Even van me afschrijven... ik voel me leeg.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:17

Ik snap dat je zus er niet op zit te wachten om uitgescholden te worden maar ze legt het nu wel allemaal bij jou neer en dat is behoorlijk unfair.

Dat ze geen zin hebben om financieel bij te springen snap ik maar zo zadelen ze jou wel op met je vader. Misschien is het een idee om eens met zijn vieren rond de tafel te gaan zitten waarbij jij ze goed duidelijk kan maken dat het zo niet langer gaat.
De wachtlijsten zijn natuurlijk een crime. De huisarts kan wel met je meedenken aan een alternatief omdat je vader duidelijk psychische problemen heeft.

Wat zwaar dat jij je moeder hebt moeten reanimeren zonder resultaat. Dat gaat je ook niet in de koude kleren zitten.

Het is allemaal te veel voor je en dat is niet gek want het is gewoonweg ook veel te veel voor één persoon.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:18

maar wat doe je allemaal voor hem? niemand kan je verplichten voor iemand te zorgen die je emotioneel mishandeld.

Earth

Re: Even van me afschrijven... ik voel me leeg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:21

Misschien kun je wel inzien dat dit valt onder huiselijk geweld...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:25

Ik lees ook dat jij psychisch word mishandeld door jou vader en dat hij dus medicijnen heeft voor zijn toestand. Ik vind dat best wel kwalijk dat jij daar mee moet samen leven.
Dat is geen doen. Ik zou via je huisarts naar instanties gaan informeren voor hulp hier mee. Dit kan zo niet door gaan. En anders zou ik als ik jou was zelf vertrekken hoe zuur ook.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:29

anjali schreef:
In Nederland kan iemand niet tegen zijn wil worden opgenomen tenzij hij een serieus gevaar voor zichzelf of zijn omgeving is. Als ik jou was ts zou ik het eerst eens met betere (forse) medicatie proberen voor je vader, en voor jezelf ook goede medische zorg. Als je bloedarmoede hebt kun je immers geen enkel probleem aan. Jouw idee dat psychologen etc. er zitten voor hun betaalde baan, dat herken ik wel. Echte geestelijke steun krijg ik liever van vrienden die het uit liefde doen. Maar ja vind die maar eens in onze verzakelijkte maatschappij.

Laten we vooral afgaan op de met liefde geschreven ideeën van ons totaal onbekenden, die ook nog eens geen medische achtergrond hebben.

Of bedoelde je wellicht dat de vader arsenicum moet krijgen? Of een overmaat aan zuurstof Of stikstof? Het zou namelijk een stuk rustiger worden voor ts (en wellicht de bewegingsvrijheid afnemen)

Ts, respect hoe lang je het al volhoudt. En even cru gezegd: nu eens voor jezelf gaan kiezen. Mantelzorg lijkt me al vreselijk zwaar, maar als je geestelijk mishandeld wordt, is het helemaal niet meer te doen.

Ik heb geen idee wat ik je kan aanraden. Enkel een hart onder de riem. Maar daar koop jij niks voor.

Ik hoop dat dit topic een balletje aan het rollen brengt, zodat je wat lucht en rust en veiligheid voor jezelf kunt gaan creëren.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:39

Laureas schreef:
Ik heb al gedacht aan dagopvang voor mijn vader, maar er is nergens plaats. En hij zou dat zelf toch niet willen. Ik heb ook al naar woonzorgcentra gemaild, maar overal zijn het lange wachtlijsten. Hoe krijg je iemand daar eigenlijk binnen als die er zelf niet naartoe wil? Echt geen idee hoe je dat moet aanpakken.

Mijn vader is altijd al moeilijk geweest, maar nu hij ouder wordt, is het nog erger. Twee maanden geleden hebben ze bij een scan microbloedingen gevonden in zijn hersenen. Blijkbaar kan dat z’n karakter veranderen. Hij is veel achterdochtiger geworden, denkt dat iedereen iets van hem wil of hem wil bestelen. Dat maakt het allemaal nog moeilijker om voor hem te zorgen.

