op zoek naar de ideale bh

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:06

mystery1980 schreef:
Als ik ze groter bestel zodat ze bij de onderkant niet knellen dan wijken ze aan de bovenkant. Waar je dan de rand van de bh door het shirt heen ziet. Zit de bovenkant goed, dan knelt de onderkant.

Je probeert dus de verkeerde maten. En heel wat standaard winkels meten ook verkeerd, waardoor je er dus niks aan hebt. Als je een band maat omhoog gaat moet je wel cupmaat naar beneden als die cup wel goed was, maar ook het model verschilt enorm. Ik heb van hetzelfde merk 3 verschillende modellen en dus ook 3 verschillende maten en dan bij andere merken weer andere maten. Dezelfde maat in verschillende modellen kan dus ook qua cup anders vallen door hoeveel deze gebouwd is.

Alleen als je en bepaalde stoffen wilt, wel wat hulp bij de vorm maar eigenlijk geen steun wordt het wel lastig. Dan moet je juist gaan kijken naar bepaalde modellen en hoe het gestikt is. Ook zonder beugel kan je bijvoorbeeld wat vorm krijgen als de cups in aantal segmenten gestikt zijn ipv 1 geheel.

c_alsemgeest schreef:
purny schreef:
Sinds ik ruim 3 cups ben afgevallen kan ik geen enkele lekker zittende bh meer vinden.
Ik zweerde voorheen ook bij vs. Deze draag ik ook nog steeds omdat ze ondanks dat ze niet goed meer passen ze nog steeds lekker zitten.

Ga dit jaar weer nieuwe halen in Amerika.

Ze zitten nu ook in Nederland, oa westfield mall of the Netherlands :)

Daar zijn ze juist weer weg helaas. Ben er pas geweest en ze zijn schijnbaar vorig jaar gesloten. Zitten als het goed is nog wel in Rotterdam. Maar ik wil ook naar hen toe, het wordt steeds lastiger om goede te vinden.

Ik had een geweldig Scandinavisch merk, enorm zachte stoffen en echt gewoon niet eens voelen dat ik een bh aan had. Ook nog kleine omtrek en grote cups. Is het merk niet meer te krijgen in Nl en als je ergens een restant vindt zijn het niet meer die kleine omtrek maten...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:12

Miss Mary of Sweden! Ik heb mijn eerste gekocht omdat ik echt niets fatsoenlijks meer in de winkels kon vinden, van goedkoop tot duur, het maakte niet uit, de pasvorm was ruk. En dit merk kwam steeds op facebook voorbij met alleen maar heel veel positieve comments erbij. Na nr 1 heel snel nr 2 en 3 gekocht! Dit merk past gewoon, met of zonder beugel, het zit allemaal goed. Ze hebben veel katoen en heel veel modellen.

N4N4

Re: op zoek naar de ideale bh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:20

Hoi TS , ik herken je probleem.

Kon vroeger ook elke bh dragen zonder problemen, maar na een borst reconstructie werd elke bh die ik thuis had afgewezen.

Irriteerden allemaal en heb na een lange zoektocht bh’s gekocht van het merk maidenform.
Deze zaten heerlijk , zonder beugel , alsof je niets droeg maar toch voldoende steun had.

Toen deze bh’s aan vervanging toe waren bleken uit het assortiment te zijn.

Na een-weer-lange zoektocht ben ik sinds 2 maanden zielsgelukkig van de beugelloze bh’s van het merk skims .
De bijenkorf verkoopt ze en zijn daar ook te passen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:36

Haha ik herken me steeds meer in jouw zoektocht. Ik wordt ook steeds intolleranter.
Kant was altijd al de hel. Ook als er maar mini randje op mijn vel komt.
Maar ook sluitingen aan de achterkant gaan steeds vaker in de ban. Bandjes kunnen ontzettend krassen.

Omdat ik ook weinig steun nodig heb draag ik bij het paardrijden tegenwoordig super goedkope bralettes/topjes. Van een random goedkope winkel als action of kik. Super zacht en flexibel. Niet bedoeld om te steunen en dus drukken ze de boel ook niet plat.
Maar dan inderdaad dat zweten.....juk...Dus doe ik hem nu vaak na het rijden meteen uit en trek een schone aan. Een andere oplossing heb ik nog niet gevonden. Want bh's die bedoeld zijn om mee te sporten combineren vaak materialen die weer gaan irriteren zoals gaas. Daar wordt ik nog sneller gek van, dan van een natte bh.

