Ziekenhuis mag behandeling meisje stoppen na toestemming rechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:18

Ja je zou hopen dat je iets kan vragen dat ze kan begrijpen, van lieverd als je mag kiezen tussen door leven zoals nu, of voor altijd slapen zodat je niet meer benauwd hoeft te zijn en de verzorging niet meer mee krijgt. Maar dan ook pappa en mamma niet meer kan zien en geen filmpjes meer kan kijken enzo. Wat wil je dan?

Maar dat is toch ook een rotvraag voor zo'n kind....en alsnog zal er dan wel niet naar haar geluisterd worden als ze zou kiezen voor wakker blijven vermoed ik want 'het is maar een piepjong kind en die kunnen hun keuze niet overzien'.

Maar je zou hopen dat je een wezentje in die positie een duidelijk signaal zou kunnen leren waarmee ze aan kunnen geven 'het is genoeg, ik wil liever slapen'.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:28

Matheno schreef:
Hevonen schreef:
Een paar jaar geleden hoorde ik over een kindje dat na heel veel pijn en ellende op vijfjarige leeftijd was overleden. Al tijdens de zwangerschap was gebleken dat het kindje een zeldzame genetische ziekte had, waardoor ze al snel elke dag minder zou kunnen en meer pijn zou hebben. De ouders waren gelovig en wilden de zwangerschap, ondanks alle adviezen van de artsen niet afbreken. Dat heeft geleid tot een uitzichtsloos lijden voor dat kindje, dat zich nooit zou kunnen ontwikkelen, nooit zou kunnen spelen, en altijd pijn zou hebben.

Als je zoiets hoort, zou je toch echt willen dat een rechter kon beslissen dat zo'n kindje niet geboren zou mogen worden. Niemand weet alles, maar dit wens je niemand toe.

Een kennis van ons hoorde dat ze een niet levensvatbaar kindje zou krijgen. Wegens geloofsovertuiging wilde ze geen abortus. Er werd een volledig gezond kind geboren, dus een medische fout gemaakt. Kennis is er mentaal nooit meer bovenop gekomen.

Ook de medische industrie maakt nog (veel) fouten.

Ondanks dat het een misschien wat off-topic is gaan mijn nekharen bij dit soort berichten altijd een beetje overeind staan. Niet omdat ik geloof dat medische fouten niet bestaan, maar vanwege de halve waarheden die er bij dit soort berichten meestal verteld worden en de bangmakerij om de eigen overtuigingen door te duwen.

Meest waarschijnlijke scenario: jouw kennis heeft een NIPT test gedaan en te horen gekregen dat er een aanwijzing is gevonden voor edwardssyndroom of patausyndroom, beide niet met leven verenigbaar inderdaad. Bij zo’n uitslag is de kans heel groot dat het daadwerkelijk om een kindje gaat met een van die afwijkingen, maar niet 100% (75% bij edwardssyndroom en 50% bij Patau). Om daar zekerheid over te krijgen moet een vlokkentest (98-99% zekerheid) of vruchtwaterpunctie (100% zekerheid maar kan pas vanaf 15 weken) gedaan worden. Beide testen geven een hele kleine kans op miskraam (0,2%) en het overgrote deel van de gelovigen zal dan ook een vlokkentest of vruchtwaterpunctie weigeren. In respectievelijk 25 en 50% van de gevallen waarbij de NIPT positief was voor die zeer ernstige afwijkingen maar waar vervolgtesten geweigerd worden wordt er toch een gezond kindje geboren.
Door de anti-abortusmensen/gelovigen wordt dit vervolgens verdraaid en gebruikt om te roeptoeteren ‘zie je nou wel!’ de medische wetenschap maakt fouten! Ze wilden dit gezonde kind aborteren! Terwijl dat de grootst mogelijke onzin is. Geen enkele arts zal aanraden de zwangerschap te beëindigen zonder vervolgtesten.
Dit soort testen voorkomen verschrikkelijk veel lijden en zijn echt heel betrouwbaar mits volledig uitgevoerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:37

Er blijven altijd foutmarges natuurlijk en vroeger zal de kans groter zijn geweest vanwege minder mogelijkheden qua diagnostiek. Maar over dat onderwerp: ook nu nog worden er veels te veel aanstaande ouders onnodig bang gemaakt en stress aangepraat omdat er van alles mis zou zijn... kindjes die te klein of te groot zouden zijn en dan bij de geboorte heel doorsnee blijken te zijn maar moeders is wel totaal onnodig zeer gestresst door haar zwangerschap en bevalling gegaan en finaal over de zeik geholpen... -O- En is het niet bepaald zeldzaam dat behandelaars een moeder en kind een prettige start dankzij een meer natuurlijke bevalling ontnemen door een berg paniek te zaaien waar je eng van wordt....

