Hoe vaak ga jij naar je (schoon)ouder(s)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 12:49

Wat grappig Fohadie. Jouw ouders en mijn ouders wonen in dezelfde regio. En jij en ik deden dat ook. 8-)

Dagelijks langskomen in revalidatiecentrum kan ik van haar uit begrijpen. Jammer dat ze zich niet in jullie kan verplaatsen dat dit niet haalbaar is in jullie eigen drukke leven.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 13:08

Ha, toevallig weer Marleen!

Bedankt weer voor de reacties.

Ja, nu ze in het revalidatiecentrum ligt probeert hij ook elke dag langs te komen, maar mijn vraag gaat eigenlijk over het dagelijkse leven.

Ja, ze komt heel eenzaam over, maar ze wilt ook weinig! We hebben regelmatig gekeken naar clubjes of verenigingen. Of bijvoorbeeld een plaatselijk zoekertje voor een maatje oid, maar dat wilt ze niet. Haar moeder was heel manipulatief en schoonmoeder danste altijd naar haar pijpen en verwacht nu hetzelfde van mijn man. Alleen zij werkte niet fulltime en deed niets anders dan thuiszitten.

Inmiddels is de man van haar oudste zus overleden en trekken ze vaak met elkaar op. Ook met haar jongste zus heeft ze veel contact.(Ze heeft 12 broers en zussen.) Ze gaat nu soms naar de bingo of andere uitjes, alleen als zus ook gaat.

Ze kan lid worden van de KBO, de Zonnebloem,Ouderenfonds en ook de gemeente organiseerd heel veel. Ze kan er met de auto naar toe of met de deeltaxi. Alleen vindt ze dat voor bejaarden en zij is nog maar 71. Wel ziekelijk, ze mankeert van alles, maar ze is van plan om minstens 90 te worden. Daarnaast wordt ze ook uitgenodigd voor feestjes en andere activiteiten maar daar heeft ze ook geen zin in.

Mijn man is het geclaimd spuugzat en zegt dat ze er niet vanuit moet gaan dat hij zijn baan en sociale leven opzegt. 1 a 2x in de week als het zo uitkomt prima, maar het is nu echt een verplichting.

Nu moet ik zeggen dat mijn schoonmoeder niet de makkelijkste is en sommige mensen haar ook niet meer uitnodigen omdat ze zo vervelend kan doen. Maar ik zou de uitnodigingen die ik wel zou krijgen juist meg beide handen aanpakken als ik eenzaam was geweest!

verootjoo

Re: Hoe vaak ga jij naar je (schoon)ouder(s)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 13:23

Het klinkt alsof je schoonmoeder een probleem heeft en wil dat haar zoon het oplost.

Zo werkt het alleen niet in het leven. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid je leven zo in te richten dat je het kan handelen.

Ze verwacht nu van je man iets wat hij niet kan en wil geven blijkbaar. En dat is iets waar zij mee om moet leren gaan.

Ik zou een goede ouderenpsychoog voor haar zoeken.
En verder bij je standpunt blijven.

Nu in het revalidatiecentrum moet er ms iets meer tijd in, maar verder heeft iedereen zn eigen leven en is het niet de bedoeling dat je ten onder gaat aan andermans probleem.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 13:26

Mijn ouders wonen naast mij, dus die zie ik dagelijks wel.

Mijn schoonouders is een ander verhaal. Die familie is ontzettend close met elkaar en heeft dus enorm veel sociale activiteiten binnen de familie. Denk aan voor elke vakantie bij iedereen langs voor gedag zeggen en eventueel eten, na een vakantie weer hetzelfde riedeltje. Met feestdagen moet dat ook uitgebreid gevierd worden met elkaar. Ze verzinnen elke keer wel een reden om samen te gaan eten of iets anders.

Nu ben ik wel sociaal, maar door mijn werk is mijn sociale batterij enorm snel leeg. Dus ik kies er heel bewust voor om niet elke activiteit mee te gaan ondanks dat ze aan de andere kant van het eiland wonen.

