hitte, bejaarde ouders en voldoende drinken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:27

raket schreef:
Ik zeg niets.
Ik ga even wat langsbrengen of ophalen. Dan wil ik altijd wat extra water naast mijn drinken.
En drinken ze natuurlijk zelf ook wat met mee.
En als ik mijn glaasje water aanvul, dan vul ik hun glaasje ook.

Ik neem meestal ook wat meloen of aarbeien mee. Hoop dat dat ook zorgt dat ze nog wat pakken.

Ik ga er niks over zeggen in ieder geval. Dan plakken ze me achter het behang en dan droog ik zelf uit.

Ja slim dit!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:28

Samantha_ schreef:
Mijn moeder appte me gisteren dat het wel meeviel, ze had buiten onder de overkapping lekker staan strijken midden op de dag. :')

Ja dat volle verstand is soms ver te zoeken _O-

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:35

Mijn man had een collega die van oorsprong van de boer kwam. Die liep zomer en winter in een wollen trui , want "wat goed is voor de kou, is ook goed voor de warmte ". Vanuit het werk kregen ze wollen truien. Je zag die man zelden of nooit in een tshirt of overhemd met korte mouwen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:53

Maanlicht schreef:
raket schreef:
Ik zeg niets.
Ik ga even wat langsbrengen of ophalen. Dan wil ik altijd wat extra water naast mijn drinken.
En drinken ze natuurlijk zelf ook wat met mee.
En als ik mijn glaasje water aanvul, dan vul ik hun glaasje ook.

Ik neem meestal ook wat meloen of aarbeien mee. Hoop dat dat ook zorgt dat ze nog wat pakken.

Ik ga er niks over zeggen in ieder geval. Dan plakken ze me achter het behang en dan droog ik zelf uit.

Ja slim dit!

De beste tactiek, ja.

Morrie

Re: hitte, bejaarde ouders en voldoende drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:54

ik geef mijn man met dit weer een beker bouillon bij de lunch, vindt hij heerlijk en krijgt hij dorst van.

de kat drinkt ook slecht en bij haar doe ik ijsblokjes in de drinkfontein, is ze zo 10 minuten mee bezig.... werkt helaas bij mijn man niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:57

_O- _O- _O-
ik zou die drinkfontein gewoon bij hem neerzetten Morrie, misschien begint ie er dan aan :D
Mijn vader is 82 en stronteigenwijs dekt de lading niet eens. Doet alleen maar wat hij zelf wil, luistert naar niemand, interesseert hem niks wat anderen zeggen. Ik woon niet in de buurt, doe niet eens een poging om hem te vertellen dat hij genoeg moet drinken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 15:07

Mijn man (82) die medicatie heeft voelt gewoon de dorst niet. Dus ik zet het water voor zijn neus, of help hem eraan te herinneren en ik kook met wat meer zout als normaal. Hij is er blij mee want hij zegt elke keer, o ja, dank je wel.
Ik kom uit de zorg en echt ouderen voelen geen dorst of prikkel om te drinken en dat is gewoon een feit.
En strijken in de hitte dan spoor je niet. Dan ben je niet meer te redden, hahahahaha.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-07-25 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 15:12

Mijn eerste reactie is ook dat het een beetje betuttelend is, maar kennelijk is het gewoon nodig.
Kijk alleen al in dit topic naar wat er voorbij komt: alleen koffie drinken, geen ventilator gebruiken, op heetste moment naar buiten, noem maar op.

Blijkbaar zijn er toch een hoop mensen niet oud en wijs genoeg :+

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 15:15

Het is maar waar je prioriteiten liggen he :))

Het is eigenlijk een soort koorddansen. Je wilt niet betuttelen (dat wil ik zelf ook niet :D ), maar je houdt van ze en je wilt het beste voor ze. Het valt niet altijd mee om daar mee om te gaan.

Die dorstprikkel schijnt naarmate je ouder wordt (of bijv. medicijnen gebruikt of een aandoening hebt) te vervagen. Ik heb ook altijd gedacht dat je wel 'gewoon' gaat drinken als je dorst hebt en volgens mij klopt dat ook wel grotendeels voor gezonde mensen, maar er zijn factoren (leeftijd, aandoening, medicijnen etc.) die dat verstoren.