Aan de ene kant zal je daarmee babies en ouders 'redden' maar aan de andere kant veroorzaak je voor veel andere babies en ouders weer een heleboel ellende die helemaal niet nodig was geweest....

Het blijft sowieso toch vaak een beetje een lastige kwestie van ben je aan het beschermen of ben je juist aan het belasten :(:) En om wiens belang gaat het nu eigenlijk het meeste, de ouders of het kind...of de behandelaar(s)...?

In het geval van dit meiske denken beide partijen in het belang van het meiske te handelen....terwijl ze lijnrecht tegenover elkaar staan wat betreft het voortzetten van de beademing....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-07-25 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:38

@Supertje, als je beslist in geen enkel geval abortus zou willen, dan moet je gewoon helemaal geen testen laten uitvoeren.

anjali

Re: Ziekenhuis mag behandeling meisje stoppen na toestemming rechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:46

Ik herinner me nog het geval van prins Johan Friso die door een skiongeluk in coma raakte (of een dergelijke toestand) en die toen zeer lange tijd kunstmatig in leven is gehouden en diverse malen van ziekenhuis naar behandelplek naar behandelplek verplaatst. Die kon men kennelijk niet loslaten of hadden nog hoop?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:06

Maar je kunt een coma waar men nog hoopt te kunnen ontwaken weer niet vergelijken met een ziekte waarvan je weet dat deze enkel slechter word.
Daarnaast is hij op een gegeven moment thuis verzorgt, ik vraag me af als mensen dat niet tot mogelijkheid hebben, zeg bijna de hele bevolking behalve de superrijke, of daar dan toen ook niet de strekker eruit was getrokken.

En was dit beter voor Fryso? Nee ook niet.
En voor familie? uitstel van het onvermijdelijke? Nee dank je

Citaat:
17 februari 2012
Uit MRI-onderzoek bleek dat Friso door het zuurstofgebrek een ernstige hersenbeschadiging had opgelopen. Hij bevond zich in comateuze toestand. Het was zeer onzeker of hij ooit weer bij bewustzijn zou komen.[17]

Op 1 maart 2012 werd Friso overgebracht naar het Wellington Hospital in zijn woonplaats Londen.[18] De RVD deelde op 19 november 2012 mee dat de prins "sinds kort" (...) "af en toe tekenen" vertoonde "van zeer gering bewustzijn". De overheidsdienst meldde dat de gezondheidstoestand onzeker bleef en dat het medisch team nog steeds "zeer bezorgd" was.[19] Op 9 juli 2013 werd de prins naar Paleis Huis ten Bosch in Den Haag gebracht, aangezien verdere behandeling in het ziekenhuis geen meerwaarde meer zou hebben.[20] Friso verkeerde volgens de RVD tot zijn overlijden in een minimaal-bewuste toestand.[noot 1]

Prins Friso overleed op 12 augustus 2013 op 44-jarige leeftijd in Paleis Huis ten Bosch, volgens de Rijksvoorlichtingsdienst "aan complicaties die zijn opgetreden ten gevolge van de hersenbeschadiging veroorzaakt door zuurstoftekort bij zijn ski-ongeval in Lech, Oostenrijk"

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:18

anjali schreef:
Ik herinner me nog het geval van prins Johan Friso die door een skiongeluk in coma raakte (of een dergelijke toestand) en die toen zeer lange tijd kunstmatig in leven is gehouden en diverse malen van ziekenhuis naar behandelplek naar behandelplek verplaatst. Die kon men kennelijk niet loslaten of hadden nog hoop?

Denk dat je nu wat dingen door elkaar gaat halen.
Coma heeft meerdere toestanden en daar kan kans zijn op verbetering.

Meisje in deze casus is geen kans op verbetering. Alleen maar verslechtering en is het zelfs zo dat zij zonder deze hulpmiddelen niet meer in leven blijft.

