Suikerverslaving maar gezond BMI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 15:57

Sunshinedaan schreef:
Sorry, ik moest zo lachen om het woord cottage-cheese-pandemie :')

(Daar zit geen smaak aan vind ik persoonlijk).

Ja, ik dus ook. :+

De héle koelkast staat er vol mee hier en ruikt ernaar, het is verschrikkelijk.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je daar mentaal verzadigd van raakt. :')

fjordjes

Re: Suikerverslaving maar gezond BMI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 16:01

Alleen cottage cheese is wat saai qua smaak maar je kan er heel veel mee, er zijn veel recepten mee te maken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 16:18

Geen overgewicht en of teveel neiging tot snoepen ( ik wordt snel misselijk) maar wat mij helpt is door bepaalde producten in kleinverpakking te kopen of gewoon helemaal niet. Als het er niet is kun je het ook niet eten.

Ik vervang het door fruit , crackers met bijv kruidenkaas. Fruit is zoet in mijn beleving en kan mijn hersenen al voldoening geven. Als ik soms zin heb in zoet schenk ik wel eens een glas ranja in of thee met suiker. Zo trapt mijn lijf er een soort van in.

Maar ik heb wel het voordeel dat ik niet veel kan eten. Zeker nu ik ziek thuis zit eet ik toch wel minder dan ik had verwacht. Ook omdat het al energie kost om soms te pakken of te maken. Maar ik hou het wel in de gaten voor het geval ik wel meer ga eten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 17:51

Lughnassadh schreef:
Sorry, maar ik moest lachen om je laatste zin :D . Ik neem aan dat je preppen bedoeld?

Haha preppen ja, proppen is juist het probleem :))

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 18:11

Laatst een diëtiste op FB over suikers en koolhydraten:
- neem suiker als toetje ipv als snack
- ontbijt hartig
- snack hartig
- verpak koolhydraten, dus met bijvoorbeeld (vette) yoghurt of groenten. Bijv volkoren boterham met kaas,sla,tomaat etc. Eet niet alleen khd.
- neem sochtends voor het eten een glas water met eetlepel (appel)azijn.
- volgorde van eten: eerst je groente, dan vlees dan khd

Dat maakt dat je glucose spiegel wat minder piekt en dus geen suiker craving veroorzaakt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 06:33

Rhodiola rosea capsules kunnen helpen tegen die "food noise". Het is ook stress verminderend dus dat lijkt me een win win in jouw geval.

Je lichaam vraagt blijkbaar om meer energie, dus meer eten, meer slapen, minder stress. Idealiter een combinatie van die 3 :D

Slaap je minstens 8 uur per nacht ?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 06:59

Mijn tip is om niet te streng te zijn tegen jezelf als je je eetgewoonten wilt veranderen. Begin klein. Anders hou je het nooit vol.

Ik hou erg van eten en ben een zoetekauw, na het avondeten kon ik enorm snaaien en veel kcal wegwerken aan koekjes en snoepjes. Ik heb een gezond gewicht, nooit te zwaar geweest, maar ik irriteerde me zo aan dat gedachteloze snaaien.
Ik heb de knop omgezet in mijn hoofd en eet nu 's avonds na het eten of 1 koekje, of 1 appel, of 1 stukje chocola. 1 van iets dus en niks meer.
Dat kost soms heel veel wilskracht, maar het lukt mij nu al 5 maanden.
En natuurlijk ging het in het begin wel eens mis, maar het wordt makkelijker.
Gedurende de dag eet ik verder normaal en ook bijvoorbeeld een traktatie van een collega of iets dergelijks.

Op een werkdag eet ik ongeveer zo:

Ontbijt om 6.15: kwark met druiven, chiazaad, gepofte spelt, kaneel. Een boterham en een beschuit. Thee.
10.00: banaan en iets van een pakje sultana of een reep. Thee.
12.00: 4 boterhammen, thee.
15.00: wortels/tomaatjes/komkommer, thee.
Een snoepje in de file om het fileleed te verzachten als ik naar huis ga :+
18.00: avondeten, ik kook vrijwel altijd met zeker 200gr groente, een eiwitbron en koolhydraten.
Toe nemen wij vaak zo'n waterijsje in een zakje. Bijna geen kcal en wel wat zoets. Water, glaasje limonade of soms een glas sinas.
In de avond dus nog thee en iets lekkers.

Voor mij werkt dit en ik loop hierbij al zo'n 10 jaar gemiddeld 50km per week hard. Als ik een lange duurloop heb gelopen, neem ik vaak nog extra kwark of ei.