Vriendlief vindt daar wel wat van, maar binnen mijn eigen familie doen we niet aan zòveel sociale activiteiten dat ik het ook niet gewend ben. Daarnaast zijn mijn vrije dagen soms schaars in een week, waardoor ik echt geen zin heb om die door te brengen met de schoonfamilie. Het zijn prima mensen verder, maar wel met een bepaalde mening en houding.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 14:22

Toen mijn ouders en schoonouders nog leefden kwamen mijn ouders regelmatig langs en toen er kids kwamen ging ik eens in de twee weken even op de koffie, waren hun enige kleinkinderen dus logisch( voor mij) woonden een half uur met de auto weg. Mijn schoonouders zag ik veel vaker, schoonpa deed de groentetuin bij ons en vooral toen er kids kwamen vonden ze het heel leuk om ze op te zien groeien aangezien de andere kleinkinderen zover weg woonden dat ze die niet regelmatig zagen. Maar zowel de ouders als schoonouders zijn nooit claimend geweest en verder niets willen. Dan was ik er snel klaar mee dus kan jullie goed begrijpen. Wanneer ze weer thuis is direct dat dagelijkse weer afschaffen. Zelfs nu in het revalidatiecentrum zou ik niet dagelijks gaan ( in dit geval) want dan dwing je haar om contact met anderen te leggen en dat is alleen maar goed.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 14:29

Ik woon in Zuid-Holland en ben 45 jaar.

Mijn schoonouders leven niet meer. Mijn ouders wonen in het buitenland en die zie ik zo'n 6x per jaar. Ik ga soms 1x die kant op en de andere momenten zijn zij in NL. Ik zie ze vaak maanden achter elkaar niet (laatste keer was begin juni). We bellen dan gemiddeld eens in de 1 of 2 weken.

Ik heb geaccepteerd dat mijn ouders eigenlijk een klein deel van mijn leven meewandelen met me.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 14:38

Ik denk dat het grote verschil zit in de opgelegde verplichting die je voelt in het contact. Het dwingerige van je schoonmoeder.

Je brengt het alsof ze wel mogelijkheden heeft maar niks wil/er geen gebruik van maakt. Als ze enkel haar zoon wil is dat wel wat ongezond.
Maar je kan een ander niet veranderen, dat moet diegene zelf doen.
Je man zal z’n grenzen moeten trekken en daar zal zij het niet mee eens zijn als haar verwachting is dat hij op frequente basis langs komt.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 14:49

belle_boef schreef:
Ik denk dat het grote verschil zit in de opgelegde verplichting die je voelt in het contact. Het dwingerige van je schoonmoeder.

Je brengt het alsof ze wel mogelijkheden heeft maar niks wil/er geen gebruik van maakt. Als ze enkel haar zoon wil is dat wel wat ongezond.
Je man zal z’n grenzen moeten trekken en daar zal zij het niet mee eens zijn als haar verwachting is dat hij op frequente basis langs komt.

Precies, dit is de spijker op zijn kop! Toch interessant om te lezen hoe vaak of weinig vaak mensen hun (schoon)ouder(s) zien.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 14:56

fohadie schreef:
belle_boef schreef:

Precies, dit is de spijker op zijn kop! Toch interessant om te lezen hoe vaak of weinig vaak mensen hun (schoon)ouder(s) zien.

Houd vooral in je achterhoofd dat er geen goed of fout is in de mate van contact. Het gevoel wat het contact je geeft is een veel betere graadmeter van de connectie die er is.
Het plezier, warmte, liefde, etc. Of de afwezigheid daarvan die er bij de onderlinge verhoudingen is zal veel bepalender zijn dan de frequentie van het contact.

En dat kan aan beide kanten van de connectie ook nog eens verschillen hoe dat beleefd wordt omdat dat gekleurd wordt door het individu. Echter als het van beide kanten hetzelfde ervaren wordt voel je dat wel want dan wordt er niet over “geklaagd”

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 15:05

Mijn ouders wonen tien minuten verderop en ik zie ze denk ik om de week. Soms een tijdje vaker, soms minder vaak. Gewoon net hoe het uitkomt en hoe druk ik het heb.
Zuid-Holland trouwens.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 15:06

Mijn eigen ouders zie ik twee tot drie keer per week. Helaas kan het niet meer ivm onze “eigen levens” en indeling daar van. Anders had ik ze zeker graag meer willen zien <3

Mijn schoonouders zien we eens per week. En is altijd goed en gezellig als we elkaar zien.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 15:14

Mijn ouders zie ik 2/3 x in de week wel. En dagelijks bellen we.
Ben altijd op pad met ze en doen altijd veel dingen.
Mijn schoonouders die een straat verder wonen zie ik maar 1 x in de week.
En appen we 2 x in de week oid.

