Zwanger - begin en voorjaar 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

byloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:22

Laure schreef:
Mijn echo was idd inwendig, viel echt mee! Alleen toen ze zeker wou zijn dat we geen tweeling hadden, voelde ik wel dat ze echt alle hoeken wou zien :+
Voor de rest voelde het voor mij niet ongemakkelijk. Een uitstrijkje is echt veel vervelender.

Echt het! We balen dat we ons slecht voelen en willen dat het snel over gaat. Maar als we ons dan goed voelen dan denken we meteen dat er iets mis is. :P Ik mag op zich niet klagen, week 7 was tot nu toe het zwaarst en sindsdien valt het eigenlijk nog wel mee.

Nou precies dit wat jij zegt! Soms wil ik misschien gewoon iets voelen wat er niet is.

byloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:26

Nou, ben ook aan de bak gegaan. Heb 11 juli de eerste echo. Ik ben dan 8 weken en verwacht dat dit uitwendig zal zijn.
Maar ik lees vanuit jullie dat inwendig mee valt… dus we zien het wel. Vind 11 julli nog zo lang duren. 25 dagen…. :z
Ben haast in staat ombert ergen Prive te laten doen bij 6 weken en dan gewoon te betalen. Maaar….. ik hou me in!!!

We willen het met 8 weken aan onze ouders en broers en zussen vertellen. Vooral omdat de zomervakanties eraan komen en het lastig is om iedereen bij elkaar te krijgen.

Hoe hebben jullie het verteld?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:50

Zojuist onze eerste echo gehad en het zag er echt hartstikke goed uit. Hartslag hebben we ook kunnen horen. :D Nu voelt het wat echter. Mijn app rekende mijn uitgerekende datum op 1 februari, maar dat is nu 3 februari geworden. :)

Wij gaan het dit weekend aan wat familieleden vertellen en denk dat we ze gewoon lekker overvallen haha. Men denkt dat ik enigszins anti-kinderen ben, en die illusie heb ik altijd voorgehouden. :+ Laat ze maar lekker denken.

mriek1990

Re: Zwanger - begin en voorjaar 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 15:29

MRM25 wat een leuke manier van vertellen! Hoe reageerden ze? Vervelend die misselijkheid. Hoop dat het snel wegtrekt. Rode wijn mis ik stiekem ook haha!
Vervelend ook die pijn aan de dames!

Laure bizar hoe snel de dames groeien hé? Ik denk dan ook wel eens, waarom! Jullie zijn pas over een paar maanden "nodig". ;)
Fijn dat je je wat beter begint te voelen.

Niniane gefeliciteerd met je goede echo! Zo fijn om de hartslag ook te horen ♡ Leuk om het nu ook te gaan vertellen! Ben benieuwd naar de reacties.
Had je de echo inwendig of uitwendig? Ik heb nu twee keer een inwendige echo gehad en het viel mij echt alles mee. Van mijn vriend voel ik meer laten we maar zeggen haha. Alleen het "zoeken" wat ze toen deed was een beetje vervelend, maar kan het niet omschrijven als pijn. En ik dacht maar bij mezelf, deze vrouwen zijn ervoor opgeleidt, ze zien genoeg! Al blijft het altijd wel een beetje ongemakkelijk inderdaad.

Byloulou ooh wat lang wachten nog hé! Hopelijk gaat de tijd een beetje snel voor je. Met 6 weken is er ook nog weinig tot niets te zien, misschien dat dat helpt om nog even te wachten haha. ;)
Leuk om het straks te vertellen! Ben benieuwd naar de reacties.

Bij deze tweede hebben we Hidde de positieve test laten geven aan de opa's en oma's. Met hierbij het verhaal dat we een cadeautje hadden voor ze. We hebben het heel vroeg vertelt aan onze ouders. Ik had namelijk om 23 mei een positieve test, op mijn verjaardag. De dag erna zou ik m'n verjaardag vieren en 100% dat ze door hadden gehad dat ik geen wijntje dronk haha.
Toen ik zwanger was van Hidde hadden we sokjes gekocht waarop stond I love oma/opa en dit als cadeautje gegeven.
Was echt heel leuk. <3

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 16:43

Nee was niet ongemakkelijk moet ik zeggen. :) Het is meer een soort druk, maar dan is een eendenbek toch echt vervelender.

