Hoe slaappatroon doorbreken, kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Hoe slaappatroon doorbreken, kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 10:25

Een eigen liefst rood licht lampje bij het bed, dat hij zelf aan kan zetten bij wakker worden / licht willen en dat na een half uurtje ofzo weer automatisch uitschakelt zou ik doen in de plaats van het ganglicht. Zodat hij niet wakker wordt van het licht, maar het er wel is als hij het nodig denkt te hebben.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 10:33

Wat bij mijn dochter hielp: Heel veel buiten zijn/buiten spelen.
Maar een goede slaper is ze nooit geweest.
Ze is inmiddels bijna 18 en het is een drama. Buiten spelen wil ze niet meer jammergenoeg :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 10:46

Ja dat houdt op he? Een ding scheelt mijn dochter wordt 16 maart volgend jaar maar is nog steeds dol op paarden en dus veel buiten bezig, oa ook stallen uitdoen etc. Daar wordt je wel moe van. Opstaan in de ochtend is nu wel een ding, ze kan nu heel lang uitslapen. Maar het inslapen en doorslapen is nog steeds geregeld een uitdaging voor haar. Ik hoop dat het onderzoek dat er aan komt haar ook gaat helpen hierbij. Mensen met ADHD schijnen daar ook wel bekend mee te zijn.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 11:40

SusanH schreef:
Ja dat houdt op he? Een ding scheelt mijn dochter wordt 16 maart volgend jaar maar is nog steeds dol op paarden en dus veel buiten bezig, oa ook stallen uitdoen etc. Daar wordt je wel moe van. Opstaan in de ochtend is nu wel een ding, ze kan nu heel lang uitslapen. Maar het inslapen en doorslapen is nog steeds geregeld een uitdaging voor haar. Ik hoop dat het onderzoek dat er aan komt haar ook gaat helpen hierbij. Mensen met ADHD schijnen daar ook wel bekend mee te zijn.

Mijn dochter staat op de wachtlijst voor diagnostiek, ook vermoeden ADD/ADHD.
Heerlijk dat jouw dochter lekker met de paarden bezig is <3 Mijn dochter heeft als kind wel gereden maar heeft een angst ontwikkeld (voor paarden/rijden maar ook voor andere dingen). Erg jammer want het is zo gezond om lekker buiten en met dieren bezig te zijn.
Ik denk dat dat ook gewoon erg gezond is, voor elk mens. Véél buiten bezig zijn. Goed voor je lijf en je geest.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 12:14

Die angst is ook herkenbaar. Zo zijn we op het spoor gekomen, dat ze mogelijk ADHD heeft. Helaas ook angst met rijden nu maar ze wil de opleiding paardenhouderij gaan doen dus is er mee bezig om dit aan te pakken. Ik vind het heel moedig van haar. Maar slaapproblemen dus ook al vanaf kleins af aan. Als baby al minder slaap dan gemiddeld, veel wakker overdag en dan oververmoeid raken. Niet kunnen slapen zonder witte ruis op de achtergrond. Dat is nu nog steeds trouwens. Er moet altijd een radio aan bij haar. Inmiddels is ze wel zo ver dat ze in kan slapen zonder dat wij in de buurt zijn. Maar we hebben hele periodes in de buurt moeten zijn. Anders was er meteen paniek.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 12:23

Mijn zoontje had nachtmerries en was iedere ochtend vroeg aan het spoken en mn dochter toen ze nog stuk jonger was. Bij beide hielp hetzelfde; de kat ! de kat slaapt nu bij de kinderen (sindsdien) op de kamer. Ieder een kat :D inmiddels maar geen nachtmerries meer, geen night terrors meer en beide slapen de hele nacht door (inmiddels al jaren) .. tot je de kat van de kamer afhaalt .. dan begint het weer. Kat heeft zo een rustgevend slaapgeluid wanneer die zelf slaapt, daar kun je echt heerlijk van slapen. Ik heb wel eens de kat van de kamer gehaald in de verhaar periode maar dan was het gelijk weer nachtmerries, slecht slapen vroeg wakker. Nu scheer ik de katten of breng ze naar de trimmer wanneer ze verharen zodat ze nachts gewoon in de slaapkamer kunnen slapen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 23:56

SusanH schreef:
Dat werkt ook niet bij iedereen. Mijn dochter heeft zeer waarschijnlijk ADHD, daarom ook de slaapproblemen toen ze nog zo jong was. Die ging en gaat nog gewoon door totdat ze letterlijk omvalt.

