Rekening splitten of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rekening splitten of niet? Of hangt het er van af.

Ja, splitten.
109 (30%)
Nee, ieder betaalt z'n eigen eten en drinken.
51 (14%)
Het hangt van het gezelschap af.
197 (55%)

Totaal aantal stemmen: 357

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:30

Het maakt me niet uit. Dus de ander bepaalt. Als die wil splitten: prima. Als die specifiek wil betalen: ook prima.

Per persoon afrekenen in een restaurant doen we niet. @Germie: Als je dat wel wil kan je natuurlijk ook contant geld meenemen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:34

Heb een keer splitten gedaan met een wat grotere groep, was €35 meer kwijt, €60 ipv mijn deel van €25. Daarna ook wel bedacht dat ik dat niet meer doe, onze vrienden drinken veel meer vooral, dat is t mij niet waard.

Iemand betaald nu meestal de hele rekening in de groep, stuurt een foto van de bon en een open tikkie, iedereen mag zijn eigen deel uitrekenen en betaald altijd netjes terug.
Kan je zelf kiezen of je los gaat op de cocktails of een glaasje water neemt zoals ik haha.

Als ik met een enkele vriendin lekker ga lunchen oid, dan splitten we gewoon, die paar euro meer of minder maakt me niet uit.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:36

We zorgen dat we vooraf hierover een afspraak hebben, maar ik begrijp dat je in deze situatie wat overvallen voelde. En in sommige groepen is het ook wel lastig om dat ter sprake te brengen.
Mijn ervaring is dat het toch het beste is. Ik zou het ook niet okay vinden als een ander mijn extra kosten moet betalen, zoals Ghostattack en Faelynn beschrijven. Het is ook een vorm van zorg voor elkaar als je niet alleen nadenkt over je eigen deel.
Dat restaurants meestal niet splitten is tegenwoordig zo. (Omdat er soms ook gedoe ontstaat bij het afrekenen)
Met een tikkie is het betalen zo weer opgelost.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Wij splitten dus echt nooit... De ene keer betaald de 1, de andere keer iemand anders. Als je wilt betalen dan moet je dat vaak ook nog sneaky doen, anders is iemand anders je al voor geweest :')

We houden elkaar wel een beetje in de gaten, als we weten dat iemand in een dure periode zit dan laten we diegene niet betalen en zo wisselt dat elkaar af. Ik gok zomaar dat wij voorlopig niet mogen betalen O:)

Ik heb 1x gesplit met een groep meiden. Ik was zoals altijd de BOB, en toen gingen er een paar moeilijk doen omdat ze een goedkoper hoofdgerecht hadden. Dat zij sloten alcohol hadden gedronken en ik niet, en veilig thuis werden gebracht, dat deed er dan weer niet toe. Toen was ik meteen wel klaar met dat gedoe _O-

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:41

Hier betaald een persoon de gehele rekening en daarna verstuurd diegene een tikkie aan iedereen. Onze groep is ongeveer hetzelfde ingesteld qua eten en drinken, dus het eindbedrag wordt gedeeld door het aantal eters.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:43

Wij gaan regelmatig met de vriendengroep uit eten, dan met aanhang en kids erbij. Wij zijn maar met 2 dus bij splitten betalen we veel meer. We gaan vaak naar een all you can eat omdat de kinderen dat geweldig vinden dus weet je wat je van te voren kwijt bent, een ieder legt dan zijn deel in en wat extra eventueel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:48

meggiemeg schreef:
Wij gaan regelmatig met de vriendengroep uit eten, dan met aanhang en kids erbij. Wij zijn maar met 2 dus bij splitten betalen we veel meer. We gaan vaak naar een all you can eat omdat de kinderen dat geweldig vinden dus weet je wat je van te voren kwijt bent, een ieder legt dan zijn deel in en wat extra eventueel.

Ik zou als ik de vrienden met kids was dat echt niet over mijn hart kunnen verkrijgen! Ik vind het bijna profiteren en niks met 'gezelligheid' te maken.

meggiemeg

Re: Rekening splitten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:52

Zonnetje81 jij vindt dat wij profiteren? Begrijp ik dat goed?
Bij het stel met de oudste kids blijven deze wel eens weg, moeten dan werken of een ander feestje. Zij zullen dat niet zeggen we splitten de rekening, wij zijn nu maar met 2 en betalen dan ook voor 2. Iedereen vindt dat prima, is zo gegroeid en nooit een vraag geweest om het bedrag te delen door het werkelijk aantal personen en dan keer het aantal huishoudens.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:56

Wisselt per gezelschap. Bij mijn vriendinnen met wie ik vaker uit eten ga splitten we altijd. En dan heb je soms mazzel en soms betaal je meer dan normaal. En daar zijn we allemaal oke mee.