Hihi dat is wel vervelend als men eigenlijk bijna van je verwacht dat je mee drinkt. Dat maakt het moeilijk verbergen. := Of je had nog de moeite willen doen om ergens druivensap in te schenken en te doen alsof dat wijn was, maar ja, vertellen is dan net zo leuk. Vind tot 12 weken je mond houden ook wel tikkeltje ouderwets?

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:57

Mijn familie weet het en gaat er nog steeds onbewust van uit :D
We hadden een verjaardagsfeestje voor mijn vriend en mijn moeder was al rode wijn voor mij aan het inschenken. Toen ik nee zei, duurde het even voor ze besefte dat ik nu inderdaad niet drink :')

Ik vind het ook moeilijk om te zwijgen tot 12 weken hoor! Mijn "kleine kring" weet het al. De rest zal idd pas later volgen.
Zeggen jullie het op 12 weken of pas als de resultaten van de NIPT goed zijn?

Ik word pas op 12 weken geprikt voor de NIPT en hoor dat het vaak 2 weken duurt voor je de resultaten hebt. Dan zou ik "moeten" wachten tot 14 weken, zoals sommigen mijn vertellen.. Hoe gaan jullie dit doen?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 12:44

Ik was niet van plan zolang te wachten. Sommige vrienden zie je weinig door afstand dus twijfel of ik wacht tot ik ze daadwerkelijk zie, maar de rest heb ik eigenlijk geen zin om te wachten. :+ Mocht de NIPT niet goed zijn, heb je in ieder geval eerst het leuke kunnen delen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 13:42

Tijdelijke meelezer hier want ik was verbaasd over dat het alweer 2026 is als je nu zwanger raakt :+ tijd vliegt dit jaar..

Maar goed, mbt de NIPT: ik hoor ook van steeds meer mensen dat ze wachten tot de NIPT uitslag binnen is. Nu hadden wij een slechte NIPT uitslag (is uiteindelijk goed gekomen, lang verhaal), maar eer dat je duidelijk hebt wat er aan de hand is ben je alweer 17/18 weken zwanger. Dan zie je vaak al iets en bovendien.. Als het dan 'fout' is en de zwangerschap wordt afgebroken, dan is dat een hele bevalling. Oftewel: het lijkt me wel iets dat je wilt delen met anderen. Daarom zou ik het zelf als ik nogmaals dezelfde situatie zou hebben, weer gewoon van tevoren al vertellen. Mocht het dan mis zijn, kunnen mensen ook gelijk meeleven en heb je inderdaad eerst nog de normale blijdschap gehad in plaats van alleen zorgen.

byloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 17:29

Mee eens inderdaad dat 12/14 weken een tikkeltje ouderwets is. Wij doen het na de eerste echo met acht weken… tot die tijd heb ik alleen jullie de hond en mijn partner Hahah .

@niniane fijn dat de eerste echo goed is. Wat een opluchting.

Hoe gaat het bij jullie met de kwaaltjes, is het te doen?
Ik voel helemaal niks, 2 weken geleden wel wat steekjes (niks abnormaals) maar helemaal niets meer.. dat maakt mij dan ook weer onzeker. Ik zit echt een beetje te wachten komt er nog wat… of ik haal andere vreselijke dingen in mijn hoofd.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 07:48

byloulou, gewoon rustig afwachten. :j Ik voelde ook niks rond week 5/6/7, maar nu ik zo goed als op 8 weken zit, heb ik last van snel volzitten. Alsof je je volgepropt hebt bij de sushi. }:0

Wanneer is je scan?

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:18

Niniane fijn dat het niet ongemakkelijk was. Een eendenbek heb ik nog nooit gehad, dus daar kan ik niet over meepraten. Haha dat was ook nog een idee geweest om druivensap te drinken. Maar denk dat sowieso mijn moeder het door zou hebben. 12 weken wachten is inderdaad wel lang!

Laure haha even een besef momentje voor je mams dus. Wij maken het wel echt openbaar met 12 weken. Heb nog geen afspraak voor de NIPT, maar ook dan zou ik het wel delen met 12 weken denk ik.

Douce dat besef had ik laatst ook dat deze kleine in 2026 geboren wordt... hoé dan! Haha.
Wat fijn dat het met jullie kleine toch goed is gekomen ondanks de slechte NIPT. Verder ben ik het helemaal met je eens.

