Jeuk op hoofdhuid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 20:17

Kabayo schreef:
Dat is toch wel zo met vlooien?

Ja vlooien wel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 21:41

Suzanne F. schreef:
Nee dat is een fabel.

Zijn er extra maatregelen in de omgeving nodig?

Nee, luizen verspreiden zich door van het ene haar naar het andere haar te lopen. Een hoofdluis die niet meer op een hoofd zit, kan niet lang overleven. Er zijn daarom weinig aanwijzingen voor verspreiding via beddengoed of jassen. Het effect van maatregelen zoals het wassen van beddengoed, knuffels, jassen en het stofzuigen van de auto is dan ook onvoldoende bewezen. Ook het gebruik van een luizencape of luizenzak draagt niet bij aan het voorkomen van de verspreiding van hoofdluis.

Bron rivm.nl

Helaas nee, weet van iemand die hoofdluis opliep in een kleedkamer (zwembad). En van iemand die zijn jas op de jas van iemand anders legde, die helaas hoofdluis bleek te hebben, en hoppetee, die persoon was toen ook besmet. Weet ook van iemand die besmet raakte door jas in het dorpshuis aan de kapstok waar andere jassen hingen, bingo... Dat zijn dus zo al 3 personen.

Maar inderdaad, de kans dat luizen overwandelen van jas naar jas is kleiner dan door direct contact. Meestal zijn luizen al behoorlijk verzwakt, als ze op een jas zitten, maar er hoeft er dus maar 1 te zijn die het avontuur wel overleeft en op tijd een slachtoffer vindt...

Ik krijg nu zin het RIVM even over die gevallen te tippen, dat ze dus uit moeten kijken met wat ze de mensen wijsmaken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 22:20

Zoolgangster schreef:
Ik krijg nu zin het RIVM even over die gevallen te tippen, dat ze dus uit moeten kijken met wat ze de mensen wijsmaken.

Ik denk zomaar dat het RIVM niet zo'n boodschap zal hebben aan een burger die ze effe de les spelt :=

Jester_

Re: Jeuk op hoofdhuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 23:01

Ik heb ze ook gekregen door een cap van iemand anders, er zijn ook genoeg websites die wel beddengoed ed adviseren elke dag te wassen etc.

Maar we weten nieteens of ts luizen heeft :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 23:03

Little_Gift schreef:
Zoolgangster schreef:

Ik denk zomaar dat het RIVM niet zo'n boodschap zal hebben aan een burger die ze effe de les spelt :=

Tja, het is de toon die de muziek maakt. Ik zal de nodige nuanceringen uiteraard in mijn betoog zetten. Maar feit is: jassen die tegen elkaar hangen/liggen zijn een recept voor ellende. Vooral als die kortgeleden nog gedragen werden, uiteraard. Evenals elkaars kam gebruiken als 1 persoon hoofdluis heeft. Maar het is nu weekend, en dan heeft het weinig zin om contact te leggen met RIVM.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 23:04

Jester_ schreef:
Ik heb ze ook gekregen door een cap van iemand anders, er zijn ook genoeg websites die wel beddengoed ed adviseren elke dag te wassen etc.

Maar we weten nieteens of ts luizen heeft :D

Nee, klopt, en ik hoop voor TS dat dat ook niet het geval is. :D

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 23:14

Psorinol shampoo. (Als het geen luizen iig) was bij een tijdje echt de enige shampoo die ik kon vinden die mij van de jeuk af hielp. Ook niet achterlijk duur. Ook wel fijn.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 10:12

Ik ben ondertussen wel benieuwd of TS er inmiddels achter is wat de jeuk veroorzaakt en of het al weg of hopelijk in ieder geval minder is?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-25 23:04

Nou het was een tijdje wat minder, ik krab me niet meer helemaal suf dus ik dacht ach het neemt wel af, maar vandaag ineens weer meer jeuk. Dus toch morgen maar even kijken wat ik eraan ga doen.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 23:16

Ik heb ineens ook problemen met mijn hooofdhuid.

