40+; hoe gezond en fit blijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:49

Hier ook 40+

Op zich voel ik me nog heel jong.
Ben lekker actief en veel buiten. Ik heb 2 paarden waarmee ik veel wandel en tochten mee maak in het bos.
Bij mij zijn bijna al mijn vrienden minimaal 10 jaar jonger dan ik. Ik vind dat het meeste van de tijd heel fijn maar zij hebben nog niet te maken met overgangsklachten enzo. Dus wat dat aangaat zouden mensen van mijn leeftijd wel fijn zijn om mee te kletsen.
Mijn collega's zijn allemaal al boven de 50 of ook weer jonger dan ik.

Ik heb wel al een burnout gehad en een auto-imuunziekte. Daardoor moet ik ook wel goed doseren wat ik kan. Fulltime werken lukt helaas niet meer.
Ik werk nu 3 dagen en dat gaat het meeste van de tijd goed. Soms niet. Maar omdat het maar 3 dagen is buffel ik dan wel door.

Ik word ook altijd jonger geschat. Ik smeer al sinds pubertijd dagcrème. En het voorjaar/zomer smeer ik me na het douchen in de ochtend helemaal in met factor 50.

Extra sporten buiten paardrijden en wandelen doe ik niet.

Ik rook al jaren niet meer en ik drink al meer dan 2 jaar geen alcohol meer.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: 40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:00

Dag/nacht crème smeer ik trouwens ook niet. :+ Ik ben daar niet zo van en die van de reclames zijn mega duur. Als die al werken?

Ik werk trouwens wel 40 uur. Met alles wat duurder wordt durf ik niet minder te gaan werken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 09:06

Bellatrix, dat is wel een lijst ja. Wat betekent dat voor jou in de praktijk dan? Wel goed bezig.

Faringo, ik weet hoeveel rugklachten je had, dus het is wel echt fijn om te lezen dat het zo afgenomen is. Kan je nagaan wat krachttraining doet (en nog steeds heb ik er weinig motivatie voor haha). Ik vind het ook wel goed dat jij vaak de dag begint met een wandeling. Ik ook, de honden moeten tenslotte uit, maar ik hoop dat dat iets is dat ik kan blijven doen als die er ooit niet meer zijn. Ik heb na buiten te zijn geweest altijd het gevoel dat ik al meer aan sta als ik aan mijn werkdag begin. Mijn lijf voelt ook fijner en minder stijf dan.

Maaike_Indy schreef:
Toevallig dat ik er de afgelopen dagen meer mee bezig ben omdat ik een aantal podcasts over de menopauze luisterde. Ik ben (bijna) 44 en sinds een aantal jaar heb ik ongeveer 2 keer in de maand onverklaarbare jeukplekken rond mijn ogen, neus, mond en in mijn polsen en ellebogen. Allerlei testen gehad, bloed, allergie, kwam helemaal niets uit. Het enige dat helpt is hormoonzalf smeren. Inmiddels denk ik zelf dat het met mijn hormonen te maken heeft vandaar dat ik op zoek was gegaan naar podcasts. Ik heb oa geleerd dat Oestrogeen een ontstekingsremmer is en wanneer vanwege de (peri)menopauze dat minder wordt kan je allerlei problemen krijgen. Dat zou een logische verklaring kunnen zijn van mijn jeuk.
Volgens de podcast moet je op tijd met krachttraining beginnen omdat je dan nog je testosteron hebt om je te helpen met het makkelijk opbouwen van spiermassa
.

Nou, dit zijn dus de interessant dingen die ik uit dit topic wil halen!
Waar doe je slim aan na je 40e en waarom? Dit vult wel goed aan. Heb je een link van die podcasts?

Sunshinedaan, wat een tof leven heb je!

Popstra schreef:
Ik denk dat de echte klachten door de teloorgang pas vanaf 50 komen. Tenminste, in mijn geval.
Ik voel sinds een paar jaar dat ik strammer en trager word en mijn ogen echt steeds slechter worden. Ben bijna 54 maar denk dat ik nog 30 ben zeh maar :D

Ja, interessant.
Maar is het dan juist niet fijn om dat voor te zijn en juist nu al fit te worden of blijven?

Cowgirl, wat heftig. Kan er iets aan gedaan worden of 'moet je het er maar mee doen'? Sterkte joh.

Bellatrix schreef:
Hoe merk je dat je in de overgang komt? Wat waren jullie klachten?