Byloulou wat lekker dat je geen kwaaltjes hebt! Maar ik snap ook dat het je onzeker maakt. Sommige vrouwen hebben gewoon echt geen kwaaltjes. Collega van mij ging ook letterlijk fluitend haar zwangerschap door. Hoe lang moet je nog tot je eerste echo? Hopelijk brengt die je wat meer geruststelling.
Ik heb maar één kwaal en dat is vermoeidheid. Lig elke avond om 21uur in bed haha. Gelukkig werk ik in het onderwijs, dus heb over 3 weken zomervakantie. Dus klagen mag ik niet vind ik. ;)

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:00

Ik vond een interne echo inderdaad ook helemaal niet vervelend. En je moet maar zo denken, zij doen/zien niet anders :+ en tijdens de bevalling krijgen ze het daar beneden ook wel te zien.

@Niniane, dat gevoel ken ik! Ben ik lekker aan het eten, zit ik plots propvol.

Ik heb inderdaad ook een collega die bijna geen klachten heeft gehad tijdens de zwangerschap.

Ik merk nu dat mijn misselijkheid af neemt *\o/* wel snel weer hongerig en dus snel vol. En zo nu en dan een beetje stekend/zeurderig gevoel bij de baarmoeder.
Eind van de week weer een echo! Vind het toch ook weer spannend.

Hoe gaat het verder hier met iedereen?

Doen jullie trouwens ook mee aan moeders voor moeders?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 07:50

Fijn dat je misselijkheid afneemt! Hoeveel weken ben je nu?

Hier merk ik ook wat meer steken en bandenpijn. Het is aan het groeien dus. :) Gisteren aan mijn schoonouders verteld en die waren met stomheid geslagen. _O- Op een goeie manier uiteraard. De tranen stonden in de oogjes. :D
Had mij wel aangemeld voor Moeders voor Moeders maar heb het eigenlijk laten liggen. Doe jij wel mee MRM25?

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 10:24

Haha wat lief! Wordt het hun eerste kleinkind?

Ik ben nu 10 weken. Vandaag toch weer wat misselijk :+ maar niet zo erg als dat het was.

Ik doe mee ja! Sinds deze week. Wij zouden zelf bijna een traject in moeten dus als ik anderen op deze manier kan helpen doe ik dat graag :)

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:06

Mag ik mij ook voorzichtig melden?

Vanochtend een positieve test gehad. Behoorlijk onverwacht, maar heel gewenst. Het is onze derde en we wisten dat we graag een derde wilde maar liever nog even een half jaar wachten. Ik was met de pil gestopt en we deden het om mijn ovulatie heen, maar blijkbaar niet helemaal goed gegaan
Week overtijd en dus maar een test gedaan, toen die positief was, was het even schrikken. Vooral omdat het qua werk erg slecht uitkomt en we moeten als dit goed blijft gaan een nieuwe auto en ons huis gaan verbouwen. Allemaal dingen die ik liever nog ff uitstelde Hahaha

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:23

Hee allemaal,

Wij hadden net een echo en deze was helaas niet goed.
Het hartje is gestopt met kloppen. |(
Ik trek mij daarom ook terug uit dit topic.

Ik wil jullie allemaal veel succes wensen nog met de zwangerschappen. Dat er maar veel lieve, knappe zonen en dochters geboren gaan worden. <3
Liefs! ♡

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:55

Sterkte!

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:56

Oh nee, Mriek, wat erg |( heel verdrietig en ieders grootste nachtmerrie.
Heel veel sterkte :knuffel:

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:44

Jeetje mriek, wat een verdrietig nieuws... Daar hoop je niet meer op na een goede eerste echo. :n Heel veel sterkte!

Ik las hier stiekem al een tijdje mee, maar durf nu wel onder m'n steen vandaan te komen. Vandaag namelijk al mijn eerste echo gehad op 5+5. Vorig jaar oktober had ik een EUG die eindigde op de spoedeisende hulp i.v.m. gescheurde eileider. Ik werd blij verrast met een kloppend hartje. Nu hopen dat het goed blijft gaan. Over 3 weken weer een echo.

Ik zag hier wat dingen over voorbij komen wanneer je het aan iedereen vertelt. De vorige keer waren we eigenlijk blij dat we het zo vroeg hadden verteld. Als we iedereen ineens hadden moeten inlichten terwijl ik op de SEH lag was het een dubbele klap. Op deze manier hadden we ook meteen heel veel steun. Deze ronde eigenlijk ook al aan ouders en zussen verteld voor de eerste echo. Ook omdat sommige redelijk wat wisten van mijn cyclus etc. :+ Dus op een feestje geen alcohol was al verdacht haha.

