Hoevaak nnaar de kapper voor knippen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Re: Hoevaak nnaar de kapper voor knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 23:35

Ik ga maar 2x per jaar omdat m’n punten heel gezond zijn. Zelfs wanneer ik ga, gaat er maar zo minimaal wat af. In principe was het vorig jaar op m’n schouders en nu alweer op m’n kont. M’n haar groeit mega snel!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 23:45

Hieperdi schreef:
Mri schreef:
Je haarlengte is genetisch bepaald.
Bij je paard groeit het ook niet oneindig door ;)
Niet iedereen heeft een volle dikke bos. Niet iedereen heeft lang haar en niet iedereen heeft krullen.

Misschien is dit wel gewoon jouw lengte

Maar bij een paard groeit het toch ook? Als ik bij mijn paard staart knip is met een paar maanden weer bij. Hoe vol het is ben ik het met je eens. Zo hadden we er 1 staan met een hele dunne staart en een Tinker met een hele dikke staart

Staart groeit tot de grond meestal. Maar manen krijg je echt niet langer dan de genetische lengte. En dat verschilt per paard. Net als per mens.

Lexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 09:44

jojoleinee schreef:
Ik herken wat jij zegt, wilde graag mijn haar doneren, maar het groeide niet echt. Sterker nog, voor mijn gevoel was het na iedere knipbeurt korter.
Voor mij was de oplossing niet meer laten knippen en heel veel, dag en nacht (vooral iedere nacht) alles invlechten. Sinds ik dus niet meer knipte en het vaak in een vlecht had groeide het ineens! Eens per jaar ofzo liet ik het knippen om het echt dode eraf te halen, maar dat was dan vaak nog maar 2 cm ofzo.

Herkenbaar! Ik ben nu 3 jaar bezig met mijn oude lengte terugkrijgen nadat ik het een zomer flink heb geblondeerd (al mijn haar brak af in laagjes). Inmiddels heb ik de heilige graal ontdekt; sinds ik ‘s nachts slaap met een lage knot is mijn haar enorm aan het groeien en is de kwaliteit ook extreem verbeterd. Ik ben daarnaast ook gestopt met meerdere keren per jaar puntjes knippen, want ik kwam er inderdaad ook met constant dezelfde lengte vandaan. Omdat de punten droog werden moest ik wel, maar hier helpt de knot ‘s nachts dus voor. Ik heb een kappersschaar gekocht en houd het nu zelf puntje voor puntje bij als ik iets toch nog zie splijten. Maar dat is max 1 cm per jaar, dus inmiddels heb ik mijn lange haren voor 90% weer terug.

Haarlengte is inderdaad genetisch bepaald, maar dat zeiden ze vroeger ook tegen mij met schouderlengte terwijl ik nu haar tot mijn onderrug heb sinds ik stopte met kappers. Het moet qua kwaliteit wel mooi blijven natuurlijk, maar probeer het eens uit door een flinke tijd (en dan bedoel ik echt richting een jaar of langer) niet te gaan en zelf af en toe bij te punten met een goede schaar. Je leest hier in het topic ook dat de meeste bokkers met lang haar zelden heen gaan, dus ik ben ervan overtuigd (ook door mijn eigen ervaring) dat dit ermee te maken heeft.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 16:28

2x per jaar en dan doe ik gelijk ook een Keratine treatment want anders is mijn dikke lange haar niet te handelen. Heb haar tot voorbij mn kont inmiddels.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 16:54

Langste wat ik heb gehad is tot mijn middel en het zat aardig in de weg toen vond ik.
Nu heb ik het tot net op mijn bh band.
Ik knip het zelf om de 4 maanden ongeveer, met lagen erin maar ik wil nu graag een pony en dat durf ik zelf niet aan dus dat ga ik laten doen bij een goede krullenkapper.

En inderdaad, hoe lang je haar kan worden is genetisch bepaald.

Mijn moeder kreeg na haar 40ste nog krullen, ik ook. Mijn opa van moeders kant werd pas heel laat zichtbaar grijs. Bij mij idem, 53 jaar en mijn grijze haren zijn zo ongeveer op 2 handen te tellen.

Sherivey schreef:
Ik ga zodra ik merk dat de puntjes weer lelijk worden, 1-2 keer per jaar.

