Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:21

Storm schreef:
Via deze website kun je heel makkelijk berekenen wat het je kost of opbrengt om meer of minder uren te werken.

https://werkurenberekenaar.nibud.nl/introductie

Jeetje.. als ik van 28 naar 36 ga krijg ik maar 140 euro meer per maand als besteedbaar inkomen. Elk uur extra werken levert dan 4,40 euro op ongeveer. :=

Naar 32 uur 100 euro.

Dus dan zou ik 40 euro meer overhouden als ik van 32 naar 36 zou gaan. :x

Niet dat dit ooit haalbaar is voor mij qua energie. Maar dit is te wijten aan ons kromme toeslagenstelsel. Ik ben dan nog zo koppig dat ik het liefst geen toeslagen zou krijgen. Dus daarom zou ik het alsnog doen. Maar het is bizar.

Oh en ik bouw geen pensioen op via m’n werk dus daar hoef ik het niet voor te doen. :P
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 23-11-25 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise_Storm

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:28

“Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken”

Doen! Zodat je ook meer kan genieten van date aar je hard voor werkt. Je bent niemand een reden verschuldigd, geniet!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:29

Het zou veel logischer zijn om het andersom te redeneren: Hoeveel uur zou je moeten werken om prettig rond te komen (en ook wat te sparen voor je toekomst)? En dat dan doen :D

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:31

Zouden jullie er voor kiezen om helemaal te stoppen met werken als dat zou kunnen?

TS, jouw leven, jouw keuze, daar heeft een ander niks mee te maken. Mensen zeggen zoveel, dat is soms vervelend maar zo lang het jou niet schaadt zou ik me daar niet door van de wijs laten brengen.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:34

Ik snap jou wel een beetje hoor, ik ben onlangs helemaal gestopt met werken, gewoon omdat het kon financieel, en ik heb ook steeds het idee dat ik me moet verantwoorden, zeker als mensen vragen wat ik nu de hele dag doe. Maar eerlijk gezegd heb ik me nog nooit zo gezond gevoeld, alle tijd voor de honden, voor sport en beweging, voor vriendinnen, soms nog wat vrijwilligers werk en geen stress meer.
Iedereen die in de mogelijkheid is om minder te werken om wat voor een reden dan ook kan ik het aanraden :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:36

Sachertorte schreef:
Zouden jullie er voor kiezen om helemaal te stoppen met werken als dat zou kunnen?

TS, jouw leven, jouw keuze, daar heeft een ander niks mee te maken. Mensen zeggen zoveel, dat is soms vervelend maar zo lang het jou niet schaadt zou ik me daar niet door van de wijs laten brengen.

Ja. Ik zou dan in het dierenasiel vrijwilliger wordrn oid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:37

Sachertorte schreef:

Ik heb altijd gezegd van niet, omdat ik m'n werk leuk vind.
Maar als ik nu kan stoppen, maak ik mijn opzegtermijn niet eens meer af. Dan stop ik instantly en lever ik morgen nog mijn laptop in.
Waarom? Niet omdat ik het niet leuk meer vind, maar ik ben gewoon zoooooo moe van al die jaren werk. Ben er klaar mee.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:46

Sachertorte schreef:

nee dat niet, ik heb andere mensen en omgevingen nodig om mentaal gezond te blijven en het zorgt er ook voor dat ik niet helemaal in mijn eigen bubbel verdrink. . Ik werk 32 uur bij mijn baas die mijn pensioen verzorgd en nog een aantal uren voor mijzelf, dat noem ik mijn therapie. Ik zit erover te denken om van 32 uur nog naar 24 te gaan.

BellatrixJarig
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:49

Storm schreef:
Via deze website kun je heel makkelijk berekenen wat het je kost of opbrengt om meer of minder uren te werken.

Ik zou er €175 op achteruit gaan als ik van 38 uur (die 2 andere uren zijn ADV) naar 33.5 ga (2x weg om 14.00).

Ik weet het nog niet... :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:53

Bellatrix schreef:
Storm schreef:

Ik zou er €175 op achteruit gaan als ik van 38 uur (die 2 andere uren zijn ADV) naar 33.5 ga (2x weg om 14.00).

Ik weet het nog niet... :o

Je kan sowieso nog proberen salarisverhoging te krijgen bij je volgende contract. Dan scheelt het misschien minder.

