Wat als afvallen niet lukt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 11:20

xAurea schreef:
Ik werk tussen de paarden, krachttraining genoeg?.
Maar daarbij zou je gewoon moeten afvallen met een calorieën tekort en dat gebeurt niet…

Nee, dat is echt heel anders. Bij goede krachttraining zoek je de grens op en maak je je spieren echt heel veel sterker. Je gaat steeds meer aankunnen en krijgt meer spieren (dus meer verbranding, ook in rust). Met paarden doe je steeds hetzelfde en zoek je de grenzen niet op. Ondanks dat ik niet hoef af te vallen, merk ik wel dat als ik meer krachttraining doe, ik echt ervoor moet zorgen dat ik genoeg eet. De verbranding gaat dan veel sneller dan om de dag fietsen (gem. 50km per rit) en op de andere dagen wandelen (1 tot 1,5 uur).

Ik zou geen focus doen op minder calorieën eten, maar meer op gezond en wat je lijf nodig heeft. Een goede balans tussen krachttraining en cardio. Bij mij helpt het bijvoorbeeld ook om een eiwitshake te nemen, dan heb ik helemaal geen behoefte meer om te snaaien. Maar het is iets wat je langzaam moet gaan uitvinden en onderzoeken. Helemaal met medicatie en hormonen die een grote invloed erop kunnen hebben.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 11:22

Hier ook iemand die zelden honger heeft en weinig hoeft te eten. Mensen die mij goed kennen vinden dat ik al lang dood hoor te zijn met wat ik eet. Mijn lichaam heeft niet meer nodig. Eet ik meer kom ik als een gek aan. Geen medicatie, geen hormonen. Ik weet wel dat mijn schildklier vrij traag werkt. Op 0.1 nog net binnen de marge, dus mag geen medicatie proberen.

Een crashdieet zie ik als iets waarbij je heel snel afvalt. Als je niet heel snel afvalt zie ik het niet als crashdieet. Je hebt gewoon niet meer nodig.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 12:46

Zo herkenbaar! Ik ben chronisch ziek en slik medicijnen. Ook heb ik Diabetes type 2. Op alle dingen onderzocht wat invloed zou kunnen hebben op het niet afvallen. Loop bij diëtist puur voor de stok achter de deur(omdat ik weet hoe het “ moet”) omdat ik dan om de 6 weken toch wil dat ze ziet dat het gelukt is.
Ik weeg me ook alleen daar. Dus om de 6 weken.

Ik moet 25+ kilo afvallen. Er is nu 6 af in iets meer dan 3 maanden. Maar ik kijk ook naar meerder streefgewicht in de tijd, anders is het zo uitzichtloos. Ik doe per -10 kilo. En dan weer volgende stap. Dit tot een gezond BMI

Door mijn chronische ziekte, heb ik moeite met lopen qua energie en kracht. Dit wisselt per dag/ moment van de dag.
Toch loop ik elke dag minimaal 1x, en dan soms een uur en andere x misschien maar een kwartiertje.

Weeg je alles af? Qua gewicht van je voeding en dan de calorieën die daar bijbehoren?

Ik gebruik chat GPT elke dag, en hou zo alles bij wat ik eet en hoe veel het is. Het aanpassen van je inname is zo “leuker” om bij te houden, en je kunt ook de vraag stellen over hoe veel tijd en wanneer je op een bepaald gewicht zou kunnen komen.

Ik moet eerlijk toegeven, dat als ik denk dat ik nu wel weet hoeveel ik moet eten , dat het er vanzelf inloopt dat je porties groter worden… dus dan weer terug naar voedsel afwegen.

Eet ook zo veel mogelijk verse groenten, en niets iets kant en klaar.

Veel meer groente opscheppen en maar 1 aardappel ivm het zetmeel. Want dat is weer “suiker” en sla je op.

Vlees(als je dit eet) zo mager mogelijk, dus geen paneer er op, of kaas er in. Kipfilet is een eiwitrijke. Misschien een je te weinig eiwitten en val
Je ook niet gemakkelijk af.

Bij Fruit ook kiezen voor zo min mogelijk koolhydraten, en niet “te”rijp eten. (Meer koolhydraten) maximaal 2 stuks per dag.

Na 20:00 niets meer eten. Wel thee met zoetje eventueel of water of water met smaakje. O of 1 calorieën per 100 ml.

Ik val zo’n 2 kilo per 5 weken af. Voor mij is dit “ gezond” en kunnen mijn hersenen er ook aan wennen dat ik verander qua uiterlijk.

Probeer zo min mogelijk suikers/ koolhydraten te eten.
Zorg ervoor dat je genoeg eiwitten eet per dag.
Drink minimaal 2 liters vocht per dag.