Ik vermoed bij mij stress.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 00:45

Misschien heel gek,

Ik had een keer heel veel jeuk en ook ineens heel veel roos na het eenmalig wassen met head en shoulders. Ik heb toen babyolie op mijn hoofdhuid gedaan en dit laten in trekken den daarna mijn haar gewassen met dreft en toen was het weg.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 05:17

Little_Gift schreef:
Zoolgangster schreef:

Nee, daarvoor is het RIVM te arrogant

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 05:20

Head en Shoulders is zeer aggressief spul.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:18

Heb je wel al een luizenkam door je haar gehaald?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:29

Ik heb heel snel jeuk op mijn hoofd. Soms gaat het een paar weken goed als ik een nieuwe (hele milde) shampoo gebruik. Een half jaar terug heb ik Nopoo ontdekt van alsjehaarmaargoed zit. Sinds ik dat gebruik heb ik geen jeuk meer.
Het is even een gedoe. Je krijgt het binnen als poeder en moet hier een papje van maken.
Maar ik ben er echt blij mee.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:22

:wave: Ben ik weer

Ga nou gewoon even langs de huisarts joh. Die schrijft waarschijnlijk iets van ketoconazol shampoo voor, paar keer mee wassen en dan ben je er vanaf.

Ik heb er sinds een maand ook iets meer last van, ik denk 3 x die shampoo gebruikt en het is weer over. Heeft misschien te maken met seizoensveranderingen, weet ook niet. Vroeger als klein kind krabde ik tot bloedens toe, zover komt het nu echt niet meer. Huisarts weet vast wel iets ervoor.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:25

Ik heb het in de koudere maanden altijd. Komt door de droogte van de kachels.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:34

Ik was gewoon een nieuwe haarborstel nodig.
De dopjes die erop zitten waren bij mij al versleten en daardoor maakte ik mijn hoofdhuid stuk...
Met als gevolg jeuk/irritatie

Met een nieuwe haarborstel was het vlot klaar

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 17:17

Coentjuh schreef:

Ga nou gewoon even langs de huisarts joh. Die schrijft waarschijnlijk iets van ketoconazol shampoo voor, paar keer mee wassen en dan ben je er vanaf.

Ik heb er sinds een maand ook iets meer last van, ik denk 3 x die shampoo gebruikt en het is weer over. Heeft misschien te maken met seizoensveranderingen, weet ook niet. Vroeger als klein kind krabde ik tot bloedens toe, zover komt het nu echt niet meer. Huisarts weet vast wel iets ervoor.

Jaaaaaa ik weet het, maar ik zit dat steeds uit te stellen :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:50

Ik heb echt een heeeeele poos verschrikkelijke jeuk, schilfers en korstjes op mijn hoofdhuid gehad.

Shampoo van huisarts gehad. Hielp niet.
Head&Shoulders, werd het erger van.
Guhl anti roos, hielp voor een dag.

Ook enorme haaruitval gehad, tot kale plekken aan toe.

Ik neem nu een supplement met collageen, zink en vitamine C.
Was het daarnaast met de shampoo van Moerie en heb daar ook hoofdhuidspray van.

Dit was half september

Afbeelding

En dit een paar dagen geleden.
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:26

Earth schreef:
Coentjuh schreef:

Waarom? Hoe sneller je gaat hoe sneller je van de jeuk afbent :j

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:50

Earth schreef:
Coentjuh schreef:

Dan zal het al bij al wel meevallen hé anders was je wel al geweest als het echt onhoudbaar was _O-
Of je hebt straks een luizennest ter hoogte van een Termietenheuvel op je hoofd klimmen, wie weet _O-

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 19:32

Ieeeuwl dank je _O-
Ja zoals ik al zei, het was wel wat erger maar het is nog steeds niet oké.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:04

Ik had het opeens na mijn tweede zwangerschap.

Continu jeuk op de kop :')

Enige wat helpt en goed helpt is head & shoulders anti jeuk. Die werkt echt top. Was niet eens elke dag en de jeuk is met die gewoon weg. Dacht zal wel.. dus is andrelon geprobeerd. Bam meteen na wassen was de jeuk weer terug.

Huisarts zei dat het van de hormonen kon zijn. Maar inmiddels is me jongste 3 en is het nog steeds de enige shampoo die 100% goed werkt

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:45

Even een maskertje met cantor olie 20min laten inwerken. Veilig, mild en daarna paar keer uitspoelen met een milde shampoo.

En inderdaad controleer GOED op luis. Hier toevallig twee weken terug mijn dochtertje, al meerdere keren gecontroleerd... niets te zien.... toch preventief behandeld met luizenmiddel et voila ik had er ineens 2 aan het kammetje. Maarja die deelt haar cap nog wel eens met vriendinnetjes, doen we dus ook nooooooit meer :')