BellatrixJarig
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:56

Nou, ik heb dus net vanaf 25 aug een vast contract. Ik moet dan eerst een half jaar fulltime werken, dan kan ik aanvragen om minder te werken maar eigenlijk wil ik gewoon minder werken voor hetzelfde loon. :+ Dat is misschien makkelijker?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 18:58

Sachertorte schreef:

Nee dat niet, ik vind mijn werk heel erg leuk. Wel ga ik dan nog minder werken. Meer vanuit een adviseursrol voor twee dagen ofzo, of specifiek alleen ingewikkelde casussen. En dan een studie oppakken en/of vrijwilligerswerk gaan doen.

@Oehlala; wat je zegt herken ik wel. Ik heb ook baat bij een beetje externe structuur.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:05

Ik werk maar 3 dagen in loondienst, daarnaast als zzper en kan zo me eigen uren indelen, echt ideaal.
Het geeft me zoveel meer rust nu ik niet meer 5 dagen in loondienst werk dus als je het financieel kunt doen lekker doen (ik ben 31 btw)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:06

Ik werk ook zonder reden 34 uur, altijd op maandag vrij dus 3 dagen weekend. Kan ook niet meer werken in mijn vakgebied. Pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf. Heel soms in de zomer werk ik 5 dagen, 42.5 uur en vindt dat erg pittig mentaal en lichamelijk.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:10

Omdat je het wil is toch ook een reden :D
Als je ervan rond kan komen (ook in de toekomst) gewoon lekker doen.

Ik werk ook 32 uur, niet helemaal zonder reden want ik heb autisme en 40 red ik echt niet, maar bij mij in het team werkt er echt bijna niemand fulltime. Van de 25 man denk ik dat er 4 40 uur werken :') sterker nog, veruit de meeste werken 24 uur.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:11

lekker doen hoor TS, meer tijd voor jezelf is ook een reden.

Ik zou ook niet helemaal stoppen met werken denk ik, wel halftijds.
Daar ben ik nu trouwens mee bezig om halftijds te gaan werken en dan al om te beginnen voor zolang we de honden nog bji ons gaan hebben. Iets wat nog gemiddeld of minstens 10 jaar gaat zijn.
Erna kan ik altijd nog kijken of ik terug meer wil werken of niet...
Zou ook zo graag meer tijd will hebben om aan de honden te besteden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:12

Sachertorte schreef:

Dat heb ik gedaan toen ik 58 was. Bijna 10 jaar voor mijn pensioenleeftijd.

Ik vond het werk nog steeds leuk, maar er speelden op directieniveau (waar ik vlak onder zat) dingen waar ik het niet (meer) mee eens kon zijn en de reistijd (70 km enkele reis naar Amsterdam) begon me ook de keel uit te hangen.

Dus ik doe ondertussen al bijna 7 jaar 'niks' meer (op politiek actief zijn op lokaal niveau na - wat ik ook nooit achter mezelf gezocht zou hebben - en dat wordt wel ook betaald).

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:20

Snorlex schreef:
Jullie zijn top :P

Ik bedenk mij nog een (gegronde haha) reden. Afspraken bij de tandarts, huisarts, garage, weetikveel vind ik zo irritant te plannen momenteel!

Niet dat ik wekelijks naar de tandarts, huisarts of garage ga. Maar toch. Iedere keer is het weer prutsen met de agenda. Of even rustig de stad in zonder een zee van mensen die hetzelfde idee hebben.

Als ik op een doordeweekse dag naar de stad ga, verbaas ik me er altijd over hoeveel mensen daar rondlopen.
Ik denk dan altijd: huh, moeten die niet werken of zo? :+

Maar even zonder gekheid, ik werk vanaf mijn 35e of zo, 32 uur per week en ik vind dat heel lekker.
Inderdaad gemakkelijker met het plannen van privé-afspraken zonder dat je vrij hoeft te vragen maar ook om lekker overdag naar het bos te kunnen. Vooral in de wintermaanden heel fijn.
En ook om wat meer aan je weekend te hebben omdat je op je vrije dag al het een en ander hebt kunnen doen.
Dus, zoals al veel aangegeven hierboven, mocht je de financiële middelen hebben, dan gewoon doen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:28

Ik ben recentelijk van 38 naar 34 uur gegaan en heb gekozen om twee middagen vrij te hebben. Het bevalt mij prima! Ik kon gebruik maken van een regeling op het werk waardoor ik financieel maar 2 uur inlever.
Nu alleen nog regelen dat ik ook voor 34 uur werk krijg, dat hebben ze namelijk nog niet aangepast.