Mijn man heeft ook ADHD en die past dit wel toe. Wel totaal ander ritme maar met een eigen bedrijf kan dat.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-25 07:14

Nou, vandaag iig tot 6u geslapen :D !
We lijken dus iig in de goeie tijdzone te zijn beland en tot 6u is wat mij betreft oke. Langer zou fijn zijn, maar hier is mee te leven.

Ben ook wel benieuwd wat de vakantie uberhaupt doet. Genoeg prikkels te verwerken (kerst in Engeland met familie = ook veeeeeel cadeaus), maar die zijn toch anders dan school

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 08:14

Wat lees ik hier schrijnende en vreselijke aanpakken...je kind verbieden uit bed te gaan..
Enige wat een baby/kind verdorie nodig heeft is liefde en geborgenheid als het wakker word... En het word geweigerd... Mijn bloed kookt...
Ik hoop dat die kinderen later anders zullen leren met hun eigen kinderen.
Ik lees in de hele toon alleen maar dwang/mijn wil is wet/geen mogelijkheid/ absoluut kansloos
Echt een hele dwingende toon/manier van.

Natuurlijk wil je dat ze niet on 5 uur wakker zijn om te spelen... Logisch..

Ons kindje is regelmatig van 1 tot 02:30 wakker en aan het keten...wat moet ik dan... Haar vastbindenn?

Neehoor.. we reageren niet met geluid..nemen haar lekker bij ons...ze speelt met haar knuffeltje op bed en inmiddels valt ze steeds sneller weer jn slaap.

En dit is dan dus ook mijn advies/tip.

En zeker als je kind verlatingsangst heeft...nooit dwingen om alleen te blijven...nooit niet. Bied ze ruimte en geborgenheid... Het komt heus wel goed.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 08:52

Wie zegt dat je je kind moet dwingen? Maar als ze oud genoeg zijn om te snappen nacht is nacht, en een beetje klok kunnen kijken dan kunnen ze echt wel in bed blijven en iets voor zichzelf doen tot een bepaalde tijd. Zacht muziekje aanzetten, boekje lezen oid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 08:54

Doe eens even normaal Jolliegirl, er wordt hier helemaal niemand geweigerd want wij zijn er gewoon bij!
Het stikt van de liefde en geborgenheid hier, en dat is JUIST de reden om kind een wat gezonder slaappatroon aan te leren, waar die het véél beter op doet :)*

Jammer dat je zo kortzichtig van die lelijke conclusies trekt.
Hopen maar dat jouw kindje dàt later ook anders zal leren....

ImkeTarek: wat super! *\o/*
Met 6 uur is veel beter te leven dan met half 5.... :=

Duimen dat hij dit nu vast gaat houden.
En het zou wel helemaal gaaf zijn als deze 6 uur straks thuis 7 uur wordt vanwege het tijdverschil.... O:)

Maar eerst de vakantie maar door zien te komen, komt vast goed, linksom of rechtsom :knuffel:

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 11:21

pmarena schreef:
Die van ons was echt een drama met slapen, van baby af aan, vreselijk :=
Is inmiddels 10 en gelukkig gaat het al jaren aardig goed inmiddels.

