Wasbaar dekbed, ja, nee? Veel nadelen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:05

Vannacht onder mijn donzen dekbed geslapen. Met hoes. Inderdaad minder zweten, terwijl ik nu de dubbele laag, interversie aan elkaar gemaakt had.

De 200 bij 200 was na 11 uur nog niet 100 procent droog, ondanks 1400 touren, meer dan 50 procent drooggetrommeld. Was wel weer bedklaar, maardus niet 100 procent droog.

Heb vandaag een 200 bij 200 dekbedovertrek gekocht.
140 bij 200heb ik al overtrekken.

Goed, voor mij dus een miskoop. Helaas.

En ja, wasbaar slijt sneller, dat is bekend. Maar goed, een overtrek slijt ook wel natuurlijk.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:08

Hier ideaal. Ik was nu vaker mn dekbed dan voorheen. En helemaal geen 2 nodig. Sochtends wassen is smiddags alweer op bed.

Marije_jiplover

Re: Wasbaar dekbed, ja, nee? Veel nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

Ik heb de hype niet begrepen.

Nu hebben wij hier 2 eenpersoons dekbedden op ons bed liggen en was ik de dekbedovertrekken binnenste buiten, hang ze in het trapgat te drogen en dezelfde avond schudden we ze er zo weer in, handen in de hoes naar de punten, dekbed punten vastpakken en schudden maar.

Ik houd idd ook niet van synthetische dekens, vandaar dat ik van begin af aan niet snapte wat het succes van dergelijke bedden is.
Ik vind het juist zo handig dat ik alleen de overtrekken hoef te wassen en niet de hele dekbedden :+

Maar goed, als ik jouw berichten zo lees, dan is het dus precies niet zo handig als ik vanaf het begin al dacht en ben ik blij dat ik al niet dacht dat ik het handig zou vinden.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:25

Oh nee, niks voor mij… Ik heb schapenwollen dekbedden en 100% katoenen hoezen. Ik moet er niet aan denken om onder dat synthetische spul te liggen. Een bed opmaken is toch ook zo klaar?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:59

AnnoNiemand schreef:
Oh nee, niks voor mij… Ik heb schapenwollen dekbedden en 100% katoenen hoezen. Ik moet er niet aan denken om onder dat synthetische spul te liggen. Een bed opmaken is toch ook zo klaar?

Een bed opmaken is lichamelijk zwaar. Dus dan kan ik me wel voorstellen dat een wasbaar dekbed daarin kan helpen. Maar dat is voor mij niet de reden geweest om het te proberen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:05

Je bed opmaken is pas zwaar met een verzwaringsdekbed van 7 kilo. _O-

En mijn beide schouders zijn kapot (paard viel op me en een autoongeluk). Dus ik kan dat niet meer goed. Dus ik doe m’n hoezen eronder als een laken. Maar dat ziet er niet uit dus ik heb een dun Zelesta dekbed erover als sprei.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:05

Ik heb een tweepersoons dekbed (lazy, dus all in) met fluffy binnenkant. Ik zweer erbij. Ja wassen is poedersuiker, drogen nog meer als je m niet ff buiten kan hangen maar ach. Heb er nog een gekocht als kerstcadeau.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:22

Zoals ik hierboven al schreef, ik ervaar mijn bed opmaken niet als zwaar.

Althans, ik vind het keren en draaien van onze matrassen en het onderlaken er goed strak omheen instoppen een stuk zwaarder dan een dekbed overtrek om een dekbed heen schudden.

En dat matras omkeren en een hoeslaken er strak omheen instoppen moet nog steeds wanneer je je dekbed veranderd van een los dekbed met overtrek naar een wasbaar dekbed.

Dus imo is het zwaarste deel van het bed opmaken niet weg wanneer je met een wasbaar dekbed aan de slag gaat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:30

Ik heb een matras wat je niet om hoef te keren, die heeft maar 1 bovenkant. Dat scheelt dan ook weer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:33

Ik wissel voeten- en hoofdeinde, en dat is met een latex kern een behoorlijke klus.

Flip over, dus ook boven en onderkant wisselen (tegelijkertijd met voeten- en hoofdeinde) ging met mijn vorige latex matras gemakkelijker dan dat ik deze draai.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:16

Ik vind het ideaal en zou niet anders meer willen. Ik ben idd alleen en ik vind het een crime om een hoes te doen om die grote dekbedden. Dit is ideaal. Morgenochtend gaat alles weer de was in en morgenavond weer een heerlijk schoon bed en dekbed.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:20

Brrr zie steeds die reclames voorbij komen van die wasbare dekbedden en denk Why? Synthetische zooi, daar zweet je extra onder. Moet er in de zomer echt niet aan denken. Ook niet aan dat mensen onder fleece slapen.

Nee geef mij maar ouderwets katoen en een schapenwollen dekbed. Ademt allemaal beter. En idd in de winter een goede katoenen fanellen hoes. Ja met een 240 hoes sta ik ook niet te juichen om het te verwisselen. Maar liever dat dan die zweetrommel. Iedere week schone hoes houdt je dekbed zelf ook beter schoon. Lekker uitwaaien in het zonnetje en is het weer heerlijk fris.