Ik heb zelf al ademhalingsoefeningen geleerd om mijn paniekaanvallen wat onder controle te houden, en dat lukt soms. Maar wat ik vooral mis, is iemand bij wie ik terechtkan. Iemand die echt begrijpt hoe zwaar het is. Vroeger was dat mijn moeder. Zij was mijn buffer en tegelijk mijn grootste steun, ook al had ze het zelf ook niet makkelijk. Op het einde van haar leven was ik dag en nacht haar mantelzorger. Ze kon niet meer stappen en had hartproblemen. Ik ben degene die haar gevonden heeft en geprobeerd heeft haar te reanimeren. Dat blijft me achtervolgen.

Ik heb al geprobeerd te praten met een psycholoog, maar dat werkt voor mij niet. In mijn hoofd blijft dat gevoel zitten dat het gewoon hun werk is. Ik voel me daar niet op mijn gemak bij.

TS dit komt mij bekend voor. Mijn vader werd ook achterdochtig, dacht dat wij alles van hem steelden. Ook wij weten het aan zijn karakter maar het werd steeds erger en achteraf was dit toch dementie. Probeer via de huisarts dit aan te kaarten en vraag om een case-manager die je hierin kan begeleiden. Mijn vader werd ook agressief en is uiteindelijk door de rechterlijke macht uit huis geplaatst.

Hier gaat veel aan vooraf en je hebt echt hulp nodig hierbij. Enige optie is denk ik toch om dit bij de huisarts aan te kaarten.

Mijn vader was verbaal ook scherp en als er mensen op bezoek kwamen was hij gezellig, leuk en maakt een grapje. Zo heeft hij de huisarts ook een tijd om de tuin geleid. Hij wist het heel goed te verbergen voor anderen.
Laatst bijgewerkt door Dancer op 29-07-25 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:39

Popstra schreef:
Ik lees ook dat jij psychisch word mishandeld door jou vader en dat hij dus medicijnen heeft voor zijn toestand. Ik vind dat best wel kwalijk dat jij daar mee moet samen leven.
Dat is geen doen. Ik zou via je huisarts naar instanties gaan informeren voor hulp hier mee. Dit kan zo niet door gaan. En anders zou ik als ik jou was zelf vertrekken hoe zuur ook.

Ze kan niet weg want zij heeft het huis gekocht (Weliswaar met voorwaarden) en ze heeft haar dieren daar staan. Daarbij denk ik ook dat vader, hoe lastig hij ook is en juist daardoor, niet alleen achter kan blijven. Dit is een typisch geval van mantelzorg die overmatig zwaar is geworden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:52

Dat je een huis bezit maakt nog niet dat je niet weg kan! Tijdelijk elders gaan wonen en evt enkel je dieren komen verzorgen.
Het is even niet anders. Broer en zus kunnen ook wel eens de handen uit de mouwen steken!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:53

Pfffff, wat heftig. Er zijn mensen die om minder uitvallen.

Dat verbale manipuleren ken ik van mijn moeder.
Als die ergens weerwoord op kreeg ging ze zich van kant maken (haar woorden)
Tot ik 30 jaar later het lef had te zeggen; moet ik je een touwtje komen brengen!
En vanaf die dag is het gestopt.
Ze weet dat die laffe opmerkingen geen vat meer op mij hebben. Dat ze die niet meer kan gebruiken.

Is er misschien een manier waarop jij hem kunt laten weten dat zijn manipuleren geen vat meer heeft?

Ik wil je iig heel veel strekte wensen. :knuffel:

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:56

Popstra schreef:
Dat je een huis bezit maakt nog niet dat je niet weg kan! Tijdelijk elders gaan wonen en evt enkel je dieren komen verzorgen.
Het is even niet anders. Broer en zus kunnen ook wel eens de handen uit de mouwen steken!

