Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
XladyX schreef:AnnoNiemand schreef:Mijn ervaring: met paarden is het NIET goed te combineren. Ik zou dus kiezen, of een kind, of paarden. Ik heb beide.Maar vind het absoluut geen aanrader en ik zou het nooit weer zo aanpakken.
Mijn ervaring is precies andersom. Ben enorm bang gemaakt dat het niet te doen zou zijn, maar ik ervaar het net als Nessie anders. Heb een twee jonge kinderen, werk 32 uur (wel hele flexibele job) en twee paarden aan huis, wel zo efficient mogelijk ingericht qua zorg. Heb een man die ook veel werkt, maar vrijwel nooit savonds. Dus nadat de kleintjes naar bed zijn eigenlijk altijd handen vrij. Maar kan me voorstellen dat het qua kosten wel ook moet kunnen want zowel paard als kinderen vragen veel van je bankrekening.
Qua leeftijd en kinderwens heb ik verder niks toe te voegen.. geen specicifieke ervaring met de gestelde vraag.
AnnoNiemand schreef:Mijn ervaring: met paarden is het NIET goed te combineren. Ik zou dus kiezen, of een kind, of paarden. Ik heb beide.Maar vind het absoluut geen aanrader en ik zou het nooit weer zo aanpakken.
Kaitlyn schreef:Ik word een beetje bang van al die mensen die pas rond/na hun 35e ineens een kinderwens kregen.
Charlotte446 schreef:Vroeger had ik het ideale plaatje in mijn hoofd dat ik voor mijn 30e moeder wilde worden. Dat werd 33 door ziektes en een ongeluk. Ik denk wel dat ik een leukere moeder ben op mijn 33e dan ik bijv. op mijn 23e had geweest.
Van vorig jaar April t/m dit jaar April heeft onze kleine man oorontsteking na oorontsteking gehad. Daar zaten ook heel wat koortsstuipen bij en ik ben een vaste klant bij het ziekenhuis en de huisarts geweest. Soms 3 keer per week en de koortsstuipen waren altijd 's avonds laat/'s nachts geweest en daar is in veel gevallen de ambulance voor gekomen. Als je in zo'n situatie zit ga je door want je moet wel maar achteraf gezien is het een ontzettend pittige tijd geweest. Je bent er zoveel tijd aan kwijt, de zorgen die je hebt en het gebeurt altijd op een ongelukkig moment. Dit is zeker geen reden om niet voor een kindje te gaan, maar het kan er wel bij komen en is heel zwaar voor je relatie, je werk en je mentale gesteldheid. Ik ben zelf chronisch ziek dus ik heb de instelling we passen er wel een mouw aan. Mijn man vond het slechte periodes moeilijk dat bijv. het huishouden achter liep en ik veel moe was.
Tiggs schreef:Kaitlyn schreef:Ik word een beetje bang van al die mensen die pas rond/na hun 35e ineens een kinderwens kregen.
Haha geen paniek, zegt deze 40-jarige je!Charlotte446 schreef:Vroeger had ik het ideale plaatje in mijn hoofd dat ik voor mijn 30e moeder wilde worden. Dat werd 33 door ziektes en een ongeluk. Ik denk wel dat ik een leukere moeder ben op mijn 33e dan ik bijv. op mijn 23e had geweest.
Van vorig jaar April t/m dit jaar April heeft onze kleine man oorontsteking na oorontsteking gehad. Daar zaten ook heel wat koortsstuipen bij en ik ben een vaste klant bij het ziekenhuis en de huisarts geweest. Soms 3 keer per week en de koortsstuipen waren altijd 's avonds laat/'s nachts geweest en daar is in veel gevallen de ambulance voor gekomen. Als je in zo'n situatie zit ga je door want je moet wel maar achteraf gezien is het een ontzettend pittige tijd geweest. Je bent er zoveel tijd aan kwijt, de zorgen die je hebt en het gebeurt altijd op een ongelukkig moment. Dit is zeker geen reden om niet voor een kindje te gaan, maar het kan er wel bij komen en is heel zwaar voor je relatie, je werk en je mentale gesteldheid. Ik ben zelf chronisch ziek dus ik heb de instelling we passen er wel een mouw aan. Mijn man vond het slechte periodes moeilijk dat bijv. het huishouden achter liep en ik veel moe was.
Hij kon niks in het huishouden doen? Z'n werk een keer 3 uurtjes laten voor wat het was?
@Zertab: tijd zat, ik heb meerdere vriendinnen die pas op hun 38e een eerste kind kregen. Ideaal? Misschien niet, maar dat is op je 25e een kind krijgen in mijn ogen ook niet.