Ik ben er van baby af aan wel keihard in geweest dat er NIET voor 7 uur 's ochtends naar beneden gegaan wordt. 's Avonds naar bed in een pikkedonkere kamer. Rustig boekje lezen. Zorgen dat kind een comfortabel bedje / pyjama heeft waarin die niet te warm of te koud wordt, hier dus ook liefhebber van wol. Zorgen dat de kamer 's ochtends nog steeds even pikkedonker is. Als ze in de vroege ochtend wakker worden, moet er niets zijn dat de hersens te wakker maakt, ze moeten weten dat het kansloos is en ze net zo goed verder kunnen slapen want dat gaat sneller dan wachten :=

Wij gaan dus niet, nooit, never 's nachts naar beneden :n
Want als je dat toestaat dan train je hem er alleen maar in om lekker vroeg wakker te worden en de dag te beginnen.

De truc is volgens mij dus, om te voorkomen dat ze te wakker worden in de vroege ochtend.
Door teveel licht of andere 'verstoorders' zoals kou, warmte, geluiden, afleidingen, de hoop dat ze lekker aan de dag kunnen beginnen :=

Hier is de slaapkamer ook echt alleen maar slaapkamer, het enige dat er te vinden is, is rust :=
Geen speelgoed, geen TV of andere schermen. Alleen heel zacht schijnende lampjes, ook op het toilet.

En helaas ook in de vakanties moet om uiterlijk 20:30 (inmiddels met 10 jaar) het licht echt uit zijn, hou je je klep en ga je slapen want iets anders is geen optie. En dat werkt :j Als hij met een feest of oud en nieuw tot na middernacht opblijft, is hij net zo hard om 7 uur klaar om de dag te beginnen.... als hij nou uit zou slapen.... maar helaas.

Het is een echte Jan de Onderhandelaar hier maar hij weet dat dit gewoon bikkelhard vaststaat, en hij vindt het soms niet leuk, maar snapt ook wel waarom het is :') :knuffel:

We hebben het wel langzaam uitgebouwd naar die 7 uur want eigenlijk wil hij ook om half 6 uit bed.
Hij gaat nog steeds om die tijd plassen maar komt dan weer terug en omdat hij weet dat het kansloos is, valt hij gelukkig (meestal...) gewoon weer in slaap. Maar dat heeft echt wel een paar jaar geduurd voordat hij leerde zich over te geven aan de slaap die er echt nog wel zat :(:)

Wat kan helpen zijn natuurlijk dingen die helpen om vast te houden aan de slaap. Een lief rood / oranje lampje met slaperige afbeelding ipv. een te fel lampje om mee naar de WC te gaan. Of denk aan een lekker knus warmtematje ofzo, dat even ingeschakeld kan worden om lekker knus weg te doezelen. Een fijne knuffel(doek) om aan te wriemelen. Extra zacht hydrofiel kussensloop. Een pyjama met capuchon om lekker in weg te kruipen. Een verzwaringsdeken / slaaptunnel ofzo.

Wij hebben naast ons bed ook zo'n Ikea uitschuifbed / bankje gezet, dat hij bij ons kan kruipen als hij wil. Maar dan niet echt er tussen hoeft want dan slaapt er niemand meer goed vanaf half 6 omdat je elkaar steeds wakker draait :=

Dus dat is misschien ook nog een idee.
Want als hij tot 6 uur wakker moet liggen om in de gaten te houden wanneer hij naar jullie toe mag.
En dan bij jullie in bed nog een half uur gaat liggen woelen en steeds kijken of het al half 7 is en hij er uit mag (of gaat het niet zo en valt het mee? Hier ging het wel zo := ) dan is dat ook niet echt top voor alle betrokkenen...

Dan zou ik eerder zeggen van maak een slaapplekje naast jullie bed, dan zoekt 'ie maar uit wanneer hij daar komt liggen, als 'ie jullie maar met rust laat tot de tijd die je samen afspreekt. Met een beetje geluk komt hij dan slaapdronken naast jullie liggen en lukt het hem nog om weer de slaap te vatten en plakt 'ie er nog een goede dut achteraan, waar iedereen profijt van heeft :j

Ik reageer hier op..

Alles in jouw bericht komt op mij dwingend over...
Ik heb het ter verduidelijking verdikt.

Het heeft je JAREN gekost.... Ofwel...je kind heeft de strijd opgegeven.

Wees trots op jezelf...