Mijn man daarin tegen heeft nergens behoefte aan. Vind zijn eigen ouders 1 x in de week al te veel :+
Die blijft wel op de hoogte via mij. Zijn ouders berichten belangrijke dingen wel door richting mij zodat ik het kan doorgeven :') verder goede band hoor haha maar voor hem voelt alles als verplichting.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 15:18

M’n moeder zie ik 1-2x in de week, sowieso elke woensdagavond eten we bij haar. Zie dr ook regelmatig wel vaker hoor.

M’n schoonouders wel een stuk minder. Maar we hebben wel een actieve groepsapp. Zie hun meestal sowieso wel elke maand.

Ik ben 32 en we wonen in Zuid Holland overigens.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 15:58

Ik woon in Almelo, mijn moeder in Harderwijk.
Stiefvader woont verder weg, maar die zie ik bij mijn moeder of wanneer hij mee op bezoek komt.

Normaal ga ik ±3-4x per jaar een weekend naar mijn moeder toe en komt zij (en evt stiefvader) 4-5x per jaar hierheen.
Ook omdat ik in hun vakantie op (een deel van) hun honden pas.
Daarnaast appen en bellen we gemiddeld een paar keer per week, vaker appen dan bellen trouwens.

Toen ik nog in dezelfde regio woonde zagen we elkaar minimaal 2x per maand en spraken/berichtten we tussendoor nog een aantal keer.
Maar daar zat meer dwang achter zegmaar, het werd verwacht dat als ze besloten om vanavond een familiediner te houden dat ik alles liet vallen en kwam opdraven want 'familie'.
Die faniliediners zijn er niet meer, oa omdat ik geen contact meer heb met mijn moeders andere dochter.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 16:23

Sinds wij een kleine hebben probeer ik 1 keer per week langs te gaan...
Daarvoor was het ook vaak minder door het drukke leven.

Ik heb vooral het idee dat jullie niet overeen komen en dat je daarom ook niet graag langs gaat.
Wellicht kun je dat eens bespreken met je schoonmoeder en aan geven, vanuit je eigen gevoel waar je mee zit.

Want op zich vind ik het niet meer dan logisch dan als enigs kind langs te gaan op het moment dat er een ouder in het ziekenhuis ligt..... Dus feit dat daar geen behoefte aan is geeft misschien ook al iets aan.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 17:17

Sinds de kinderen 1x per week of 1x in de twee weken naar mijn ouders of zij komen hier. Ze wonen op half uurtje. Mijn schoonmoeder woont op dik 2uur dus die zien we minder vaak. Mijn schoon-oma een keer in de twee maanden.

Voor de kinderen zagen we iedereen minder vaak haha. Maar alles is ongedwongen. Als mijn ouders er zijn kan hij prima even wat voor zichzelf doen. En als zijn moeder er is kan ik ook rustig even paardrijden thuis.
Verjaardagen zijn we wel altijd met zijn allen bij.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 17:20

Ik woon in de Noordoostpolder en ben geboren op Urk. Mijn familie woont daar nog steeds. We zijn behoorlijk hecht.

Ik zie/spreek mijn moeder bijna elke dag, maar ze past ook op mijn zoontje dus dan zie je elkaar sowieso vaker. Op woensdagmiddag drink ik koffie bij mijn schoonouders en op zondagavond eten we daar. Woensdag en zaterdag gaan we langs bij mijn oma. Opa is laatst overleden, en oma is 88, dus zolang ze er nog is proberen we toch wel 2x per week langs te gaan.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 19:51

Mijn moeder zie ik 1 keer in de twee weken. Belcontact is helaas niet meer mogelijk. Echter zitten er weken tussen dat ik haar 3 keer zie in die week. Al naar gelang wat nodig is. Mijn moeder woont een uur rijden bij mij vandaan op een PG afdeling. We zorgen wel dat mam iedere week of mij of mijn zus ziet.

Mijn schoonvader woont op 5 minuten loopafstand. In het begin toen mijn schoonmoeder was overleden gingen we even wekelijks bij hem kijken. En ook hiervoor geld soms zien we hem een paar keer in de week, soms even twee weken niet.

Ook gaan we lang niet altijd samen of moet het zo zijn dat we niet zelfstandig bij onze schoonmoeder/schoonvader zonder partner komen.

Ook wij willen niet gedwongen worden in hoe vaak of op wat voor manier. Als ze ons nodig hebben dan zijn we er voor ze, al is het midden in de nacht. Van verpleging van mijn moeder kregen we ook te horen dat ze wilde dat er meer kinderen zo betrokken zijn bij hun moeder. Dan doen we toch wat goed denk ik maar.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:14

Mijn ouders zijn beide overleden al lang geleden zijn ouders leven nog en wonen 6 km bij ons vandaan.

