chronisch ziek....verveling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:11

Tazzey schreef:
Na mijn ongeluk ben ik een aantal jaar bijna niet mobiel geweest, ik was aangewezen op mijn bed met een maximale dosering aan opiaten. Ik heb die tijd gebruikt om mijn bachelor, master en PhD in de rechtsgeleerdheid te halen. Toen ik mijn papieren binnen had heb ik een fijne baan aangeboden gekregen waarbij ik vanuit mijn bed kon werken. Nu kan ik inmiddels twee keer per week zelf op zitting staan/zitten.

Verder ben ik in die tijd veel creatieve dingen gaan doen en heerlijk boeken lezen. Ik heb me werkelijk geen moment verveeld.

Wat knap van je!
Respect ook voor alle andere mensen die de tijd hebben gebruikt om iets bij te leren

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 10:36

Marigold schreef:
Leren webpagina’s te ontwerpen.

Op https://www.w3schools.com/ kan je heel veel leren. En je kan welke AI dan ook de dingen vragen uit te leggen waar je op vastloopt.

Zelf heb ik dit https://code.visualstudio.com/ als softwareprogramma waarin ik de files schrijf. Maar in het begin kan je wel toe met onenote+. Een .html pagina kan je rechtstreeks openen in je browser zodat je gelijk het resultaat kan zien, via VSCode kan dat ook door rechter muisklik op .html file en dan bovenin LiveServer kiezen.

Ik vind het in elk geval een heel fijne bezigheid, ben zelf ook zo begonnen en inmiddels al een mooi stuk op weg ermee en ik maak nu complete websites from scratch.

Tip 2: muziek instrument kopen en dagelijks gaan oefenen.

Tip 3: een vreemde taal leren, elke dag oefenen.

Ik doe zelf al die dingen. Heb helaas ook een brak lichaam/ chronische pijn.

Bedankt, Dit vind ik inderdaad wel leuk, heb nu 4 websites gebouwd , maar weet nu even niets verder....
Keybord heb ik lang leuk gevonden, maar nu een beetje zat geworden....
qua taal, ben ik net beegonnen met gebaren taal leren! helaas ben ik er achter gekomen dat franse gebaren taal dan weer niet internationaal is en elk land zn eigen gebaren taal heeft.... dit is dan net weer een beetje demotiverend...

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 10:38

Sabri schreef:
Ik volg ook even, ben ook chronisch ziek en herken wel je dilemma deels. Is misschien yoga of mediteren nog een optie voor je?

Sterkte! Mediteren kan ik als de beste, veel geoefend en gaat nu een paar keer perdag helemaal van zelf: Yoga lukt dan weer echt niet... ik kan niet op de grond zitten, ook niet op mn knieen, en staan is ook niet heel prettig, dus er blijven weinig oefeningen over helaas

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 10:39

cobiie schreef:
Puzzelen 500, 1000 of meer stukjes?
Haken
Borduren

Ohja, Jan van Haasteren vind ik heeeeeeeeeeeeeeel lleuk!!! puzzel graag samen met mn mama, maar twee middagjes puzzelen en de puzzel is weer klaar....

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 10:41

Azmay schreef:
Naaldvilten zou een goede kunnen zijn, is niet heel duur om te starten en mijn kapotte lichaam kan er goed tegen. Makkelijk een stukje te doen en dan weer weg te leggen.

dat lijkt me inderdaad heeel leuk, beestjes haken lijkt me echt geweldig, of paardjes in verschillende kleuren en houdingen! maar handig ben ik echt niet, ik zal me er echt in moeten gaan verdiepen hoe het werkt. Maar dat ga ik wel proberen!

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 10:42

assie schreef:
Enkele suggesties van Rapunzel ;)
Citaat:
And so I read a book
Or maybe two or three
I'll add a few new paintings to my gallery
I'll play guitar and knit
And cook and basically
Just wonder when will my life begin?
Then after lunch, it's puzzles and darts and baking
Paper mache, a bit of ballet, and chess
Pottery and ventriloquy, candle making
Then I'll stretch, maybe sketch, take a climb
Sew a dress!
And I'll reread the books
If I have time to spare
I'll paint the walls some more

Nee zonder dollen, wat vervelend dat het zo nutteloos voelt. Ik zie al wel leuke suggesties voorbijkomen.

Als je van geschiedenis houdt, dan is het misschien leuk je te verdiepen in de lokale geschiedenis van waar je nu woont. Je eigen stamboom uitpluizen, ben je misschien familie van de koning ofzo?

Als je breien en haken leuk vindt, er is een concept waarbij mensen gehaakte/gebreide borsten maken voor dames die een borstamputatie hebben moeten ondergaan. Als (tijdelijke) vervanging. Ik kan zo de naam even niet vinden, maar er zijn vast betere googelaars dan ik :o?