XladyX schreef:Annoniemand die ervaring heb ik ook niet hoor.. hoe bedoel je niet meer 100% voor je paarden gaan? Als je het merendeel van de dag/leven bij de paarden spendeert oké dat kan ik begrijpen dat dat niet meer kan. En de eerste maanden/jaar met een baby zijn altijd pittig. Maar zeker de avonden, als de kinderen een vaste bedtijd hebben vind ik het een ander verhaal. En als je geluk hebt zijn je kinderen zelfs geinteresseerd in de paarden, of kun je een deel van de zorg doen terwijl ze mee zijn. Uitmesten, voeren, borstelen etc kun je best "leuk" maken voor je kinderen of zo doen dat zij zelfstandig spelen terwijl je bezig bent en toezicht op ze houdt. Ook met twee lukt dat nu nog (hoewel de jongste meestal nog in de kinderwagen vertoefd, dat scheelt). En trainen doe ik dan na bedtijd.
Maargoed dit gaat off topic en zijn genoeg andere topics over qua paarden/kinderen combineren. Ik denk dat het allemaal valt of staat met hoe je er zelf in staat en je eigen energieniveau en keuzes die je maakt.
Kaitlyn schreef:Ik word een beetje bang van al die mensen die pas rond/na hun 35e ineens een kinderwens kregen.
Citaat:Gedragsbioloog Van Veen vermoedt dat een kinderwens ook hier vooral het gevolg is van ‘sociaal kuddedrag’. Het is simpelweg de norm om je wel voort te planten. ‘Van jongs af aan wordt aan meisjes verteld: jij gaat later baby’s baren.’ We groeien op met het idee dat dit de meest voor de hand liggende route is.
https://archive.is/wqKLh
Roodvos schreef:Seks (willen) is een oerdrift. Logisch, daar komen kinderen van. Nu we als mensen anticonceptie hebben uitgevonden is daaruit de mythe van "de kinderwens" ontstaan. Maar weet dat het fenomeen "kinderwens"' vooral sociale druk is.
En naarmate je ouder wordt, wordt die druk hoger. "Heb je ook kinderen?" "Niet te lang wachten hoor, dadelijk lukt het niet meer!" "Het lijkt me zo leuk om oma/opa te zijn!". Enz enz.
En als je dat maar vaak genoeg hoort dan krijg je vanzelf een ongemakkelijk gevoel. En zie, daar ontstaat de kinderwens.Citaat:Gedragsbioloog Van Veen vermoedt dat een kinderwens ook hier vooral het gevolg is van ‘sociaal kuddedrag’. Het is simpelweg de norm om je wel voort te planten. ‘Van jongs af aan wordt aan meisjes verteld: jij gaat later baby’s baren.’ We groeien op met het idee dat dit de meest voor de hand liggende route is.
Roodvos schreef:Seks (willen) is een oerdrift. Logisch, daar komen kinderen van. Nu we als mensen anticonceptie hebben uitgevonden is daaruit de mythe van "de kinderwens" ontstaan. Maar weet dat het fenomeen "kinderwens"' vooral sociale druk is.
En naarmate je ouder wordt, wordt die druk hoger. "Heb je ook kinderen?" "Niet te lang wachten hoor, dadelijk lukt het niet meer!" "Het lijkt me zo leuk om oma/opa te zijn!". Enz enz.
En als je dat maar vaak genoeg hoort dan krijg je vanzelf een ongemakkelijk gevoel. En zie, daar ontstaat de kinderwens.Citaat:Gedragsbioloog Van Veen vermoedt dat een kinderwens ook hier vooral het gevolg is van ‘sociaal kuddedrag’. Het is simpelweg de norm om je wel voort te planten. ‘Van jongs af aan wordt aan meisjes verteld: jij gaat later baby’s baren.’ We groeien op met het idee dat dit de meest voor de hand liggende route is.
Earth schreef:Ik vind kinderen overigens heel onhandig. Je lichaam raakt verlept, je slaapt raakt verlept, je bankrekening, jijzelf raakt verlept. Zo weinig voordelen
Olle schreef:Earth schreef:Ik vind kinderen overigens heel onhandig. Je lichaam raakt verlept, je slaapt raakt verlept, je bankrekening, jijzelf raakt verlept. Zo weinig voordelen
Maar je krijgt er zovéél voor terug
En als je dat maar vaak genoeg hoort dan krijg je vanzelf een ongemakkelijk gevoel. En zie, daar ontstaat de kinderwens.