Wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 11:19

Zebrastreep schreef:
De vermoeid begint ook wel toe te slaan , in de avond wordt het ook erger.

Al vermoed ik meer dat mijn buik het probleem is. Ik heb er nu ook een soort van spierpijn gevoel in. Ik kon bijv. Net wel een flink sprintje trekken naar de trein en 20 min lopen naar het station. Maar ik ben er gewoon continue mee bezig en dat verpest het genieten enorm.

Een zware paniekaanval is al wel even weg gebleven, ik hang er soms wat tegenaan maar gisteren het box breathing geprobeerd en daarna met een vriendin gebeld. Maar zodra ik mijn klachten benoem en of erover praat wordt het erger.

Mijn ouders zijn het er nu ook wel over eens dat ziek melden en rust en een onderzoek bij de huisarts en psychologische hulp het beste gaat zijn. Dus ik weet wat mij te doen staat.

Waar ik alleen nog mee zit is dat ik een training zou geven, en dit nu last minute af moet zeggen. Ene kant wil ik het proberen, maar andere kant leg ik mijzelf dan teveel op.

Ik ben uiteraard geen arts en kan er niet echt uitspraken over doen natuurlijk, maar je bent recent nog gecontroleerd, dus ik denk dat ik dit wel kan zeggen, maar ik zal vooral even uit eigen ervaring spreken, misschien heb je er iets aan, zo niet, dan negeer me vooral:

Probeer het dikgedrukte in je tekst goed te onthouden voor de korte termijn. Het wordt erger als je er aan denkt of over praat of in elk geval ermee bezig bent.

Dat helpt mij persoonlijk ook goed. Als ik stil zit en niet per se iets heel intensiefs aan het doen ben, dan voel ik mijn hart "gek" kloppen en word ik zogenaamd benauwd zit constant te zuchten. Dus als ik stil zit en er aan denk, dan ga ik me druk maken en ga in de paniekmodus. Maar toen ik afgelopen weekend vrij intensief een rondje stad deed, had ik nergens last van. Dus dat geeft voor mij de conclusie dat als ik iets intensiefs kan doen zonder problemen, maar last krijg als ik er aan ga denken, dan zit het mij "tussen de oren". Dat haalt me dan weer terug in de werkelijkheid en doe ik even wat oefeningen om er uit te komen of ik ga even iets leuks doen.
Mijn vriend en ik noemen het ook wel "aanstelleritis", dat vind ik grappig en lachen helpt mij ook :+ En dan weet mijn vriend ook gelijk precies wat er aan de hand is en dan helpt hij mij door moeilijke vragen te stellen ofzo.

Een soort spierpijngevoel in je buik kan heel goed ook komen doordat je stijf staat van de stress in je lijf en daar ook op ademt.

Fijn dat je de steun van je ouders hebt!!

Last minute zoiets afzeggen is echt 0 schande als je dat nodig hebt. Doe echt vooral wat je voelt dat je moet doen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-25 17:40

Inmiddels in overleg, het geven van de training afgezegd. Diegene waarmee ik dat samen doe, reageerde heel fijn! Begreep de situatie n gaf aan ook wel even contact te houden.

Ik ben nu wel aan het einde van mijn Latijn wat betreft de vakantie. Overmorgen gaan we naar huis, en ik ben heel blij dat we nu dichter bij de boot zitten.

Ik kan nu echt niet meer alle drukte hebben. Gisteren waren er nog een dagje weg, maar rond 4 uur en na teveel lopen werd het mij echt teveel. Ik voel mij dan slab op de benen en wat onwerkelijk. Als ik even rust nemem, dan trekt dat ook wel weer weg. Gisteren ook nog flinke buikpijn, vandaag voelt dat weer een stuk beter.

Maar de hartkloppingen zijn er nog wel ,dit voel ik op meerdere plekken in mijn lijf. Met name nadat ik even een paar keer een trap op moest met zware spullen. Maar alles neem in rust weer af dus de ademhaling gaat bij inspanning ook gek doen. In de ochtend voel ik mij het beste qua energie en klachten maar dat neemt ook snel af en dan verander ik weer in een futloze vaatdoek.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 17:53

Alle afspraken afzeggen. Jij heb rust nodig.
Ik herken er veel in, kwam begin december met dezelfde issues thuis te zitten.
Rust, rust rust.