En wbt de "kwaliteit" van leven en interpretatie daarvan. Soms WIL je ook dingen zien. Dingen die er helemaal niet zijn.
Helaas in meerdere gevallen van dichtbij gezien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:20

@DuoPenotti, moeilijk om iets te zeggen over\voor mensen die je niet kent. Maar ik denk ook wel dat bij de gemiddelde niet-rijke of- beroemde persoon niet zo lang zou zijn doorgegaan .Er was ook ooit zoiets met een belangrijke politicus (ik meen een Israelische maar moet het nazoeken) die ze niet lieten sterven vanwege de grote impact die zijn dood op de politiek zou hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:32

Ik denk dat vooral het idee van soms gebeuren er wonderen mee te maken zal hebben.
Want er zijn toch wel wat bijzondere 'wederopstandingen' van mensen zeg maar, die je af en toe ergens leest.

En hoe vaak hoor je niet dat een mens of dier opgegeven wordt, zal de kerst niet meer halen en 7 kersten later zijn ze er nog en doen het nog best aardig ook.

Zeker gezien deze ouders pas sinds kort een diagnose lijken te hebben voor hun dochter, en er gezegd wordt dat er eigenlijk nog maar heel weinig bekend is over deze exacte aandoening. Er dus mensen zijn die wel weer wat herstel toonden en het meiske ook weer wat functie in haar hand terug leek te krijgen. Kan ik me best voorstellen dat ouders niet domweg af gaan op wat de artsen beweren omdat het helaas echt niet zeldzaam is dat die fout zitten.

Het meiske in zelfs erg duidelijk bij bewustzijn enzo....dat maakt het natuurlijk nog veel lastiger.
Dan zijn er inderdaad ook nog mensen als een Reeve en Hawking en nog veel zeer door hun lichaam beperkte mensen, die ik absoluut niet benijd maar die toch in hun ogen nog een heel waardevol leven hadden.

Ik snap het wel hoe deze mensen zich verscheurd moeten voelen.....

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:43

anjali schreef:
@Supertje, als je beslist in geen enkel geval abortus zou willen, dan moet je gewoon helemaal geen testen laten uitvoeren.

Hoezo niet? Je kunt maar voorbereid zijn.

Even los van de mening die ik erover heb om een zwaar gehandicapt kind op de wereld te zetten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:51

pmarena schreef:
Ja je zou hopen dat je iets kan vragen dat ze kan begrijpen, van lieverd als je mag kiezen tussen door leven zoals nu, of voor altijd slapen zodat je niet meer benauwd hoeft te zijn en de verzorging niet meer mee krijgt. Maar dan ook pappa en mamma niet meer kan zien en geen filmpjes meer kan kijken enzo. Wat wil je dan?

En zelfs dan, het arme kind kan niks meer zien, dus ook geen filmpjes, haar lichaam is kapot, anders deed de verzorging niet zo verschrikkelijk zeer, en ze kan helemaal niks. Het vooruitzicht is alleen maar nog minder kunnen en nog meer pijn leiden tot ze sterft.

Verschrikkelijk en hartverscheurend!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:16

Ja dat is hartverscheurend, ik zou voor mijn kind ook gewoon willen dat het lijden en de angst zsm stopt....

Maar ik snap wel dat deze ouders er niet zo 100% van overtuigd zijn dat er geen verbetering mogelijk is...in de toekomst. En eerlijk is eerlijk weten die dokters dat volgens mij ook helemaal niet zeker. Vraag is of het humaan is om zo lang daarop te gaan wachten, zonder enige zekerheid dat het ooit zo ver komt, onder deze omstandigheden waarin ze dus wel echt behoorlijk te lijden heeft..... ik weet het antwoord voor mezelf wel maar andere mensen maken andere afwegingen, niet alleen voor anderen maar ook soms voor zichzelf.

Hoe kom je er trouwens bij dat ze niks meer kan zien...? Want dat wordt nergens benoemd zover ik zag...?

Al met al is het voor alle partijen een vreselijk nare situatie....