Maar dan zit TS met dubbele lasten van zowel haar eigen huis als de plek waar ze tijdelijk gaat wonen.
Dat voelt wel heel onredelijk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:01

Popstra dat is toch niks, dieren de dupe laten worden is ook niet de bedoeling, zij lijden ook van huiselijk geweld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:16

TS: je schrijft dat je vader mentaal sterk is, maar dit klinkt niet door in je verhaal.

Ik zou naar de huisarts gaan en vragen om een casemanager dementie. Het klinkt toch echt alsof dit speelt, het sluimert er zo in.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:16

Is je vader altijd al zo geweest? Dus dat dit zijn karakter is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:20

Dancer schreef:
TS dit komt mij bekend voor. Mijn vader werd ook achterdochtig, dacht dat wij alles van hem steelden. Ook wij weten het aan zijn karakter maar het werd steeds erger en achteraf was dit toch dementie. Probeer via de huisarts dit aan te kaarten en vraag om een case-manager die je hierin kan begeleiden. Mijn vader werd ook agressief en is uiteindelijk door de rechterlijke macht uit huis geplaatst.

Dit is heel herkenbaar. Ik hoop dat er bij jullie ook zoiets is als een case manager die je met de diverse dingen kan ondersteunen

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 16:24

Het geeft me echt steun dat er hier mensen zijn die zo’n situatie herkennen. Soms denk ik dat het aan mezelf ligt, dat ik mezelf hier vastgezet heb. Maar ik kan mijn dieren niet achterlaten. Zij zijn de reden dat ik dit huis wilde. Mijn honden hebben hier een paradijs aan ruimte en ik zie ze elke dag genieten. Dat is mijn lichtpuntje en wat me overeind houdt.

Ik dacht ook dat een vruchtgebruiker zulke rechten had, en hij maakt dat meermaals duidelijk: ik kan hem niet zomaar uit het huis zetten. Ik heb al meerdere keren voorgesteld om met mijn broers en zus samen te zitten, maar mijn oudste broer herstelt van een openhartoperatie en hij zegt dat hij het nu niet aankan.

Ik doe ontzettend veel voor mijn vader, maar voor hem is dat vanzelfsprekend en vindt hij dat ik niks doe. Huiselijk geweld? Hij heeft me al zo vaak kwaad achtervolgd dat ik moest vluchten naar mijn kamer, terwijl hij dan achter mijn slaapkamer deur staat te roepen. Voor de buitenwereld is hij meestal die brave man, iemand die normaal lijkt. Daarom geloven mensen soms niet wat ik zeg. Omdat hij zich zo goed kan voordoen, maak ik opnames van zijn driftbuien. Die heb ik ook aan de dokter laten horen, zodat er bewijs is van hoe hij echt is.

Met zelfmoord dreigen doet hij ook wel eens maar zegt er dan bij dat hij het niet zal doen omdat dat mij juist een te groot plezier zou doen. Die woorden snijden diep.

Mentaal sterk? Nee, dat was inderdaad niet juist verwoord van me. Hij is dat waarschijnlijk net niet, en daarom gedraagt hij zich zoals ‘ie doet, een soort van compensatie. Wat ik eigenlijk bedoel, is dat hij verstandelijk nog wel redelijk oké is.

Mijn vader is altijd zo geweest, maar met de jaren is het steeds erger geworden, vooral sinds het overlijden van mijn moeder.

Ik heb geen idee wat jullie bedoelen met een 'case manager', is dat iets Nederlands?

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:24

Wat een onwijze rot situatie TS> maar je ziet zelf ook in dat dit zo niet verder kan. Je bent niet geholpen met een babbeltje met iemand, je hebt rust en ruimte nodig! Allereerst lijkt het me goed dat je voor jezelf gaat zorgen, probeer de bloedarmoede onder controle te krijgen en de andere kwalen, dit zodat je weer lichamelijk sterker bent. Verder is het van wezenlijk belang dat je bij de huisarts, thuiszorg etc gaat aangeven (en wel heel duidelijk) dat je het niet meer trekt, het word je teveel en de situatie is onhoudbaar, ook bij je broers/zus/overige familie. Niet alleen jij bent verantwoordelijk voor de zorg, deze zouden jullie allemaal moeten dragen!

