, verbreding of verdieping. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ja dat is dus een gevalletje wij van wc eend. Binnen het schoolsysteem ken jij alles. Dat wat kinderen MOETEN leren. Maar het hele idee van thuisonderwijs is juist dat mensen niet zo enthousiast zijn over het schoolsysteem. Dus dat waar jij alles over weet.

Supervixen schreef:
Niet iedereen die gestudeerd heeft kan wel even een muur metselen omdat ie het wel eens heeft gezien, of bakker worden omdat ie wel eens heeft gezien hoe een brood wordt gebakken.
Zo voelt jouw vergelijking.

Toch zijn er mensen die prima een muur kunnen metselen of een brood kunnen bakken zonder opleiding. En je kunt ook een muur metselen terwijl je ervoor opgeleid bent, maar dan gewoon voor jezelf en niet voor een baas. Of iemand inschakelen die wél opgeleid is, om mee te kijken. Om maar eens wat voorbeelden te noemen

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Een interessante podcast die hier zijdelings op aansluit is ‘Streng in de leer’ over het onderwijssysteem in Nederland en verschillende opvattingen over hoe kinderen leren.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:41

Hier in de UK is het vrij gewoon, volgens de wet is school opt in, en veel home educators schrijven hun kind nooit in voor school. Een ander gedeelte haalt hun kinderen na trauma van school en moeten dan alle schade ongedaan zien te maken. Helaas al heel veel hele schrijnende gevallen gezien bij de groepen waar wij heen gaan.
Meer en meer mensen kiezen ook voor home education, zowel omdat het schoolsysteem hier gewoon bar slecht is voor neurodivergente kinderen en speciaal onderwijs zo'n beetje onmogelijk is om in te komen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:51

Uk publiek onderwijs is ook wel bar en boos. Echt niet te vergelijken met het nl onderwijs, het stikt er ook van de dure privescholen, om goede redenen..

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:14

Mee eens Supervixen! Ik ben docent NT2 en Engels - mensen onderschatten echt wat didactische vaardigheden zijn.