Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 17:43

Loop er zelf ook even mee, niet alle rollators lopen fijn. Mijn moeder had ook een krijgertje en die trok een kant op en wilde ze niet gebruiken.
Ik heb samen met haar een andere gekocht en die is ook opvouwbaar zodat hij makkelijk mee kan in de auto. Helaas geen goedkope maar ik was allang blij dat ze hem ging gebruiken en makkelijk in de auto past.

pateeke

Re: Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:40

Ik begrijp dat dit voor jullie een heel moeilijke situatie is.

Geen hulp(middelen) willen, hoeft niet voort te komen uit het niet kennen, niet weten hoe te regelen of te gebruiken, slechte bedoelingen,...
De mogelijkheden van je moeder nemen af, of met andere woorden: ze wordt beperkter. Dat is voor heel wat mensen moeilijk te aanvaarden. Het is vaak voor zowel de persoon zelf als voor mantelzorgers / naasten moeilijk te accepteren dat die beperkingen er zijn, niet alles meer gaat zoals vroeger, je hulp(middelen) nodig hebt,... Hulpmiddelen maken de beperkingen ook een pak zichtbaarder voor je gevoel. Sommige mensen schamen zich ook om toe te geven dat ze hulp(middelen) nodig hebben enz. Bij mensen met (beginnende) dementie zie je bv. regelmatig dat ze hun dementie probreren te maskeren, verbergen. Eenmaal de dementie verder gevorderd is, lukt dat meestal niet meer.
Dat is een rouwproces. Weerstand is tijdens zo'n rouwproces niet ongewoon. Je zou eens kunnen zoeken naar de term 'levend verlies'.
Ook voor de partner van je moeder is dit een rouwproces. Enerzijds is zijn partner niet meer de partner die ze was. En anderzijds merkt hij ook dat hij niet meer de nodige zorg kan bieden, omdat zijn gezondheid het niet toelaat, hij ook ouder wordt en omdat de zorg voor je moeder ook zwaarder wordt omdat ze achteruit gaat. Het onthouden van hulp(middelen) kan ook daaruit voortkomen.
Ik zeg niet dat dit ook is wat er (als enige) speelt in jullie situatie, maar het is wel een mogelijkheid dat dit er ook een rol in speelt.

Ik heb met zo'n situatie als de jouwe minder ervaring, maar ik heb wel ervaring met mensen met een beperking (en hun netwerk) en daar kunnen zulke dingen ook spelen: hulpmiddelen niet willen gebruiken omdat je beperking dan zichtbaar is voor iedereen terwijl je "gewoon" wil zijn of de dingen wil blijven doen zoals je deze altijd gedaan hebt voordat je je beperking kreeg, ouders die hulp of hulpmiddelen weigeren uit angst dat anderen dan gaan vinden dat zij als ouders falen, ....
Mijn ervaring is dat hulp of hulpmiddelen opleggen weinig of geen zin heeft. De weerstand wordt er enkel groter door. Contact met lotgenoten, positieve rolmodellen, laten ervaren welke voordelen het kan hebben, vertrouwen opbouwen, kleine "hulpmiddelen" die niet echt hulpmiddelen zijn of er niet zo uitzien en toch dicht bij de leefsituatie staan, ... kunnen soms wel verandering brengen.

Je moeder las graag boeken zeg je. Dit kan ze niet meer. Kan ze de handeling zeg maar (het lezen zelf) niet meer of kan ze het verhaal niet meer volgen of begrijpen? Indien ze "enkel" de handeling niet meer kan, hebben jullie dan wel eens luisterboeken overwogen? Het aanbod is tegenwoordig erg groot. Je kan deze boeken afspelen met een smartphone, computer, tablet,... maar even goed met zogenaamde daisyspelers (daar zijn ook heel eenvoudige modellen met slechts enkele knopjes van). Met sommige van die daisyspelers kan je ook naar radio, podcasts, .... luisteren. Er zijn spelers waarbij de boeken ook gestreamd worden, maar even goed modellen waarbij je het boek kan downloaden op de speler. Wellicht heeft ze met het kiezen van boeken, streamen, downloaden,.... hulp nodig, maar als ze echt van boeken houdt en het lukt nog om het verhaal te begrijpen en te volgen, kan zoiets wel een uitkomst bieden.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:13

