Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:43

Loop er zelf ook even mee, niet alle rollators lopen fijn. Mijn moeder had ook een krijgertje en die trok een kant op en wilde ze niet gebruiken.
Ik heb samen met haar een andere gekocht en die is ook opvouwbaar zodat hij makkelijk mee kan in de auto. Helaas geen goedkope maar ik was allang blij dat ze hem ging gebruiken en makkelijk in de auto past.

pateeke

Re: Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

Ik begrijp dat dit voor jullie een heel moeilijke situatie is.

Geen hulp(middelen) willen, hoeft niet voort te komen uit het niet kennen, niet weten hoe te regelen of te gebruiken, slechte bedoelingen,...
De mogelijkheden van je moeder nemen af, of met andere woorden: ze wordt beperkter. Dat is voor heel wat mensen moeilijk te aanvaarden. Het is vaak voor zowel de persoon zelf als voor mantelzorgers / naasten moeilijk te accepteren dat die beperkingen er zijn, niet alles meer gaat zoals vroeger, je hulp(middelen) nodig hebt,... Hulpmiddelen maken de beperkingen ook een pak zichtbaarder voor je gevoel. Sommige mensen schamen zich ook om toe te geven dat ze hulp(middelen) nodig hebben enz. Bij mensen met (beginnende) dementie zie je bv. regelmatig dat ze hun dementie probreren te maskeren, verbergen. Eenmaal de dementie verder gevorderd is, lukt dat meestal niet meer.
Dat is een rouwproces. Weerstand is tijdens zo'n rouwproces niet ongewoon. Je zou eens kunnen zoeken naar de term 'levend verlies'.
Ook voor de partner van je moeder is dit een rouwproces. Enerzijds is zijn partner niet meer de partner die ze was. En anderzijds merkt hij ook dat hij niet meer de nodige zorg kan bieden, omdat zijn gezondheid het niet toelaat, hij ook ouder wordt en omdat de zorg voor je moeder ook zwaarder wordt omdat ze achteruit gaat. Het onthouden van hulp(middelen) kan ook daaruit voortkomen.
Ik zeg niet dat dit ook is wat er (als enige) speelt in jullie situatie, maar het is wel een mogelijkheid dat dit er ook een rol in speelt.

Ik heb met zo'n situatie als de jouwe minder ervaring, maar ik heb wel ervaring met mensen met een beperking (en hun netwerk) en daar kunnen zulke dingen ook spelen: hulpmiddelen niet willen gebruiken omdat je beperking dan zichtbaar is voor iedereen terwijl je "gewoon" wil zijn of de dingen wil blijven doen zoals je deze altijd gedaan hebt voordat je je beperking kreeg, ouders die hulp of hulpmiddelen weigeren uit angst dat anderen dan gaan vinden dat zij als ouders falen, ....
Mijn ervaring is dat hulp of hulpmiddelen opleggen weinig of geen zin heeft. De weerstand wordt er enkel groter door. Contact met lotgenoten, positieve rolmodellen, laten ervaren welke voordelen het kan hebben, vertrouwen opbouwen, kleine "hulpmiddelen" die niet echt hulpmiddelen zijn of er niet zo uitzien en toch dicht bij de leefsituatie staan, ... kunnen soms wel verandering brengen.

Je moeder las graag boeken zeg je. Dit kan ze niet meer. Kan ze de handeling zeg maar (het lezen zelf) niet meer of kan ze het verhaal niet meer volgen of begrijpen? Indien ze "enkel" de handeling niet meer kan, hebben jullie dan wel eens luisterboeken overwogen? Het aanbod is tegenwoordig erg groot. Je kan deze boeken afspelen met een smartphone, computer, tablet,... maar even goed met zogenaamde daisyspelers (daar zijn ook heel eenvoudige modellen met slechts enkele knopjes van). Met sommige van die daisyspelers kan je ook naar radio, podcasts, .... luisteren. Er zijn spelers waarbij de boeken ook gestreamd worden, maar even goed modellen waarbij je het boek kan downloaden op de speler. Wellicht heeft ze met het kiezen van boeken, streamen, downloaden,.... hulp nodig, maar als ze echt van boeken houdt en het lukt nog om het verhaal te begrijpen en te volgen, kan zoiets wel een uitkomst bieden.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:13

Kan je een rollator niet lenen via,de thuis zorg/ zorg winkel voor een maand en dan beslissen wat je doet..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:29

Mijn moeder gebruikte binnenshuis trouwens een driewielrollator, veel lichter en wendbaarder, en ook makkelijker naast je stoel te zetten bijvoorbeeld. Voor buitenshuis is dat niet stabiel genoeg.

Misschien is dat iets wat ook de partner wel echt helpt binnenshuis, in elk geval voor de tijd dat hij niet mag tillen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:39

Wat handig is om als de rollator niet ingeklapt hoeft te worden om op het zitje een klein dienblaadje te schroeven.Mijn vader vervoert zo vanalles op de rollator die ik voor 20 euro bij de kringloop heb gekocht.