Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
meggiemeg schreef:Wij gaan regelmatig met de vriendengroep uit eten, dan met aanhang en kids erbij. Wij zijn maar met 2 dus bij splitten betalen we veel meer. We gaan vaak naar een all you can eat omdat de kinderen dat geweldig vinden dus weet je wat je van te voren kwijt bent, een ieder legt dan zijn deel in en wat extra eventueel.
meggiemeg schreef:Zonnetje81 jij vindt dat wij profiteren? Begrijp ik dat goed?
Bij het stel met de oudste kids blijven deze wel eens weg, moeten dan werken of een ander feestje. Zij zullen dat niet zeggen we splitten de rekening, wij zijn nu maar met 2 en betalen dan ook voor 2. Iedereen vindt dat prima, is zo gegroeid en nooit een vraag geweest om het bedrag te delen door het werkelijk aantal personen en dan keer het aantal huishoudens.
Femke_Tweety schreef:Ik heb optie 3 gekozen, het hangt van de situatie af.
Maar in principe wil ik eigenlijk altijd betalen naar wat ik genuttigd heb, en niet splitten.
(Maar omdat er uitzonderingen zijn dus toch optie 3 gekozen)
Hoofdelijk omdat
- ik als single al heb meegemaakt dat mensen het normaal vinden om per stel of familie te betalen.
Dan ben ik dus altijd duur uit omdat ik meebetaal voor anderen (kinderen, duos)
- omdat ik erg weinig te besteden heb, en niet het risico wil lopen dat anderen duur of veel kiezen en dat ik daar dan aan meebetaal. Terras of restaurant is vanwege mijn situatie al een extreme uitzondering, dan moet het niet duurder worden dan nodig
-Ik mag om gezondheidsredenen geen alcohol (0) en om dan mee te betalen aan de (soms dure) alcohol van anderen vind ik ook een beetje een ding.
Als ik nu heel royaal geld zou hebben, kon het me waarschijnlijk niet schelen. Het is niet zo dat ik het uit principe erg vind om iets voor een ander te betalen.
Alleen afgekeurd en chronisch ziek maakt gewoon dat ik echt heel weinig te besteden heb, en dan kan 3 of 6 of 10 euro verschil écht uitmaken.
Ik ben hierom overigens ook wel vriendschappen kwijtgeraakt.
Mensen die het zo normaal vinden om elkaar altijd bij een terrasje te treffen (en dus niet bijvoorbeeld thuis bij koffie of bij een wandeling ergens)
En dan liefst lang blijven zitten met veel consumpties of zelfs high tea.
Was voor mij financieel niet meer te doen, en toen ik trachtte om dat bespreekbaar te maken en een vorm te zoeken waarbij we zonder geld uit te geven elkaar gewoon konden zien (en dat kan echt) was dat de laatste keer dat ik betreffende persoon gezien heb.
Na 16 intensieve vriendschap
Eik schreef:meggiemeg schreef:Zonnetje81 jij vindt dat wij profiteren? Begrijp ik dat goed?
Bij het stel met de oudste kids blijven deze wel eens weg, moeten dan werken of een ander feestje. Zij zullen dat niet zeggen we splitten de rekening, wij zijn nu maar met 2 en betalen dan ook voor 2. Iedereen vindt dat prima, is zo gegroeid en nooit een vraag geweest om het bedrag te delen door het werkelijk aantal personen en dan keer het aantal huishoudens.
Ik denk eerder dat Zonnetje81 bedoelt dat het stel met de kinderen profiteert van jullie goedheid bij het splitten van de rekening omdat jullie maar met 2 zijn en dus voor minder geld weg eten dan een gezin met kinderen.