Je moet het wel echt willen en de knop omzetten, anders lukt het niet.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 07:51

Ik leef ook op suiker, maar ik fiets ook zo'n 10-15 uur per week dus zie het echt als brandstof.
Ik vond de tip om niet te lekker lekkers in huis te halen wel een goede. Of popcorn/ nootjes ipv chips. Pure chocolade ipv melk. Volle melkproducten ipv magere vind ik ook een goede, en bewust een gezonde snack in de middag, voor je uitgeput op de bank belandt.
Ik denk dat je niet te streng voor jezelf moet zijn, en het je jezelf zo makkelijk mogelijk moet maken. Eten moet niet nog een extra stress factor in je leven worden.
Misschien de cola vervangen door (zwarte) thee? Wel de cafeïne nog even maar niet de zoetstoffen?
Succes en ik lees mee voor tips!

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 08:35

Herkenbaar allemaal. Ik eet ook vanalles, mijn maaltijden zijn relatief gezond, maar daarbuiten eet ik echt veel rotzooi. Vooral veel suiker door koekjes, chocola en drop.

Nyaleti schreef:
Echt: Glucose goddess boeken. Zou het niet perse een dieet noemen, eerder slim eten. Boek kost wat, 30 euro?
Alles is wetenschappelijk onderbouwt wat suiker en de insuline pieken met je doen. Je gaat dmv een stappenplan je bloedsuiker stabiliseren waardoor ook die dipjes / inkakkers weg gaan en ook je cravings minder en minder worden.
Ik heb beide boeken. Als je meer informatie wilt, stuur gerust een PB.
Misschien niet het wondermiddel als je een verstoorde relatie met eten hebt maar dit gaat je wel echt helpen.

Ik zag dat er boeken van haar op Storytel staan, ik ben nu gelijk begonnen met Glucose Revolution. Zeer toegankelijk en super interessant! Hopelijk brengt het ook iets teweeg in mijn gewoonten.

edit: Ik heb trouwens enige steun bij het bijhouden van gegevens in de app van het Voedingscentrum, de Eetmeter. Je houdt daar bij wat hje allemaal eet, en je kunt ook je gewicht en buikomtrek enzo bijhouden.
Laatst bijgewerkt door venga op 17-12-25 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 08:37

Ik krijg blaasontsteking van suiker en fructose, dus dan leer je het snel af.
Daarnaast is er een verband tussen celdeling en suiker, het is simpelweg vergif. Als je kanker zou hebben, is de kans aanwezig dat dit verergert door structureel suiker te blijven eten, cellen voed je immers met suikers. Daarmee vermenigvuldigen ze sneller.

Ik denk als je probeert goed en gestructureerd te eten, op vaste tijden, dat dit al helpt. En dan voor tussendoor de gezondere snacks, het is ook wel een kwestie van discipline en het niet in huis halen van die slechte dingen. Best wennen, maar heb gemerkt dat het suikervrij eten hier zo veel minder problemen geeft.
Geen blaasontstekingen meer, geen energiedips meer, überhaupt veel meer energie, geen hoofdpijn/migraine meer, niet meer altijd kotsmisselijk waar dan weer de artsen niets nuttigs van konden zeggen. Het heeft hier echt heel veel goeds gedaan.

Het is best wel een beetje zoeken naar gezonde alternatieven, snap dat je echt niet altijd zin hebt in groen-spul (komkommer, wortel, sla etc). Zoetstof is kankerverwekkend (op stevia na dacht ik) dus die kan je ook beter mijden. Blijft niet zo veel over.

Hier rigoureus in eén keer gestopt met suiker en naar mijn inzien at ik helemaal niet zo veel, leverde echt paar dagen trillende handen op. Nu geeft het een stuk meer energie.
Wat eet ik dan zoal: ontbijt flinke kom havermout met soms wat kaneelpoeder er in. Tussen de middag 2 sneden brood met vlees, op thuiswerkdagen maak ik er vaak een tosti met zachte geitenkaas van en dan 's avonds avond eten zonder sausjes en zooi. Zo puur mogelijk eten.
Wat verder ook wel goed vult, is eiwit. Dus bv gekookt/gebakken eitje. Maar er zijn wel meer producten hoog in proteïne, je hebt kwark met proteïne, dat vult wel goed op zich.

Tussendoortjes? Snoeptomaatjes/komkommer/wortel, stukjes vlees, Skyr yoghurt met geen toegevoegde suikers..... maar hier ook lactose- / glutenintollerant. Dus dat maakt het een nog grotere uitdaging. Zo min mogelijk tussendoor is wel het beste, dan blijft je suikerspiegel stabieler.

Nogmaals: suiker is vergif. Het is dat er belasting op zit en de overheid er te veel belang bij heeft, het zou eigenlijk helemaal verboden moeten worden. Maar ik verbaas mij er ook nog over, dat mensen die kanker hebben, geen advies krijgen om te stoppen met suiker eten. Het is bewezen dat het de celdeling versnelt, dus dat het de ziekte erger maakt. Ik ken mensen die doodziek zijn, volledig suikervrij eten, waarvan al lang gezegd was dat ze er niet meer zouden zijn. En die zijn nog in aardig goede gezondheid op dit moment. Dus misschien motiveert dat ook wel, wetende dat het slecht is. En vooral niet in huis halen, discipline om in de supermarkt de verleiding te weerstaan.