Kapper waar ik voorheen ging zei dat mijn haar nooit langer zal worden dan mijn schouderbladen, want genetisch bepaald.
Heb maar niet gezegd dat ik jarenlang haar tot mijn onderrug/ kont heb gehad. :+

Maargoed, diezelfde kapper zei ook dat mijn dunner wordende haar genetisch bepaald was. Inmiddels zijn die dunne/kale plekken weer dicht aan het groeien. :D

Zonder achtergrondinformatie over de persoon is dat niet echt oké van die kapper.
Haaruitval kan aardig wat oorzaken hebben helaas.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 14:24

ben al 10 jaar niet geweest :+, knip mijn eigen pony, in het begin was het wel wat scheef haha maar nu gaat het hartstikke goed. Verder knip ik ook alleen de puntjes, ik maak vier staarten en knip einde af werkt voldoende voor mij, vroeger had ik altijd een bob en nu houd ik het tot onder mijn schouders, zo kan ik makkelijk een vlecht in of nog een staart

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 14:55

toen mijn haar nog heel lang was ging ik 2 a 3 keer per jaar. Om het echt langer te laten groeien had ik het ‘s nachts altijd vast.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 09:58

KarmaChansy schreef:
ben al 10 jaar niet geweest :+, knip mijn eigen pony, in het begin was het wel wat scheef haha maar nu gaat het hartstikke goed. Verder knip ik ook alleen de puntjes, ik maak vier staarten en knip einde af werkt voldoende voor mij, vroeger had ik altijd een bob en nu houd ik het tot onder mijn schouders, zo kan ik makkelijk een vlecht in of nog een staart

:D Na het zien van vele mislukte ponyknip acties online ga ik me er niet aan wagen. Ik weet ook nog niet hoe hard mijn haar nu opkrult als het korter is, zie het al voor me zo'n toefje haar boven mijn voorhoofd :))

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 10:03

Ik ga 3 a 4 keer per jaar, met lang haar. Meestal als het te dik wordt om voor mij te onderhouden plan ik een afspraak in :+

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 10:03

Niet...

StampeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 10:55

Ik ga 1x per half jaar. Dan wordt het langzaamaan langer. Ik heb een balayage gehad. Wil ik het sneller te laten groeien dan moet ik minder vaak gaan en ga ik pas als het onderin gaat klitten. Dat is bij ongeblondeerd haar pas na 9 tot 12 maanden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 10:59

Wat bij mij helpt is zoveel mogelijk mijn haar los opbinden (haarklem) bij het dragen van jassen/tassen/sjaals/autogordels/autorijden/sporten/enz. Vaak slijt, breekt en klit het daarbij, vooral bij dragen van winterjassen gaat het erg klitten, en elke keer ontklitten helpt niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 11:14

Ik draag sinds paar maanden een zijde scrunchie. In ieder geval ‘s nachts. En inderdaad buiten liever ook als je winterjas aan hebt ofzo. Ik merk toch wel verschil.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 14:39

Ik slaap nu elke nacht met een losse vlecht. Heb satijne kussenslopen. Probeer het 1 keer in de week te wassen. Droog kammen dus niet nat, onderin beginnen. Slik 1 x daags 2 haargummies van de kruidvat. Goede shampoo en haar spullen. 3 keer in de week hoofdhuid massage

Ik moet wel zeggen sinds ik die haargummies gebruik ik toch echt verschil merk. Dit al na een week. Deze heb ik in het verleden ook geslikt en toen ook al vrij snel resultaat.

De haargummies zijn echt puur voor de groei.
De haarroutine en losse vlecht snachts om haarbreuk tegen te gaan en mijn haar gezond tehouden.

De planning voor nu is pas in april knippen. Alleen even kijken of ik het dan zelf doe of toch naar de kapper

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 14:44

Ik ga het voorlopig niet knippen en ben met een healthy hair journey begonnen. Ben erg benieuwd hoe mijn haar er eind 2026 uitziet. Ik geef het een jaar. Ben echt met scalp serums bezig en maskers en leave in’s en olie. Ook zijden kussensloop. Hoop dat mijn haar weer dikker wordt. Langer zou ook leuk zijn maar vooral voller.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 15:29

Hieperdi schreef:
Ik slaap nu elke nacht met een losse vlecht. Heb satijne kussenslopen. Probeer het 1 keer in de week te wassen. Droog kammen dus niet nat, onderin beginnen. Slik 1 x daags 2 haargummies van de kruidvat. Goede shampoo en haar spullen. 3 keer in de week hoofdhuid massage

Ik moet wel zeggen sinds ik die haargummies gebruik ik toch echt verschil merk. Dit al na een week. Deze heb ik in het verleden ook geslikt en toen ook al vrij snel resultaat.

De haarroutine en losse vlecht snachts om haarbreuk tegen te gaan en mijn haar gezond tehouden.