Afijn. Ik ga weer even strijken :D

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 15:40

Nee, die dorstprikkel verdwijnt wel, mijn vader noemt dat 'de beste poging van de natuur om je uit te schakelen als je niet meer nodig bent'. Zo viel mijn vader (toen in de 70) uit tegen z'n broer (toen in de 80) dat je echt wel moet blijven drinken. Die vertelde dat hij aan één kopje koffie per dag meer dan genoeg had, en dat terwijl hij in Zuid-Afrika woonde, als je dan toch over warmte praat :D

Gelukkig hoef ik mijn vader er niet aan te herinneren, hij is een levende nier-donor (aan m'n moeder) en we beseffen hier thuis dus heel goed dat drinken van belang is. Hij slaat eerder een maaltijd over, dan dat hij te weinig drinkt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:46

Tja zorg voor elkaar vind ik heel normaal en mijn jongens gelukkig ook, net als indertijd mijn ouders.
Dus ook nu al en vroeger hielpen we elkaar, deelden onze verhalen en delen ook als het moeilijk is of wordt, dus tussen betutteling en zorg en liefde voor elkaar zit een heel groot gat.
Heb net even een kopje thee voor mijn man zijn neus gezet.
_O-

Een klein leuk verhaaltje van mijn vader die overleden is, arts was en toen dement. Hij had een blaasontsteking, het was bloedheet en ik zat in de zorg bij hem thuis(deden we onder andere met de kinderen). Mam en ik de hele dag " dat hij moest drinken". Gebeurde natuurlijk niet.
Enfin, hij moest op een gegeven ogenblik plassen maar was te ziek om bed te verlaten, dus deed het in zo'n geprepareerd plas tuit voor mannen uit het jaar nul (had hij nog van vroeger). Enfin, hij zag zijn urine, tja en aan zijn verstand mankeerde natuurlijk helemaal niets, dus geschrokken zei hij dat ie water moest drinken en we hem echt wel water moesten geven....mam bleef met de tuit voor zijn neus staan :)* en ik kon hem terwijl hij keek, paar glazen water geven _O- .
Later hebben mam en ik uit zijn zicht de slappe lach gehad. Het was zo vreselijk grappig. "Dat gezwoeg van die twee vrouwen met die glaasjes water, de onwil van de patiënt om te drinken, en later het verwijt en toen de oplossing ". Ik moet er weer om lachen....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:50

Ah :knuffel

Mijn papa drinkt gelukkig genoeg, ook nierpatient en zich erg bewust van uitdroging (niet door te weinig drinken trouwens maar wel dezelfde gevolgen). Daardoor is hij al eens feitelijk terminaal opgenomen alles zo van de leg dat het maar de vraag was of het op tijd weer recht getrokken kon worden met infuus, medicatie enz. Dat was echt kantje boord en dagen kritiek. Maar sinds die tijd maakt hij in de ochtend een grote kan water klaar die voor zijn neus staat, en die moet in de avond leeg zijn. Naast de koffie thee ranja enz die hij drinkt. Geen dorst maar echt moeten drinken.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 17:08

Gisteren heb ik het er nog even met mijn ouders over gehad. Dat mijn vader weinig dronk (althans als je de borreltjes niet meerekent _O- _O- ) dat wist ik, maar dat-ie soms niet verder komt dan twee kopjes koffie per dag…
Maar zoals hij zelf zegt: ‘ik ben inmiddels in aardig goede gezondheid al 82 geworden dus wat is het probleem’? En ja, daar moet ik hem wel gelijk in geven.

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 18:38

Behalve dan dat ouderen al minder vocht in hun lichaam hebben en dat toch aangevuld moet worden. Wat vroeger dus voldoende was, is nu niet meer.
Ik bespaar mijn ouders dus graag grote gezondheidsproblemen en houd het gesprek hierover dus wel open na dooddoeners als "we doen het altijd al zo".

En nee, ik betuttel ze niet. Zorg wel dat ik argumenten en bronnen paraat heb. Een delier of valpartij door uitdroging is te voorkomen, daar draag ik graag aan bij.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 18:48

Mijn moeder zet braaf een glas water naast de koffie, en drinkt dat half op. Het probleem is dat ze eigenlijk alleen van koffie houdt, en met moeite thee of water drinkt.
Ze probeert zuinig te zijn met electriciteit en doet dus zelden haar airco aan, want " dat is nog niet nodig" |o