Met andere vrienden betaalt één iemand de rekening, die gooit het bonnetje in de groepsapp en stuurt een open tikkie. Dan betaalt iedereen wat je zelf hebt geconsumeerd en iedereen rond dat dan af zodat eventuele fooi ook gedekt is :) Nog nooit gezijk mee gehad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:01

Met de kinderen is hier aan de ene kant van de familie ook al vaker gezeik geweest.
Die vinden het heel logisch per gezin te betalen, dus gedeeld door 3.
Maar er zijn dus wel 3 kinderen bij. (1 gezin 1 kind en ander gezin 2)
Ik vind daar wat van ja.
Kan best gezellig zijn, maar wij moeten ook op de centjes letten en kinderen van andere vrij houden zie ik niet zitten. Bijdrage aan de paarden heb ik ook nog nooit gezien :+

En toen ze nog kleiner waren was het alles bestellen en 1 hap eten, deel dat gerecht dan met de kinderen.

En het argument, ja dat word voor ons dan wel heel duur?!
Eu ja...ik heb ze niet gemaakt >;)

Andere kant van de familie is het delen PP.
En ja ik betaal in vergelijk dan ook meer want kan nooit een toetje op en ben altijd bob, dus met 2 cola ben ik ook wel klaar.
Maar dat vind ik niet zo erg, helemaal alles uitsplitsen is geen doen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:08

Jij moet gewoon lekker voor jezelf bepalen of je wil splitten of alleen je eigen portie wil betalen, want het is beiden gewoon juist en je zou je niet rot moeten voelen over wat je wilt uitgeven aan eten.

Wat ik zelf doe:
Bij bekenden kijk ik niet neer op een paar euro meer betalen als dit kan (want inderdaad, soms ben je zelf gewoon bewust minder aan het bestellen), maar als het meer dan 5 euro wordt zal ik er wel wat van zeggen, maar ook als er een iemand is die een stuk meer heeft gekocht.

Bij vreemden altijd eigen bedrag.

Als we als groep willen delen, en ik weet dat er iemand is die een stuk minder heeft besteld, zal ik zeggen dat die en die minder heeft besteld dus dat dat niet eerlijk is. Vaak gaat de groep hier dan in mee, en heeft degene die minder heeft uitgegeven de kans om inderdaad te zeggen dat die de eigen portie wil betalen, of zeggen dat splitten okay is. Niets is zo vervelend dan je vervelend te voelen terwijl je dat helemaal niet bent, of niets te durven zeggen omdat je niet zo mondig bent, dus ik hoop zo in ieder geval dat degene zich gesteunt voelt op zo'n manier.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:16

Hier hangt het heel erg van de groep af. Als ik met vriendinnen ben dan betaald een iemand en splitten we daarna, mits we ook allemaal ongeveer dezelfde hoeveelheid gangen en drinken gehad hebben. Etentjes of borrels met collega's wordt vaak door een iemand betaald en daarna komt de bon met een open tikkie op de app. Dan betaald ieder zijn eigen.

Potten tijdens het stappen doe ik trouwens helemaal niet meer aan. De laatste keer inleg €25,- en ik had 2 biertjes gedronken en de pot was ineens leeg. Dat vond ik wel heel zuur dus tijdens stappen koop ik gewoon eigen muntjes/drankjes.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:21

Onze groep is gelukkig heel makkelijk. Eén persoon betaalt de volledige rekening en zo roteren we zodat we allemaal een keer de sjaak zijn. Dat geëmmer met splitsen hebben wij echt geen zin in. Ik snap dat restaurants het niet willen splitsen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:30

Ik heb zelf een maagverkleining dus eet echt weinig
We splitten altijd, een gezellige avond is ook wel wat waard vind ik...

Als ik moeilijk moet doen over een paar euro ga ik gewoon niet uit eten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:39

Ik heb optie 3 gekozen, het hangt van de situatie af.

Maar in principe wil ik eigenlijk altijd betalen naar wat ik genuttigd heb, en niet splitten.
(Maar omdat er uitzonderingen zijn dus toch optie 3 gekozen)

Hoofdelijk omdat

- ik als single al heb meegemaakt dat mensen het normaal vinden om per stel of familie te betalen.
Dan ben ik dus altijd duur uit omdat ik meebetaal voor anderen (kinderen, duos)

- omdat ik erg weinig te besteden heb, en niet het risico wil lopen dat anderen duur of veel kiezen en dat ik daar dan aan meebetaal. Terras of restaurant is vanwege mijn situatie al een extreme uitzondering, dan moet het niet duurder worden dan nodig

-Ik mag om gezondheidsredenen geen alcohol (0) en om dan mee te betalen aan de (soms dure) alcohol van anderen vind ik ook een beetje een ding.