Kan je een rollator niet lenen via,de thuis zorg/ zorg winkel voor een maand en dan beslissen wat je doet..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:29

Mijn moeder gebruikte binnenshuis trouwens een driewielrollator, veel lichter en wendbaarder, en ook makkelijker naast je stoel te zetten bijvoorbeeld. Voor buitenshuis is dat niet stabiel genoeg.

Misschien is dat iets wat ook de partner wel echt helpt binnenshuis, in elk geval voor de tijd dat hij niet mag tillen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 22:39

Wat handig is om als de rollator niet ingeklapt hoeft te worden om op het zitje een klein dienblaadje te schroeven.Mijn vader vervoert zo vanalles op de rollator die ik voor 20 euro bij de kringloop heb gekocht.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 20:08

Inmiddels zijn we een aantal weken verder en is er een hoop gebeurd. Of eigenlijk niet gebeurd. Het 'oppassen' op mijn moeder ging op zich goed. Partner's operatie liep heel erg uit door complicaties, in plaats van twee uur zijn ze vijf uur met hem bezig geweest, waardoor hij pas een dag later naar huis kon. Daar hadden we al rekening mee gehouden, dus opvang voor mijn moeder was geen probleem. Mijn moeder was niet erg onrustig zonder hem, wel was ze toen mijn broertje aan het eind van de middag kwam en ik even boodschappen ging doen erg in de war en dacht ze dat mijn broer haar broer was, dus mijn oom. Ook toen mijn broer weg was om partner op te halen uit het ziekenhuis was ze erg in de war en onrustig. De rest van de tijd was ze haar 'normale' warrige zelf en waren we vooral bezig om te zorgen dat ze niet zou vallen en geen al te gekke dingen deed.

In de ochtend hadden we voor het eerst thuiszorg/wijkverpleegkundige over de vloer. Zij hebben mijn moeder geholpen met wassen en aankleden en maakten zich meteen zorgen over hoe ze loopt en dat ze geen rollator heeft. De dame die er die eerste ochtend was gaf aan dat de tweede dag haar collega zou komen en dat ze de dag daarna werkoverleg hadden en het zouden bespreken. Ook was de maandag erop de casemanager dementie terug, die ook bij hun in het team zit, waar ze ook meteen een overleg mee zouden hebben. Dat vonden wij als familie erg fijn.

Wat zowel haar als mij opviel is dat de badkamer en slaapkamer erg stonken en ook de rest van het huis was viezer dan ik in eerste instantie dacht. Op het eerste gezicht lijkt het best bijgehouden, maar partner stofzuigt duidelijk alleen de vloer waar bij bij kan, de koelkast was in geen 10 jaar schoongemaakt (zei hij zelf), ik heb echt staan bikken om de aangekoekte vlekken eruit te krijgen, er waren ook amper schoonmaakmiddelen in huis. Mijn broer heeft de badkamer schoongemaakt en een was aangezet met alles dat we in de badkamer konden vinden aan textiel, want ook de handdoeken stonken. We hoorden later van partner dat ze alles op 30 graden wassen. := En 60 of 95 graden was toch voor witte was? Ze hebben alleen zwart ondergoed, dus dat hoeft dan toch niet? %) -O-

