Betaalbare winterslaapzak voor trekking. Zijn legerslaapzaken iets?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:29

Fly_high schreef:
MizzMontana schreef:
Ik heb deze, -28.
Sliep er mee in Noorwegen in de sneeuw met vrieskou :brr:
En hij is warm!!
Bij lange na niet de prijs die je in je OP noemt.

https://www.prepshop.nl/kamperen/slaapz ... gIb__D_BwE

Hij is met bijna 2,5 kilo gewoon zwaar voor de bergsport maatstaven vandaar het verschil.

Bergsport slaapzakken zijn rond 1 - 1,5 kilo voor 4 seizoen, nog veel lichter voor 3 seizoenen. Hoe zwaarder hoe goedkoper.

Klinkt logisch.

TS wat voor een trekking ga je doen?
Ik was met deze slaapzak een week bovenin Noorwegen in maart. Het terrein was gemiddeld bergachtig en we maakten gemiddeld lange wandelingen. Niets extreems zeg maar. Van het gewicht heb ik nooit last gehad.

Als jij extremere dingen gaat doen zal mijn slaapzak wel zwaar zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:33

germie schreef:
Dat denk ik wel. En dat was dus warm genoeg? Hoe koud was het toen?

Kleding heb ik al, laagjesprincipe is me meer dan bekend en ervaring mee. Matje hoef ik niet zelf voor te zorgen, dus schaf ik niet aan. Ook niet alles past in het vliegtuig immers. En waar ik naartoe ga is niet relevant, het is er hoog en koud.

Nouja daarom vroeg ik ook al die dingen, waar je naartoe gaat lijkt me wel degelijk relevant voor de tips, door wat hierboven ook al werd gezegd. Ga je intensief wandelen of leuke stukjes, moet je bagage op je rug, slaap je in een hut, een tent, lager in de bergen of echt hoog in de bergen, hoe lang per dag moet je wandelen, is het er -10 of -30?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:51

MizzMontana schreef:
Klinkt logisch.

TS wat voor een trekking ga je doen?
Ik was met deze slaapzak een week bovenin Noorwegen in maart. Het terrein was gemiddeld bergachtig en we maakten gemiddeld lange wandelingen. Niets extreems zeg maar. Van het gewicht heb ik nooit last gehad.

Als jij extremere dingen gaat doen zal mijn slaapzak wel zwaar zijn.

Ja 2,5 is aan zich ook niet veel maar stel je voor dat je stijgijzers, klimpsullen, touw etc meeneemt dan kun je dat 1,2 kilo gewichtsverschil tussen goedkopere en duurdere slaapzak wel beter inzetten ;)

Met overnachtingen in de hutten en zonder klimpsullen enz is 2,3 best prima :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:16

Het gaat om intensief wandelen, 20km per dag, 800 hoogtemeters soms. En hoog. Waar ik naartoe ga en hoe ik ga slapen is helemaal niet relevant, dat weet ik immers zelf wel. Ik weet ook dat ik dus echt om het gewicht moet denken. En de temperatuur was er vannacht -29 als ik Facebook mag geloven. Dus het kan er echt heel koud worden. Het kan ook ineens 'maar' -15 zijn.
Klimspullen zijn nu nog niet aan de orde, in de toekomst mogelijk wel, want ik heb nog een piek op mijn lijstje staan waar je dus wel echt moet klimmen.

Op 2500-3000m kun je nog prima wat zwaarders meesjouwen, maar op hoogte speelt dus echt elke gram. Daarom twijfel ik zelfs nog over mijn schoenen, want die zijn volgens sommigen ook te zwaar. Ik kan daar ook een 600 gram per paar besparen, maar die lopen wel minder fijn. En ik heb geen zin om er van uit te moeten gaan dat ik al op dag 2 aan de diclofenac zit. Ik hoop dat moment wat uit te kunnen stellen, liever nog helemaal niet nodig te hebben, maar daar heb ik wel een beetje een hard hoofd in, dus ik bereid me wel voor.

De 1 zegt dat die legerslaapzak van 1900 gram wel warm genoeg zou zijn, een ander niet. Dat maakt het lastig. Ik wil eigenlijk niet boven de 2kg gaan.
En mijn camera gaat absoluut mee, dus daar reserveer ik ook een 2kg voor (camera en extra batterijen). Ik neem geen reservelens mee of laptop om een backup te maken. Dat zit er helaas niet in.
Ik heb al een speciaal klein cameratasje van Temu waar het precies inpast en toch niet los in een rugzak ligt. Ook heb ik een speciale camerahouder zodat ik feitelijk kan trekken en de camera heel snel kan grijpen, maar daar twijfel ik over, want dat is ook weer 200 gram ongeveer wat mee moet. Dus daar kan ik nog over na denken.