Hoogbegaafden verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:57

prompter schreef:
Ja, iedereen vindt me kalm en evenwichtig :D.

Ah bij mij is het half half. De ene helft zegt dat ik een oude ziel ben en altijd zo goed weet wat ik vind en wat ik wil. De andere helft denkt dat mijn meningen het resultaat zijn van heel veel opwinding over van alles en nogwat

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:04

Dorine92 schreef:
Wel jammer dat mensen het als een nadeel ervaren. Ik denk dat dit gewoon aangepraat wordt door de omgeving. Zeker als je niet in de pas loopt en een mening hebt (en die blijft volhouden), moet je luisteren, je mond houden en normaal doen.
En vanwege het sterke rechtvaardigheidsgevoel zul je niet gauw buigen, of dat wel doen en er last van hebben. Dat laatste is zonde.

Nou ik ben het niet helemaal met je eens. En je hoeft het niet met mij eens te zijn :+ . Wij zitten met 2 HB mensen in ons team. De een is zo ontzettend stug en rigide in haar mening. Hierdoor moet iedereen zich altijd haar kant op bewegen en wanneer dat niet gebeurd kom je in een emotionele rollercoaster terecht.
De andere collega is gewoon heel erg op zichzelf en gaat in no time alle werk van iedereen erdoor heen. Dat is natuurlijk fijn voor ons. Maar die houd zich strikt aan het werk. Gaat niet mee naar etentjes en dergelijke. Eet tussen de middag alleen en gaat altijd zelf met de auto naar nascholingen omdat ze niet met ons in de trein wil. Omdat ze dan teveel en te lang het team om zich heen heeft en zich dan gaat ergeren. Zegt dit ook hardop.

Ik begrijp dus wel dat het echt niet altijd een zege is.

mirim

Re: Hoogbegaafden verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:26

Ik ben hoogbegaafd en zie het nu eigenlijk wel meer als een gave als een last.
En dat NU is omdat ik me niet vaak meer hoef te conformeren aan een groep of systeem.
Zodra mijn tijd die ik moet doorbrengen met veel mensen ( veel situaties waarbij ik me aan moet passen, te veel prikkels ervaar) niet in evenwicht is met de tijd die ik doorbreng met mijzelf :D , of mensen die bij mij passen wordt het weer ingewikkeld.
Dus ik denk dat het pas als een last wordt ervaren als de omgeving te lang en te veel van ons vergt.
Het anders zijn en anders denken kost vrij veel energie in een wereld waar de meesten anders zijn.
Een vrij ingewikkelde zin overigens , hahahaha.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:40

Hebben jullie vaak dat jullie moe zijn?

Ik ben niet getest, maar herken mijzelf in heel veel van de punten. De wereld gaat voor mij te traag en ik heb overal wel een oplossing voor. Op werk doe ik vaak 2 tot 3 keer zo veel als mijn collega’s in dezelfde tijd. Maar daar tegenover ben ik altijd moe van alle prikkels.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:54

Jennyj01 schreef:
De andere collega is gewoon heel erg op zichzelf en gaat in no time alle werk van iedereen erdoor heen. Dat is natuurlijk fijn voor ons. Maar die houd zich strikt aan het werk. Gaat niet mee naar etentjes en dergelijke. Eet tussen de middag alleen en gaat altijd zelf met de auto naar nascholingen omdat ze niet met ons in de trein wil. Omdat ze dan teveel en te lang het team om zich heen heeft en zich dan gaat ergeren. Zegt dit ook hardop.

Dit ben ik :o . Behalve dan dat ik geen werk van anderen doe aangezien ik mijn eigen werk heb, en ik me niet erger aan mensen, ik word er gewoon moe van (maar dat zeg ik nooit hardop!). Etentjes, borrels, bedrijfsuitjes - mij niet bellen. En in de pauze ga ik altijd een half uur in mijn eentje wandelen.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 11:32

Phonix schreef:

Ik ben niet getest, maar herken mijzelf in heel veel van de punten. De wereld gaat voor mij te traag en ik heb overal wel een oplossing voor. Op werk doe ik vaak 2 tot 3 keer zo veel als mijn collega’s in dezelfde tijd. Maar daar tegenover ben ik altijd moe van alle prikkels.