Volgens mij verschilt dat zo enorm per persoon en zijn er zoveel klachten die eruit kunnen voortkomen.
Ben ook wel benieuwd hoe anderen dit ervaren hebben.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:09

Omdat ik geen spierkracht heb kan ik moeilijk opstaan van de bank/stoel/wc etc. Traplopen is heel zwaar en gaat langzaam. Mijn bed is hoog dus dat is het enige waar ik normaal van kan opstaan. En als ik de kattenbakken gedaan heb op de grond en omhoog moet komen gaat dat dus ook met heel veel moeite.
Dingen tillen is ook lastiger al zijn mijn armen sterker dan mijn benen.

Het sporten moet helpen om sneller spieren op te bouwen. De Prednison doet nu helaas niet genoeg (dosis zal omhoog moeten) dus ik hoop dat dit in ieder geval iets doet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 09:10

germie schreef:
46, en sinds een paar jaar helaas aangekomen bij gelijkblijvend dieet. Kan er dus helemaal niets aan doen. Ik verbruik op papier veel meer dan ik eet, en zelfs als ik besluit om gewoon echt te vasten, er gaat niets af.
Maar beweeg meer dan genoeg. Ik kan een hele week grotduiken en iedereen klaagt dat ze dan afvallen, maar hier helemaal niets. Dus het zal er helaas wel bij horen.

Dit merk ik ook bij mensen om me heen en eerlijk gezegd beangstigt dit me best wel :o
Ik heb geen extra kilo's nodig en ik wil echt proberen dit te voorkomen (voor zover je dit in de hand hebt).

Ik zie online wel veel reclames langskomen voor supplementen voor hormonale ondersteuning die ook gewichtstoename in de hand houden (en meer dan alleen dat dus). Ik vind het op zich wel interessant om dat eens verder te onderzoeken.
Iemand ervaring mee? Ook om overgangsklachten te verminderen straks?

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:17

Ik vind het sowieso heel knap Bellatrix dat je de dingen die je kan met zoveel enthousiasme aanpakt.

Ik denk dat iedereen vorm van beweging goed is voor het proces ouder worden. Zeker krachttraining kan een steentje bijdragen. Neemt niet weg dat ieder lichaam ook anders reageert op het ouder worden proces.

Qua crème gebruik ik alleen dagcrème (Q10 nivea). Verder niets, ook niet veel/vaak make-up.

Ik vind de podcast afvallen in de overgang van Shirley Verduijn een leuke en interessante. Heeft lang niet alleen maar de focus op de overgang en afvallen. Gewoon nuttige en heldere uitleg over de processen in je lichaam en hoe je ermee om kan gaan.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:08

Ja, ik volg mee :wave: Leuk om te lezen hoe we hier allemaal mee omgaan en welke tips er zijn.

Hier al even in de 40 (47) en de laatste 3 jaar aan het klooien met mezelf. Gewichtstoename, klapte ineens door mijn enkels, hartkloppingen, opgejaagd/angstig gevoel, kort lontje, janken om niets en soms onverklaarbare spier- of gewrichtspijn. Pas toen ik iedere avond last kreeg van maagzuur, legde in de link met mijn hormonen. Veel klachten had ik nml ook tijdens mijn zwangerschappen.

Na een bezoek aan onze vrouwelijke HA, kreeg ik te horen dat ik nog niet in de overgang kon zijn, want ik was nog geen 50 _-:( Ik had daar meer van verwacht, maar blijkbaar zijn ze hier op het dorp nog steeds erg kortzichting. Vervolgens heb ik een hele uitgebreide sporttest laten doen in het ziekenhuis en daarbij gelijk breed bloedonderzoek en ik bleek dus al in de overgang te zitten. Ik menstrueer nog wel iedere maand, maar hooguit 2 dagen. Ik heb daarbij geen kramp meer of opgezwollen memmen, dus behalve dat ik de dag ervoor enorme trek heb ik zout, voel ik het ook niet aankomen. Op zich wel fijn, maar je zorgt er wel voor dat je altijd wat bij je hebt en geen witte broek aan trekt naar werk rond die week :')

Sinds die tijd ga ik iedere 3 maanden naar een acupuncturist, slik ik monnikspeper tegen het scherpe randje en mariadistel voor mijn lever. Nu vrijwel geen opvliegers meer en mijn man vindt mij makker dan jaren geleden := Ik heb mijn voeding vorig jaar via de sportschool aangepast en viel toen iets af, maar bleef hangen. En nu samen met de laatste maanden injecties spuiten (niet in samenwerking met de sportschool) zit ik op een mooi gewicht. Daarbij zijn mede door de injecties ook veel overgangsklachten verminderd. Dat mensen daar iets van vinden dat mag, maar ik zit in ieder geval weer goed in mijn vel en voel me veel fitter dan voorheen. Ik ben nu aan het afbouwen, dus benieuwd hoe dat gaat.