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:55

Ik denk dat bij deze familie de cultuur ook meespeelt. Ze komen uit Egypte dacht ik. Als dit meisje daar in het ziekenhuis was gekomen, zou er nooit gesproken zijn over het beeindigen van de beademing. Vanuit hun cultuur en geloof is dat absoluut geen optie vaak en wordt dat gezien als actief ingrijpen in het leven, iets wat alleen aan God/Allah voorbehouden is. Deze mensen zijn hun hele leven met die denkbeelden opgegroeid en dat gaat er niet opeens uit omdat ze in Nederland zijn. Wij kijken hier heel erg naar kwaliteit van leven en het voorkomen van lijden. Dat is in een islamitisch land echt geen criterium. Leven zelf is daar een heilig iets. God of Allah zou altijd een wonder kunnen doen en het is niet aan de mens om daar actief op in te grijpen. Ik snap het dilemma van het ziekenhuis én ik kan me enigzins inleven in de ouders, in de zin dat ik dit vaker zie in het ziekenhuis (maar dan met ouderen). Niet omdat ik vanuit hun cultuur kan denken, want ik ben daar niet in opgegroeid dus dat is onmogelijk om je helemaal te verplaatsen. Deze ouders denken (waarschijnlijk) heel anders over leven, lijden en dood. Dat maakt hen geen slechte ouders. In Egypte wordt er (zover ik weet) gewoon doorbehandeld tot iemand aan de beademing overlijdt uiteindelijk. Dat is iets wat wij met onze westerse cultuur niet kunnen begrijpen en een vreselijke lijdensweg vinden. Terwijl zij lijden zien als iets wat Allah kan gebruiken als voorbereiding op het leven hierna, of om het geloof te testen. En het niet perse zien als iets wat vermeden moet worden of dat de dood beter is dan lijden. En niet vergeten dat wij dus binnen heel andere normen en waarden opgegroeid zijn, en ons daardoor nooit goed kunnen verplaatsen in deze familie waarschijnlijk. Stellen dat "wij" het beter weten, kan ook wat hoogmoedig zijn als ik eerlijk ben. Want iedereen geloof wat anders over het al dan niet leven na de dood, niemand weet het zeker :o.

Om de kant van het ziekenhuis te belichten. De kans op herstel is nihil. Bij elke infectie zal juist nog verdere achteruitgang verwacht worden. Zelfs als er een behandeling gevonden zou worden de komende jaren, dan verwacht je dat dit hooguit de achteruitgang kan stoppen, maar niet dat de aanwezige schade omgedraaid kan worden, want die is blijvend. In die zin zou dit kindje dus nooit beter worden dan nu, enkel slechter. En vanuit onze cultuur vinden wij het lijden erger dan de dood als er geen zicht is op herstel. Dan is doorgaan met de huidige medische behandeling zinloos lijden.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:56

In dit geval vraag ik me ook af of ze van tevoren wisten dat dit meisje met een zwaar gendefect geboren zou worden, gezien hun andere dochter. Als ze het wisten, dan vind ik dat echt heel kwalijk.[/quote]

Dit dus.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 14:01

Ik vind een moeilijk iets. Maar dit kindje kan haar handje wat bewegen en hoofdje bewegen en lachen. Zit continu aan de beademing. Zodra ze deze weghalen dan zal ze sterven. Ze kan nooit zoals een gewoon kind spelen, rennen ,kruipen, naar school enz.
Zal altijd in bed moeten blijven en waarschijnlijk op de ic. Ze kan door de beademing niet praten. Volgens verschillende artsen en experts lijd ze op meerdere vlakken. Ze kan geen kind zijn, heeft pijn en ze zien dat kindje veel minder gelukkig is als j het begin. Kindje huilt veel, vind de verzorging en behandelingen die ze elke dag moet doorstaan verschrikkelijk en ze zien regelmatig dat het kindje bang is en zelfs doodsangsten heeft. Zelfs tijdens de verzorging.
De ouders willen haar niet laten gaan omdat ze op genezing hopen. Er is ergens een studie of behandeling onder 25 patiënten en 1 zou genezen zijn. + hun geloof laat het niet toe.
Ze hebben nog een oudere dochter met dezelfde aandoening die blijkbaar al 4 jaar, vanaf haar 2e, in Egypte op de ic aan de beademing ligt. Dus ze hebben 2 kinderen met deze ziekte en aan de beademing.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 14:25

Supertje
Bedankt voor de aanvullende informatie!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 14:41

Diddykong schreef:
Om de kant van het ziekenhuis te belichten. De kans op herstel is nihil. Bij elke infectie zal juist nog verdere achteruitgang verwacht worden. Zelfs als er een behandeling gevonden zou worden de komende jaren, dan verwacht je dat dit hooguit de achteruitgang kan stoppen, maar niet dat de aanwezige schade omgedraaid kan worden, want die is blijvend. In die zin zou dit kindje dus nooit beter worden dan nu, enkel slechter. En vanuit onze cultuur vinden wij het lijden erger dan de dood als er geen zicht is op herstel. Dan is doorgaan met de huidige medische behandeling zinloos lijden.