@ts, mag je niet 4*9 werken? Dat is bij ons zo’n beetje de standaard.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:42

Die berekening is wel confronterend. Ik zat er aan te denken om van 38 naar 32 als blijkt dat mijn functie verdwijnt. Dat kost me alleen 310 euro per maand. Dat is best wel veel.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:45

Ik heb dus nooit vast 5 dagen per week gewerkt :+
Bij de baas was het maximum 4x9uur (in vakanties wel eens ooit een dag extra of verlof mee op te vangen). En als zelfstandige max 3-4x per week een 24uurs dienst (en dan was ik heel erg blij dat ik net zo veel tijd had om ervan bij te komen).

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:49

Silvia schreef:
Snorlex schreef:
Jullie zijn top :P

Ik bedenk mij nog een (gegronde haha) reden. Afspraken bij de tandarts, huisarts, garage, weetikveel vind ik zo irritant te plannen momenteel!

Niet dat ik wekelijks naar de tandarts, huisarts of garage ga. Maar toch. Iedere keer is het weer prutsen met de agenda. Of even rustig de stad in zonder een zee van mensen die hetzelfde idee hebben.

Als ik op een doordeweekse dag naar de stad ga, verbaas ik me er altijd over hoeveel mensen daar rondlopen.
Ik denk dan altijd: huh, moeten die niet werken of zo? :+

Maar even zonder gekheid, ik werk vanaf mijn 35e of zo, 32 uur per week en ik vind dat heel lekker.
Inderdaad gemakkelijker met het plannen van privé-afspraken zonder dat je vrij hoeft te vragen maar ook om lekker overdag naar het bos te kunnen. Vooral in de wintermaanden heel fijn.
En ook om wat meer aan je weekend te hebben omdat je op je vrije dag al het een en ander hebt kunnen doen.
Dus, zoals al veel aangegeven hierboven, mocht je de financiële middelen hebben, dan gewoon doen.

Vergeet niet de mensen die in ploegen werken. Vaak vragen mensen me of ik vrij ben, maar dan moet ik bv nog werken van 14.00 tot 23.00 uur.
Of ik heb al gewerkt van 05.00 tot 14.00 uur.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:54

Ik was laatst voor een werkafspraak in een winkelcentrum om wat te halen. Ik zo “moeten al die mensen niet werken?”. :D

Maar mijn ex werkte gewoon 40 uur. Die sportte altijd onder werktijd en werkte daarna door tot een uur of 18:00. Soms later als het af moest. Hij begon om 7:30-8:00 geloof ik? Dus je weet inderdaad nooit wat iemand daarbuiten doet. :P

Met mooi weer stopte hij ook wel eens om 13:00. En dan in de avond verder. Heel veel banen zijn best flexibel.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:08

Ik heb heel lang extreme uren gedraaid op het werk, vaak was 70 uur de norm. Uiteindelijk ben ik, vlak voordat ik een zwaar ongeluk kreeg, 16 uur gaan werken, qua loon ging dat prima en het beviel me ook erg goed.
Nu heb ik een baan in een totaal ander vakgebied en werk ik zoveel als mijn lichaam toe laat, gelukkig heb ik een goed loon waardoor dat geen problemen oplevert.
Mijn man heeft zijn eigen onderneming en die werkt twee hele dagen en een halve dag. We hebben een ruim inkomen en kunnen nog sparen en beleggen. Wij vinden dat heel erg fijn en wat een ander daarvan vindt? Tja, dat is een hun probleem en niet een ons probleem. :o En vooroordelen zijn er natuurlijk altijd maar dat zegt uiteindelijk meer over de persoon die die vooroordelen heeft dan over mij. Mijn oma zei altijd, je kijkt erop, je kijkt er niet in. Wij dragen ons steentje bij en zijn van niemand afhankelijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:27

Ik ben van ruim 40 uur naar 32 gegaan en nog eens meer inkomsten in totaal dan bij 40 uur werken. Elke woensdag vrij echt ontzettend fijn! De honden kunnen 2 dagen bij tanken van het weekend of de woensdag en 3 dagen per week zijn we heerlijk actief. De paarden hebben ook extra bijrijdsters maar ook daar is het voor mij fijn om in dit schema met ze bezig te zijn.
Absoluut geen spijt van! De woensdag vrij is wel ivm long covid normaal werkte ik wisselende dagen per week en soms gerust 4 achter elkaar. Dat trek ik nu niet meer.
Ik doe wel elke maand die zonder feestdagen is 1x een vrije maandag nemen. Lekker lang weekend dan :D gewoon omdat het kan en ik aan 1x per jaar 2 weken achter elkaar vrij wel genoeg heb.