Iemand ervaring met familiewonen op eigen erf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:02

Ja ik denk dat het altijd verstandig is om dat als uitgangspunt te nemen: gewone buren / net alsof je ver weg woont en eerst bellen / appen voordat je aan de deur komt. Je kan de teugels altijd nog laten vieren maar strenger worden is lastiger want dan ben je de zeikerd als je dat toch niet zo fijn blijkt te vinden :=

Qua thuiszorgtaken: ik vind het prima om wat lichte verzorging te doen, boodschappen, maaltje koken, wasje doen, helpen met dingen. Maar ik denk dat het voor zowel ouder als kind niet zo gezond is voor de relatie als het om al te intieme lichamelijke verzorging gaat en de hele dag 'baby-sitten' is ook niet haalbaar moet je vanuit gaan.

Ik vraag me verder ook af hoe het zit met erfrecht en erfbelasting enzo.
Als wij ons huis zouden verkopen en zij ook, om samen iets nieuws te kopen. Hoe dan het beste. Op onze naam met een familiebank constructie?

Maar mijn zus moet natuurlijk ook gewoon haar erfdeel krijgen. Hoe gaan we dat dan ophoesten, dan moeten we wel dat geld hebben en dat dan niet alsnog de stacaravan of het perceel verkocht moet worden want dat is geen oplossing.

En ik wil ook absoluut niet dat mijn zus het idee krijgt om er in te gaan wonen na mijn ouders, die gaat direct een belletje installeren om ons als butler te roepen vrees ik := Maar het zou wel een hele grote plus zijn als die kleine van ons de mogelijkheid zou hebben om er dan in te gaan, als die dat zou willen.

En mocht die dan een gezinnetje gaan stichten, dat we dan omruilen: hij in het huis en wij als opa en oma in de stacaravan :)
Als hij en eventuele aanhang dat zouden willen dan hè.

Het lijkt ons het mooiste als het (zelf ook al levensloopbestendige) gewone huis aan de ene kant van het perceel staat, en de stacaravan (ze hebben al een hele mooie gezien van 4,5 meter breed.... voelt als een normaal huis) of zoiets aan de andere kant van het perceel.

Dat beide huizen een privé gelegen tuin rondom hebben. En er tussenin een grasveldje, moestuin, kasje, kippenloopje.... die je dan samen hebt. Kan mijn vader nog lekker wat in de tuin rommelen en wij gaandeweg het zwaardere werk overnemen als hij dat niet meer wil / kan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:22

pmarena schreef:
Als wij ons huis zouden verkopen en zij ook, om samen iets nieuws te kopen. Hoe dan het beste. Op onze naam met een familiebank constructie?

Maar mijn zus moet natuurlijk ook gewoon haar erfdeel krijgen. Hoe gaan we dat dan ophoesten, dan moeten we wel dat geld hebben en dat dan niet alsnog de stacaravan of het perceel verkocht moet worden want dat is geen oplossing.

Waarom is dat geen oplossing? Ik begrijp dat je liever die stacaravan dan zou willen houden maar als die dan van je ouders is/was en het nodig is hem te verkopen om uit te komen qua erfenis verdelen is dat toch niet erg? Jammer ja, maar zonder je ouders had je hem dan ook niet gehad.

SananoJarig

Re: Iemand ervaring met familiewonen op eigen erf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 19:21

Heb jaren lang naast mijn schoonouders gewoond en waren ook fijne jaren alleen de laatste vijf jaar voor het overlijden van mijn schoonmoeder niet meer ze was nog alleen en depressief en hebt dit als zeer zwaar ervaren dus ik zou je aanraden daar wel goede afspraken over te maken hoe vervelend dit gesprek ook is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 07:26

GDG schreef:
pmarena schreef:

Waarom is dat geen oplossing? Ik begrijp dat je liever die stacaravan dan zou willen houden maar als die dan van je ouders is/was en het nodig is hem te verkopen om uit te komen qua erfenis verdelen is dat toch niet erg? Jammer ja, maar zonder je ouders had je hem dan ook niet gehad.

Ik doel eigenlijk op verschillende situaties.

Ten eerste als 1 van mijn ouders overlijdt, dat we dan wel goed in de gaten moeten houden dat de ander niet met dusdanige kosten komt te zitten dat het chalet verkocht zou moeten worden om dat op te kunnen hoesten.

En ten tweede dat het niet zo moet zijn dat als de 2e overlijdt, dat wij dan een dusdanig bedrag op moeten hoesten om genoeg geld vrij te maken voor zus en belasting waardoor het hele perceel verkocht zou moeten worden omdat mijn ouders / wij dat bedrag niet hebben liggen.

Dus dat soort dingen moeten we dan eerst even echt goed uitzoeken.... en anderen ook kan ik me voorstellen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 07:34

Als je nog een hypotheek hebt lopen, moet je toestemming hebben van je bank. Geen idee of dat hier van toepassing is.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 08:11

Mijn opa en oma en mijn ouders wonen op hetzelfde terrein, opa is 2 jaar terug overleden en oma is nu alleen maar dat gaat wat betreft wonen wel goed. Als ze een vraag heeft belt ze maar ze staat zeker niet te pas en te onpas aan de deur. Dit is dan wel een erf met 2 vrijstaande woningen erop, 1tje links en 1tje achterop het erf en dan vooraan nog een huis wat in 2en gesplitst is waardoor het 2 woningen zijn. Is van oudsher al zo dus 2 ook met 2 eigen huisnummers. 1 is verhuurd aan iemand buiten de familie en de andere aan mijn broertje.

Ik heb dit zelf altijd als heel positief ervaren, we hebben veel familie in het dorp dus oma heeft ook veel aanloop van anderen.