Dit inderdaad. Ik heb intussen de studie gevonden over de genetische afwijking die dit meisje heeft van het RCC1 gen. Simpel gezegd, qua ziektebeeld is het te vergelijken met een ernstige zeer snelle vorm van ALS, en is verbetering eigenlijk niet mogelijk.
Dat het oudere zusje eerder gediagnostiseerd is net Guillain Barré syndroom is logisch want het beeld is hetzelfde, door infectie veroorzaakte zenuwbeschadiging. Alleen is bij de genmutatie herstel eigenlijk niet mogelijk wat bij GBS over het algemeen wel mogelijk is.
Kort gezegd, de zenuwen van dit 3 jarige meisje beschadigen (onherstelbaar) bij elke vorm van oxidatieve stress. Zelfs om verdere achteruitgang te voorkomen zou dit kind in een complete letterlijke bubbel moeten leven, want elke infectie hoe minimaal ook zal flinke verdere achteruitgang veroorzaken tot ze uiteindelijk overlijd op een hele nare manier.
Niet alleen de motorische zenuwen zijn kapot (wat niet alleen zorgt voor verlamming maar ook heel veel pijn kan geven!), maar ook het autonome zenuwstelsel waardoor haar hartslag, ademhaling, bloeddruk en eigenlijk alle functies die ‘vanzelf’ gaan niet meer of niet goed werken.
Zelfs als in een ongelooflijk onwaarschijnlijk geval een behandeling ontwikkeld zou kunnen worden om de niet werkende genen te repareren is de schade die er al is onomkeerbaar.

De studie waarin 24 mensen zijn onderzocht met dezelfde genetische afwijking meldt dat er van de 24 mensen 15 zijn overleden. Die andere 9 zijn niet hersteld, maar simpelweg nog niet overleden. Die hadden (nog) mildere vormen en ’geluk’ dat de schade nog relatief beperkt was voor het ziektebeeld wat ze hebben, maar ook geen significant herstel. De ernstige schade die dit meisje heeft is altijd fataal.

Het ongelooflijk verdrietige is juist dat dit meisje volledig bewustzijn heeft en alles wat er met haar gebeurt volledig meemaakt. En ik kan me verschrikkelijk goed voorstellen dat het om die reden voor zowel de ouders als voor de artsen een zeer zware beslissing is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:02

anjali schreef:
"Beademing is geen doel op zich maar erop gericht om verdere behandeling mogelijk te maken". Toch wordt er soms wel blijvend beademd, zonder kans op genezing. Bijv. bij Christopher Reeve, de voormalige Superman-acteur, die door een val van zijn paard een hoge dwarsleasie kreeg en nog jarenlang in een rolstoel aan de beademing heeft doorgeleefd. Dat was zijn eigen keuze. Ik vind dat men dat aan de patient moet overlaten of die dat wil of niet.

Christopher had een trauma opgelopen, dit meisje wordt alleen maar slechter. Zij heeft een ziekte, een genetisch defect. Dat is onomkeerbaar, zij gaat alleen maar achteruit waar Christopher, in principe, grote kans had dat er sommige dingen konden verbeteren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 16:20

Vind het stukje geloof in deze zaken soms dubbel. Geen euthanasie e.d. kan ik goed begrijpen. Dan stop je bewust een leven die anders langer had geduurt.

Maar als iemand kunstmatig in leven wordt gehouden door een machine, vind ik dat vanuit mijn oogpunt lastiger te rijmen. Want zonder dat menselijk/mechanisch ingrijpen was zo'n patient al overleden. Daarmee verleng je dus eigenlijk het leven wat gegeven was.
Maar aan de andere kant kan je dat dan ook van alle medische interventies zeggen.
Lastige materie. Maar vanuit de praktijk weet ik wel dat ze zo'n besluit niet makkelijk nemen, er moet echt vastgestelde achteruitgang en ondraaglijk lijden aan ten grondslag liggen willen ze het überhaupt overwegen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 16:34

je zal maar de verpleegkundige zijn die dat meisje moet verzorgen, hoe ga je dat doorstaan

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:10

Ik vind de dubbele moraal van gelovigen (welk geloof dan ook) altijd zo onbegrijpelijk.
Gods wil is wet. God gaat over leven, ziekte en dood.
Je mag Gods wil niet dwarsbomen, dus vaccineren mag bv niet (want dan houd je Gods beslissing om jou ziek te maken tegen).
Maar je mag wél een kind met een keizersnee laten komen, of een bevalling voortijdig opwekken, omdat de moeder anders zou overlijden omdat het kind te groot is - en dat is dan níet tegen de wil van god ingaan.
Idem in dit geval het kind wél aan de beademing (anders zou het sterven, hé, was dat niet gods prerogatief?), en dan niet ermee stoppen, terwijl het gods wil is dat het kind ziek werd en zou sterven.