Snap je hoe hij overkomt op mij?
Geen enkele mogelijkheid voor je baby/kind..geen overleg/geen actie die ze nodig hebben als ze wakker zijn en je nodig hebben.

Dus je kan nu gaan "schreeuwen" tegen mij dat ik kortzichtige conclusis trek, maar kijk even zelf naar hoe jij je verwoord..passief agressief...naar notabene een kind....

En ja dat doe ik nu ook, ben ik me van bewust. Omdat mn nekharen overeind gaan staan van ( wat ik lees!) een kindje wat jarenlang gedwongen word om te blijven slapen en niet uit bed te mogen komen... Dat doet pijn te lezen..
Het komt echt zo hard op mij over.

Je hebt het ook over een baby...die hoeven niet te leren slapen...dat kunnen ze van nature... Dichtbij papa en mama...en niet apart op een kamer waar er geen warmte en geborgenheid is van het vertrouwde gevoel van moeders. Wie dit verzonnen heeft leeft echt onder een steen.... 90% van de wereld houd zn kind bij zich...en legt het niet weg...
Maar dat is een andere discussie. En die wil ik niet affakkelen op jou.

Als ik je op je ziel getrapt hebt is dat niet mn bedoeling, mijn excuus daarvoor. Het is mn bedoeling om je op je woorden te trappen, die je zelf uitgesproken hebt.
En ja daar ben ik niet altijd even tactisch in.

En hou mijn kindje er lekker buiten,dankjewel :) speel op de bal, niet op de man.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 11:32

EngeltjeS schreef:
Zo herkenbaar TS!
Onze bijna 6 jarige is ook regelmatig tussen half 6 en 6 wakker.
Wat ik heb gedaan is, gepraat met haar dat ze echt tot 7 uur in bed moet blijven liggen. Dit i.v.m. mijn burnout, dat ik echt rusttijd nodig heb. En day lijkt tot nu toe te helpen. Natuurlijk is mijn dagritme ook heel anders en dat telt ook mee denk ik?
Maar door te praten met onze bijna 6 jarige (die momenteel zoveel leert en ontdekt), is er meer begrip.
Onze 3 jarige... die is net zo vroeg wakker... die pakken we wat anders aan (die mag na 6 uur in het grote bed, voor uitrusten etc )

Succes Ts!
Ik experimenteer momenteel met geuren, ventilatie etc. Puur voor mezelf, misschien helpt dat ook mee?

Wat ontzettend knap deze aanpak! Je verwacht heel wat van je 6 jarige en die pakt het goed op, heel knap en krachtig dit zo te bespreken met je kind. Niets meer dan respect hiervoor.
Kiezen voor jezelf maar met respect en gesprek naar je kind.

Mijn dochtertje van bijna 10maanden doet het overigens goed op white noise en het vooral in stilte houden als ze wakker word. 9/10 x slaapt ze dan sochtends gewoon verder. Vanochtend niet. 06:15 was het feest. Prima, gaan we geen gevecht voor aan. worden we beiden niet beter van, hebben heerlijk samen thee gedronken, een uur later ging ze weer slapen.

SusanH schreef:
Wie zegt dat je je kind moet dwingen? Maar als ze oud genoeg zijn om te snappen nacht is nacht, en een beetje klok kunnen kijken dan kunnen ze echt wel in bed blijven en iets voor zichzelf doen tot een bepaalde tijd. Zacht muziekje aanzetten, boekje lezen oid.

Dit zeg je goed. Dat doe je dus niet vanaf baby af aan afdwingen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 11:40

Ik zie veel tips voorbijkomen waarin de essentie m.i. nog niet wordt geraakt, dus ik breng toch nog even een stukje informatie naar voren.

Citaat:
‘Het verschil tussen avond- en ochtendmensen wordt op vakantie kleiner’, zegt Gordijn, zelf een avondmens. ‘Het verdwijnt niet helemáál, want de biologische klok van mensen verschilt nu eenmaal. De grootste verandering in chronotype ontstaat in de puberteit, maar zelfs bij baby’s zie je al variatie. Er zijn onderzoekers die denken dat huilbaby’s late chronotypes zijn die te vroeg in bed worden gelegd.’