Ik ben snel moe en gespannen. Het is voor mij belangrijk om op te letten dat ik mijzelf niet voorbij ga, ook in mijn sociale/privé leven. Hier ben ik steeds beter in geworden en heb daardoor ook meer rust gekregen.

Ik weet natuurlijk niet wat voor werk jij doet maar ik pak nu de ruimte om rustiger te werken. Ik kan heel snel werken en denken, maar kies er nu voor om dat niet standaard te doen, gewoon wat vaker mentaal afschakelen of bijvoorbeeld wat meer aandacht schenken aan waar ik mee bezig ben. Ik zie het niet als 'ik kan meer in dezelfde tijd' maar 'ik kan hetzelfde in minder tijd' . Dat is eigenlijk best een luxe. Het scheelt dat ik die vrijheid ook gewoon heb in mijn werk.

Hoewel ik mij vroeger vaak anders heb gevoeld, zeker op school, heb ik daar nu niet zo veel last meer van. Mijn sensitiviteit voelde toen als een last (uit mijn omgeving bleek ook dat dit een last was), dus ik was vrij snel met het onderdrukken van emoties, met een lange periode van zware depressies en burn-outs als gevolg. Die sensitiviteit zie ik ondertussen als iets positiefs en hoort ook gewoon bij me. Ik heb de juiste mensen om me heen die me ook leren dat ik het leven niet altijd zo serieus hoef te nemen, ik heb een prettige werkgever, ben minder (zelf)kritisch, en heb meer compassie voor anderen.
Dat laatste mis ik nog wel eens in de groep mensen die (in online groepen bv) uitdragen dat ze hoogbegaafd zijn, ik zie dat daar nog wel eens neergekeken wordt op anderen, het 'wij vs zij'. Daar kan ik niet zo goed tegen. Iedereen is anders, heeft zijn eigen manier van naar de wereld kijken en van ieder wereldbeeld kun je wat leren (of niet, en dat is ook prima).

De wereld (en de constante gedachtestroom in mijn hoofd) kan nog wel eens overweldigend zijn maar ik probeer altijd te kiezen voor mijn eigen rust.

@MoppieFilou:

Ik heb ook de kruipfase overgeslagen. Ik wist niet dat dit onderdeel van het beeld kon zijn.
Ondanks het laat lopen en kruipen overslaan liep ik wel voor met mijn fijne motoriek.

Het sterke onrechtvaardigheidsgevoel herken ik ook.

Verder merk ik dat ik juist veel minder zwart wit denk dan anderen. Ik heb over weinig dingen echt een oordeel en kan veel (oprecht) begrip opbrengen. Behalve over de dingen die ik zelf doe natuurlijk :+
Laatst bijgewerkt door divided op 22-06-25 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 11:32

Phonix schreef:

Dat herken ik zeker. Ik heb hierover ook afspraken op mijn werk gemaakt. Ik doe bijna alles op standje 100%, terwijl veel van mijn collega’s op stand 70% ongeveer staan en op kunnen schalen naar 100% bij pieksituaties.
Ik werk op mijn manier het prettigst en ga dan liever eerder naar huis. En dat mag gelukkig.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:19

karuna schreef:
Wel eens bij mensa geweest maar niks voor mij :n teveel mensen die zichzelf te interessant vinden en graag met moeilijke woorden aan borstklopperij deden. Daar kan ik dus niet mee omgaan :x ik heb mijn weg wel soort van gevonden maar moet eigenlijk dagelijks mezelf "downgraden" om begrepen te worden.