Schiet mij maar lek, maar ik snap het niet...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:13

Geloof leent zich uitstekend voor cherrypicken. Je kiest gewoon uit wat past en dan roep je 'zo staat het in de bijbel, dit is gods wil'
In dit geval willen ze (heel heel heel begrijpelijk) hun kindje niet laten gaan en aangezien het medisch en rationeel niet goed te verdedigen valt, is er religieus nog een houvast.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:21

Me neither, maar oke, het is dan een beetje meten met 2 maten.
Ik hoop dat het meisje dinsdag op een rustige manier mag overlijden en hoop ik voor haar ( ik geloof niet en dat gaat ook nooit gebeuren ) dat ze wel haar verlosser mag tegenkomen.

Maar volgens mij is het eerder, zoals Toontje Lager zong, niks na de dood.

En het verhaal van zo staat het in de bijbel is zo’n mistig verhaal, Grimm heeft ook mooie verhalen geschreven, maar daar gaat het hier nu niet overl

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:38

Ibbel schreef:
Ik vind de dubbele moraal van gelovigen (welk geloof dan ook) altijd zo onbegrijpelijk.
Gods wil is wet. God gaat over leven, ziekte en dood.
Je mag Gods wil niet dwarsbomen, dus vaccineren mag bv niet (want dan houd je Gods beslissing om jou ziek te maken tegen).
Maar je mag wél een kind met een keizersnee laten komen, of een bevalling voortijdig opwekken, omdat de moeder anders zou overlijden omdat het kind te groot is - en dat is dan níet tegen de wil van god ingaan.
Idem in dit geval het kind wél aan de beademing (anders zou het sterven, hé, was dat niet gods prerogatief?), en dan niet ermee stoppen, terwijl het gods wil is dat het kind ziek werd en zou sterven.

Schiet mij maar lek, maar ik snap het niet...

In mijn beleving zit er best een 'echt' verschil in deze dingen.
Ik weet niet hoe er in de diverse geloofs stromingen tegenaan gekeken wordt.

Maar iets als vaccineren dan ben je dus eigenlijk een kind medisch aan het behandelen voor / tegen iets dat het helemaal niet heeft, er is geen acute noodzaak zeg maar.... terwijl dat bij je voorbeelden van een keizersnede / opwekken van een bevalling dan in principe wel zou kunnen gebeuren omdat er echt medische spoed / een leven of dood situatie is in sommige gevallen.

Dan valt er vanuit een bepaald gedachtengoed best iets te zeggen voor we bemoeien ons niet met de natuurlijke loop van het leven, tenzij er een leven of dood situatie ontstaat en we daar acuut bij kunnen helpen.....want de mogelijkheid om te kunnen helpen zou dan zogezegd ook door God gegeven kunnen zijn.

En op het moment dat iemand door een apparaat in leven gehouden wordt, zou het actief ingrijpen zijn om iemand dood te maken. Want diegene leeft tenzij je de stekker er uit trekt.

Ik kan de gedachtengang best volgen eigenlijk :o

Maar ik vind het ook vrij makkelijk naar wens te verbuigen want je kan dan bij zaken als vaccineren en bloedtransfusies enzo imo ook net zo makkelijk zeggen van dankzij God hebben we deze mogelijkheid.

Dus tja....

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:42

Ik vind het bijzonder hoe er weer vergeleken wordt, o.a. trauma met chronische ziektes. Dat is natuurlijk niet te vergelijken, en ik vind het bizar dat mensen dat in dit topic doen.

On topic: dit is een erg verdrietige situatie, voor zowel het meisje, de ouders als het medisch personeel. Ik las iets in de trant van 'er moet een bed vrijkomen'? Denken jullie dat elke arts harteloos is? Hier is ongetwijfeld al uren en uren over gesproken met allerlei specialisten, verplegend personeel en andere kundige mensen. Een ziekenhuis (en bijbehorend personeel) maakt geen licht hartig besluit over het danwel niet overlijden van een 3 jarige.