Thuiszorg wil graag dat ze hulp in de huishouding aannemen, maar dat vinden ze zelf uiteraard niet nodig. Zij vinden het niet zo erg dat het 'een beetje stoffig' is. Toen partner terug was uit het ziekenhuis zei hij: "nou, bedankt voor het schoonmaken, maar het was niet nodig". -O- Ook heeft hij meteen de thuiszorg afgezegd, want dat kon hij zelf wel. -O- Mijn moeder vond het juist heel gezellig dat zij er waren, maar daar heeft hij geen boodschap aan. Wel was hij blij met de waterkoker die ik voor ze had meegenomen. Ik vind het een beetje spannend dat ze nog een fluitketel op het fornuis gebruiken. Als er een keer iets met mijn moeder is en ze vergeten dat die ketel op het vuur staat... Ai. Gelukkig gebruikt hij de waterkoker nu en was hij dat in ieder geval met me eens. Ook had de thuiszorg aangegeven dat mijn moeder een erg droge huid had op haar armen en benen en heb ik bodylotion voor haar gekocht. Ook dat zijn ze blijven gebruiken. Heel kleine stapjes vooruit dus.

In de week na de operatie hebben we veel gebeld met thuiszorg, casemanager en zelfs met veiligthuis. Het was mentaal erg pittig voor mijn broer en mij, maar we zijn blij met de steun van thuiszorg en de casemanager, ook al mag thuiszorg nu (nog) niet komen. CM is bij ze op bezoek geweest en zal het contact wat intensiveren, maar mijn moeder is vrolijk en optimistisch en CM ziet nu geen reden voor directe actie. Wel staat iedereen paraat op het moment dat dat wel nodig is. Ook fijn om te weten. Partner had de CM gevraagd om incontinentiemateriaal voor mijn moeder omdat ze 's nachts altijd twee of drie keer moet plassen en omdat ze moeilijk overeind kan komen vanaf het bed daarna niet altijd op tijd bij de wc is. Vandaar ook de geur in de slaapkamer. Uiteindelijk hebben we partner kunnen overhalen om een po-stoel te proberen en dat is echt een goede zet geweest. Stoel staat in een hoekje aan haar kant van het bed en wordt nu elke nacht gebruikt. Geen nachtelijke schoonmaaksessies meer.

De zorgen blijven natuurlijk bestaan. Partner geeft toe dat hij het niet altijd bij het rechte eind heeft en dat hij best wat meer zou mogen meebewegen. De casemanager zal zich blijven inzetten om langzaam wat verbeteringen door te voeren. En wij als familie natuurlijk ook.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 21:08

Toch stappen vooruit.
Goed gedaan TS. +:)+

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 21:29

Deze kleine stapjes zijn eigelijk reuze stappen en als het normaler is dat de cm vaker over de vloer komt komt hulp in de huis houding ook maar geef het even de tijd..

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 22:19

Jeetje, wat een heftig verhaal TS. Goed dat jullie zo veel in gang hebben gezet. Dit lijkt inderdaad wel op oudere verwaarlozing, dan al niet "bewust".. Een term die bij mij direct op kwam die wij veel in het werkveld gebruiken (maar dan handhaving dierenwelzijn) is "onthouden nodige zorg". Dat kun je partner ook wel verwijten.

Nog één concrete tip: bel de wijkagent. Klinkt heel heftig, maar dat valt echt mee. Zij gaan dan echt niet over tot handhaven maar zijn dan wél direct op de hoogte van de situatie en de eerste partij die in actie moet komen in geval van nood (bijvoorbeeld als je moeder een keer ernstig valt of onverhoopt kwijt raakt oid). Soms kan een wijkagent ook gewoon even aanbellen en een kop koffie komen doen en even vragen hoe het met mensen gaat, meer niet. Maar in dit soort situaties wil je echt dat de wijkagent op de hoogte is. En misschien heeft die ook weer concrete tips waar jullie mee verder kunnen!