Als ik nu heel royaal geld zou hebben, kon het me waarschijnlijk niet schelen. Het is niet zo dat ik het uit principe erg vind om iets voor een ander te betalen.
Alleen afgekeurd en chronisch ziek maakt gewoon dat ik echt heel weinig te besteden heb, en dan kan 3 of 6 of 10 euro verschil écht uitmaken.

Ik ben hierom overigens ook wel vriendschappen kwijtgeraakt.
Mensen die het zo normaal vinden om elkaar altijd bij een terrasje te treffen (en dus niet bijvoorbeeld thuis bij koffie of bij een wandeling ergens)
En dan liefst lang blijven zitten met veel consumpties of zelfs high tea.
Was voor mij financieel niet meer te doen, en toen ik trachtte om dat bespreekbaar te maken en een vorm te zoeken waarbij we zonder geld uit te geven elkaar gewoon konden zien (en dat kan echt) was dat de laatste keer dat ik betreffende persoon gezien heb.
Na 16 intensieve vriendschap :\

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:48

Als je met een groep uiteten gaat en je weet dat dit mogelijk een ding is voor je, overleg het dan vooraf alvast. Als het een groep vrienden is moet je dat toch kunnen bespreken. Als ik even krap zit dan geef ik dat gewoon aan bij mijn vrienden en dan zorg ik dat ik goedkoper eet (of bijvoorbeeld alleen een hoofdgerecht) en alleen mijn eigen deel betaal. Mijn vrienden vinden het dan fijn en leuk dat ik erbij ben en heb nog nooit een negatieve reactie gehad op zo'n berichtje. En op momenten dat ik niet zo op de kosten hoef te letten vind ik het prima om te splitten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:59

Meestal pak ik of de ander de rekening gewoon op. Er wordt daarbij ook niet bijgehouden wie dat dan moet zijn. Een enkele keer bij een collega wordt de rekening gedeeld. Voor jezelf betalen maak ik nooit mee.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:59

Hangt er vanaf met een vriendin waarmee ik wel vaak een terrasje pak rekent de ene keer zij af en de andere keer ik. Dan zeg ik nog wel eens stuur maar een tikkie maar dat wil ze dan niet (andersom net zo).

Dat doe ik alleen met goede vriendinnen.

Wat helpt is denk ik om van te voren daar afspraken over te maken. En nee daar heeft corona geen bal mee te maken. Ik hen vroeger eens als vakantiebaan in de horeca gewerkt en als mensen dan alles apart wouden afrekenen was dat altijd een gedoe van niks en het kostte zeer veel tijd wat je eigenlijk niet had. En dan heb ik het over 2014.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:02

Het verschilt, meestal gaan we met mensen die net zoiets bestellen. Als er dan een iemand buiten de norm valt dan betaald diegene wat minder terug.

Maar de meeste waar ik mee ga eten hebben ook genoeg geld waardoor het geen ding is.

Ik heb nu een paar kennissen vanuit de taalschool met zo weinig geld, dat ik soms gewoon alle drankjes voor ze betaal want het voelt zo suf om dan een tientje terug te gaan vragen :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

Hangt van de situatie af.

Bij een groep waar het redelijk normaal gaat kwa drank vind ik splitten prima.
Zelf neem ik meestal geen voorgerecht of toetje, en drink niet, dus betaal eigenlijk altijd te veel bij splitten.
Geen ramp, maar als andere voorgerecht, toetje en daarbij mixjes of meer dan een fles wijn PP naar binnen werken is de balans helemaal zoek. Dan zit je op het dubbele van wat ik eet en drink en komt er wel kleur aan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

Ik heb voor splitten gekozen, hier betaald meestal 1 iemand de hele rekening en deelt deze dan door het x aantal personen en stuurt iedereen aan tafel een tikkie. Die betaald iedereen dan ook gelijk terug. Wil iemand liever niet meedoen met splitten dan rekenen we even met de bon erbij uit wat die persoon als tikkie krijgt, kan namelijk ook zijn dat iemand meer eet of drank besteld en niet wil dat de groep daaraan meebetaalt. Het overige bedrag wordt dan weer gesplit.