Wil je dingen doen waarbij je licht moet bewegen? Dan zouden korte wandelingen in de buurt met wat meditatie plekjes misschien heel rustgevend kunnen zijn?

Postcrossing is een leuk concept wat weinig tijd kost, maar waar je wel plezier uit kunt halen.

Smyrna/knoopkleden als alternatief voor diamondpainting. Kun je mooie kussens mee maken en vind ik persoonlijk minder belastend voor nek/schouders dan diamond painting.

Coördinator zijn voor een goed doel die spullen inzamelt voor asielen in het buitenland ofzo.

Tot zover mijn inspiratie.

Dankjewel! Haken lijkt me echt heel leuk, allemaal verschillende paardjes of beestjes maken! maar ik zal me er wel even heel goed in moeten verdieppen, echt nog nooit geprobeerd! valt eens te proberen

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 10:43

mysa schreef:
Ik weet niet of je vanuit het buitenland ook lid kunt worden van de Nederlandse bibliotheek? Die bieden via twee andere partijen gratis online cursussen aan. Best een breed aanbod.

Oh dat ken ik echt niet, dat ga ik eens opzoeken, dankjewel!

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 10:47

Amber_anne schreef:
Gebarentaal en/of braille.
Een stamboom maken misschien? Als je dat leuk vindt en je bent er goed in bestaat er ook een groep mensen die stambomen voor anderen maken en daarmee familie zoeken (en vinden)

Naaldvilten doe ik inderdaad ook, verder misschien naaien met vilt? Ik ben nu bijvoorbeeld een kerst slinger aan het naaien, komt gewoon uit een pakket met voorbeeld en alles is al uitgeknipt, maar je kan het ook helemaal zelf doen natuurlijk.

Dankjewel! Ben inderdaad vorige week begonnen met de franse gebaren taal! maar ben ik er net achter dat elk land zn eigen gebarentaal heeft ... Dat is dan weer een beetje demotiverend.... Maar ik doe mn best

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 10:49

tirzasarah10 schreef:
Geen idee wat je aan aandoeningen heb maar ik besteed veel tijd aan het uitzoeken daar van en proberen zo goed als mogelijk kan te leven.. dus als ik iets lees over wat mogelijk kan helpen pluis ik dat uit. Ik werk nog wel deels maar als ik iets aan energie over heb stort ik mij daar op. Zullen sommige psychologisch vast niet verantwoord vinden maar geeft hier voldoening. Niet wachten op niks maar proberen de beste versie van mezelf te worden en met discipline ook mij aan schema's vast te houden. Dit moet natuurlijk wel haalbaar zijn.

Wat ik vorig jaar tijdens herstel van mijn platvoet correctie graag deed was schilderen op nummer, ik bestelde dat op temu met een eigen foto. Kosten niet extreem duur en had er uren plezier van. Dit voerde ik liggend uit want mijn enkel mocht max 10 min per keer naar beneden hangen en langer zorgde voor problemen. Op een dienblad en naast mij een tafeltje met spullen :) heb er 3 mensen blij meegemaakt en zelf onze hond kunnen schilderen.
Mocht je geen eigen foto bestellen op temu maar gewoon gekke koeien ofzo, kijk dan wel goed dat je echt schilderen heb en geen diamond painting heb :+ als je dat leuk vind prima maar ik kreeg er de kriebels van..

Dankjewel! uitzoeken snap ik helemaal, ik ben al jaren bezig geweest met hoe en wqt en waarom en vooral hoe kan het beter! maar voor nu houd het even op, ik kan geen verbeterpunten meer vinden en probeer nu vooral in het nu te leven en te genieten wat kan en goed gaat.
Schilderen op nummer heb ik veel gedaan, vanuit bed! een mooi fries paard, een vos, een pegasus, een plaat met mooie hefstkleuren! erg leuk, en ondertussen kan ik serie kijken en luisteren!

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 10:51

Gianti schreef:
Debby614 schreef:
Ohja, wat ik wel echt heel leuk vind, is Flikken! Flikken maastricht en flikken rotterdam, ben ik aan t terug kijken vanaf t begin!
En binnenkort weer heel holland bakt, perfecte plaatje et medisch centrum west weer op tv

Misschien dit soort detective games? https://inspective.nl/

ohhqwwww heel vet! nooit van gehoord, ga ik nu uitzoeken, dankjewel

Debby614

Re: chronisch ziek....verveling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 10:53

Ik heb niet op iedereen gereageerd, maar in iedergeval bedankt allemaal! Ik ben zojuist aan de slag gegaan met de favo tip die ik kreeg, detective situaties oplossen!