Mijn vriend eet 1x per week daar als ik de avond werk en gaat iedere zondagochtend een bakkie doen.

Ik ga meestal maar niet altijd op zondag even mee maar, ga eerder weg omdat ik op zondagochtend met onze hond naar de hondentraining ga. Als het geen hondentraining is ga ik zoiezo mee.

Verder vlieg ik weleens aan op mijn vrije dag of als schoonmoeder appt dat ik eten op kan halen, ze kookt weleens dingen die wij niet maken en dan kookt ze voor ons ook.

Mijn vriend gaat soms weleens voor werk een weekje weg en dan probeer ik altijd wel even binnen te lopen om te laten zien dat het goed gaat met mij doe ik dat noet dan appt of belt ze altijd wel een keer hoe het gaat.

Mijn paardjes staan in hetzelfde dorp als mijn schoonouders dus dat scheelt wel om even snel langs te gaan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:22

fohadie schreef:
Weet je hoevaak ik dat al gedaan heb? Dat helpt dus niet. We moeten ons beide aan de gemaakte afspraken houden, maar met haar zijn gewoon geen afspraken te maken!

Ik had ook zo'n schoonmoeder, een ontzettend claimerig mens. Luisterde ook niet naar wat we zeiden en was vooral zelf het slachtoffer.

Dit is inmiddels de reden dat we haar ap zo'n 12 jaar niet gezien hebben...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:23

Uitzondering hier denk ik, ik spreek mijn moeder bijna dagelijks :+

Ze is gastouder is past 2 dagen per week op onze jongste maar daarnaast ga ik ook regelmatig op bezoek of met haar en de kinderen op pad. Gewoon gezellig :)

Mijn schoonouders zie ik ongeveer één keer per maand.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 22:05

Ben wel nieuwsgierig waarom TS de vraag stelt.. care to share?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 22:09

zefiros schreef:
Ben wel nieuwsgierig waarom TS de vraag stelt.. care to share?

Dat is toch wel duidelijk uit de posts van TS?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 22:41

Mijn ouders zijn al jaar en dag gescheiden - ik heb met beide een goede band en zie ze zo vaak mogelijk, we wonen een 35-tal minuutjes van hen vandaan.
Mijn vriend gaat eigenlijk altijd mee, tenzij ik door de week een dag vrijaf neem en met mijn mama ga shoppen :)

Mijn schoonouders wonen in Spanje. Hebben hier ook een huis, en komen soms over en weer.
Ik hoef ze niet meer te zien, en ze zijn bij ons thuis ook niet meer welkom.
Mijn vriend denkt er (momenteel) hetzelfde over (ik zou het best begrijpen mocht hij hierop terugkomen, het zijn tenslotte zijn ouders) maar verwacht niet meer dat ik nog zou mee gaan.

Ik bel ook heel vaak met mijn ouders. Als in, meermaals per week.
Ik vind dat zelf best meevallen haha, maar nog niet zo heel lang geleden had ik het erover met mijn beste vriendin, en zij zei dat de band die ik met mijn beide ouders heb, hechter is dan zij doorgaans ziet. Ik weet niet beter, ik vind het normaal - maar als ik het vergelijk met mijn schoonouders, ben ik met mijn ouders echt wel gezegend :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 22:44

Wordt eind dit jaar 32 en woon helemaal bovenin het Noorden. Ouders 20 minuten de ene kant op en schoonouders 20 minuten de andere kant op.

Mijn ouders zie ik minimaal 2x in de week omdat ze dan op de kinderen passen maar er zijn weken bij dat ik ze bijna dagelijks zie, als ze hulp nodig hebben ergens mee of ik ben toevallig in de buurt als 1 van de kinderen een schone luier of eten/drinken moeten hebben.
Niks geforceerd trouwens, zijn ze er dan zijn ze er en zijn ze er niet dan zijn ze er niet en gaan we weer weg. Ik ga wel vaker alleen dan dat mijn vriend mee gaat. Die ziet ze gemiddeld 2 of 3x per maand denk ik.

Mijn schoonouders gemiddeld 1x in de maand. Daar moet je haast 3 dubbel schriftelijk aanvragen of het uit komt dat je een kop koffie komt doen, dus daar steek ik nog weinig moeite in := Ben dat vanuit huis totaal niet gewend en kan er nu 5 jaar later nog steeds niet aan wennen. Mijn vriend gaat af en toe wel eens alleen maar dat houd bij 2-3x in de maand ook wel op.