Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Matheno schreef:Hevonen schreef:Een paar jaar geleden hoorde ik over een kindje dat na heel veel pijn en ellende op vijfjarige leeftijd was overleden. Al tijdens de zwangerschap was gebleken dat het kindje een zeldzame genetische ziekte had, waardoor ze al snel elke dag minder zou kunnen en meer pijn zou hebben. De ouders waren gelovig en wilden de zwangerschap, ondanks alle adviezen van de artsen niet afbreken. Dat heeft geleid tot een uitzichtsloos lijden voor dat kindje, dat zich nooit zou kunnen ontwikkelen, nooit zou kunnen spelen, en altijd pijn zou hebben.
Als je zoiets hoort, zou je toch echt willen dat een rechter kon beslissen dat zo'n kindje niet geboren zou mogen worden. Niemand weet alles, maar dit wens je niemand toe.
Een kennis van ons hoorde dat ze een niet levensvatbaar kindje zou krijgen. Wegens geloofsovertuiging wilde ze geen abortus. Er werd een volledig gezond kind geboren, dus een medische fout gemaakt. Kennis is er mentaal nooit meer bovenop gekomen.
Ook de medische industrie maakt nog (veel) fouten.
Citaat:17 februari 2012
Uit MRI-onderzoek bleek dat Friso door het zuurstofgebrek een ernstige hersenbeschadiging had opgelopen. Hij bevond zich in comateuze toestand. Het was zeer onzeker of hij ooit weer bij bewustzijn zou komen.[17]
Op 1 maart 2012 werd Friso overgebracht naar het Wellington Hospital in zijn woonplaats Londen.[18] De RVD deelde op 19 november 2012 mee dat de prins "sinds kort" (...) "af en toe tekenen" vertoonde "van zeer gering bewustzijn". De overheidsdienst meldde dat de gezondheidstoestand onzeker bleef en dat het medisch team nog steeds "zeer bezorgd" was.[19] Op 9 juli 2013 werd de prins naar Paleis Huis ten Bosch in Den Haag gebracht, aangezien verdere behandeling in het ziekenhuis geen meerwaarde meer zou hebben.[20] Friso verkeerde volgens de RVD tot zijn overlijden in een minimaal-bewuste toestand.[noot 1]
Prins Friso overleed op 12 augustus 2013 op 44-jarige leeftijd in Paleis Huis ten Bosch, volgens de Rijksvoorlichtingsdienst "aan complicaties die zijn opgetreden ten gevolge van de hersenbeschadiging veroorzaakt door zuurstoftekort bij zijn ski-ongeval in Lech, Oostenrijk"
anjali schreef:Ik herinner me nog het geval van prins Johan Friso die door een skiongeluk in coma raakte (of een dergelijke toestand) en die toen zeer lange tijd kunstmatig in leven is gehouden en diverse malen van ziekenhuis naar behandelplek naar behandelplek verplaatst. Die kon men kennelijk niet loslaten of hadden nog hoop?
pmarena schreef:Ja je zou hopen dat je iets kan vragen dat ze kan begrijpen, van lieverd als je mag kiezen tussen door leven zoals nu, of voor altijd slapen zodat je niet meer benauwd hoeft te zijn en de verzorging niet meer mee krijgt. Maar dan ook pappa en mamma niet meer kan zien en geen filmpjes meer kan kijken enzo. Wat wil je dan?
Diddykong schreef:Om de kant van het ziekenhuis te belichten. De kans op herstel is nihil. Bij elke infectie zal juist nog verdere achteruitgang verwacht worden. Zelfs als er een behandeling gevonden zou worden de komende jaren, dan verwacht je dat dit hooguit de achteruitgang kan stoppen, maar niet dat de aanwezige schade omgedraaid kan worden, want die is blijvend. In die zin zou dit kindje dus nooit beter worden dan nu, enkel slechter. En vanuit onze cultuur vinden wij het lijden erger dan de dood als er geen zicht is op herstel. Dan is doorgaan met de huidige medische behandeling zinloos lijden.
anjali schreef:"Beademing is geen doel op zich maar erop gericht om verdere behandeling mogelijk te maken". Toch wordt er soms wel blijvend beademd, zonder kans op genezing. Bijv. bij Christopher Reeve, de voormalige Superman-acteur, die door een val van zijn paard een hoge dwarsleasie kreeg en nog jarenlang in een rolstoel aan de beademing heeft doorgeleefd. Dat was zijn eigen keuze. Ik vind dat men dat aan de patient moet overlaten of die dat wil of niet.
Ibbel schreef:Ik vind de dubbele moraal van gelovigen (welk geloof dan ook) altijd zo onbegrijpelijk.
Gods wil is wet. God gaat over leven, ziekte en dood.
Je mag Gods wil niet dwarsbomen, dus vaccineren mag bv niet (want dan houd je Gods beslissing om jou ziek te maken tegen).
Maar je mag wél een kind met een keizersnee laten komen, of een bevalling voortijdig opwekken, omdat de moeder anders zou overlijden omdat het kind te groot is - en dat is dan níet tegen de wil van god ingaan.
Idem in dit geval het kind wél aan de beademing (anders zou het sterven, hé, was dat niet gods prerogatief?), en dan niet ermee stoppen, terwijl het gods wil is dat het kind ziek werd en zou sterven.
Schiet mij maar lek, maar ik snap het niet...