Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Maaike_Indy schreef:Toevallig dat ik er de afgelopen dagen meer mee bezig ben omdat ik een aantal podcasts over de menopauze luisterde. Ik ben (bijna) 44 en sinds een aantal jaar heb ik ongeveer 2 keer in de maand onverklaarbare jeukplekken rond mijn ogen, neus, mond en in mijn polsen en ellebogen. Allerlei testen gehad, bloed, allergie, kwam helemaal niets uit. Het enige dat helpt is hormoonzalf smeren. Inmiddels denk ik zelf dat het met mijn hormonen te maken heeft vandaar dat ik op zoek was gegaan naar podcasts. Ik heb oa geleerd dat Oestrogeen een ontstekingsremmer is en wanneer vanwege de (peri)menopauze dat minder wordt kan je allerlei problemen krijgen. Dat zou een logische verklaring kunnen zijn van mijn jeuk.
Volgens de podcast moet je op tijd met krachttraining beginnen omdat je dan nog je testosteron hebt om je te helpen met het makkelijk opbouwen van spiermassa.
Popstra schreef:Ik denk dat de echte klachten door de teloorgang pas vanaf 50 komen. Tenminste, in mijn geval.
Ik voel sinds een paar jaar dat ik strammer en trager word en mijn ogen echt steeds slechter worden. Ben bijna 54 maar denk dat ik nog 30 ben zeh maar
Bellatrix schreef:Hoe merk je dat je in de overgang komt? Wat waren jullie klachten?
germie schreef:46, en sinds een paar jaar helaas aangekomen bij gelijkblijvend dieet. Kan er dus helemaal niets aan doen. Ik verbruik op papier veel meer dan ik eet, en zelfs als ik besluit om gewoon echt te vasten, er gaat niets af.
Maar beweeg meer dan genoeg. Ik kan een hele week grotduiken en iedereen klaagt dat ze dan afvallen, maar hier helemaal niets. Dus het zal er helaas wel bij horen.
Bellatrix schreef:Golf examen doen? Theorie dus?
Goof schreef:germie schreef:46, en sinds een paar jaar helaas aangekomen bij gelijkblijvend dieet. Kan er dus helemaal niets aan doen. Ik verbruik op papier veel meer dan ik eet, en zelfs als ik besluit om gewoon echt te vasten, er gaat niets af.
Maar beweeg meer dan genoeg. Ik kan een hele week grotduiken en iedereen klaagt dat ze dan afvallen, maar hier helemaal niets. Dus het zal er helaas wel bij horen.
Dit merk ik ook bij mensen om me heen en eerlijk gezegd beangstigt dit me best wel![]()
Ik heb geen extra kilo's nodig en ik wil echt proberen dit te voorkomen (voor zover je dit in de hand hebt).
Ik zie online wel veel reclames langskomen voor supplementen voor hormonale ondersteuning die ook gewichtstoename in de hand houden (en meer dan alleen dat dus). Ik vind het op zich wel interessant om dat eens verder te onderzoeken.
Iemand ervaring mee? Ook om overgangsklachten te verminderen straks?
Goof schreef:Hutcherson schreef:Ik zou je vooral ook adviseren ingrediënten op verpakkingen te gaan lezen. En goed kijken naar bewerkt voedsel. Chips is namelijk niet meer gemaakt van aardappel, maar van allerlei poeders en extracten. Alles met zero sugar heeft vaak aspartaam als zoetstof. Doe wat research wat goed is voor een lijf en wat niet.
Ja, maar chips is zo af en toe wel waanzinnig lekker. En suiker is ook een sluipmoordenaar.
Dus ik kies toch zero sugar en chips op dit moment.
Maar heb je alternatieven? Tips waarop wel te letten dan? Juist voor die tips heb ik dit topic geopend. Ik ben daar benieuwd naar en wellicht kan ik andere keuzes gaan maken.