De planning voor nu is pas in april knippen. Alleen even kijken of ik het dan zelf doe of toch naar de kapper

[ Afbeelding ]

Als ik mijn haar droog kam lijkt het of ik onder stroom heb gestaan :') Ik kam alleen nat met créme erin, zodat mijn haar niet beschadigt. Het pluist zo snel ;(

Afbeelding

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 17:58

Jis_ schreef:
Hieperdi schreef:

[ Afbeelding ]

Als ik mijn haar droog kam lijkt het of ik onder stroom heb gestaan :') Ik kam alleen nat met créme erin, zodat mijn haar niet beschadigt. Het pluist zo snel ;(

[ Afbeelding ]

Klopt! Krullen altijd nat borstelen. Slag of stijl haar droog.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 18:09

Haarlengte is genetisch bepaald (ook bij dieren).
Maarrrrrr als je zo vaak naar de kapper gaat, knip je elke keer de groei er weer (deels) af.
Het is ook helemaal niet nodig om zo vaak te gaan.
Ik zou dus beginnen met nìet naar de kapper gaan :D max 1x per jaar.

Ik ga zelf ook 1x per jaar. Heb 2 jaar geleden in januari mijn haar laten afknippen tot een lange bob (net over de schouder) en verwacht dat het volgend jaar december weer op mijn bilspleet hangt. Het is nu halverwege de rug.

StampeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 19:32

Jis_ schreef:
Hieperdi schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Heb jij niet een proteïne overload? Als ik teveel proteïne gebruik en te weinig vocht inbreng dan krijg ik ook veel pluis.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 13:00

Zou kunnen. Ik heb wel producten ontdekt die goed helpen tegen pluis.
Weersomstandigheden doet ook wat met mijn haar.

Een foto met minder/geen pluis, geen product verandering geweest.
Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 14:01

Suzanne F. schreef:
Ik ga het voorlopig niet knippen en ben met een healthy hair journey begonnen. Ben erg benieuwd hoe mijn haar er eind 2026 uitziet. Ik geef het een jaar. Ben echt met scalp serums bezig en maskers en leave in’s en olie. Ook zijden kussensloop. Hoop dat mijn haar weer dikker wordt. Langer zou ook leuk zijn maar vooral voller.

Afvallen / in een kcal tekort eten daar valt je haar ook van uit vaak. Het wordt er in ieder geval niet beter van. :P

Ik had heel erg haaruitval en bleek toen B11 tekort te hebben. Sinds 3 maanden is m’n haar echt aangegroeid. Natuurlijk niet de nieuwe haren, die zijn helaas nog kort haha. Maar de oude haren vallen minder uit. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 15:38

Weet ik Marlinde maar ik neem goed mijn vitaminen dagelijks. En heb tijdens het afvallen geen haaruitval gehad gelukkig. Het wordt ietsje beter al qua hydratatie en minder pluis. Maar het is een verhaal van lange adem natuurlijk. Haar groeit niet binnen een paar maanden lang en dik.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 17:18

Eens per twee jaar.
En dan ook 60cm
Ik doneer het, zolang het kan.
Want anderen kunnen het goed gebruiken.

Mn man elke vier weken. Meneer ziet eruit als n ragebol als t langer duurt

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 18:06

Oh een haar topic! Ik hou van haar <3 .

Ik ging altijd 2x per jaar, inmiddels zo min mogelijk maar wel wanneer nodig. Ergste punten knip ik zelf, net zoals de voorste plukjes als ze weer te lang worden. Moet wel zeggen dat ik altijd dik lang haar heb gehad, tot het punt dat het zonder veel moeite in de verzorging het niet onderhoudbaar is omdat het een te dikke warboel wordt. Zit ook een sterke slag in (maar geen krullen).

Had vroeger tot m'n kont maar ooit besloten te knippen. Slechte keuze, nu mis ik m'n haar _O- . Daarnaast ook 10 jaar lang zwart geverft wat ik aan het uitgroeien ben en 2x permanent gestyled wat de 2e keer ook aardig wat schade gaf waardoor er stuk vaker geknipt is geweest. Inmiddels, na 2 jaar zo'n 40cm bruin en weer aardig gezond (laatste zwarte stuk niet ideaal maar wil het niet korter). Als het bruin tot over m'n borst is knip ik nog 1x het zwart goed weg, daarna wil ik het weer laten groeien tot m'n kont.

Je haar leeft niet, en heeft geen idee hoe lang het is. Die maximale genetische lengte komt vooral uit hoe lang het duurt voor het afbreekt, waar genetische dingen als dikte en brosheid een rol in spelen. Je kan het met verzorging wat langer laten worden, maar ook dat heeft een limiet. Gezien je haar niet leeft, zal het ook nooit echt repareren (anders dan bijv. je huid). Kapot is kapot, en haarproducten kunnen de schade hooguit visueel verstoppen. Dat kan genoeg zijn, maar wees je wel daar wel bewust van.