Als je ook een kleinere cup maat hebt, kan het wel de moeite zijn om eens bij een van oorsprong zuid Europees merk te gaan kijken. Die hebben voor mij vaak net betere verhoudingen. Maar dan vaak alleen in de meest basic modellen die ze hebben. Maar voor gewone bh's kom ik daar altijd bij terug. Ergens anders heb ik nog nooit iets gevonden wat fijn past.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:06

Femilet is nog een fijn merk dat ik je aan kan raden, heel zachte stof. Hier ook altijd gevoelig voor randjes, kantjes, labels etc, maar Femilet zit echt heerlijk zacht, zelfs met beugel. Ook vind ik de bovenkant van de cups / overgang naar het bandje prettig van vorm: vloeiend.

En inderdaad: ga echt naar een wat luxere speciaalzaak, om je goed te laten adviseren over de maat.

De bh-maten stammen uit de tijd zonder elastiek en zijn bovendien gebaseerd op het idee dat borstweefsel alleen aan de voorkant groeit. Voor veel vrouwen zijn de cups te smal en te puntig, omdat het borstweefsel eigenlijk doorloopt onder de oksel. Dan kun je voor dezelfde inhoud beter een omvangmaat naar beneden en 2 cupmaten omhoog. Ja: 1 maat verschil in omvang komt overeen met 2 cupmaten. Die gaan namelijk per 2,5 cm.
Ik heb zelf bijvoorbeeld volgens de tabellen maat 80A, maar ik draag (sinds ik me in een lingeriezaak heb laten adviseren) meestal 75C. Afhankelijk van merk/model soms zelfs een D.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:04

Ik heb even helemaal gemist van VS uit de mall was :')
Maar bestel ze na het aanmeten daar ook meestal online, dus daarom gemist :+ Maar in Rotterdam zit er inderdaad ook een.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:10

Het is toch ook afhankelijk van welk model je een bepaalde maat hebt.
Zo had ik bij de Hunkemöller een c terwijl ik bij een bepaalde bh van primadonna een b had.

De b kon ik nog even niet accepteren :')

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:23

Ik heb van Prima Donna D, E en F in de kast, dus het is echt afhankelijk van het model. Laatste tijd ben ik erg van het Plunge model. Die kan ik echt de hele dag aan. Verder de Marie Jo of Aubade.
Ik ben ook niet zo van het kant, maar bij deze voel je het echt niet op je huid.

Liever investeren in een goede BH (bij een speciaalzaak), dan die binnen no time hun model verliezen (t shirt bh Hema) of waar de beugels ineens uitsteken (Livera en Hunkemoller).

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:41

Misschien is Soft Revolt iets voor je?
Dit zijn de enige bh’s die ik nog draag zonder problemen.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:56

VS zit ook op Schiphol Plaza.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:15

Kan je niet van die voorgevormde hemdjes en shirtjes dragen? Dan hoef je geen bh aan, is de vorm mooi en zie je geen tepels
Ik vind het ideaal en ze zijn er in allerlei soorten. Als je toch de steun niet nodig hebt.. ik heb hetzelfde en voor mij is dit perfect
Afbeelding

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:16

Ik ga mee met eerdere opmerkingen dat je de verkeerde maat hebt. Als de cup die je hebt goed zit maar de onderkant zit te strak dat ga je een bandmaat omhoog en een cupmaat naar beneden. Dan heb je ongeveer dezelfde cup als je nu hebt. Zit die nog te strak ga je weer een maat omhoog en een cupmaat naar beneden net zo lang tot je een goed passende bh hebt. Als de maat niet goed is dan ga je het ook niet oplossen met een comfortabele variant. Een te strakke joggingbroek zit ook niet lekker.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:08

Dorine92 schreef:
Kan je niet van die voorgevormde hemdjes en shirtjes dragen? Dan hoef je geen bh aan, is de vorm mooi en zie je geen tepels
Ik vind het ideaal en ze zijn er in allerlei soorten. Als je toch de steun niet nodig hebt.. ik heb hetzelfde en voor mij is dit perfect
[ Afbeelding ]

Je was me net voor haha, ik wou dezelfde tip geven.

Shirts van OGL move bijvoorbeeld (leveren wel uit China, ik heb alleen nog geen alternatief gevonden uit EU die vergelijkbare shirts verkopen), groot deel heeft een "ingebouwde" BH= dubbele laag met padding erin. Zit ontzettend comfortabel en door de pads toch vorm en geen zichbare tepels. Ik heb zelf een grotere buste en mis er steun in (ik heb de pads eruit gehaald en draag ze gewoon als leuke, niet doorschijnende tshirts). De shirts zijn van katoen, zeer zacht en ademend. Kan ze erg aanraden ook als snel geïrriteerd door kleding persoon :D .

https://oglmove.com/collections/tops
Laatst bijgewerkt door XladyX op 05-08-25 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:09

De Lovely Lace van Miss Mary of Sweden zijn hele fijne bh's zonder beugel en met kant.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:49

Ik heb voor het eerst een mooie pushup van Skims gekocht. Zit prachtig onder een strak shirt. Je ziet niks geen randjes.