De belangrijkste oorzaak dat op vakantie de verschillen tussen ochtend- en avondmensen kleiner worden, is het licht, vertelt Gordijn. Op vakantie zijn mensen vaker buiten en krijgen ze veel meer daglicht dan wanneer ze binnen achter een laptop zitten; en dat daglicht zet zoals gezegd je biologische klok gelijk. Daarnaast is er minder de neiging ’s avonds kunstlicht aan te doen om nog even lekker te gaan werken. ‘En op de biologische klok van iemand die al veel daglicht heeft gekregen, heeft dat kunstlicht minder invloed.’

Een belangrijke tip is echt daglicht. Buiten spelen/werken, bij een raam zitten etc.

Bron: https://www.volkskrant.nl/beter-leven/waarom-we-massaal-in-opstand-moeten-komen-tegen-die-ellendige-wekker~b4a0905e/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 11:52

Jolliegirl: Je kletst echt gigantisch uit je nek, trekt allerlei negatieve conclusies die niks met de waarheid te maken hebben, hebt geen idéé waar je over praat.

Er is in onze situatie niet eens sprake van apart op een kamer...dat bedenk je er helemaal zelf bij.

En helaas, zijn er ook babies die echt moeten leren om zich over te geven aan de slaap en dat van nature niet goed kunnen. Wij hebben uren en uren die kleine als baby / dreumes af zitten melken in de schommelstoel op zijn kamertje. In bed. In het donker, met een fles in zijn snuit, in onze armen / bij ons op schoot, halve nachten lang, al vroeg een groot bed op zijn kamertje (het enige kamertje waar slapen lukte, door de extra rustige ligging) waar we samen met hem konden gaan slapen en elkaar in de nacht dan afwisselden zodat wij als ouders ook nog aan genoeg slaap kwamen want hij kon echt heel veel en lang wakker zijn.

Later toen dat ging ook bij ons op de kamer en in bed, omdat het alleen in slaap vallen te spannend was.
Wellicht omdat hij dat niet goed geleerd heeft...zullen best mensen zijn die vinden dat we daar strenger in hadden moeten zijn en dat onze schuld is := Maar sommige kinderen zijn daar nu eenmaal wat minder makkelijk in. Als alleen inslapen niet lukt dan maar samen toch, ik was toch ook hartstikke moe door die gebroken nachten :=

Er zijn maar heel weinig kinderen die zo weinig alleen in bed hebben gelegen als die kleine van ons.
Maar trek vooral lekker je galspuwende lelijke conclusies.... tjongejonge zeg.

Ik hoop bijna dat iemand op jouw bericht van 'we reageren niet met geluid' reageert met dat je een ijskoude slechte ouder bent dat je je kindje zo negeert.

Wat ongetwijfeld niet waar zal zijn, maar dat is wel een vergelijke manier van lelijke conclusies trekken die je nu op mij toepast....

For the record: ik vind dit de juiste aanpak, aanwezig zijn maar niet mee gaan in het 'gezellig samen wakker willen zijn' met je kind en je doet hiermee dus eigenlijk (zoals het klinkt) precies hetzelfde als wij op die leeftijd deden.

Maar weet je, een baby / dreumes wordt ouder hè. We gingen nog steeds samen met hem naar bed, hartstikke gezellig boekje lezen en samen slapen. Maar we gaan er om half 5 / half 6 in de ochtend net zo min in mee als om 2 uur 's nachts. Ook dan gaan we gewoon niet naar beneden. Niet gezellig kleppen of spelen. Want kind moet leren wat slaaptijd en wat wakkertijd is.

Zodat die fijn kan functioneren overdag en gewoon zijn lieve, vrolijke, prettig in zijn vel zittende zelf kan zijn :knuffel:

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 11:58

Ik zeg ook duidelijk dat ik DIE discussie niet aan ga. Nvt dus. Niet van toepassing.