Wat betreft sporten; paard is verkocht, dus naast een fulltime zittende baan, doe ik minimaal 2x per week aan wielrennen, doe ik 2x pw krachttraining in de sportschool (in de winter meer dan nu) en wandel ik veel. Sinds vorig jaar mijn golfbrevet, dus dat doe ik ook af en toe. Ook fiets ik meestal naar het werk 16 km. Ik rook niet en drink soms een wijntje bij gelegenheid. Ik merk wel dat ik sneller verzuur bij het sporten, zeker met lange afstanden op hoog tempo fietsen. Maar ik heb ook inspanningsastma, waardoor ik soms gewoon slechtere dagen heb. Als ik dan spierpijn heb, dan spuit ik magnesiumspray op mijn benen of ik masseer ze met een guasha steen voor de doorbloeding.

Ik zorg wel goed voor mijn huid. Alles zit wel een factor in en altijd met een petje op het strand. Gezichtscrème gebruik ik van LaRoche, foundation van Dior en verder veel van Clinique. Zeker in de winter droogt mijn huid snel uit, dus daar beknibbel ik niet op. Iedere 6/8 weken de wimpers en wenkbrauwen laten bijwerken en in de winter heel af en toe een zonnebankje. Maar dat is dan meer omdat ik de warmte op dat moment even nodig heb. Nagels doe ik wel iedere 3,5 week en ik heb nog steeds geen enkele grijze haar op mijn hoofd kunnen vinden, dus dat is ook wel bijzonder. Ik word nog steeds een stuk jonger geschat dan ik ben. Maar ben dan ook gezegend met een huid zonder rimpels. Mijn moeder is eind 70 en heeft ook nul vouwen, dus ik hoop dat ik die genen ook heb :

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:10

Even off topic, heb je voor golf een brevet nodig? :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:13

Oh die huid verzorging ben ik ook niet zo mee bezig, rimpels krijg je toch wel en dat vind ik meer uierlijkheden dan fit blijven. Ik heb gewoon wat producten met een redelijke prijs van DM (huismerk Balea). Overgangsklachten had ik nauwelijks, behalve heel soms wat warm en menstruatie die steeds meer uitbleef (heerlijk!), maar stemmingswisselingen oid nooit gehad. En ik ben alleen maar slanker geworden na de overgang, niet zwaarder :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:13

Slanker wil ik ook wel worden! _O-

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:21

Bellatrix schreef:
Even off topic, heb je voor golf een brevet nodig? :+

Ja, golf vaardigheidsbewijs. Anders mag je de baan niet op. Tegenwoordig niet zo spannend meer, met een openboek examen :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:28

Golf examen doen? Theorie dus?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:09

Bellatrix schreef:
Golf examen doen? Theorie dus?

Theorie examen en praktijk examen. Dan krijg je gelijk je handicap toegekend, die je dus de komende jaren kunt verbeteren. Tegenwoordig heb je veel 2daagse 'clinics', waarbij je de eerste dag theorie examen doet en daarna van alles leert en uitgelegd krijgt. Aan het einde van de 2e dag ga je samen met je instructeur de 9 holes baan op en neemt hij gelijk het examen af. Hoewel ik dus echt niets met balsporten heb, vind ik dit dus echt heel leuk om te doen. Heerlijk buiten, genieten van de natuur en alle dieren die op zo'n park leven en even mijn hoofd leeg maken.

Ik heb altijd geroepen dat ik wel een keer ging leren golfen als ik 60+ zou zijn, maar omdat een wat oudere collega aangaf dat ik er beter nu mee kon beginnen (want hoe ouder, hoe stijver en meer kans op blessures), hebben we het vorig jaar maar gehaald. En totaal geen spijt van. Behalve dat we al zoveel sporten, we hier echt tijd voor moeten vinden en in het najaar wat lessen gaan inplannen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:17

Goof schreef:
germie schreef:
46, en sinds een paar jaar helaas aangekomen bij gelijkblijvend dieet. Kan er dus helemaal niets aan doen. Ik verbruik op papier veel meer dan ik eet, en zelfs als ik besluit om gewoon echt te vasten, er gaat niets af.
Maar beweeg meer dan genoeg. Ik kan een hele week grotduiken en iedereen klaagt dat ze dan afvallen, maar hier helemaal niets. Dus het zal er helaas wel bij horen.