Wat jammer dat je het zo ervaren hebt. Mijn moeder is al jaren lid en ik ben meerdere keren meegeweest met activiteiten en dagen. Ik heb nooit de ervaring gehad dat andere mensen zich interessant vinden en bij mijn moeder zijn de keren dat ze die mensen tegen kwam op 1 hand te tellen (en dan zaten daar ook nog introducees bij). Mijn vriend wilde de eerste keer ook niet mee omdat hij bang was buiten de boot te vallen en 'dom' over te komen maar daar is helemaal geen sprake van gelukkig.
Ze organiseren leuke dingen en voor iedere interesse zijn er wel mensen te vinden die dat delen. Zo gaat mijn moeder bijvoorbeeld elk jaar op zeil week. Ze vindt het gewoon fijn dat ze dan dus niet hoeft te downgraden en gewoon helemaal zichzelf kan zijn

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:41

Jennyj01 schreef:
Dorine92 schreef:
Wel jammer dat mensen het als een nadeel ervaren. Ik denk dat dit gewoon aangepraat wordt door de omgeving. Zeker als je niet in de pas loopt en een mening hebt (en die blijft volhouden), moet je luisteren, je mond houden en normaal doen.
En vanwege het sterke rechtvaardigheidsgevoel zul je niet gauw buigen, of dat wel doen en er last van hebben. Dat laatste is zonde.

Nou ik ben het niet helemaal met je eens. En je hoeft het niet met mij eens te zijn :+ . Wij zitten met 2 HB mensen in ons team. De een is zo ontzettend stug en rigide in haar mening. Hierdoor moet iedereen zich altijd haar kant op bewegen en wanneer dat niet gebeurd kom je in een emotionele rollercoaster terecht.

Ja nee we zijn het volgens mij wel eens hoor. Ik heb het woordje "soms" per ongeluk overslagen. Dus ik heb het idee dat het soms wordt aangepraat door de omgeving.
Ik geloof wel degelijk dat mensen er zelf echt last van kunnen hebben.
Maar ik denk dat ook een deel van de "klachten" er meer mee te maken hebben dat er groepsdruk wordt ervaren omdat veel andere mensen een andere mening hebben en dan ook graag jou het gevoel geven dat je een gebrek hebt, terwijl het slechts een kwestie van perspectief is wie er precies een gebrek heeft. Degene die snel denkt of degene die het niet bij kan houden? Degene die iets rechttoe rechtaan vertelt of degene die er emotioneel niet mee kan dealen? Om maar even twee voorbeelden te noemen

In jouw voorbeelden zie ik absoluut waarom die mensen last hebben van zichzelf/hun HB

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:43

mirim schreef:
Ik ben hoogbegaafd en zie het nu eigenlijk wel meer als een gave als een last.
En dat NU is omdat ik me niet vaak meer hoef te conformeren aan een groep of systeem.
Zodra mijn tijd die ik moet doorbrengen met veel mensen ( veel situaties waarbij ik me aan moet passen, te veel prikkels ervaar) niet in evenwicht is met de tijd die ik doorbreng met mijzelf :D , of mensen die bij mij passen wordt het weer ingewikkeld.
Dus ik denk dat het pas als een last wordt ervaren als de omgeving te lang en te veel van ons vergt.
Het anders zijn en anders denken kost vrij veel energie in een wereld waar de meesten anders zijn.
Een vrij ingewikkelde zin overigens , hahahaha.

Haha inderdaad, ik snap hem na 3 keer lezen nog steeds niet. Ik ga het even een vierde keer proberen :D

vierde keer viel het kwartje :o met een komma tussen "passen" en "wordt" zou het duidelijker worden, en als je de komma tussen "passen" en "te" weghaalt en vervangt door "en" is het beter leesbaar denk ik

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:49

Phonix schreef:

Ja ben wel vaak moe. Na een dag werken (04.30 op, 16.30 uur thuis) ben ik kapot. Ik moet dan óf door door door, en dat lukt dan wel, maar dat hou ik geen hele week vol.. óf ik plof neer en val in slaap

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:50

Ja ik ben vaak moe van prikkels

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:51

prompter schreef:
Jennyj01 schreef:

Dit ben ik :o . Behalve dan dat ik geen werk van anderen doe aangezien ik mijn eigen werk heb, en ik me niet erger aan mensen, ik word er gewoon moe van (maar dat zeg ik nooit hardop!). Etentjes, borrels, bedrijfsuitjes - mij niet bellen. En in de pauze ga ik altijd een half uur in mijn eentje wandelen.

