Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
SusanH schreef:Ja dat houdt op he? Een ding scheelt mijn dochter wordt 16 maart volgend jaar maar is nog steeds dol op paarden en dus veel buiten bezig, oa ook stallen uitdoen etc. Daar wordt je wel moe van. Opstaan in de ochtend is nu wel een ding, ze kan nu heel lang uitslapen. Maar het inslapen en doorslapen is nog steeds geregeld een uitdaging voor haar. Ik hoop dat het onderzoek dat er aan komt haar ook gaat helpen hierbij. Mensen met ADHD schijnen daar ook wel bekend mee te zijn.
Mijn dochter heeft als kind wel gereden maar heeft een angst ontwikkeld (voor paarden/rijden maar ook voor andere dingen). Erg jammer want het is zo gezond om lekker buiten en met dieren bezig te zijn.
inmiddels maar geen nachtmerries meer, geen night terrors meer en beide slapen de hele nacht door (inmiddels al jaren) .. tot je de kat van de kamer afhaalt .. dan begint het weer. Kat heeft zo een rustgevend slaapgeluid wanneer die zelf slaapt, daar kun je echt heerlijk van slapen. Ik heb wel eens de kat van de kamer gehaald in de verhaar periode maar dan was het gelijk weer nachtmerries, slecht slapen vroeg wakker. Nu scheer ik de katten of breng ze naar de trimmer wanneer ze verharen zodat ze nachts gewoon in de slaapkamer kunnen slapen SusanH schreef:Dat werkt ook niet bij iedereen. Mijn dochter heeft zeer waarschijnlijk ADHD, daarom ook de slaapproblemen toen ze nog zo jong was. Die ging en gaat nog gewoon door totdat ze letterlijk omvalt.
!

pmarena schreef:Die van ons was echt een drama met slapen, van baby af aan, vreselijk
Is inmiddels 10 en gelukkig gaat het al jaren aardig goed inmiddels.
Ik ben er van baby af aan wel keihard in geweest dat er NIET voor 7 uur 's ochtends naar beneden gegaan wordt. 's Avonds naar bed in een pikkedonkere kamer. Rustig boekje lezen. Zorgen dat kind een comfortabel bedje / pyjama heeft waarin die niet te warm of te koud wordt, hier dus ook liefhebber van wol. Zorgen dat de kamer 's ochtends nog steeds even pikkedonker is. Als ze in de vroege ochtend wakker worden, moet er niets zijn dat de hersens te wakker maakt, ze moeten weten dat het kansloos is en ze net zo goed verder kunnen slapen want dat gaat sneller dan wachten
Wij gaan dus niet, nooit, never 's nachts naar beneden![]()
Want als je dat toestaat dan train je hem er alleen maar in om lekker vroeg wakker te worden en de dag te beginnen.
De truc is volgens mij dus, om te voorkomen dat ze te wakker worden in de vroege ochtend.
Door teveel licht of andere 'verstoorders' zoals kou, warmte, geluiden, afleidingen, de hoop dat ze lekker aan de dag kunnen beginnen
Hier is de slaapkamer ook echt alleen maar slaapkamer, het enige dat er te vinden is, is rust
Geen speelgoed, geen TV of andere schermen. Alleen heel zacht schijnende lampjes, ook op het toilet.
En helaas ook in de vakanties moet om uiterlijk 20:30 (inmiddels met 10 jaar) het licht echt uit zijn, hou je je klep en ga je slapen want iets anders is geen optie. En dat werktAls hij met een feest of oud en nieuw tot na middernacht opblijft, is hij net zo hard om 7 uur klaar om de dag te beginnen.... als hij nou uit zou slapen.... maar helaas.
Het is een echte Jan de Onderhandelaar hier maar hij weet dat dit gewoon bikkelhard vaststaat, en hij vindt het soms niet leuk, maar snapt ook wel waarom het is![]()
![]()
We hebben het wel langzaam uitgebouwd naar die 7 uur want eigenlijk wil hij ook om half 6 uit bed.
Hij gaat nog steeds om die tijd plassen maar komt dan weer terug en omdat hij weet dat het kansloos is, valt hij gelukkig (meestal...) gewoon weer in slaap. Maar dat heeft echt wel een paar jaar geduurd voordat hij leerde zich over te geven aan de slaap die er echt nog wel zat![]()
Wat kan helpen zijn natuurlijk dingen die helpen om vast te houden aan de slaap. Een lief rood / oranje lampje met slaperige afbeelding ipv. een te fel lampje om mee naar de WC te gaan. Of denk aan een lekker knus warmtematje ofzo, dat even ingeschakeld kan worden om lekker knus weg te doezelen. Een fijne knuffel(doek) om aan te wriemelen. Extra zacht hydrofiel kussensloop. Een pyjama met capuchon om lekker in weg te kruipen. Een verzwaringsdeken / slaaptunnel ofzo.
