Post acute infectieuze syndroom (PAIS)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 19:08

mariekeoo schreef:
Hmmm over die stof moet ik nog maar even nadenken. Badminton vind ik fantastisch. Heb vanmorgen getraind. Iets te achter af, maar wel enorm leuk. Daarna hoge koorts, pijn en vermoeidheid. Nu tot 18:00 geslapen en nu ben ik er buiten de vermoeidheid om wel een beetje weer. Maar die vermoeidheid gaat me nog achtervolgen ben ik bang.

Tja en kies je er dan voor om zoiets niet te doen? Het is voor mij een no go. Maar betekend wel elke week of 1 x in de week een flinke PEM als gevolg.

Het is echt plannen en rekening houden met dat PEM zou kunnen optreden. Dat krijg ik van fysieke inspanning, maar soms ook van drukte en teveel prikkels. Ik kies er ook regelmatig voor om het wel te doen. Maar dan plan ik ook de dagen erop veel rust in. Ik had afgelopen dinsdag een werk-iets van 17u tot 20.30u met eten en een workshop en een borrel. Ik ben eerder naar huis gegaan om even te slapen, maar had op de terugweg helaas een lekke band en moest dus lopend naar huis, wat ik normaal helemaal niet erg vind en prima kan hebben, maar na 6 uur werken plus een evenement was het echt wel de druppel. Hele woensdag kapotmoe en met veel moeite het hoognodige gedaan en vroeg naar bed, en ook donderdag op mn tandvlees mijn werkdag doorgekomen. Ik hou van naar concerten gaan. Vroeger kon ik dan de volgende dag gewoon werken, nu moet ik echt de ochtend vrij nemen en 's middags thuiswerken zodat ik minder prikkels hoef te verwerken.

Ik zorg dat ik veel drink en regelmatig horizontaal kan liggen en goed eet. Als ik weet dat ik iets ga doen waar ik PEM van kan krijgen zorg ik dat ik al een gezonde maaltijd in de koelkast heb zodat ik zelf niet hoef te koken.

Kan je je badmintontraining iets anders indelen waardoor je tussendoor even pauze kan houden ipv de hele training voluit te gaan en daarna te crashen? Ook als je denkt dat je het niet nodig hebt, wel doen. En dan kijken of je je anders voelt dan vandaag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 19:20

Zie nu dit topic.

Alle genoemde klachten kan ik aanvinken.
Begonnen na de ziekte van pfeiffer.
Wat dan uiteindelijk de diagnose ME/CVS werd.
Ik heb mijn hele leven gesurvivald maar ging slechter en slechter.
Nog een tik op de kop erbij en het feest was compleet.

Huidige huisarts heeft wel de inspanning intolerantie apart benoemd.
Maar daar blijft het ook wel bij.

MyWishMax

Re: Post acute infectieuze syndroom (PAIS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 19:29

Hier ook na pfeiffer dp. Of in ieder geval een enorme verergering van de klachten, want een hoop had ik al, een deel was wel nieuw daarna.

Zon dag waarna je echt direct hoge koorts krijgt is echt nog veel te veel. Als je dat blijft doen en vooral ook niet genoeg tijd neemt om bij te komen daarna ga je juist steeds minder kunnen. Dan kan je beter tijdelijk een stap terug doen dan blijven overbelasten en straks helemaal niks meer kunnen.

Ja, ik ga ook wel eens bewust over grenzen voor leuke dingen. Maar zoals al benoemd plan ik dat volledig in. Zowel de dagen van te voren als erna en niet zoveel dat de klachten dat extreem worden. Mocht dat wel eens gebeuren plan ik daarna letterlijk 2 weken niks in behalve rust. Anders help ik de minimale belasting die ik heb alleen nog maar meer om zeep.