Haken staat boven aan mn verlanglijstje als volgende, moet even geduld zoeken om dat te leren, maar lijkt me heel leuk om van alles te kunnen maken!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:45

Debby614 schreef:
Sterkte! Mediteren kan ik als de beste, veel geoefend en gaat nu een paar keer perdag helemaal van zelf: Yoga lukt dan weer echt niet... ik kan niet op de grond zitten, ook niet op mn knieen, en staan is ook niet heel prettig, dus er blijven weinig oefeningen over helaas

Er bestaat ook stoelyoga, juist voor mensen die minder goed ter been zijn. Als voorbeeld: https://www.youtube.com/c/StoelyogaNederland

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:22

Debby, ik weet niet waar je woont maar mocht je in de buurt wonen dan kan ik je wel leren haken als je dat leuk zou vinden.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:45

Ik volg ook even mee, door blessure komende maanden veel thuis, dus steel graag wat inspiratie voor nieuwe hobbies :D

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:57

Debby614 schreef:
Haken staat boven aan mn verlanglijstje als volgende, moet even geduld zoeken om dat te leren, maar lijkt me heel leuk om van alles te kunnen maken!

Ik heb leren haken (vroegah vond ik er geen bal aan) wat zijn stokjes, halve, vasten, popcornsteek...etc.... en hoe begint het.... geleerd via Youtube tutorials.
Magic circle was er vroegah niet, en er is veel te vinden op YT.
De afkortingen lijken moeilijk maar ik schrijf er soms bij wat het is, en het went vanzelf wat ermee bedoelt wordt. Er zijn bij ravelry haaksters die heel goed patronen kunnen maken.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 21:07

Ik weet niet hoelang geleden jouw “vroegah” is maar ik heb in de jaren ‘80 al van mijn oma de magic ring geleerd, toentertijd had het alleen een andere naam.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 21:25

Debby614 schreef:
cobiie schreef:
Puzzelen 500, 1000 of meer stukjes?
Haken
Borduren

Ohja, Jan van Haasteren vind ik heeeeeeeeeeeeeeel lleuk!!! puzzel graag samen met mn mama, maar twee middagjes puzzelen en de puzzel is weer klaar....

https://thejigsawpuzzles.com/
Geheel digitaal en je kan aantal stukjes en vorm er van kiezen.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 19:10

Tazzey schreef:
Debby, ik weet niet waar je woont maar mocht je in de buurt wonen dan kan ik je wel leren haken als je dat leuk zou vinden.

Dankjewel ! Had graag ja gezegd maar in het gunstigste geval wonen we.... 600km uit elkaar ?! Ik woon in Noord Frankrijk...

Ben vandaag begonnen, de magic circle lukt en een vaste steek.... En dan houd t op. Voor nu... Geprobeerd de neus van een eenhoorn te maken en... T is redelijk mislukt !

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 22:24

Haha je dat is een ietsepietsie uit de buurt. :D
Maar kijk eens naar de Funnys Haken grote konijnen. Die zijn van goede kwaliteit en heel geschikt voor beginners. De Action sets bevatten vreselijk slechte kwaliteit garen waardoor het haken echt vervelend is. Een betere kwaliteit garen zorgt ervoor dat je het makkelijker kunt leren.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 08:58

Tazzey schreef:
Haha je dat is een ietsepietsie uit de buurt. :D
Maar kijk eens naar de Funnys Haken grote konijnen. Die zijn van goede kwaliteit en heel geschikt voor beginners. De Action sets bevatten vreselijk slechte kwaliteit garen waardoor het haken echt vervelend is. Een betere kwaliteit garen zorgt ervoor dat je het makkelijker kunt leren.

Leuke vakantie.

Haak vakantie.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 10:54

Debby614 schreef:
Amber_anne schreef:
Gebarentaal en/of braille.
Een stamboom maken misschien? Als je dat leuk vindt en je bent er goed in bestaat er ook een groep mensen die stambomen voor anderen maken en daarmee familie zoeken (en vinden)

Naaldvilten doe ik inderdaad ook, verder misschien naaien met vilt? Ik ben nu bijvoorbeeld een kerst slinger aan het naaien, komt gewoon uit een pakket met voorbeeld en alles is al uitgeknipt, maar je kan het ook helemaal zelf doen natuurlijk.

Dankjewel! Ben inderdaad vorige week begonnen met de franse gebaren taal! maar ben ik er net achter dat elk land zn eigen gebarentaal heeft ... Dat is dan weer een beetje demotiverend.... Maar ik doe mn best

Misschien zelf tutorials maken over je leerproces Franse gebarentaal, in het Nederlands?
Het schrijven van korte verhalen?