Wij hebben naast ons bed ook zo'n Ikea uitschuifbed / bankje gezet, dat hij bij ons kan kruipen als hij wil. Maar dan niet echt er tussen hoeft want dan slaapt er niemand meer goed vanaf half 6 omdat je elkaar steeds wakker draait![]()
Dus dat is misschien ook nog een idee.
Want als hij tot 6 uur wakker moet liggen om in de gaten te houden wanneer hij naar jullie toe mag.
En dan bij jullie in bed nog een half uur gaat liggen woelen en steeds kijken of het al half 7 is en hij er uit mag (of gaat het niet zo en valt het mee? Hier ging het wel zo) dan is dat ook niet echt top voor alle betrokkenen...
Dan zou ik eerder zeggen van maak een slaapplekje naast jullie bed, dan zoekt 'ie maar uit wanneer hij daar komt liggen, als 'ie jullie maar met rust laat tot de tijd die je samen afspreekt. Met een beetje geluk komt hij dan slaapdronken naast jullie liggen en lukt het hem nog om weer de slaap te vatten en plakt 'ie er nog een goede dut achteraan, waar iedereen profijt van heeft
speel op de bal, niet op de man. EngeltjeS schreef:Zo herkenbaar TS!
Onze bijna 6 jarige is ook regelmatig tussen half 6 en 6 wakker.
Wat ik heb gedaan is, gepraat met haar dat ze echt tot 7 uur in bed moet blijven liggen. Dit i.v.m. mijn burnout, dat ik echt rusttijd nodig heb. En day lijkt tot nu toe te helpen. Natuurlijk is mijn dagritme ook heel anders en dat telt ook mee denk ik?
Maar door te praten met onze bijna 6 jarige (die momenteel zoveel leert en ontdekt), is er meer begrip.
Onze 3 jarige... die is net zo vroeg wakker... die pakken we wat anders aan (die mag na 6 uur in het grote bed, voor uitrusten etc )
Succes Ts!
Ik experimenteer momenteel met geuren, ventilatie etc. Puur voor mezelf, misschien helpt dat ook mee?
SusanH schreef:Wie zegt dat je je kind moet dwingen? Maar als ze oud genoeg zijn om te snappen nacht is nacht, en een beetje klok kunnen kijken dan kunnen ze echt wel in bed blijven en iets voor zichzelf doen tot een bepaalde tijd. Zacht muziekje aanzetten, boekje lezen oid.
Citaat:‘Het verschil tussen avond- en ochtendmensen wordt op vakantie kleiner’, zegt Gordijn, zelf een avondmens. ‘Het verdwijnt niet helemáál, want de biologische klok van mensen verschilt nu eenmaal. De grootste verandering in chronotype ontstaat in de puberteit, maar zelfs bij baby’s zie je al variatie. Er zijn onderzoekers die denken dat huilbaby’s late chronotypes zijn die te vroeg in bed worden gelegd.’
De belangrijkste oorzaak dat op vakantie de verschillen tussen ochtend- en avondmensen kleiner worden, is het licht, vertelt Gordijn. Op vakantie zijn mensen vaker buiten en krijgen ze veel meer daglicht dan wanneer ze binnen achter een laptop zitten; en dat daglicht zet zoals gezegd je biologische klok gelijk. Daarnaast is er minder de neiging ’s avonds kunstlicht aan te doen om nog even lekker te gaan werken. ‘En op de biologische klok van iemand die al veel daglicht heeft gekregen, heeft dat kunstlicht minder invloed.’
Maar sommige kinderen zijn daar nu eenmaal wat minder makkelijk in. Als alleen inslapen niet lukt dan maar samen toch, ik was toch ook hartstikke moe door die gebroken nachten 
Dat duurde echt maanden. Bij ons in bed met rondom van die uitvalbeschermers.

Als die van ons nu 3 minuten over 7 wakker wordt dan moppert hij al dat hij 'uitgeslapen' heeft en een deel van de dag verspild heeft
Alsof het ook maar iets uitmaakt of je om 7 uur of 8 uur of 9 uit bed zou komen in het weekend... maargoed zelf weten, zolang het maar niet voor 7 uur is want daar knapt 'ie echt niet van op. Hij wordt nu al jaren meestal rond 10 / 5 voor 7 wakker omdat hij dat gewend is, dat hij er echt nog even een dut aan moet plakken na die plas rond half 5 / half 6.