Als ik chocolade wil, neem ik de 90% of 85% cacao variant. Na een stukje van 15gram zijn je drang en trek daar in weer voorbij.

Ik dronk mijn koffie altijd van zo’n cupje. Per cup was het 44 calorieën. Ik dronk meer dan 5 kopjes per dag. Dus dat tikte al behoorlijk aan.
Nu drink ik koffie gewoon gezet met koffiezetapparaat, zelf magere koffiemelk cupje( ik kies voor cupje omdat het dan altijd de zelfde hoeveelheid is, met fles of pakje doe je vaak toch elke dag iets meer er in) toevoegen en 1 zoetje. En dit is 11 calorieën per kopje. Dit smaak zo minder zoet, dat ik maar 3 kopje drink per dag.

Zou je apneu kunnen hebben? Door dat je dan niet genoeg “goede” slaapt krijgt, kan het zijn dat je stofwisseling niet goed kan werken in de nacht.

Ik had dat wel, en slaap nu ook met zo’n apparaat. Dit zo dus ook nog invloed kunnen hebben.

En bij geen trek hebben of te weinig eten, Dat sluipt er ook in, en dat zet de heleboel stil. Dan val je ook niet af, omdat je lijf in overleven stand gaat.

Probeer je wekker te zetten op 3 x per dag, en als die af gaat, eet je iets van een “ maaltijd” gewoon om dat het dan tijd is. Met ChatGTP is het ook leuk om bij te houden. Of je kunt vragen voor suggesties..
mocht je tussendoor iets willen eten, handje noten is ook prima. Wel even kijken wat de juiste keuze is en de hoeveelheid. Vragen aan GTP

Heel verhaal, en respect als je het hebt gelezen, maar ik hoop oprecht dat je er iets van kunt gebruiken.

Je mag me ook altijd pb sturen mocht je daar behoefte aan hebben.
Zet het op!

1 x iets toegevoegd.

purny

Re: Wat als afvallen niet lukt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 13:07

Heb je al wel eens gedacht aan lipoedeem?
Hierbij lukt afvallen ook niet op de normale manieren.

Ik heb zelf ook lipoedeem en door een maagverkleining ben ik 37 kilo afgevallen. Het is nu onder controle. Maar de kans dat het terug kan komen blijft.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 18:56

xAurea schreef:
DDDara schreef:
Als wat je nu doet niet werkt dan moet je wat anders gaan doen, zo simpel is het :')

Ga krachttraining doen in plaats van al die stappen. En dan echt steeds tot je max dus niet een beetje tillen maar echt spieren opbouwen.
En zijn vreselijk veel verschillende oefeningen dus zeg niet bij voorbaat dat je het niet kan of mag maar zoek naar wat je daarin wel kunt.

Ik werk tussen de paarden, krachttraining genoeg?.
Maar daarbij zou je gewoon moeten afvallen met een calorieën tekort en dat gebeurt niet…

Werken in de paarden en krachttraining zijn echt 2 dingen die TOTAAL niet met elkaar te vergelijke zijn....... Het is alle 2 beweging en misschien voelt in de paarden werken zwaar maar is echt niet te vergelijken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 19:04

Ik heb eerlijk niet alles kunnen lezen. Maar heb je geen lipoedeem?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 19:13

Hormonen kunnen echt heel veel invloed hebben. Ook hormonen zoals insuline en cortisol. Kan best dat je het in die hoek moet zoeken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 00:59

Ik zit juist te denken dat je te weinig eet....

Plus daarbij, de beweging die je noemt is je lichaam al gewend. Je zou dus iets anders kunnen zoeken wat je lichaam niet gewend is en wat je lichaam dus meer energie kost.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 06:39

ivy_power89 schreef:

Plus daarbij, de beweging die je noemt is je lichaam al gewend. Je zou dus iets anders kunnen zoeken wat je lichaam niet gewend is en wat je lichaam dus meer energie kost.

Dit klopt niet. Te weinig eten word je niet dik van.

TS heeft waarschijnlijk gewoon gezondheidsproblemen waardoor ze problemen heeft met afvallen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 07:58

Te weinig eten gaat je lichaam door op overlevingsstand. Dan ga je geen spieren opbouwen en is ook niet goed voor je gezondheid. Het kan heel goed dat ze met wet meer eten spieren op zal gaan bouwen zeker met krachttraining. En dat ze daardoor dus wel gewicht of minstens vet zal verliezen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 08:44

Als je gevoelig bent voor deze bijwerking van citalopram, gewichtstoename, kan je sporten en (te) weinig eten wat je wil, maar het gaat er niet of nauwelijks af. Dus nogmaals: bespreek het met je huisarts.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 12:56

MarlindeRooz schreef:
ivy_power89 schreef:

Dit klopt niet. Te weinig eten word je niet dik van.