Je bent meer waard dan het jezelf te laten gebruiken als ' goedkope mantelzorg' jou hele leven staan on hold en on top of that, word je ook nog een geschoffeerd in je eigen huis. Dit mag je echt niet laten gebeuren.

Ik heb onwijs met je te doen, maar weet ook dat jij degene bent die de situatie kan veranderen. Dus alsjeblieft maak keuzes voor jou!

Hele dikke knuffel.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:26

Ik zou zorgen voor je eigen veiligheid, maar ook wel ophouden met dingen voor hem doen. Alleen als hij zich normaal gaat gedragen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:26

Je wordt dus geterroriseerd in je eigen huis. Huisarts, en liever gisteren dan vandaag. Die weet de weg normaal gezien.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:31

Ik zou als mijn vader mij zo zou bedreigen dat ik moet vluchten de politie bellen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:42

Volgens mij bestaat een case manager niet in België. Het is meestal de huisarts die het overzicht houdt.

Het lijkt inderdaad op beginnende dementie. Na een traumatische gebeurtenis kan dat opeens getriggerd worden. Zeker in het begin, als het besef er is dat er iets mis is, is dat moeilijk te accepteren voor de persoon maar bij jouw vader kan het natuurlijk ook met die bloedinkjes te maken hebben.

Dat het een onhoudbare situatie is, dat is wel duidelijk. Als er niets verandert ga je hier aan onderdoor. Ik vind het een zwak excuus van je broer. Je broers en zus hebben ook verantwoordelijkheid. Nu schuiven ze alles op jou af.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:46

Hmmm, iedereen roept huisarts. Maar als hij jou bedreigt, dreigt met het huis in de fik te steken zou ik zeggen, aangifte doen bij de politie, iedere keer weer dat hij jou bedreigt.
Als jij maar vaak genoeg aangifte doet, krijgt hij misschien een straatverbod, en dan staat hij nergens met zijn vruchtgebruik. Het is simpel zat crimineel gedrag om mensen te bedreigen, behandel het dan ook als crimineel gedrag.

En goede psychische hulp komt juist van een professional. Iemand die neutraal tegen jouw situatie aankijkt en de symptomen herkent. Je hebt niets aan een bekende die meehuilt. Dat is op het moment zelf fijn, maar is niet het meest optimale voor jouw duurzame mentale genezing.

Sterkte TS, met het verlies van je moeder en met deze vreselijke situatie. Maar als jij deze situatie niet heel rigoureus gaat aanpakken, zal dit duren tot hij komt te overlijden. Nu moeilijke stappen nemen om straks weer thuis in je eigen huis te zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 17:28

Laureas schreef:
Het geeft me echt steun dat er hier mensen zijn die zo’n situatie herkennen. Soms denk ik dat het aan mezelf ligt, dat ik mezelf hier vastgezet heb. Maar ik kan mijn dieren niet achterlaten. Zij zijn de reden dat ik dit huis wilde. Mijn honden hebben hier een paradijs aan ruimte en ik zie ze elke dag genieten. Dat is mijn lichtpuntje en wat me overeind houdt.

Ik dacht ook dat een vruchtgebruiker zulke rechten had, en hij maakt dat meermaals duidelijk: ik kan hem niet zomaar uit het huis zetten. Ik heb al meerdere keren voorgesteld om met mijn broers en zus samen te zitten, maar mijn oudste broer herstelt van een openhartoperatie en hij zegt dat hij het nu niet aankan.