Nee ik laat de hype aan me voorbij gaan…

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:24

Brrr …. Ik moet er niet aan denken om iedere week een hoes te moeten verwisselen :+ Geen last van synthetisch spul, ik had ook al een synthetisch dekbed.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

Volgens mij was het vroeger gangbaarder dat je een laken had en dan een deken. Stuk praktischer volgens mij.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:07

Niet echt handiger. Om je laken goed op zn plek te houden had je wel zware wollen dekens nodig. Je vouwde het bovenste deel van het laken om de wollen deken omdat je anders heel de nacht gekriebel in je neus had. En de lakens bleven moeizaam op hun plaats. Je moest dan echt iedere dag je bed helemaal opnieuw opmaken. Tenzij je het heel strak aan alle kanten in stopte. Dat had ook wel weer wat, je sliep rustiger omdat liggen woelen je dan haast onmogelijk werd gemaakt. Verzwaringsdekens had je zeker niet nodig, die wollen dekens waren op zich al loodzwaar. De lakens waren ook veel dikker dan nu.

De wollen dekens hadden zo hun onderhoud nodig, uitkloppen, luchten en zorgen dat de mot er niet in kwam.
Huisdieren op bed was een echte no-go. Die haren kreeg je never nooit meer uit die dekens.

Toen de dekbedden uit Duitsland kwamen overwaaien waren we de hemel te rijk. Nooit meer lakens en dekens!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:10

germie schreef:
AnnoNiemand schreef:

Een bed opmaken is lichamelijk zwaar. Dus dan kan ik me wel voorstellen dat een wasbaar dekbed daarin kan helpen. Maar dat is voor mij niet de reden geweest om het te proberen.

Als je de overtrekken binnenstebuiten hebt je gaat erin met je armen naar de twee hoeken. Pakt 2 punten van het dekbed en je schuift zo de oversteek over het dekbed. Zo gepiept.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:31

BeFunny

Nee niet zo gepiept voor iedereen.
Ja dat deel wel. (tenminste voor mij)
Maar dan komt het pas.

Het op tillen en op zijn plek schudden.
Dat is loodzwaar.

Vandaag en gisteren zou dat mij niet lukken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:46

Ik heb er 3 van Zelesta, maar meer als reserve/voor logees.
Ik heb 1 persoons want 2 past niet in mn machine. Staat je machine wel stevig en waterpas, want als dat niet zo is krijg je problemen met centrifugeren

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:51

DuoPenotti schreef:
BeFunny

Maar dan komt het pas.

Dat is loodzwaar.

Klopt. Ik heb gelukkig hierin geen beperking, maar vind dat inderdaad ook zwaar.
Bij mijn vader doen we het vaak samen. Houden we elk een kant van het dekbed vast en dan trekt de ander even de boel glad. Hij kan dat ook niet meer alleen.

En mijn wasmachine staat op een tegelvloer en waterpas. Dat is allemaal geen probleem. Ik heb dus nu 1 keer gehad dat de 1persoons niet wilde centrifugeren en de 200X200 wel. Kan dus ook toeval of pech geweest zijn. Maar ik heb dat bij het wassen van een donzen dekbed nog nooit gehad en ook niet met een normaal volgepropte trommel. Wel eens met een volgepropte trommel met zadeldekjes (die zorgen ook echt voor onbalans als je er 3 of 4 in een wasmachine stopt in 1 keer. :P Bij 2 en dan andere was gaat het wel goed. Ik draai in principe nooit halve machines, vind dat zonde van de energie. En met de nieuwe wasmachine bepaalt de wasmachine hoe vuil de was is, er zit nog steeds een kort programma op (34 minuten, krijg je ook 11kg was mee schoon is mijn ervaring), extra vuil, extra voorzichtig wassen, AI wassen, stomen (moet je niet doen met een kussen, die gaat er dan echt aan), en een hoop onzin die ik niet gebruik. Ik heb mijn wasmachine niet verbonden met wifi hoor. En het zelf doseren van wasmiddel en wasverzachter gebruik ik ook niet altijd. Ik heb bij aanschaf ook gelet op hoe droog de wasmachine kan centrifugeren. Omdat ik geen droger heb en in de winter ook in huis de was moet drogen in een kamer die 13 graden is wilde ik een wasmachine die meer dan 50% al droogt door centrifugeren. Nu moet je natuurlijk altijd afwachten of de beweringen van de fabrikant wel kloppen, want ik heb met name twijfels over de 11kg. Ik had hier voor een wasmachine van 7kg en kreeg daar ook complete dekbedden in gepropt hoor. En die zouden op papier niet moeten passen. Heb niet het idee dat de nieuwe wasmachine nu echt 4kg meer was er in kan krijgen. En ik heb al een onderzoek gelezen dat het veelal niet eens waar is, dat het eigenlijk alleen de software is die anders is tussen een Samsung Bespoke 8kg en een Bespoke 11kg. De trommel is gelijk en er kan in beiden evenveel was. Maar goed, ik heb dus wel expliciet gekozen voor een 11kg wasmachine als alleenstaande zodat ik niet vaak een wasmachine hoef te draaien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:58