TS heeft waarschijnlijk gewoon gezondheidsproblemen waardoor ze problemen heeft met afvallen.

Ik zeg toch niet dat ze daardoor te dik is?

Van te weinig eten val je vaak juist niet af

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 12:58

Hoe kan je niet afvallen als je te weinig eet dan? :+

Je wordt niet dik van lucht. TS heeft medische problemen / medicatie waardoor het problemen geeft.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 13:02

MarlindeRooz schreef:
Hoe kan je niet afvallen als je te weinig eet dan? :+

Je wordt niet dik van lucht. TS heeft medische problemen / medicatie waardoor het problemen geeft.

Misschien beetje inlezen hoe metabolisme werkt. Je hebt brandstof nodig om af te vallen, anders gaat je lichaam in spaarstand.
Net zoals het feit dat de bewegingen die je op een dag doet, niet perse helpt bij afvallen als je dit al heel lang hetzelfde hebt. Je lijf heeft namelijk prikkels nodig en die krijg je niet als je altijd dezelfde inspanning op een dag hebt, met dezelfde bewegingen.

En wat betreft medicatie hoef je mij niets te vertellen, ik gebruik 13 verschillende medicaties waarvan 5 er van bekend is dat je aan kúnt komen. Citalopram gebruik ik ook, al heel lang, en daarvan hebben diverse artsen nu gezegd dat je er ook van kunt afvallen, dus het hoeft niet perse een probleem te zijn.
Zelf gebruik ik prednison, al 4 jaar en daarvan is het helaas dus wel een gegeven dat je aankomt.
Ik struggle dan ook met overgewicht, en loop bij een medisch dieetist in het AMC, die zelf bovenstaand verhaal nog eens aanhaalt, omdat ik ook niet af val, ik eet namelijk heel slecht, dus mijn cijfers op de weegschaal blijven nagenoeg hetzelfde.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 13:51

De spaarstand is grotendeels een mythe, als je te weinig eet val je af. Je lichaam kan geen energie creëren uit niets. Het enige effect is dat je vaak (onbewust) minder en langzamer gaat bewegen, waardoor het afvallen een fractie minder snel kan gaan. Anders zouden mensen in concentratiekampen en in gebieden met hongersnood ook niet afvallen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 13:56

IndianSu schreef:
De spaarstand is grotendeels een mythe, als je te weinig eet val je af. Je lichaam kan geen energie creëren uit niets. Het enige effect is dat je vaak (onbewust) minder en langzamer gaat bewegen, waardoor het afvallen een fractie minder snel kan gaan. Anders zouden mensen in concentratiekampen en in gebieden met hongersnood ook niet afvallen.

Maar die mensen eten helemaal niet.

En je blijft niet for ever in spaarstand staan, maar als een dieetist in een groot ziekenhuis dit aangeeft, mag ik aannemen dat die informatie klopt ;)

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 14:03

Dat is niet waar, anorexiapatiënten bijvoorbeeld eten wel, alleen zeer kleine hoeveelheden en voeding met weinig calorieën. En ook zij kunnen een alarmerend laag gewicht bereiken en zelfs overlijden (10% overlijdt).

Hoe verklaar jij dan dat het lichaam uit niets energie creëert? Want dan is bij deze de hongersnood in de wereld opgelost.

Helaas is het toch echt zo dat je gewicht komt door input - output. Bijna iedereen onderschat hoeveel ze eten, vaak met honderden calorieën per dag. Wanneer je een energietekort van 300 kcal inplant maar je eet 400 kcal meer dan je denkt (en dat gaat veel makkelijker dan je denkt), dan zul je niet afvallen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 14:08

Mensen in dergelijke sitauties eten wel, alleen veel te weinig.

Het idee van "te weinig eten om af te kunnen vallen" is een verschijnsel in de Westerse wereld sinds pak 'm beet jaren 70. En daar is een reden voor.