Oh ik vind dat juist heel leuk, bedrijfsuitjes enz. Maar ben wel heel bewust met mijn energie. Bijv nu zit ik in Spanje op een festival. Zit in een hotel een kwartier verderop ipv in het hotel waar het festival (en dus iedereen) is. Ben al tig keer uitgenodigd voor ontbijt, diner etc maar ik heb dat meestal afgewezen omdat ik mijn eigen schema heb met schoonheidsslaapje er tussendoor. Anders hou ik het niet vol

Dat festival brengt me eigenlijk op nog een punt. Het festival draait om een partnerdans en in tegenstelling tot de meeste anderen ben ik heel selectief in met wie ik dans. Ik denk dat ik zeker met driekwart van de aanwezige mannen niet wil dansen. Eigenlijk zelfs veel meer nog.
Ik kan dat gewoon niet. Het voelt goed of het voelt niet goed. En dat kan ik van tevoren heel aardig beoordelen. Als ik een nee voel komt het eigenlijk nooit goed, dus die wijs ik dan af. Als ik denk dat het een match kan zijn zit ik in 80% van de gevallen goed
Ik maak niet altijd vrienden dus, want sommige mannen vinden het belachelijk dat ik niet "gewoon" met iedereen dans. Maargoed. Das niet mijn probleem dat zij daar last van hebben :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:57

Interessant topic.
Ik vraag me wel af hoeveel echt enkel te maken heeft met HB en wat ook gewoon deel van je persoonlijkheid is en hoe en waar je bent opgegroeid.
Als voorbeeld: Mijn partner en zijn beste vriend zijn beide HB. Echter zijn ze dag en nacht. Verschillender dan dat kun je niet zijn. De een introvert, de ander extrovert. Hyperfocus vs „all over the place“, ook totaal verschillende interessen.
.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:16

divided schreef:
Phonix schreef:

... en heb meer compassie voor anderen.
Dat laatste mis ik nog wel eens in de groep mensen die (in online groepen bv) uitdragen dat ze hoogbegaafd zijn, ik zie dat daar nog wel eens neergekeken wordt op anderen, het 'wij vs zij'. Daar kan ik niet zo goed tegen. Iedereen is anders, heeft zijn eigen manier van naar de wereld kijken en van ieder wereldbeeld kun je wat leren (of niet, en dat is ook prima).

Maar zie je dat niet andersom ook gebeuren? Inderdaad met name in online groepen. Dat de hoogbegaafde te kakken wordt gezet en dat dat dan ook erg goed lukt omdat de niet hoogbegaafden met meer zijn?

Ik zie ook vaak gebeuren (ook bij mezelf) dat mensen bij bepaalde rechttoe rechtaan woorden of een droge manier van vertellen, meteen een waas voor hun ogen krijgen en TOTAAL niet meer kunnen lezen wat er echt staat (of dat misschien gewoon zelfs sowieso in de basis al niet kunnen, geen idee), en dan gaan ze helemaal los op van alles wat ze zelf hebben verzonnen (door misinterpretaties en het leggen van verbanden die er niet zijn), wat dus volledig uit hen komt en niet uit jou. Waarbij ze dus de hele tijd met argumenten komen die niks te maken hebben met hetgeen jij gezegd hebt. Ze leggen dus connecties die er echt niet zijn