Wil je als groep ieder appart betalen of wil je zelf apart van de groep betalen dan is het wel zo netjes om dat vooraf bij het personeel aan te geven. Dan kunnen ze daar bij het afrekenen rekening mee houden. Achteraf melden is voor het personeel vaak onhandig omdat alles op een bon staat dus logisch dat het niet altijd mogelijk is. Daarbij is een tikkie ook zo gestuurd dus zelf even met je groep de rekening delen moet prima kunnen in de huidige tijd als het restaurant het niet voor je wil of kan doen.

Overigens bij een nieuwe groep of samenstelling maken we het altijd bespreekbaar op voorhand zodat men gelijk weet waar die aan toe is. In geval van TS zou ik dus op voorhand vragen hoe de groep de rekening wil betalen en dan zelf aangeven dat je liever los van de groep je eten betaald en dit ook melden bij het bestellen.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:15

meggiemeg schreef:
Bij het stel met de oudste kids blijven deze wel eens weg, moeten dan werken of een ander feestje. Zij zullen dat niet zeggen we splitten de rekening, wij zijn nu maar met 2 en betalen dan ook voor 2. Iedereen vindt dat prima, is zo gegroeid en nooit een vraag geweest om het bedrag te delen door het werkelijk aantal personen en dan keer het aantal huishoudens.

Ik denk eerder dat Zonnetje81 bedoelt dat het stel met de kinderen profiteert van jullie goedheid bij het splitten van de rekening omdat jullie maar met 2 zijn en dus voor minder geld weg eten dan een gezin met kinderen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Hier wisselt het nog wel per groep.

Bij een vriendinnengroep splitten we eigenlijk altijd. Als iemand een duur gerecht of dure wijn heeft gekozen, stelt diegene eigenlijk altijd zelf al voor om een deel extra te betalen, wat de anderen dan steevast weigeren. Andersom ook, als er iemand is die veel minder heeft gegeten of een goedkoop gerecht dan wordt dat altijd door de anderen opgemerkt en voorgesteld dat diegene minder betaalt. Uiteindelijk roept diegene dan ook altijd steevast, deel maar gewoon door het aantal personen :') De persoon waar het om gaat wisselt overigens ook altijd. Maar het idee dat het wordt gezien is voor ons vaak al voldoende.

Bij een andere groep had ik juist het tegenovergestelde. Daar zaten altijd 2 mensen bij die ervan uitgingen dat we gingen splitten, dronken dan allemaal dure drankjes/aten dure gerechten en gingen er dan vervolgens vanuit dat we wel zouden splitten.
Ik ben er ook een keer voor gaan liggen en gemeld, joh, jullie hebben allemaal luxe maaltijden gegeten en die en die alleen een patatje.. niet helemaal eerlijk, iedereen betaalt voor zich.. Boos dat ze waren := De rest van de keren in die week werd er voor het bestellen door hun steeds gevraagd of het ieder voor zich was of dat we gingen splitten.. Daar werd dan het gerecht op afgestemd. Niet dat de dat hardop zeiden natuurlijk, maar wel heel toevallig steeds een goedkoop gerecht bij ieder voor zich, en ze hadden wel ineens zin in dure drankjes als we gingen splitten.
Met dat soort mensen ben ik echt heel snel klaar... Normaal ben ik altijd wel iemand die aan de kant zit van het goedkoper bestellen en het niet erg vinden om iets meer te betalen met splitten, maar als iemand zich zo gedraagt dan ben ik daar echt heel snel klaar mee. Ze zaten daardoor ook echt binnen no-time in mijn allergie zone.
(overigens zijn dat ook de enige waar ik heel snel ruzie mee heb gehad omdat ze met vakantie niet in ons huisje sliepen, wel alles gebruikten de hele dag incl douche, eten etc, maar geen cent voor het huisje wilde betalen. Zij sliepen immers in de camper op de oprit die bij ons huisje aan de stroom stond.. kan er nog pissig om worden :') )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

Femke_Tweety schreef:
Ik heb optie 3 gekozen, het hangt van de situatie af.

Maar in principe wil ik eigenlijk altijd betalen naar wat ik genuttigd heb, en niet splitten.
(Maar omdat er uitzonderingen zijn dus toch optie 3 gekozen)

Hoofdelijk omdat

- ik als single al heb meegemaakt dat mensen het normaal vinden om per stel of familie te betalen.
Dan ben ik dus altijd duur uit omdat ik meebetaal voor anderen (kinderen, duos)

- omdat ik erg weinig te besteden heb, en niet het risico wil lopen dat anderen duur of veel kiezen en dat ik daar dan aan meebetaal. Terras of restaurant is vanwege mijn situatie al een extreme uitzondering, dan moet het niet duurder worden dan nodig

-Ik mag om gezondheidsredenen geen alcohol (0) en om dan mee te betalen aan de (soms dure) alcohol van anderen vind ik ook een beetje een ding.