Ik doe ontzettend veel voor mijn vader, maar voor hem is dat vanzelfsprekend en vindt hij dat ik niks doe. Huiselijk geweld? Hij heeft me al zo vaak kwaad achtervolgd dat ik moest vluchten naar mijn kamer, terwijl hij dan achter mijn slaapkamer deur staat te roepen. Voor de buitenwereld is hij meestal die brave man, iemand die normaal lijkt. Daarom geloven mensen soms niet wat ik zeg. Omdat hij zich zo goed kan voordoen, maak ik opnames van zijn driftbuien. Die heb ik ook aan de dokter laten horen, zodat er bewijs is van hoe hij echt is.

Met zelfmoord dreigen doet hij ook wel eens maar zegt er dan bij dat hij het niet zal doen omdat dat mij juist een te groot plezier zou doen. Die woorden snijden diep.

Mentaal sterk? Nee, dat was inderdaad niet juist verwoord van me. Hij is dat waarschijnlijk net niet, en daarom gedraagt hij zich zoals ‘ie doet, een soort van compensatie. Wat ik eigenlijk bedoel, is dat hij verstandelijk nog wel redelijk oké is.

Mijn vader is altijd zo geweest, maar met de jaren is het steeds erger geworden, vooral sinds het overlijden van mijn moeder.

Ik heb geen idee wat jullie bedoelen met een 'case manager', is dat iets Nederlands?

Ik bedoelde met mijn post ook niet perse dat jou vader daarmee manipuleert, maar gaf het als voorbeeld van mijn moeder die het zo deed.

Jou vader doet het met in brand steken van het huis. Dat deed mijn moeder weer niet.

Maar eigenlijk pas toen ik dacht, weet je wat, je doet het verdorie dan ook maar.
Moet ik een touwtje komen brengen; toen was het over.
Ze had geen vat meer op mij. Ik stond boven haar ipv zij boven mij.

Ze kunnen je eigenlijk alleen maar pakken als het je ook raakt... wat het natuurlijk snel doet als een ouder zich zo gedraagt.
De persoon waar je veilig zou moeten zijn...

Dus misschien net zo hard zijn als hij als hij er weer mee dreigt.
Ga je gang, maar kom ik kom je niet redden. Of gun je me dat toch niet dat ik makkelijk van je af ben.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 17:34

Hij bespeelt je inderdaad, ik denk dat als je de politie belt bij bedreiging hij wel inbind.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:10

DuoPenotti schreef:
Dus misschien net zo hard zijn als hij als hij er weer mee dreigt.
Ga je gang, maar kom ik kom je niet redden. Of gun je me dat toch niet dat ik makkelijk van je af ben.

Ik snap die gedachtengang bij een manipulatief maar verder geestelijk gezonde persoon. In dit geval kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de gezondheid van de persoon in kwestie achteruit gaat. Dan zou ik toch iets terughoudender zijn. Ik heb een voorheen hele vriendelijke persoon die open stond voor de buitenwereld de brievenbus dicht zien timmeren: "Omdat vreemden allemaal rotzooi naar binnen duwen". Het was de postbode die de normale post kwam brengen..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:23

Wat een rotsituatie.

Ik zou even wat dingen proberen in kaart brengen:

- een helder gesprek met de huisarts: wat zijn mogelijkheden, wat zijn triggers om te escaleren en hoe doe je dat? Welke instanties kunnen helpen?

- op de site van slachtofferhulp staat veel info en links naar instanties die kunnen helpen of een luisterend oor bieden. https://www.slachtofferzorg.be/familiaal-geweld

- een psycholoog doet zijn werk. Dat klopt. Ze bieden een dienst aan waarbij ze luisteren en op basis van je noden en problematiek handvaten aanreiken zodat jij mogelijks de situatie beter kan maken. Het klopt dat jij het werk doet, maar een goede psycholoog gespecialiseerd in deze materie kan echt veel doen.

- Ik zou ook eens bij de notaris gaan en het vruchtgebruik goed uitpluizen.

Ik snap helemaal dat je het zwaar hebt, het is ook echt een rotsituatie waarbij je veiligheid in gevaar is. TS: daar mag je absoluut actie op ondernemen. Gaat dat niet lief, dan moet het maar anders…