Soms was een boodschap halen al teveel.

Blijf er niet in hangen, zoek hulp.
Dan zal je langzaam uit je dal kruipen.

Ik ben 1 juli na een langzame opbouw in overleg met de bedrijfsarts weer op mijn 4 dagen gekomen.
Geef het de tijd.

Bij mij heeft ademhalingstherapie goed geholpen.

Succes.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 08:57

Ik ben inmiddels weer thuis, dus dat is al heel fijn.

Helaas worden de klachten erger. Gisteren nadat ik al flink gespannen was , te veel op moest schieten en een paar keer een trap op ging. Kreeg ik een ploppend geluid in mijn oor en een spier in mijn hals deed leuk mee. Daar schrok ik toch wel erg van. Het was maar een paar seconden. Ik heb al wat oorproblemen , en ik vermoed nu de vermoeidheid en alle zeer gespannen spieren. Het nam ook snel af, en de hele dag niet weer gehad. Behalve kopzorgen en weer veel hartkloppingen. Ik heb het gevoel nergens meer controle op te hebben, en dat voelt zeer beangstigend. Ik maak mij ook te druk om hart en vaat ziekten, maar op een manier wat niet gezond meer is.

Maandag bel ik mijn werk, en een afspraak bij de huisarts. Inmiddels wil ik eigenlijk wel wat rustgevende medicatie. Zodat ik even goed kan
slapen. Ik denk dat dat al heel helpend gaat zijn. Ik slaap opzich wel , maar erg onrustig.

Celebi

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 09:17

Fijn dat je weer thuis bent. Klinkt als een goed plan wat je gemaakt hebt.

Ik wil je wel alvast waarschuwen: vaak op het moment dat je echt rust neemt, je ziek meldt en naar je lichaam gaat luisteren worden de klachten eerst even erger. Schrik daar niet van. Dat is normaal en dat laat alleen maar goed zien hoe erg je lichaam toe is aan rust. Het equivalent van pas ziek kunnen worden als je uit de overlevingsstand staat. Luister daar goed naar en laat je niet pushen op dat moment. Je verdient die rust nu. :knuffel:

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 09:21

Heb je dit al je hele leven? Dat je je nodeloos zorgen maakt om je gezondheid als in "denken dat je erge aandoeningen hebt?" en je jezelf daar helemaal gek mee maakt of is dit nieuw?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 09:38

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 19:30

Flink wat stappen gemaakt vandaag.

Het weekend was wel wat ellendig, het werd inderdaad even flink erger. Afgelopen nacht voor mij doen goed geslapen. Dus vanmorgen gelijk om 8 uur aan de lijn met de huisarts. Voor woensdag een afspraak gekregen.

Helaas ging het vanmiddag niet meer. Iemand zei iets tegen mij en dat was zo'n enorme trigger dat ik de spoedlijn heb gebeld. En dan te bedenken voor die tijd had ik best een goede dag. Gelukkig was een vriendin van mij in de buurt en zij kom even mee naar de huisarts.

Heel fijn gesprek gehad met de huisarts. Het zijn toch echt paniekaanvallen. Bloeddruk gemeten en naar het hart geluisterd en dat was wederom weer prima. Conclusie : waarschijnlijk een angststoornis met paniekaanvallen. Ook voor uiterste nood medicatie gekregen. Ik moet naar een psycholoog ( liefst op korte termijn dus dat gaat financieel even een wat meer kosten) en naar een psychosomatische fysio voor de ademhaling en hyperventilatie.

Ook heb ik mij ziek gemeld op werk en een fijn gesprek gehad met de manager. Morgen heb ik nog contact met mijn soort van tweede manager aangezien zij dichter op de werkvloer staat en ik ook veel met haar samenwerk.

Afijn toch wat stappen gemaakt vandaag. Ben nu wel moe. Ben best even van huis geweest. Wel wat sociale ondernemingen gedaan , en alleen even langs mijn paarden. Dit vond ik wel spannend maar ben blij dat ik die stap heb gezet. Haal nu ook wel steun uit even bij de beestjes zijn. Dit ga ik ook proberen om elke dag even te doen. Al is het maar een paar min. En morgen afspraken maken bij een psycholoog en psychomatische psycholoog. Waarschijnlijk kan ik op relatief korte termijn in ieder geval terrecht voor de ademhaling.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 19:43

Zebrastreep ik wil je heel veel sterkte en vooral beterschap wensen :(:)
Fijn dat alles in werking is gesteld want het lijkt me niet fijn wat je doormaakt!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 19:52

Goed dat je nu doorpakt! De psychosomatisch fysio is fijn en kun je vaak snel terecht. Sta je wel ergens al op de wachtlijst voor vergoede zorg bij een psycholoog? Zou fijn zijn als het je niet ook nog een smak geld gaat kosten natuurlijk.