Gefeliciteerd met de positieve test lovelys.

Wisselende misselijkheid MRM, hopelijk zakt het nu toch weer wat af!

Niniane ook een goede eerste echo, fijn!

Byloulou, met 8 weken is in principe ook nog inwendig, maar volgens mij bestaat de mogelijkheid om het ook uitwendig te doen als je je er niet comfortabel mee voelt. Persoonlijk vind ik het helemaal geen probleem. Zij doen dit dagelijks. Sterker nog, een vriendin van mij is verloskundige en toen ik de vorige keer vroeg of ze mijn eerste echo wilde doen stond ze te trappelen van enthousiasme. Dat is hetzelfde voor haar als dat ik mijn paard opzadel ongeveer. :')

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:51

ooh Mriek, wat een verschrikkelijk nieuws. Heel veel sterkte!

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:54

Gefeliciteerd selente!

Wij wachten de eerste echo/ hartslag ff af. Dat is de week voor onze vakantie en daarna gaan we op vakantie met mijn schoonouders en we gaan dan naar familie. Ik vind het eigenlijk nog net te vroeg om aan iedereen te vertellen

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 18:50

Oh wat ontzettend verdrietig mriek! Veel sterkte. Y;(

Voorzichtig gefeliciteerd lovelys. :)

Jij ook gefeliciteerd Selente! :D Klinkt als een heftige ervaring de vorige keer. Hopelijk blijft het allemaal goed gaan. :j

MRM25: Nee dit wordt hun tweede kleinkind, maar het eerste kleinkind moet nog geboren worden. :) Mijn schoonzus zal ergens halverwege juli moeten bevallen. Ik benijd haar niet hoor, om met die warmte op een slaapkamer te moeten liggen straks. :x
Aan mijn kant wordt het het achtste kleinkind, dus daar is het spannende er echt allang vanaf. :=

Vraagje ook over Moeders voor Moeders; hoe vaak lever jij urine in?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 13:59

Douce schreef:
Tijdelijke meelezer hier want ik was verbaasd over dat het alweer 2026 is als je nu zwanger raakt :+ tijd vliegt dit jaar..

Maar goed, mbt de NIPT: ik hoor ook van steeds meer mensen dat ze wachten tot de NIPT uitslag binnen is. Nu hadden wij een slechte NIPT uitslag (is uiteindelijk goed gekomen, lang verhaal), maar eer dat je duidelijk hebt wat er aan de hand is ben je alweer 17/18 weken zwanger. Dan zie je vaak al iets en bovendien.. Als het dan 'fout' is en de zwangerschap wordt afgebroken, dan is dat een hele bevalling. Oftewel: het lijkt me wel iets dat je wilt delen met anderen. Daarom zou ik het zelf als ik nogmaals dezelfde situatie zou hebben, weer gewoon van tevoren al vertellen. Mocht het dan mis zijn, kunnen mensen ook gelijk meeleven en heb je inderdaad eerst nog de normale blijdschap gehad in plaats van alleen zorgen.

Dit had ik ook inderdaad. Ik dacht; Huh!? Nu al een topic? Maar besefte toen dat ik nu een jaar geleden ook al wist dat ik zwanger was en ik ben 2 maart bevallen :Y) .

Dames allen gefeliciteerd! En de dames met slecht nieuws; wat vreselijk voor jullie -O- Sterkte!

Wij hebben het na de eerste echo verteld bij beide zwangerschappen. Bij de eerste "moest" ik wel, want was al ruim 2 weken ziek en misselijk en op mijn werk wisten ze van mijn kinderwens. Bij de 2e konden we gewoon niet langer wachten :+

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:05

Niniane schreef:
Vraagje ook over Moeders voor Moeders; hoe vaak lever jij urine in?

1 keer per week komen ze de flessen ophalen en nieuwe neerzetten. Daarvoor hoef je niet thuis te zijn (je kan een onopvallende plek afspreken als je die hebt).
En het maakt niet uit hoeveel urine je op vangt, alle beetjes zijn welkom.

Welkom Selente en lovelys! (En meelezers, gefeliciteerd nog irrssjejee)

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 18:36

Ik wil het ook vertellen bij een kloppend hartje denk ik.

Moeder voor moeders doe ik niet meer aan mee, aangezien ze het ook gebruiken voor het insemineren (niet meer in nl trouwens)