Ik heb mij een paar jaar terug laten opmeten bij De Bijenkorf op de lingerie afdeling. Ik moest een cupmaat groter bleek.
Hele vriendelijke dames helpen je daar

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:31

Popstra schreef:
Ik heb voor het eerst een mooie pushup van Skims gekocht. Zit prachtig onder een strak shirt. Je ziet niks geen randjes.

Ik heb mij een paar jaar terug laten opmeten bij De Bijenkorf op de lingerie afdeling. Ik moest een cupmaat groter bleek.

Skims vind ik ook erg interessant. Maar niet op veel plekken offline te vinden volgens mij

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 14:21

Bralette is misschien ook een optie, maar wat ik het nadeel daarvan vind, je kan er niet ieder shirt/top/jurk over aan, want het is wel opvallend.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 15:48

Ik kan je alleen maar adviseren naar een kundige lingeriewinkel te gaan. Ik heb dat ook nooit willen aannemen maar wat een wereld van verschil maakt dat! Ik had uiteraard een heel andere maat nodig maar kreeg ook modellen mee de paskamer in die echt wat deden voor mijn figuur. Er was er geen een bij die niet goed en lekker zat, dus kan mijn keuze maken op welke ik het leukste vond.

Sinds dien ga ik ongeveer eens per jaar terug en heb nooit meer een BH gehad die niet lekker zit.

Luckyy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 15:58

XladyX schreef:
Dorine92 schreef:
[ Afbeelding ]

Je was me net voor haha, ik wou dezelfde tip geven.

Shirts van OGL move bijvoorbeeld (leveren wel uit China, ik heb alleen nog geen alternatief gevonden uit EU die vergelijkbare shirts verkopen), groot deel heeft een "ingebouwde" BH= dubbele laag met padding erin. Zit ontzettend comfortabel en door de pads toch vorm en geen zichbare tepels. Ik heb zelf een grotere buste en mis er steun in (ik heb de pads eruit gehaald en draag ze gewoon als leuke, niet doorschijnende tshirts). De shirts zijn van katoen, zeer zacht en ademend. Kan ze erg aanraden ook als snel geïrriteerd door kleding persoon :D .

https://oglmove.com/collections/tops

Hierop voortbordurend: ik draag de hele zomer de hemdjes en T-shirts van uniqlo met een inwendige BH, zit ook superfijn.

https://www.uniqlo.com/nl/nl/women/tops ... %2C&sort=0

En anders inderdaad bralettes.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:08

troi schreef:
Popstra schreef:

Skims vind ik ook erg interessant. Maar niet op veel plekken offline te vinden volgens mij

Bij de Bijenkorf in Utrecht heb ik ze gekocht. Daar heb je een Skims corner. Kun je lekker op je gemak passen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:09

Zo leuk en handig van die hemdjes maar helaas altijd alleen voor kleinere cupmaten. Dat geldt helaas voor de meeste alternatieven voor de bh.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:22

Maar in dit topic gaat het om TS haar verzoek, en geeft ze aan geen/weinig ondersteuning nodig te hebben en een kleinere cup. Dus lijkt me wel relevant.

Vind het voor grotere cup overigens wel meevallen, maar wel afhankelijk van hoeveel ondersteuning je wilt. Ik heb een F cup en de cups van de OGL move shirts passen oke. Maar ik mis inderdaad wel steun, hou ervan als het goed stevig zit. In mijn geval vind ik een gewone BH + deze shirts (en dan de padding eruit) een hele fijne combinatie. Overigens heeft Halara ook tops, jumpsuits en jurkjes met ingebouwde BH specifiek voor grotere (D-F) cupmaten. Dus "altijd" gaat imo niet op.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:32

Die topjes met een bh erin verwerkt zie ik ook wel eens hangen bij de zeeman. Die zijn met een spaghettibandje. Is allicht een goedkopere optie om te proberen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:46

En gewoon een sloggi van katoen ofzo ?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:41

mystery1980 schreef:
SusanH schreef:
Iets als soft revolt? Zie die wel eens voorbij komen op facebook.

Bedankt daar ga ik eens naar kijken!
Enige is dat ze al weer van ondersteuning spreken, dat staat voor mij inmiddels gelijk aan beknelling.
Maar ervaren heb ik het nog niet, dus maar even overheen zetten en zien.
Ik heb gezien mijn cup maat ook niet echt ondersteuning nodig.

Ik heb ze ook en vind ze heerlijk, zeker met warm weer. Ik heb een redelijke grote cup en ze geven wel steun,maar zeker niet als een harnas of beknellen. Voel amper dat ik ze aan heb.