Mijn trommel is 8 kg.
Misschien is 11 kg wel te groot voor een 1 persoons en gaat hij dan teveel op 1 plek zitten. En kun je er misschien beter wel wat bij gooien?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:24

Ik ga tegenwoordig bij het opmaken van mijn bed op een krukje staan aan het voeteneind. Dan gaat het ‘opploffen-opschudden’ veel makkelijker. Anders is zo’n dekbed echt te zwaar voor mij. Zo’n grote dan he, een 4 seizoenen 240 x 220. Een 1 persoons maak ik zo op, geen probleem.
Maar dat krukje (opstapje van de Ikea) is echt een uitkomst.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:25

Mijne is ook 8 KG.
Je kunt de overtrek ook liggend schuiven over het dekbed.
Er is wel nog nodig dat je het dekbed over het bed legt of gooit. Ik gooi want dan ligt hij meteen goed. Ik maak me niet druk als er eens een plooi zit. Dat zie je toch niet met een sprei erover. Ik stop hem aan het voeteneind wel onder de matras en thats it.

Ik heb ook een sprei wat als deken kan dienen. Vind ik feiner dan die wasbare dekbeds. Die liggen nu over de tuinbank kussen voor de hondjes.

Ik moet ook wel zeggen dat ik overgegaan ben naar een 140 bed en dat is wel makkelijker.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:26

DuoPenotti schreef:
Mijn trommel is 8 kg.
Misschien is 11 kg wel te groot voor een 1 persoons en gaat hij dan teveel op 1 plek zitten. En kun je er misschien beter wel wat bij gooien?

Zoals gezegd, ik draai geen halve trommels. Ik zorg dat het vol is. Halve trommels is zonde van het geld en de energie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:36

ah oke, dan lag het daar niet aan.
Dan een keer pech gehad misschien.

Nee ik draai ook geen lege, om die reden paar jaar terug nog voor 8 kilo gekozen.
Vind dat de was anders te lang ligt.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:02

germie schreef:
DuoPenotti schreef:
BeFunny

Maar dan komt het pas.

Dat is loodzwaar.

Klopt. Ik heb gelukkig hierin geen beperking, maar vind dat inderdaad ook zwaar.
Bij mijn vader doen we het vaak samen. Houden we elk een kant van het dekbed vast en dan trekt de ander even de boel glad. Hij kan dat ook niet meer alleen.

En mijn wasmachine staat op een tegelvloer en waterpas. Dat is allemaal geen probleem. Ik heb dus nu 1 keer gehad dat de 1persoons niet wilde centrifugeren en de 200X200 wel. Kan dus ook toeval of pech geweest zijn. Maar ik heb dat bij het wassen van een donzen dekbed nog nooit gehad en ook niet met een normaal volgepropte trommel. Wel eens met een volgepropte trommel met zadeldekjes (die zorgen ook echt voor onbalans als je er 3 of 4 in een wasmachine stopt in 1 keer. :P Bij 2 en dan andere was gaat het wel goed. Ik draai in principe nooit halve machines, vind dat zonde van de energie. En met de nieuwe wasmachine bepaalt de wasmachine hoe vuil de was is, er zit nog steeds een kort programma op (34 minuten, krijg je ook 11kg was mee schoon is mijn ervaring), extra vuil, extra voorzichtig wassen, AI wassen, stomen (moet je niet doen met een kussen, die gaat er dan echt aan), en een hoop onzin die ik niet gebruik. Ik heb mijn wasmachine niet verbonden met wifi hoor. En het zelf doseren van wasmiddel en wasverzachter gebruik ik ook niet altijd. Ik heb bij aanschaf ook gelet op hoe droog de wasmachine kan centrifugeren. Omdat ik geen droger heb en in de winter ook in huis de was moet drogen in een kamer die 13 graden is wilde ik een wasmachine die meer dan 50% al droogt door centrifugeren. Nu moet je natuurlijk altijd afwachten of de beweringen van de fabrikant wel kloppen, want ik heb met name twijfels over de 11kg. Ik had hier voor een wasmachine van 7kg en kreeg daar ook complete dekbedden in gepropt hoor. En die zouden op papier niet moeten passen. Heb niet het idee dat de nieuwe wasmachine nu echt 4kg meer was er in kan krijgen. En ik heb al een onderzoek gelezen dat het veelal niet eens waar is, dat het eigenlijk alleen de software is die anders is tussen een Samsung Bespoke 8kg en een Bespoke 11kg. De trommel is gelijk en er kan in beiden evenveel was. Maar goed, ik heb dus wel expliciet gekozen voor een 11kg wasmachine als alleenstaande zodat ik niet vaak een wasmachine hoef te draaien.

Onze wasmachine krijgt het ook minder goed droog gecentrifugeerd als er te weinig in zit.
Te veel heeft hij last van, maar te weinig ook.