Ik denk dat zowel hoogbegaafden als niet hoogbegaafden wel of niet compassievol kunnen zijn. En wanneer 1 van de 2 "soorten" de ander gaat "aanvallen", krijg je wel een tegenreactie vaak.
Hoogbegaafden krijgen best wel vaak reacties als "onzin, belachelijk, raar", en dan denken (of reageren) zij op hun beurt "ach ja, dat snap jij gewoon niet". En als dat te vaak gebeurt en zij ook een eigen clubje met gelijkgestemden kunnen vinden, ja dan snap ik die samenscholing in theorie wel. Dat doen de niet hoogbegaafden immers feitelijk ook, door met zijn allen los te gaan op de hoogbegaafde. Als je dat altijd maar moet ervaren als hoogbegaafde, snap ik best dat je kunt verzuren en dan met je eigen groepje je ook gaat wapenen. Ik ben zelf meer van het type nja laat maar. Ik vind het dan al gauw een "domme" discussie worden omdat er argumenten worden gegeven die niet kloppen met wat er gezegd is, en dan zie ik ook dat de mensen die die argumenten geven, zelf niet inzien dat ze met hun eigen verzonnen verhaal aan het discussiëren zijn ipv met mij. Zodra ik herhaaldelijk zie dat ze dingen verzinnen en dat projecteren op mij, en daarbij ook nog gaan doen alsof ik raar ben, tja dan komt dat rechtvaardigheidsgevoel wel om de hoek kijken en dan denk ik eerlijk gezegd inderdaad van laat maar, wat een hoop domheid bij elkaar :+ Vooral ook omdat anderen dan bijvallen, die dan dus vaak ook niet zien wat er gebeurt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:27

ikkedus schreef:
Phonix schreef:

Dat herken ik zeker. Ik heb hierover ook afspraken op mijn werk gemaakt. Ik doe bijna alles op standje 100%, terwijl veel van mijn collega’s op stand 70% ongeveer staan en op kunnen schalen naar 100% bij pieksituaties.
Ik werk op mijn manier het prettigst en ga dan liever eerder naar huis. En dat mag gelukkig.

Dat is echt heel tof. Wat een top baas heb jij. Want inderdaad, het is niet eerlijk als jij veel meer werk doet dan een ander, puur omdat jij het effectiever kan.

Doet me ook weer denken aan iets.
Op de uni moesten we natuurlijk wel eens verslagen schrijven. Ik leverde dan vaak echt 1 velletje papier in, waar dan op ongeveer 1/3 deel een stukje getypt stond.
Tienen heb ik gekregen, en dan zei de docent: geweldig dit. Er staat precies in wat er in moet staan, niets meer en niets minder. Heerlijk, scheelt mij een hoop geneuzel om doorheen te ploeteren

Vervolgens heb ik 1 jaartje hbo gedaan. Daar kreeg ik voor zulke acties onvoldoendes, want ik had niet mijn best gedaan en durfde met zo weinig te komen.
Die docenten hadden dus echt een hbo denkniveau en konden er gewoon helemaal niks mee. Ik moet zeggen dat ik dan ook wel eens dacht van oke waar is dit cijfer eigenlijk precies voor? Voor mijn gevoel meer voor jouw gebrek aan talent voor begrijpend lezen dan aan de kwaliteit van mijn conclusies :+ Heel irritant.
Uiteindelijk had ik door dat als ik nog 3 kantjes vol ouwehoerde met onnodige onzin, en er dan nog in 1 kantje bij vertelde hoe ik me er bij voelde, dat ik dan wél een goed cijfer kreeg 8)7

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:31

Mungbean schreef:
Interessant topic.
Ik vraag me wel af hoeveel echt enkel te maken heeft met HB en wat ook gewoon deel van je persoonlijkheid is en hoe en waar je bent opgegroeid.
Als voorbeeld: Mijn partner en zijn beste vriend zijn beide HB. Echter zijn ze dag en nacht. Verschillender dan dat kun je niet zijn. De een introvert, de ander extrovert. Hyperfocus vs „all over the place“, ook totaal verschillende interessen.
.

Misschien neigt de ene dan meer richting de combi met adhd en de andere meer richting de combi met autisme. Om die afbeelding die ergens aan het begin van het topic is gepost er maar even bij te halen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:34

Dorine92 schreef:
Mungbean schreef:
Interessant topic.
.

Misschien neigt de ene dan meer richting de combi met adhd en de andere meer richting de combi met autisme. Om die afbeelding die ergens aan het begin van het topic is gepost er maar even bij te halen

Beide zijn niet verder neurodivers, enkel HB
Het is ook grappig om te zien hoe het zoontje van die vriend ook weer heel anders is dan zijn vader.
Hij gebruikt het echt volledig in zijn voordeel, waarschijnlijk omdat hij niet de „fouten“ hoeft te maken waar zijn vader vroeger van geleerd heeft.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-06-25 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:38

Dorine92 schreef:
Hier idd ook. Altijd problemen zien. Ik zou nooit ondernemer kunnen zijn omdat in mijn hoofd niks haalbaar is :+
Uitstelgedrag ook heel herkenbaar. Trouwens ook altijd te laat komen en ik kan er echt niks aan doen.