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 06:34

Wat een verhaal Imre! Helaas voor een groot gedeelte herkenbaar. Schoonouders 93 en 92 jaar oud. Wonen nog zelfstandig in eengezinswoning. En afgelopen jaar ook duidelijk gekregen door arts dat ze beide behoorlijk dementerend zijn. Hadden jaar ervoor een afspraak bij geriatrische arts in ziekenhuis maar schoonmoeder heeft het zo gespeeld dat ze er niet heen gingen. Ondanks dat ik ze kwam ophalen. Was nog niet aangekleed, schoonvader boos omdat hij er niks van afwist. Ook hulp willen ze niet, zelfs geen noodknop. Na veel gedoe nu wel thuiszorg voor steunkousen en medicatie in de ochtend. Schoonmoeder zegt steeds trek ze zelf wel aan. En leg medicatie maar op tafel neem ik straks wel in. Vervolgens doet ze beide niet. Medicatie vinden we regelmatig verstopt. En steunkousen trekt ze niet aan of gelijk als zorg weg is weer uit.
Wel hebben ze al een paar jaar 1x per week 2 uur hulp in huishouding. Dit is gekomen nadat schoonmoeder was gevallen en breuk in bekken had.
Wel hebben we een casemanager. Aantal weken terug, dag voor onze vakantie gebeld door huisarts dat schoonvader naar ziekenhuis ging met ambulance omdat ze een herseninfarct vermoeden. Achteraf bleken dit al veel oude tia's te zijn. Zelfstandig lopen gaat erg lastig, dikke benen (maar steunkousen trekken we weer uit) en hij wil niet met rollator lopen binnenshuis. Loopt nu daar zich vast te klampen aan de meubels.
Mijn man is enigs kind en wij wonen op een uur rijden. Hier dus ook allemaal best lastig.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 08:05

Dan is het toch wachten tot het een keer fout gaat, als ze echt niet willen kan je niets doen en het moet niet jullie leven gaan beïnvloeden.Klinkt hard dat ik het zeg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 08:07

Dat klinkt niet goed Bonnelover. Hoe kunnen 2 demente mensen nou samen veilig zelfstandig wonen?

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:01

Tot nu toe is het altijd, redelijk, goed gegaan. Ook hier willen ze geen hulp en in de woning blijven. Wel met casemanager van de week gesprek gehad. En gaan hun indicatie veranderen zodat ze wel naar een instelling kunnen. Wij hebben wel als eis dat ze samen blijven. Maar er gaat veel op ons afkomen dan. Verhuizen, huidige huis leeg halen en dat huis verkopen.
Veel nog onduidelijk hoe het dan zit als huis eenmaal is verkocht. Begreep dat de eigen bijdrage omhoog gaat. Ook is er al aantal jaar geen belastingaangifte gedaan. Dus dat moet ook. Maar daarvoor is er digiD nodig. En ga zo maar door...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:37

Bonnelover schreef:
Tot nu toe is het altijd, redelijk, goed gegaan. Ook hier willen ze geen hulp en in de woning blijven. Wel met casemanager van de week gesprek gehad. En gaan hun indicatie veranderen zodat ze wel naar een instelling kunnen. Wij hebben wel als eis dat ze samen blijven. Maar er gaat veel op ons afkomen dan. Verhuizen, huidige huis leeg halen en dat huis verkopen.
Veel nog onduidelijk hoe het dan zit als huis eenmaal is verkocht. Begreep dat de eigen bijdrage omhoog gaat. Ook is er al aantal jaar geen belastingaangifte gedaan. Dus dat moet ook. Maar daarvoor is er digiD nodig. En ga zo maar door...

Dan moet je ze onder toezicht laten stellen, dan kan je dit soort zaken regelen. Maar dan moet wel echt aantoonbaar zijn dat ze zelf niet meer handelingsbekwaam zijn.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:43

Suzanne F. schreef:
Bonnelover schreef:

Dan moet je ze onder toezicht laten stellen, dan kan je dit soort zaken regelen. Maar dan moet wel echt aantoonbaar zijn dat ze zelf niet meer handelingsbekwaam zijn.