Ik vind het heftig om te horen dat jullie kindje de rust niet kon vinden om veilig te slapen bij jullie, in je eerste bericht was totaal niet af te lezen wat je hierboven nu wel beschrijft. Je hebt al die geborgenheid geboden en er uren aan gespendeerd dus. Dat is knap en moederschap/ouderschap.
Dit had alles een stuk verduidelijkt.

Want met je uitspraak : aanwezig zijn, maar niet meegaan in kletsen en spelen.
Dit bedoel ik dus precies met "negeren"

Ben ik het volkomen mee eens. Totaaaaal mee eens!

Geloof dat we dus aardig op 1 lijn liggen. Echter was jouw eerste bericht zo ontzettend heftig geschreven zonder deze nieuwe informatie. En dat was het enige bericht waar ik een conclusie uit trok, dat moet je zelf begrijpen.

Het is jammer dat je nu zo persoonlijk word terwijl ik echt op de inhoud probeer te reageren.
Dus zullen we proberen een beetje lief te blijven tegen elkaar en vooral geen berichten te plaatsen als : ik hoop dat iemand....etc etc...

Nogmaals, ik heb het niet als persoonlijke aanval bedoeld maar reageerde enkel op de informatie die beschikbaar was vanuit jouw bericht.

Wij slapen ook samen snachts, omdat alleen slapen gewoon geen optie is.
Overdag slaapt ze wonderbaarlijk inmiddels liever op onze kamer in haar bedje, dan bij ons op bed... :z

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 12:25

Toch staat in mijn eerste bericht niks anders dan in mijn andere berichten, alleen maakte je de keuze om allerlei niet benoemde dingen op een hele negatieve manier in te vullen...

Mijn gedachte was voor die kleine er was, de eerste maanden lekker bij ons in bed / in zo'n aanschuifbedje weet je wel, met open kant zodat je kind makkelijk BV kan geven 's nachts. Maar dat bleek bij dit kindje gewoon heel anders te lopen, die kon bij ons absoluut de rust niet vinden om te slapen, teveel prikkels van ademen, omdraaien, een auto langs horen rijden enzo.

Dus tja dan toch maar op eigen kamertje aan achterkant huis, pikkedonker zodat er niks te zien / horen was, fles in de snuit en dan lukte het met een beetje geluk na een uur ofzo ein-de-lijk om in slaap te vallen... en dan een half uur later weer wakker te worden en het hele gebeuren weer opnieuw.

Op de leeftijd van jouw kindje werd hij 's nachts wakker en kon tot een uur of 4 niet meer in slaap komen, was dan zelf ook helemaal wanhopig dat het niet lukte, zo zielig...als we geluk hadden begon dat pas om een uur of 2, maar het was ook wel dat het om half 12 begon %) Dat duurde echt maanden. Bij ons in bed met rondom van die uitvalbeschermers.

Vanaf 4 maanden ook al eerste tandjes, dat helpt ook niet :=

Als peuter / kleuter dan nog om half 5 / half 6 er uit willen. Maar dat is gewoon geen optie als je daar niet goed op functioneert. En op een gegeven moment moet er ook naar school gegaan worden natuurlijk. Het is ook gewoon een gewenning / leerproces voor zo'n kind, dat toe leren geven aan de slaap en er niet (teveel) tegen vechten. Vanaf een jaar of 5-6 hebben we hem aardig voor elkaar, dat hij zich er inderdaad bij heeft neergelegd dat het echt geen optie is om al lekker aan de dag te gaan beginnen als je om half 5 / half 6 wakker wordt. Want er zat dan echt nog wel behoefte aan slaap maar dat duwde hij weg :knuffel:

Door duidelijk te zijn over wanneer het slaaptijd is hebben we dat ventje echt een veel grotere dienst mee bewezen dan als we het maar geaccepteerd hadden en er in mee gegaan zouden zijn, want hij krijgt nu wèl genoeg slaap en doet het nu super :)