Ik ben juist altijd op tijd omdat ik zo’n hekel heb aan te laat komen. Ik zag afgelopen week een interview met een mevrouw die uitlegde dat veel mensen met adhd in een soort wachtstand komen te staan als ze bv een afspraak om 11.00 uur hebben. Dan komt er voor die tijd niets uit hun handen. Zo herkenbaar.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:47

Ceetje_bokt schreef:
Dorine92 schreef:
Hier idd ook. Altijd problemen zien. Ik zou nooit ondernemer kunnen zijn omdat in mijn hoofd niks haalbaar is :+
Uitstelgedrag ook heel herkenbaar. Trouwens ook altijd te laat komen en ik kan er echt niks aan doen.

Ik ben juist altijd op tijd omdat ik zo’n hekel heb aan te laat komen. Ik zag afgelopen week een interview met een mevrouw die uitlegde dat veel mensen met adhd in een soort wachtstand komen te staan als ze bv een afspraak om 11.00 uur hebben. Dan komt er voor die tijd niets uit hun handen. Zo herkenbaar.

Jaaa dat laatste is echt precies mij *\o/*
Hoewel ik overigens verder geen eigenschappen van adhd heb zover ik weet

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 14:03

Phonix schreef:

Wel vaak moe, maar heb ook coeliakie wat dat kan veroorzaken en werk wisselende diensten.

Mijn werk is heel onvoorspelbaar en daar ga ik heel goed op. Vandaag heb ik eigenlijk van de 8 uur werk, 1 uur pauze gehad, 6 uur vrijwel niks gedaan en 1 uur heel hard gewerkt. Als dat echt meerdere dagen zo is wordt het wel saai, maar voor mij is het heel fijn dat na die piekbelasting ik ook even kan uitrusten want ik geef ook altijd 100%. Daarnaast scheelt het dat ik een hele wisselende ploeg collega’s heb (waarvan een groot deel ook vele kenmerken van verschillende neurodiversiteit laten zien) waardoor het op werk meestal heel goed gaat.

Op school en op opleidingen liep ik er vooral tegenaan dat andere mensen een uitleg op 3 verschillende manieren nodig hadden, terwijl ik het na half doorlezen al wel snapte. Na een tijdje deed ik dus ook niks meer voor school, haalde dan zo vieren en vijven, dan tegen het einde ging ik me er meer in verdiepen en haalde ik gewoon prima cijfers, haalde mijn gemiddelde weer omhoog en ging over. Daardoor ook vaak de opmerking als ik maar met de hakken over de sloot over ging of ik wel echt zo slim was :')

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 14:23

Volg dit topic ook. Nooit officieel bevestigd, wel getest in op de basisschool (kon een klas overslaan, maar dat hebben mijn ouders toen niet gedaan - ik ben naar het montessori onderwijs gegaan). Ik herken veel van de dingen die hier genoemd worden (snel dingen snappen, lastig vinden dat anderen het niet snappen, ver vooruit denken, altijd alles over analyseren, een heel sterk rechtvaardigheidsgevoel en heel slecht tegen oneerlijke dingen kunnen, altijd alles perfect willen doen). Zeer waarschijnlijk in combinatie met ADD. Omdat ik erg makkelijk leer heb ik nooit grote problemen gehad. Ik ben inmiddels freelancer en ga erg goed op autonoom kunnen bepalen wat ik doe, en heb in projecten vaak meerdere functies - zowel technisch als creatief. Het switchen van opdrachten bevalt ook goed - zorgt ervoor dat ik weg ben voor ik me echt kan vervelen. Dat houdt mijn werk leuk en uitdagend. Ik moet álles uitzoeken, wil het ook altijd zelf doen ipv simpelweg uitleg volgen.