Klopt gaan we mee bezig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:07

Moeilijk, maar jullie hebben het volgens mij beslist zo goed gedaan als je kon. En toch 3 dingen toegevoegd die echt wel iets uitmaken, er is een situatie waar je moeder zo te lezen in elk geval niet erg ongelukkig mee is en niet enorm onder lijdt, en ze hebben een beetje schoner huis voor nu. Kleine dingen maar wel positieve dingen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 19:45

Helaas was ons voorzichtige optimisme van korte duur. Gister werden we gebeld door de casemanager. Die was daar op huisbezoek en trof partner lijkbleek en ongeschoren aan op de bank. Hij bleek al dagen te bloeden omdat hij tegen de instructies van de artsen in toch mijn moeder van de grond had gehesen nadat ze weer eens was gevallen en zijn wonden waren open gegaan. Partner slikt bloedverdunners vanwege hartritmestoornissen, dus dat bloeden stopte niet. Hij was al dagen moe en kon niet veel meer. Maar had uiteraard niet de huisarts of het ziekenhuis gebeld... :x

CM heeft dat wél gedaan en heeft geregeld dat hij per direct naar het ziekenhuis kon om bloed te laten prikken. Ze heeft tegen partner gezegd dat als hij weer flauw zou vallen, zoals vlak voor zijn operatie, of zijn bloedwaarden waren te slecht ze hem zou laten opnemen. Ik was op stal en ben zo snel mogelijk naar huis gegaan om te zorgen dat ik mijn moeder kon opvangen als dat nodig zou zijn. Onder die dreiging van de CM heeft hij drie broodjes en twee bananen gegeten en daarna voelde hij zich weer beter (zegt hij, ik geloof er weinig van, maar hij is goed in mooi weer spelen) en hij is inderdaad niet flauwgevallen. Ze heeft erop aangedrongen dat hij akkoord zou gaan met thuiszorg, omdat fulltime mantelzorgen en herstellen niet samengaan, maar uiteraard weigert hij dat. -O-

De uitslagen waren vanochtend binnen. HB is maar 4.8, dus de helft van wat het zou moeten zijn, en ijzertekort, dus aan de medicijnen. Die wilde hij per se zelf ophalen, mochten niet thuisbezorgd worden. De huisarts heeft vanmiddag een huisbezoek afgelegd en ook nog een keer aangedrongen op thuiszorg, maar dat leverde niets op. Partner was op eigen houtje gestopt met de bloedverdunners := dat wordt nu weer opgestart. Bij een nieuwe bloeding moet hij contact opnemen met het ziekenhuis, wij denken dat hij dit niet gaat doen.

De komende dagen komt er elke avond iemand van thuiszorg om even te checken hoe het met ze gaat. Dat laat hij wel toe, verder mogen ze niets doen. We zijn bang dat als hij het bewustzijn verliest mijn moeder niet kan ingrijpen. Daar is hij zelf ook bang voor, maar daar blijft het dan bij. Hij onderneemt geen stappen om iets te regelen.

We vinden het heel moeilijk dat hij zo slecht voor zichzelf zorgt en alle hulp weigert en daarmee zichzelf en mijn moeder in gevaar brengt. Als de casemanager er niet was geweest gister wie weet hoe het dan was afgelopen. De CM is echt geweldig en ook de huisarts en het team van thuiszorg zijn erg betrokken. Maar iedereen loopt tegen dezelfde muur aan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:52

Kan je met de casemanager niet overleggen dat de veiligheid van je moeder met zijn gedrag niet gegarandeerd worden en dat zij elders naar toe gaat gedurende zijn herstel thuis?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:53

Imre schreef:
We vinden het heel moeilijk dat hij zo slecht voor zichzelf zorgt en alle hulp weigert en daarmee zichzelf en mijn moeder in gevaar brengt. Als de casemanager er niet was geweest gister wie weet hoe het dan was afgelopen. De CM is echt geweldig en ook de huisarts en het team van thuiszorg zijn erg betrokken. Maar iedereen loopt tegen dezelfde muur aan.