Goed bezig in ieder geval en rustig aan. :knuffel:

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 20:01

Celebi schreef:
Goed dat je nu doorpakt! De psychosomatisch fysio is fijn en kun je vaak snel terecht. Sta je wel ergens al op de wachtlijst voor vergoede zorg bij een psycholoog? Zou fijn zijn als het je niet ook nog een smak geld gaat kosten natuurlijk.

Goed bezig in ieder geval en rustig aan. :knuffel:

Mijn huisarts vond dat ik sneller hulp moest krijgen en de wachtlijst voor nu te lang was. Al viel die wachtlijst mij ergens nog mee, maar dan zijn we wel 1,5 maand verder. Ik kan wel via mijn werk een vergoeding krijgen. Mijn ouders willen eventueel ook wel bijspringen. Mijn moeder vind het in ieder geval , en ik ook een waardevolle investering wat hopelijk de rest van mijn leven baat gaat hebben.

Ik heb ook wel wat angst om door te draaien als ik nog lang moet wachten. Dus liefst wat sneller en dan maar wat meer kosten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 20:25

Och meid, wat naar dat je zo'n paniek had vandaag. Maar heel goed om te lezen dat je nog handelt op zo'n moment en hulp zoekt.

Dikke knuffel!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 21:15

Wat goed dat je hulp zoekt. Heel veel sterkte met het herstel.
Neem de tijd daarvoor. Het is ook niet ineens ontstaan, dus het herstel heeft ook tijd nodig.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 22:31

Goede stappen gezet, informeer ook even op je werk of ze daar connecties hebben. Wij werken bijvoorbeeld met Psion, daar kan je meestal binnen 2 weken terecht voor je intake. Je werkgever heeft er ook baat bij als je goed geholpen wordt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 19:33

Ik kan volgende week al terrecht bij een psychosomatische fysio.

Ook al mail contact gehad met een psycholoog om een afspraak in te plannen, dus alles loopt langzamerhand.

Merk wel dat mijn lijf echt raar doet. Vandaag weer veel hart overslagen ( maandelijks periode komt er ook weer aan dan heb ik dat sowieso al meer) maar tegelijk een soort van hyper vrolijk gevoel. Toen wel veel kunnen regelen. Daarna even bij mijn paardjes geweest en nog een gesprekje gehad met iemand. Met name met praten merk ik nu dat ik echt te snel en te lang praat waardoor ik dan ga hyperventileren.

Eenmaal thuis in slaap gevallen op de bank. Maar ik voel mij nu weer slecht. Met name die overslagen, iemand kan 1000 keer zeggen het is niks. Ook al ben ik al eindeloos gecheckt de spanning blijft. Net kwam weer de emotie naar boven.

Door alle stress ben ik echt bang dat alles zo dichtslipt en het einde verhaal is. Maar mijn middenrif zit zo vast dat het ademhalen nu helemaal slecht gaat.

Nog even een weekje doorbijten dan heb ik in ieder geval voor de lichamelijk klachten hulp.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 20:35

Die hartkloppingen zijn ook echt eng. Logisch dat je je daar zorgen over maakt! Gelukkig ben je helemaal nagekeken. Hopelijk vind je daar op een gegeven moment wel wat rust in. Het zijn echt klachten die passen bij overspannenheid.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:21

Ik had het al via PB gestuurd maar ook voor andere die er misschien baadt bij hebben: alsjeblieft, probeer Body stress release.
Loopt een topic over hier voor meer info.

Ja het kost geld maar als je in dit geval na 1 behandeling niks merkt (omdat je zo hoog in je stress en angst zit) is het niet voor jou en hoef je die volgende afspraken ook niet te doen. Kan natuurlijk, maar moet ook financieel kunnen.
Het voordeel is dat je echt snel verschil merkt. Niet pas na 10 behandelingen en uren praten.