Helaas is het bij mij zelf mis gegaan, ik ben met mijn man bij schoonouders op het erf gaan wonen maar schoonouders hadden andere ideeën over privacy. Dit is wel anders dan bij jullie want omdat dit het erf van schoonouders was moest ik me schikken naar hoe het er bij hun aan toe ging en daar ben ik echt aan onderdoor gegaan. Heb tot op de dag van vandaag nog vreselijke faalangst en ik heb ze met sinterklaas voor het laatst gezien maar dat gaat samen met zo veel angst van mijn kant dat ik de rest van de week ziek op bed lig en de dagen ervoor ook. Terwijl ze nu echt niks geks meer doen maar het heeft me in die tijd echt getraumatiseerd om weggestuurd te kunnen worden als ik mijn grenzen aangaf voor meer privacy waar ik al lang en breed overheen was gegaan. Wij hadden ook vooraf afspraken gemaakt maar niet op papier gezet oid. Dat was achteraf denk ook niet slim. Ik woon nu samen met mijn man ergens anders maar we hebben bijvoorbeeld aparte slaapkamers en hij zit nog wel vrijwel de hele dag daar dus we leven eigenlijk sinds die tijd getrouwd maar gescheiden. Geen idee hoe lang dat vol te houden is.

Dus lastig. Zou het met mijn eigen kinderen niet zomaar doen denk om het risico niet te lopen ze nooit meer te zien als het mis gaat.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 09:05

Ik heb tijdens mijn vorige huwelijk met schoonouders op één erf gewoond en nu weer (nu alleen schoonvader). Ik zou er zelf nooit meer voor kiezen om zo te wonen. Vooral tijdens mijn eerste huwelijk heeft het me enorm veel stress en frustratie opgeleverd en ik durf wel te zeggen dat het heeft bijgedragen aan de uiteindelijke echtscheiding. Wij woonden allebei in een eigen huis, deze stonden naast elkaar. En we hadden samen een boerenbedrijf (ouders en man in maatschap). Ik kan er een boek over schrijven maar laat ik het erop houden dat het niet prettig was.
Nu woon ik weer op een boerenbedrijf, mijn schoonvader woont in een kangaroewoning met deels een gedeelde opgang. Mijn schoonvader is geen makkelijke man, loopt ook zomaar binnen en houdt zich niet aan afspraken. Maar het gaat nu redelijk.
Gek genoeg zeg ik wel altijd tegen mijn kinderen dat ze wel een tiny house op het erf mogen zetten, maar misschien is dat dan uiteindelijk ook geen goed idee.
Mijn situaties waren dus wel iets anders dan de jouwe maar qua tips:
- probeer een tussenmeter te plaatsen en reken per maand de kosten af. Je kunt je hier echt lelijk op verkijken als je dat niet bijhoudt.
- zorg voor een eigen oprit (dat heb je dacht ik toch?) Zodat je niet continu van elkaar ziet wat er komt en gaat.
- zet alles op papier, en bedenk wat er moet gebeuren als je bijvoorbeeld de boel wil verkopen. Ze kunnen niet zomaar ergens anders terecht, als ze dat al zouden willen. Dat kan echt voor problemen zorgen.
- let op dat niet alle zorg naar jullie wordt geschoven onder het mom van "kleine moeite, je woont ernaast".

Nogmaals, ik zou er niet meer aan beginnen, never. En als ik ooit verhuis wil ik niemand meer in een straal van een kilometer om me heen hebben wonen. Die privacy lijkt me zalig <3

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 09:33

Onze dochters wonen in het midden en voorkant van het huis, wij achter.Op het vroegere deel.Alles apart,eigen voordeur en oprit.Ze huren het van ons( niet veel hoor) en de rest betalen wij nu nog.Wel is afgesproken dat mijn dochter die voor woont zelf de bovenverdieping gaat verbouwen en meebetaalt aan het nieuwe dak op haar helft.Dit gaat in de toekomst nog goed bestoken worden en ze heeft in de toekomst een mogelijkheid voor het kopen van voor.Het zijn 2 adressen.Tot nu toe gaat het goed.Ook omdat we niet veel van elkaar zien en het dus privé is.Alleen komen ze soms kijken of er niets lekkers in huis is :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:13

Mijn moeder van 81 woont een aantal maanden per jaar in het tuinhuis achter in de tuin. Ze heeft daar alles als in keukentje, badkamer slaapkamer, woonkamertje met tv.
Ze eet savonds met ons mee maar gaat verder dr eigen gang. Schilderen, lezen en fietsen en met onze hondjes spelen..
Dit is ontstaan toen haar eigen huis verbouwd werd en ze hier 3 maanden achtereen zat. Het is gezellig voor haar want ze is maar alleen. Ze kan komen en gaan wanneer ze zin heeft.

Hier in Woudenberg juichen ze het plaatsen van mantelzorg woningen op erven toe. Dit denk ik ivm woningnood. Dat van ons is geen zorg woning. Hebben we gewoon voor de leuk neer gezet omdat we de ruimte hebben. Nooit gezeur over gehad. We zitten in het buiten gebied

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 14:09

wees blij met zo'n makkelijke gemeente. Ik heb een bouwstop gehad omdat ik mijn huis (aan de buitenkant) aan het isoleren was. ze;fs voro de kleur moet de gemeente een vergunning geven.

mantelzorg woning mocht ook niet, omdat we binnen de bebouwde kom zaten (wel op perceel van 9000m) en al enige bebouwing hadden staan, mocht alleen als we dat af zouden breken.

Ik heb hoop dat met de nieuwe regeling het wel zonder vergunning mag en we wel een mooie plek kunnen maken voor mijn 80+ schoonouders