Contactlenzen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Re: Contactlenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 15:02

Ik heb speciale (medische) lenzen gehad (en nu weer een andere soort speciale lenzen). Bij mij ging en gaat het om zachte lenzen. Normaal gezien voel je die niet echt zitten. Een keertje in slaap vallen met lenzen is geen grote ramp, maar het is wel mogelijk dat je het achteraf voelt aan je ogen.
Een nadeel van zachte lenzen is dat je je hoornvlies kan beschadigen als er bv stof onder de lens kruipt of je ze niet goed aan- en uit doet (dwz niet op de juiste manier in of uitdoet) of als je ze te lang blijft dragen na de vervaldatum.
In principe is het niet aangeraden te douchen met lenzen in. Als je kleine wondjes in je oog hebt, kunnen bacteriën in je oog komen die in het kraanwater zitten waardoor je problemen kunt krijgen met je ogen (hier op bokt heeft eens een topic gelopen van iemand die op die manier (tijdelijk) blind geraakt is). Maar een beetje afhankelijk van de lens enz kan het soms wel.
Ik had vroeger jaarlenzen en ben uiteindelijk moeten stoppen met die te dragen omdat ik daar veel last van kreeg (droge, jeukende, pijnlijke ogen). Momenteel heb ik een bandagelens in één oog. Dat is een maandlens.
Zo'n bandagelens blijft voortdurend op je oog, je doet ze niet uit, ook niet bij het douchen of voor het slapen. Ze zijn ervan aan 't afstappen om in zo'n geval (als je er dus ook mee doucht) antibiotica te geven. Het kan natuurlijk nog altijd zijn dat er wondjes ontstaan in het oog en er door het douchen bacterien in je oog komen, maar dan bekijken ze op het moment zelf wat ze daartegen gaan doen. Enkel wanneer je gaat zwemmen geven ze wel preventief antibiotica. Persoonlijk zou ik met (gewone) lenzen in nooit gaan zwemmen. Enerzijds omwille van het besmettingsrisico, anderzijds omdat je lenzen er mogelijk ook door beschadigd kunenn worden. (Ik persoonlijk zie al een verschil als ik gehuild heb, dan is mijn zicht met lens troebeler).
Je kan van het dragen van lenzen inderdaad droge ogen krijgen. Dit kan je wel wat opvangen met kunsttranen en/of oogzalf om het oog te hydrateren. Ik gebruik een combinatie van kunsttranen (meermaals per dag) en zalf voor 's nachts. (Let wel: kunsttranen kan je indoen op het moment dat je je lenzen draagt, voor die zalf moeten je lenzen wel uit zijn).
Bij mij is dit wel allemaal op medische indicatie, zowel de lenzen als de kunsttranen en zalf.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:14

Lindor92 schreef:
Ik lees even mee. Heb nu bijna 1,5 jaar een bril en vind het ook gedoe. Steeds poetsen, dan weer naar de winkel om hem weer af te laten stellen. En deze zal al niet zo heel lang meer meegaan. Heeft al flink wat te leiden gehad.

Heb ook een cilinder afwijking en een - sterkte. Maar hoor wel vaak dat cilinder niet altijd kan met lenzen?
En ik vind het eerlijk gezegd heel eng om lenzen in te brengen. Heb het ook nog nooit gedaan. Maar het lijkt me wel een dingetje

Dat kan wel, maar je valt niet altijd in de standaard 'maten'. Zo zijn er voor mijn combi bijvoorbeeld geen dagelzen te krijgen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:22

Ik heb ook cilinder. Ook -
Ik heb maand lenzen

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:58

Mijn opticien zei ook dat er geen daglenzen waren in mijn sterkte, maar online heb ik dan echt nog wat keus. Je moet wel een hele bijzondere sterkte hebben wil het niet mogelijk zijn.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:32

Bij Hans Anders zijn mijn lenzen ook niet verkrijgbaar. Ben bij de eye wish en bevalt mij goed. Mijn dochter was bij de HA maar is nu ook bij de eye wish. Het was zo dat als je een lens miste doordat hij was kapotgegaan of verlies je geen nieuwe kon krijgen, ook niet tegen betaling, wat ik heel raar vind.