Ik snap wel waarom ze liever in haar eigen bedje slaapt, eigenlijk is dat imo ook hoe het hoort te gaan, dat ze op een gegeven moment wel de rust van het eigen bedje horen te gaan waarderen. Lijkt me alleen maar een goed teken eigenlijk. Het voelt blijkbaar veilig en prettig +:)+

Maargoed, morgen kan het weer anders zijn met die kleintjes :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 12:30

Bedankt voor je toelichting. Sorry als ik te hard overgekomen ben! :*

Ja zeker gaan ze dit vanzelf aangeven/leren. Wij laten het idd aan haar over. Ene moment wil ze, andere moment heeft ze echt mama-honger zoals ik dat noem en wil ze gewoon op/tegen me aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 12:36

Klinkt alsof het gewoon prima gaat, en zoals het hoort straks mamma zoiets heeft van ho wil ze nu al in haar eigen bedje, maar.... :\ hihi.

Onze knul van 10 is een echte kroelkip, ik hoop maar dat het nog even zo blijft voor de puberteit echt genadeloos toeslaat :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 13:56

Ik krijg nog geregeld een knuffel. Dat vind ik wel bijzonder. Wbt co sleepen, ik kon dat zelf helemaal niet. Ik lag wakker terwijl de baby eindelijk sliep. Ik werd van elk geluidje wakker. Heb het wel een paar weken geprobeerd maar daarna toch maar in haar eigen bedje gelegd. Met tandjes krijgen, oorpijn etc of later met enge dromen altijd even tussen ons in gehad. Totdat ze weer rustig was en in dommelde. Dan weer lekker terug eigen bedje in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 15:59

Top als dat lukt :j

Ik vind het altijd best mazzel hebben dat een klein kind dan niet schrikt zeg maar, als het op een andere plek / alleen weer wakker wordt. Maar dat is wel hoe het hoort te gaan natuurlijk, dat ze op een gegeven moment gewoon weten dat het wel okee is. De 1 is daar alleen sneller in dan de ander, die van ons denkt veel te veel na over dingen en deed dat als baby al denk ik :P

En je zou toch hopen dat als je er genoeg liefde / betrokkenheid in hebt gestopt, je een fijne vertrouwensband hebt, ze weten dat ze veilig bij je zijn enzo... dat ze als puber ook nog wel willen knuffelen. We gaan het zien, zal vast wel goedkomen linksom of rechtsom :))

Ik ben er al wel van overtuigd dat de eerste dag dat er naar de brugklas gegaan moet worden over anderhalf jaar, hij dàn ineens uit wil slapen, dat zal je zien hè :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 17:38

Dat was hier wel zo. Begon in groep 8. Moesten we haar ineens wakker gaan maken. Dat is echt maf hoor als je altijd een vroege vogel gewend bent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 19:37

Ja kan ik me helemaal voorstellen... ze zeggen het hè dat dat met pubers zo gaat.... we gaan het zien := Als die van ons nu 3 minuten over 7 wakker wordt dan moppert hij al dat hij 'uitgeslapen' heeft en een deel van de dag verspild heeft := Alsof het ook maar iets uitmaakt of je om 7 uur of 8 uur of 9 uit bed zou komen in het weekend... maargoed zelf weten, zolang het maar niet voor 7 uur is want daar knapt 'ie echt niet van op. Hij wordt nu al jaren meestal rond 10 / 5 voor 7 wakker omdat hij dat gewend is, dat hij er echt nog even een dut aan moet plakken na die plas rond half 5 / half 6.

En dan heb je ook van die kleine kinderen die zichzelf op bed leggen zo van 'ik ben moe, ik ga naar bed, welterusten'. Of 'ik denk dat ik nog even een dutje moet doen'. Dat deed een (achter) nichtje van mij. Dan heb je wel de jackpot als ze zo goed naar hun lijf / vermoeidheid kunnen luisteren :))

De meeste kinderen (iig wat ik verder om ons heen heb gezien) houden tot het bittere eind vol dat ze echt niet moe zijn... terwijl ze haast niet meer door het geeuwen heen kunnen praten / je die ogen al weg ziet rollen :')