Ga eens wildkamperen en neemt te weinig eten mee zonder dat je een mogelijkheid hebt om wat anders bij elkaar te snaaien, je komt er vanzelf achter hoe effectief spaarstand wel en niet is :o

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 14:11

Maar TS, wat me nog niet helemaal duidelijk is uit je verhaal:

Hebben we het nu over overgewicht als in 5-10kg teveel, of over obesitas ? Gezien ozempic en maagverkleining aan bod kwam bij de huisarts, maar anderzijds wel een beroep in de paarden. Dat lijkt me met obesitas erg lastig. Vandaar mijn vraag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 14:12

Fly_high schreef:
Ga eens wildkamperen en neemt te weinig eten mee zonder dat je een mogelijkheid hebt om wat anders bij elkaar te snaaien, je komt er vanzelf achter hoe effectief spaarstand wel en niet is :o

Dat is dan toch gewoon.. hoe heet het ookalweer.. Robinson? Of waar kwamen die vips dan zo mager vandaan?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 14:41

Ik wil nog eens lipoedeem aanhalen. Naar schatting +10% van de vrouwen lijdt hieraan, maar het blijft een probleem dat vaak onder de radar blijft doordat artsen er onvoldoende over geschoold worden. Bij mij werd de diagnose pas enkele jaren geleden gesteld, terwijl artsen voordoen zeiden dat ik wat meer moest sporten of wat aan mijn levensstijl moest doen... Mijn taille

Bij lipoedeem kan je doen wat je wilt: ze zal niet afvallen op de zones waar lipoedeemvet zit. Vaak zie je een smalle taille en brede bovenarmen en benen. Mijn taille is die van een maatje 38, maar ik moet broeken maat 44 kopen om ze over mijn benen te kunnen krijgen.

Dat vet heeft ook een andere samenstelling dan "gewoon" vet. De precieze oorzaak is niet gekend, maar het is een typisch vrouwelijk probleem dus men gaat er vanuit dat er een hormonale en genetische factor is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 15:14

Tieneke schreef:
Ik wil nog eens lipoedeem aanhalen. Naar schatting +10% van de vrouwen lijdt hieraan, maar het blijft een probleem dat vaak onder de radar blijft doordat artsen er onvoldoende over geschoold worden. Bij mij werd de diagnose pas enkele jaren geleden gesteld, terwijl artsen voordoen zeiden dat ik wat meer moest sporten of wat aan mijn levensstijl moest doen... Mijn taille

Bij lipoedeem kan je doen wat je wilt: ze zal niet afvallen op de zones waar lipoedeemvet zit. Vaak zie je een smalle taille en brede bovenarmen en benen. Mijn taille is die van een maatje 38, maar ik moet broeken maat 44 kopen om ze over mijn benen te kunnen krijgen.

Dat vet heeft ook een andere samenstelling dan "gewoon" vet. De precieze oorzaak is niet gekend, maar het is een typisch vrouwelijk probleem dus men gaat er vanuit dat er een hormonale en genetische factor is.

Was ik idd er niet door een bokker op gewezen dat ik een kans op lipoedeem had, dan had ik nog steeds met de vraag geleefd waarom ik niet af kon vallen.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 18:11

Matheno schreef:

Hebben we het nu over overgewicht als in 5-10kg teveel, of over obesitas ? Gezien ozempic en maagverkleining aan bod kwam bij de huisarts, maar anderzijds wel een beroep in de paarden. Dat lijkt me met obesitas erg lastig. Vandaar mijn vraag.

Bmi van 32, hoeveel kg teveel weet ik niet maar zou toch graag minstens 15kg afvallen. Ozempic en maagverkleining kwam aan bod bij de arts waar ik loop voor mijn chronische ziekte. Huisarts zei dat ik, wil ik hiervoor in aanmerking komen, eerst moet aankomen tot een bmi van 35, dat wil ik dus liever niet, en gelukkig zei huisarts ook dit niet te doen.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 18:16

Even alles op een rijtje

-Hormoonprobleem
Morgen haal ik mijn spiraaltje er uit, resultaat duurt dan nog +- een half jaar maar is het proberen waard om hormoonloos door het leven te gaan

-Citalopram
Is een eventuele optie, echter slik ik deze medicatie al sinds mijn 10/11de levensjaar (wat nu dus ongeveer 13/14 jaar maakt) en heb ik hier nooit eerder last van gehad, het lijkt me niet dat bijwerkingen ineens na ongeveer 10 jaar op komen zetten.

-Lipoedeem
Verwacht ik niet, ik heb symtomen even opgezocht en voldoe hier eigenlijk niet aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 18:18

xAurea schreef:
Matheno schreef:

Bmi van 32, hoeveel kg teveel weet ik niet maar zou toch graag minstens 15kg afvallen. Ozempic en maagverkleining kwam aan bod bij de arts waar ik loop voor mijn chronische ziekte. Huisarts zei dat ik, wil ik hiervoor in aanmerking komen, eerst moet aankomen tot een bmi van 35, dat wil ik dus liever niet, en gelukkig zei huisarts ook dit niet te doen.

Ozempic of Mounjaro kan je ook zelf aankomen. Met jouw BMI kom je daar bij een online apotheek zo voor in aanmerking. Bijvoorbeeld bij Wellis of Yazen. Enige is dat je het zelf moet betalen en het is best prijzig.