@theadora99 - zo herkenbaar. Ik leerder ook tactisch - sommige dingen wel, daar haalde ik een hoog cijfer voor, andere weer niet, en zo levelde alles perfect uit voor een hakken-over-de-sloot.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:03

Dorine92 schreef:
ikkedus schreef:

Dat is echt heel tof. Wat een top baas heb jij. Want inderdaad, het is niet eerlijk als jij veel meer werk doet dan een ander, puur omdat jij het effectiever kan.

Het gaat mij er dan niet om dat ik meer doe, maar ik werk op een ander niveau van intensiteit tov veel van mijn collega’s en daardoor is mijn energie sneller op.
Dat ik dan weg kan is voor mij heel belangrijk.
Ik kan ook op hetzelfde niveau van intensiteit werken als mijn collega’s. Dan neem ik meer pauzes om te socialisen etc, maar dan werk ik mezelf tegen en dat kost me nog meer energie gek genoeg.

Wb de negatieve effecten; ik ben vanaf gr 7 tot midden VO enorm gepest en binnen mijn familie werd ik ook eerst echt niet begrepen. Ik voelde meer intens en mijn emoties waren naar buiten toe ook veel intenser dan men begreep.
Op dat moment speelde dit bij mijn zussen nog helemaal niet eigenlijk. Die liepen er pas rond hun 35e tegenaan of via hun kinderen.
Ik heb daardoor al vrij vroeg trauma opgelopen. En ik vind nog steeds dat er, onder de niet neurodivergente mensen, weinig begrip is voor neurodiversiteit en in mijn geval voor mijn HB/ASS. Dus ik merk regelmatig onbegrip of ergernis helaas.
Ik ben door al mijn ervaringen inmiddels een heel ervaren kameleon geworden, maar dat kost erg veel energie.
Gelukkig zit ik op een van mijn scholen echt tussen de HB’ers en HB professionals. En op de andere school heb ik nu een positie die aansluit bij mijn talent en sta ik helemaal in mijn kracht. Dat wordt gewaardeerd gelukkig en ik ken de meeste collega’s daar inmiddels al jaren en ze zijn aan me gewend.
Nieuwe collega’s daarentegen, dat loopt meestal niet gelijk lekker. Dan moeten we elkaar echt even leren kennen.
Ik voel me overigens totaal niet slimmer dan anderen. Ik ben eerder onzeker over alles ik voel me anders en ik denk en doe ook anders dan de meeste mensen om me heen en die positie heb ik gewoon liever niet.
Ik heb wel de diagnose ASS en ik merk dat mensen daar wel begrip voor hebben. Of het nou meer ( of alleen ) HB is of ook ASS, daar twijfel ik ook aan. Maar met ASS krijg je wel hulp en ondersteuning en via HB niet echt merk ik.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-25 15:08

Phonix schreef:

Ik heb hier ook wel last van! Ik heb best veel slaap nodig (zo'n 9u per nacht zou ideaal zijn voor mij) en kan na een dagje shoppen met een redelijk energieke vriendin bijvoorbeeld ook echt uitgeteld zijn :+ . En dan voel ik mij daar vaak best stom over, want ik heb de hele dag niet gewerkt, dus dan vind ik het niet terecht dat ik moe ben. Heb wel ook ijzertekort (gehad of nog steeds, moet nog bloed laten trekken) dus dat zal ook zeker meegespeeld hebben in mijn vermoeidheid de afgelopen tijd, in welke mate het ligt aan de hoogbegaafdheid/hoogsensitiviteit heb ik dus geen idee van.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:17

ikkedus schreef:
Dorine92 schreef:

Het gaat mij er dan niet om dat ik meer doe, maar ik werk op een ander niveau van intensiteit tov veel van mijn collega’s en daardoor is mijn energie sneller op.
Dat ik dan weg kan is voor mij heel belangrijk.
Ik kan ook op hetzelfde niveau van intensiteit werken als mijn collega’s. Dan neem ik meer pauzes om te socialisen etc, maar dan werk ik mezelf tegen en dat kost me nog meer energie gek genoeg.

Ja dit had ik begrepen idd. Je verhaal was al echt super duidelijk. Misschien was ik niet duidelijk