Heb je dit wel eens heel concreet tegen hem gezegd?
Hij is handelingsonbekwaam, dat mag hem best gezegd worden, zeker als hij er een ander mee in gevaar brengt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 19:56

belle_boef schreef:
Kan je met de casemanager niet overleggen dat de veiligheid van je moeder met zijn gedrag niet gegarandeerd worden en dat zij elders naar toe gaat gedurende zijn herstel thuis?

Dat is absoluut onbespreekbaar. Zijn enige antwoord: geen sprake van.

Goof schreef:
Hij is handelingsonbekwaam, dat mag hem best gezegd worden, zeker als hij er een ander mee in gevaar brengt.

Ga ik dit weekend doen, dan ga ik even langs. Hij denkt zelf ook dat mijn moeder niet kan ingrijpen of alarmeren als hem iets overkomt, dus dat vond hij de afgelopen dagen ook wel spannend.

Ik zie het nog wel gebeuren dat hij op de bank ligt en buiten bewustzijn raakt, zij hem daar dagen laat liggen omdat ze denkt dat hij slaapt en dan zelf valt en niet overeind kan komen, met alle gevolgen van dien. Daarom is er de komende dagen elke dag iemand die bij ze langs gaat, maandag is er weer overleg met CM.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:57

Jeetje, wat een moeilijke situatie zo. Misschien is het al gevraagd, maar heeft partner zelf kinderen/familie die invloed op hem uit kunnen oefenen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:59

Imre schreef:
belle_boef schreef:

Dat is absoluut onbespreekbaar. Zijn enige antwoord: geen sprake van.

Goof schreef:

Ga ik dit weekend doen, dan ga ik even langs. Hij denkt zelf ook dat mijn moeder niet kan ingrijpen of alarmeren als hem iets overkomt, dus dat vond hij de afgelopen dagen ook wel spannend.

Ik zie het nog wel gebeuren dat hij op de bank ligt en buiten bewustzijn raakt, zij hem daar dagen laat liggen omdat ze denkt dat hij slaapt en dan zelf valt en niet overeind kan komen, met alle gevolgen van dien. Daarom is er de komende dagen elke dag iemand die bij ze langs gaat, maandag is er weer overleg met CM.

Kan dat niet gedwongen? Wat vind de casemanager. In dit geval doethh het er misschien minder toe wat hij er van vind. Hij komt niet bekwaam over op het moment.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 20:00

zonnebloem18 schreef:
Jeetje, wat een moeilijke situatie zo. Misschien is het al gevraagd, maar heeft partner zelf kinderen/familie die invloed op hem uit kunnen oefenen?

Nee van partner is er geen familie.

belle_boef schreef:
Kan dat niet gedwongen? Wat vind de casemanager. In dit geval doethh het er misschien minder toe wat hij er van vind. Hij komt niet bekwaam over op het moment.

Nee volgens de CM en huisarts is dat nog niet aan de orde. Ik weet niet wat er moet gebeuren voordat dat wel een mogelijkheid is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:02

Wat een lastige situatie, Imre!

Ik snap dat het voor hem onbespreekbaar is, om je moeder uit huis te plaatsen, maar als het voor haar onveilig is om thuis te blijven, zou er toch iets moeten kunnen met gedwongen uit huis plaatsing ofzo?

Althans, je zou willen dat dat kan, kan me heel goed voorstellen dat jullie je nu vreselijk machteloos voelen.

Heel veel sterkte.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 20:04

Mijn moeder wil ook niet uit huis geplaatst worden. Daar komt bij dat zij ondanks haar dementie nog niet wilsonbekwaam verklaard is. Dus we zijn echt afhankelijk van wat haar partner wil.