Dit merk ik ook bij mensen om me heen en eerlijk gezegd beangstigt dit me best wel :o
Ik heb geen extra kilo's nodig en ik wil echt proberen dit te voorkomen (voor zover je dit in de hand hebt).

Ik zie online wel veel reclames langskomen voor supplementen voor hormonale ondersteuning die ook gewichtstoename in de hand houden (en meer dan alleen dat dus). Ik vind het op zich wel interessant om dat eens verder te onderzoeken.
Iemand ervaring mee? Ook om overgangsklachten te verminderen straks?

Ach, dan kom je wel in aanmerking voor gli, haha. Ik zie het al voor me: eh ja, loop halve marathons en verder, maar ja, net die 2 kg te veel he die er niet meer af willen. :D

Geen ervaring met die zgn. supplementen, juist omdat ik niet echt in supplementen geloof die werken voor zoiets. Vaak doet het niets, maar kosten ze wel geld. En tja, ik heb wel eens wat geprobeerd, maar niet altijd succesvol. Ik heb hier nog ashwagandha staan, schijnt bewezen werkzaam te zijn voor een beter uithoudingsvermogen en te helpen bij spieropbouw. Allemaal leuk en aardig zo'n adaptogeen, maar ik ben er 2 keer een paar dagen mee begonnen en geëindigd met een goede diarree. :+ Misschien nog 1 keer proberen, want 3 maal is scheepsrecht toch? :Y)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:19

Ik lees ook even mee :)

En het lijkt erop dat we elkaar in het hardlooptopic moeten gaan motiveren om meer krachttraining te doen.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:26

Dan moeten jullie mij motiveren om te gaan hardlopen :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:29

Goof schreef:
Hutcherson schreef:
Ik zou je vooral ook adviseren ingrediënten op verpakkingen te gaan lezen. En goed kijken naar bewerkt voedsel. Chips is namelijk niet meer gemaakt van aardappel, maar van allerlei poeders en extracten. Alles met zero sugar heeft vaak aspartaam als zoetstof. Doe wat research wat goed is voor een lijf en wat niet.

Ja, maar chips is zo af en toe wel waanzinnig lekker. En suiker is ook een sluipmoordenaar.
Dus ik kies toch zero sugar en chips op dit moment.

Maar heb je alternatieven? Tips waarop wel te letten dan? Juist voor die tips heb ik dit topic geopend. Ik ben daar benieuwd naar en wellicht kan ik andere keuzes gaan maken.

Ingredienten lezen, dat is de tip. Kijk ook eens naar je vleeswaren.er wordt veel oliebol toegevoegd wat chemisch gemaakt wordt. Let op met granen (mais, tarwe, etc) wordt opgeslagen als vet. Gebruik honing of dadels als zoetstof. Suiker kan je lichaam iig nog afbreken en gebruiken. De chemische zoetstoffen niet. Let op sls in je shampoos en alumiumzouten in je deo. Je kunt ook de ingrediënten lijst fotograferen en chatgpt vragen of er gevaarlijke stoffen in zitten.

Er is gewoon nog chips gemaakt van aardappel :') maar je moet dan even kijken op de achterkant.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:20

Faringo schreef:
Dan moeten jullie mij motiveren om te gaan hardlopen :D

Lees maar mee in het hardlooptopic, sommige gebruikers posten zulke mooie foto's dat je dat vanzelf ook wilt kunnen :j

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:40

Ja ik lees ook nee haha. Toevallig vanmorgen weer met les 1 begonnen. Voorheen kreeg ik altijd rugklachten dus eens kijken hoe het gaat nu m'n rug beter aanvoelt door de krachttraining.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:59

Meldt zich! Net 51, sinds een paar jaar via mn (toen nieuwe) vriend in aanraking gekomen met triatlon sport en ik vind duursport blijkbaar dus helemaal leuk. Inmiddels wat triatlonnetjes meegedaan en nu afgelopen jaar een marathon gelopen.