Als ik nu heel royaal geld zou hebben, kon het me waarschijnlijk niet schelen. Het is niet zo dat ik het uit principe erg vind om iets voor een ander te betalen.
Alleen afgekeurd en chronisch ziek maakt gewoon dat ik echt heel weinig te besteden heb, en dan kan 3 of 6 of 10 euro verschil écht uitmaken.

Ik ben hierom overigens ook wel vriendschappen kwijtgeraakt.
Mensen die het zo normaal vinden om elkaar altijd bij een terrasje te treffen (en dus niet bijvoorbeeld thuis bij koffie of bij een wandeling ergens)
En dan liefst lang blijven zitten met veel consumpties of zelfs high tea.
Was voor mij financieel niet meer te doen, en toen ik trachtte om dat bespreekbaar te maken en een vorm te zoeken waarbij we zonder geld uit te geven elkaar gewoon konden zien (en dat kan echt) was dat de laatste keer dat ik betreffende persoon gezien heb.
Na 16 intensieve vriendschap :

Dit inderdaad. Heeft er niks mee te maken met moeilijk doen, gunnen of andere dingen die langskomen. Maar zelfs dat 10tje maakt veel verschil. Met vriendinnen 1 op 1 splitte ik wel weer, want dan hadden we vergelijkbaar gegeten en gedronken. Maar ik sloeg rondjes ook af, haalde mijn drankje zelf wel.

Ben wel vriendschappen kwijtgeraakt omdat zij het moeilijk doen vonden of zelfs aanboden dat het hun traktatie was maar dan in hoofd wel bij gingen houden hoevaak ze dat deden ook al sloeg ik het meestal juist af en deed ik een hoop terug maar dan dingen als koken, helpen met dingen, spullen cadeau geven die zij leuk vonden en ik had staan, altijd bobben als we ergens naartoe gingen. Dat was ook echt niet tof en ik heb daardoor nog meer moeite gekregen met dingen accepteren van anderen. Voelde altijd alsof alles in de weegschaal gelegd werd en wat ik deed veel minder waard was als geld.

Maar wij deden nooit apart afrekenen bij het restaurant. 10 jaar geleden al niet. Dat was toen ook al 1 persoon die betaalt en achteraf tikkies sturen of betaalverzoeken. Tikkie bestaat ook al jaren. Soms betaalden we contant en dan legde iedereen in bij afrekenen. Maar daar heeft het restaurant nooit iets voor hoeven doen dus, want dat kostte altijd al te veel tijd en wilden wij ze niet aandoen. Plus de meeste het zolang geleden ook al liever niet hadden vanwege het gezeur over dingen die niemand gehad had en de tijd.

Corona is ook alweer een hele tijd geleden, dus zo vaak komen jullie daar ook weer niet, blijkbaar? Misschien voor jullie gevoel wel, maar restaurant kan ook uitgebreid aangegeven hebben apart afrekenen niet meer te accepteren voor aantal maanden en zijn jullie gewoon jaren te laat voor de aankondiging. Dan is het logisch dat het niet gemeld wordt, want voor hen is het dood normaal. Ik vind het al bijzonder dat ze het voor corona wel goed vonden. Het is voor een restaurant toch ook een gedoe om alles betaalt te krijgen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:29

Eik schreef:
meggiemeg schreef:

Ik denk eerder dat Zonnetje81 bedoelt dat het stel met de kinderen profiteert van jullie goedheid bij het splitten van de rekening omdat jullie maar met 2 zijn en dus voor minder geld weg eten dan een gezin met kinderen.

Ja dat bedoel ik!

Tenzij de kids groter zijn en meegeteld worden met splitsen. Maar als je met 4+2 gaat eten en ze splitten op 50/50 vind ik dat niet normaal. Maar dat was mijn aanname zoals ik het las. En alles is afhankelijk van de context. Gaat het om een kindermenu van niks of pubers die volwaardig mee eten en het dan 50/50 is.

En mensen die zeggen als ik daarop moet letten moet ik niet uiteten gaan. Maar ik ga bijvoorbeeld vaak uiteten als ik elke keer 10-15 euro teveel betaal tikt dat aan. Voor al die keren had ik ook weer een x aantal keer extra kunnen gaan eten.

Mensen zeuren wel over de boodschappen en van alles wat duur is maar ik ben er niet om anderen hun drank te sponsoren. Daar zit mijn grootste trigger om niet te splitten.

Apart betalen doen we niet dat vind ik wel ongemakkelijk overkomen. En het uittellen ook maar splitten voelt ook niet in alle situaties oké.