Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Een intens gevoel van eenzaamheid.
Andere contacten waren te druk, konden alleen even 10 min tussendoor.. Daar lag ik dan. Ineens kreeg de stem van vroeger gelijk “je bent stom” “niemand wil bij je zijn” “iedereen laat je vallen”..
Fem schreef:Ik zie bij mijn partner dat het voor hem niet meer mogelijk is om zich te mengen in situaties of aangelegenheden waar veel prikkels zijn. Deze komen zo hard binnen dat zijn batterij vrijwel direct leeg is. Ik kan wel zeggen na 5 jaar samen met hem te zijn, dat dit hooguit iets verbeterd is, maar dat hij dit nooit meer zal kunnen.
En dat, dat is een acceptatieproces wat zo moeilijk is.
Tezzy schreef:Om het lange verhaal niet nog veel langer te maken heb ik dus geen burn out door werk maar door priveomstandigheden icm een tof neurodivergent brein
Goof schreef:Tezzy schreef:Om het lange verhaal niet nog veel langer te maken heb ik dus geen burn out door werk maar door priveomstandigheden icm een tof neurodivergent brein
Ik beb van mening dat een burnout noiit van werk komt (het kan wel een/de druopel zijn), maar altijd door hoe jij zelf met dingen omgaat, je copingsmechanisme.
Mijn coach benoemde 3 aspecten die hier belangrijk zijn, namelijk:
Kunnen omgaan met rouw en verlies.
Je plek in het gezin (lees 'de fontein' eens).
En 'passie in de schaduw'. Maw, doe je wat je leuk vindt, of heb je een onderdrukte passie en ben je op dat vlak al jarenlang ongelukkig.
Het tijdelijk niet meer kunnen copen met het leven zit altijd in onszelf.

Celebi schreef:En daar zit dus ook meteen het probleem, want de term burnout wordt medisch gezien niet onderschreven en verzekerd. Het schijnt al jaren een getouwtrek tussen verzekeraars te zijn, want de zorgverzekering zegt het is een probleem die ontstaat door werk dus je moet bij een werkgever zijn om het financieel op te lossen en de werkgevers (of de verzekeringen vooral) die zeggen nee het is een medisch probleem het moet van de zorgverzekering af. Zo had een psycholoog het mij ooit eens verteld. En er is helemaal geen behandelplan of methode in de DSM om het te diagnosticeren. Je komt er dus geen steek mee verder. En dat het zo geestelijk wordt aangepakt ben ik achteraf echt geen dan van. Je hele zenuwstelsel en hormoonhuishouding is vaak van de leg en dat zijn gewoon lichamelijke problemen die een hele andere aanpak verdienen dan erover praten met een psycholoog. Helaas zijn we daar nog lang niet. Ik zou willen dat ik me volledig om kon scholen in dat vakgebied zodat ik er wat mee kon bereiken, maar om ook op mijn eigen energie te blijven letten hou ik het maar even op coach en zet ik in op kennisdeling en hulp.
Ik gun iedereen zo’n fijne werkplek als de mijne waar er van alles uit de kast wordt getrokken om te kijken koe dan wel’. Celebi schreef:En daar zit dus ook meteen het probleem, want de term burnout wordt medisch gezien niet onderschreven

Goof schreef:Mijn bedrijfsarts zei erover:"Het maakt niet uit of je het burn out of overspannen of wat dan ook noemt. Waar het om gaat is 1 ding, er is sprake van controleverlies".
Vond ik een mooie, het voelde ook als compleet controleverlies over mezelf en alles in mijn leven toentertijd.