Daar stond ook 2x per week krachttraining voor in het schema en dat heb ik braaf gedaan. Omdat ik het fit zijn zo lekker vond probeer ik dat nu ook wel vol te houden. Ik heb thuis een heel arsenaal aan fitness dingen nu want ik vind vooral afwisseling leuk en zo kan ik kijken waar ik zin in heb. Dan zoek ik een youtube workout erbij en dat werkt dan wel motiverend (ik volg zelf vaak iets van Workout with Roxanne, geen herhalingen, simpel uitgelegd, je kan verschillende dingen kiezen qua tijd/type workout)

Ik merk zelf dat ik vooral enthousiast wordt van samen met anderen dingen doen en dan maakt het niet zoveel uit wat de sport dan eigenlijk is, dus dat zoek ik graag op. Ik vind dan evenementjes heel leuk, pas nog halve marathon op Vlieland gelopen, hele leuke ervaring en als je je daarvoor hebt ingeschreven ga je ook vanzelf wel weer trainen :D Ik denk dat dat vooral de truuk is, zoek iets waar je enthousiast/blij van wordt.

Ik vond wel dat ik ook vanwege mijn werk wel heel erg veel zit, en nu heb ik ook thuis een stabureau, ga op mn werk ook meer staan en overweeg een loopbandje voor thuis onder het bureau.

Verder pas bij de huisarts geweest omdat ik soms ineens veel vocht vasthou, voor de vorm nog wel bloed laten prikken, maar het kan ook gewoon de overgang/ouder worden zijn :+
Qua huidverzorging doe ik eigenlijk niks, als er maar iets van een cremepje op mn gezicht zit, maar daar zou ik best wel wat serieuzer naar mogen kijken vind ik, dus ik lees hier even mee wat iedereen daarmee doet :Y)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 14:08

leuk topic, 40 jaar hier sinds dat ik oa pakketten bezorg op de fiets ben ik veel afgevallen en voel ik mij een stuk sterker :+ dat is mijn krachttraining omdat wij makkelijk de 100 kilo geraken aan pakketten haha, verder actief met de honden etc

Ik ben zelf nog wel opzoek naar een fijne huidverzorging, ik vind het lastig iets te vinden wat goed bij mij past, voor degene die ook migraine krijgen/hebben komt het bij julie nu ook sneller op? vergeleken met toen ik jonger was krijg ik het nu veel sneller

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:11

Wat een leuk topic! 53 jaar en sinds dit jaar boks ik eenmaal per week en meestal nog eenmaal per week hittit. Verder loop ik elke ochtend in een flink tempo 5 a 6 kilometer. En vanwege mijn rugklachten doe ik dagelijks thuis mijn oefeningen. Door een vervelende periode en een burn-out in 2023 was ik te zwaar geworden. Voelde mij er niet prettig bij. Nu met hulp volg ik een dieet en er gaat ongeveer een kilo per week af. Jammer genoeg heb ik zittend werk (vier dagen a 9 uur). Maar nu een sta-zit buro en een fiets voor achter mijn buro. Blijf ik toch een beetje in beweging.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:26

Hier 48 en ik ervaar het helaas ook.
Waar ik vroeger het presteerde om met kerst af te vallen en eerder ondergewicht had nu toch echt wel aan kom qua gewicht.

Menstruatie, pfff laten we het daar maar niet over hebben. Wat is dat een drama de laatste 3 jaar.
Van altijd stipt op de 28 dagen en na 3 (soms 4) dagen er weer vanaf.
Is het nu Russische roulette. En dat varieert van 3 tot 32 dagen ertussen, maar vaker kortere tijd ertussen dan langer. Dat is nu pas voor het eerst 46 dagen waarvan een kwart dag wat rozig.

Ervaar wel dat spieren, zeker na even te hebben gezeten wat stijver zijn.

Ik wil minimaal dagelijks 6000 stappen gezet hebben, maar veelal is dit tussen de 8000-9500 per dag.

Verder werk ik in een bouwmarkt en til en loop echt voldoende. Paarden in eigen beheer.

Er nog bij gaan sporten, ik weet niet waar ik die tijd vandaan moet halen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:31

Leuk toppic.

Ik ben 40plus maar niet meer gezond. Mijn lijf heeft een enorme optater gehad en fysiek ben ik verzwakt.

Fit zijn is voor mij echter wel belangrijk. Ik wandel nu veel en ben het fysieke werk weer aan het opbouwen (Dat scheelt echt geld voor de sportschool) omdat ik op mijn benen sta en ook met mijn handen werk.

Ik wandel best veel en probeer als ik de tijd en de mindset heb weer hard te lopen.

De sportschool vind ik echt niet leuk. Wel toen ik nog x core deed. Maar gewoon op die apparaten nee dan doe ik liever buiten iets.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:44

Ik sport op de E-gym en dat vind ik echt super leuk!