Ik lees hier paar keer over satijnen en zijden kussen. Ik slaap zelf gewoon op (degelijk kwaliteit, niet te ruw) katoen. Satijn vind ik echt niks, absobeert lang niet zo goed, zeker in de zomer. Zijde zou ik wel ok vinden, maar vind katoen toch net fijner. Heb vroeger wel op satijn geslapen (en heb het soms op vakantie in hotels/apartementen) en merkte niet echt verschil. Goed katoen kan ook redelijk zacht zijn, en veel dingen als goede kwaliteit haarhandoeken zijn ook met regelmaat van katoen. Denk dat kwaliteit en textuur meer uitmaakt dan de stof. Ik gooi sowieso zelf m'n haar ook altijd boven mijn hoofd als ik in bed lig, anders ga ik erop liggen en daardoor eraan trekken en dat ligt niet fijn. Meeste lengte beweegt niet zo heel veel dan.

Mijn algemene tips voor haargroei en gezond haar:
  • Heb vooral ook geduld! Haar groeit gemiddeld 15cm per jaar, maar zoals elk gemiddelde zal het per persoon verschillen. Punt is, verwacht geen wonderen hoe goed je het ook verzorgt. Je gaat echt niet van shouderlengte een jaar later haar tot je kont hebben.
  • Gezond eten en drinken, en genoeg. Genoeg bewegen. Aka gewoon gezond leven. Daarna eventueel vitamines bijslikken, maar let erop dat dat enkel aanvulling hoort te zijn en geen vervanging van gezond eten/drinken.
  • Knip enkel wat nodig wanneer nodig, maar knip wel. Te lang dode punten niet knippen zorgt dat de schade veel verder omhoog trekt en er meer afbreekt.
  • Goede haarverzorging (focus op gezonde hoofdhuid voor de groei + bescherming en soepel houden van de lengtes). Ben zelf fan van de producten van Keune, koop je bij de kapper(swinkel).
  • Kijk ook naar je tools, een goede borstel enzo maakt ook echt verschil. Vaker op een dag borstelen met een goede, geschikte zachte borstel is voor mij veel beter dan 1x met een grovere borstel, maar wat precies goed werkt kan wellicht per haartype wat verschillen.
  • Haar niet te veel los (hoe meer het los beweegt, hoe meer het tegen dingen (inclusief jezelf en de rest van je haar) slaat en beschadigd. Zeker overdag als je dingen doet dus vlechten of opsteken (en dan niet te strak). Vastzetten met iets wat niet klit. Gebruik zelf graag haarstokjes, haarklips en onderin een vlecht zachte scrunchies. Gewone elastiekjes zijn een ramp voor mij. Ik vlecht ook graag Frans omdat dit stiller ligt dan een normale vlecht (ook fijn met rijden, slaat de vlecht veel minder tegen je rug).
  • Kwa drogen en stylen: zo min mogelijk hitte, liefst helemaal niet. En nooit met een normale handdoek erover, hooguit inwikkelen in speciale handoek voor haar. Wel handig om uit te zoeken hoe je je haar het beste kan drogen. Hoe je haar opdroogt bepaald hoe het valt (tot de volgende keer dat het nat wordt) en of die plukjes dus net de goede kant op vallen of niet.
  • Er werd altijd gezegd het niet te vaak te wassen maar dat is inmiddels achterhaalt. Vaak wassen zou niet uit moeten maken mits je normaal water hebt en je haar goed verzorgt (en het dus weer perfect terug in balans brengt), maar bied voor de kwaliteit van je haar ook geen meerwaarde over "gewoon genoeg" wassen. Te weinig wassen is niet geweldig. Let wel op op vakantie, zeker in landen waar er geen drinkwater uit de kraan komt. Ik zit nu bijv. in Vietnam waar al het douchewater vol gloor zit. Funest voor je haar, dus was ik mijn haar niet meer dan nodig hier (maar natuurlijk wel wanneer nodig!).
  • Pas je haircare ook aan op het weer. Verschil in dingen als luchtvochtigheid zorgen echt dat je haar wat anders nodig heeft.
  • Dingen als permanent verven, bleken, permanente styling (recht of krullend) zijn altijd een aanslag op je haar. Goede kwaliteit producten en naverzorging kan de schade minimaliseren maar niet 100% tegenhouden. Denk dus goed na voor je zo iets doet/laat doen.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:25

Net wanneer ik het nodig vindt, meestal 1x in de 2 , 3 maanden? Geen idee eigenlijk houdt het niet echt bij.
Familie knipt dus het kost mij niets..