Help valselijk positieve drugstest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:40

Judass schreef:
bulck schreef:

Maar naar ik begrijp heeft ze een positieve test afgelegd, dus werd haar rijbewijs ingetrokken en dan hangt het van het PV af wat de verder stappen zijn. Dat betwisten kan je doen, maar zal die intrekking niet ongedaan maken. Andersom laten doorrijden onder invloed zou ook niet kunnen, toch?

Hier in NL werkt het anders. Je krijgt sowieso een rijverbod van 24 uur na de bloedafname. Dus van doorrijden is geen sprake.

Mocht na de labuitslag blijken dat de waarde te hoog is dan kan de officier alsnog bepalen dat je je rijbewijs moet inleveren.

Zo voorkom je iig dat je mensen hun rijbewijs afneemt zonder dat ze daadwerkelijk (te veel) hebben gebruikt. En ja het gebeurd echt wel eens dat de waarde in het bloed te laag uitvalt, of dat er helemaal niks gedetecteerd wordt. Al gebeurd dat laatste haast nooit.

Wat ik lees betreft dit toch een Belgische bokker en is dit in Belgie (na haar werk) gebeurd?
En wat werkt er dan anders, want je zegt zelf dat er van doorrijden geen spraken is in Nederland (idem als hier dus als blijkt dat je positief test op alcohol of drugs tijdens om het eender welke controle).

Bij ons is het intrekken (en vooral de duurtijd) van rijbewijs ook afhankelijk van de situatie, daarom dat ik ook al eerder vroeg of TS meer info kan of wilt geven over het PV en wat haar verteld is. In regel heb je idd een onmiddellijk verbod van 15 dagen (in Belgie), maar dat kan ook minder of juist meer zijn.
Maar dat verbod is een directe aanpak op deze overtreding, want deze zaken gaan vaak via de procureur en zullen dus effectief voorkomen in een rechtbank, aangezien dit een zware overtreding betreft en als dusdanig ook aanzien wordt. De schuld of onschuld zal ook meestal dan pas plaatsvinden. Daarin kan het verschil zeker liggen met Nederland, waar de parameters van intoxicatie ook anders liggen en dus de interpretatie onderworpen is aan andere regelgeving. Belgie hanteert een zerotolerantiebeleid

Dus tot hiertoe hebben we een positieve test. Op basis daarvan een rijbewijs dat ingetrokken is (duurtijd nog niet geweten), Wanneer dient ze dat rijbewijs terug te gaan halen en wat zijn de voorwaarden? (meestal zal ze daar opnieuw een speekseltest moeten afleggen)
Kennelijk heeft ze zelf niet aan om een bloedtest gevraagd (of is dit niet aangeboden, wat eventueel in haar verdediging kan spelen, maar dan moet ze dat ook kunnen aantonen wat altijd een moeilijke is)
Met haar bloedanalyse kan ze, indien deze negatief is, effectief rechtstreeks contact opnemen met de zone waar de overtreding zich heeft voorgedaan (staat op het PV)
Het zal de procureur zijn die zal bepalen of ze dan haar rijbewijs zonder verder gevolg terugkrijgt of een tegenanalyse zal uitvoeren (meestal haarstaal). Het strafblad van TS zal daar een rol inspelen (zeker als er precedenten zijn geweest), maar ook de situatie.
Is dat niet het geval zal de procedure zich verder ontplooien en dient ze alle bewijsstukken te bewaren om haar verdediging sterk te maken.

Hoewel dit zeker heel onrechtvaardig zal voelen, moeten we ook wel realistisch zijn. Er zijn maar 7 procent vals positieve testen, wat dus maakt dat 93% nog steeds gewoon een juiste weergave maakt (dat kan varieren van heel licht tot zwaar)
Dat geldt ook voor alcohol in het verkeer. Uiteraard is de consequentie een harde, zeker als je een wagen nodig hebt voor je werk etc, langs de andere kant zijn er ook al genoeg consequenties geweest voor onschuldigen verkeersslachtoffers die maar net zo'n bestuurder getroffen hebben. Dus ja rechtvaardig is in deze perceptie en maar net hoe je ernaar kijkt.

Maar voor TS, en zeker als ze effectief niet gebruikt heeft, hoop ik dat het snel opgelost is. En zou ik toch ook dit wel aankaarten bij haar werkgever, want werken met mensen die zelf gebruiken en het niet verbergen, vind ik toch ook geen gezonde werkplek ongeacht het type werk (en ja ik weet dat je dat nooit 100% weet, maar in dit geval gaf TS het zelf aan en kan dat mogelijks zelf de bron van contaminatie zijn)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:55

Maar in Belgie doen ze dus niet standaard een betrouwbaardere test na een positieve uitslag van de speekseltest? Zover ik weet moet je in Nederland mee naar het bureau en nemen ze daar een bloedtest af. Juist omdat er dan vaak niets aan de hand is. Uiteindelijk blijkt 1/3 van alle positieve speekseltesten namelijk niet juist.

Judass

Re: Help valselijk positieve drugstest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:00

Wat er schijnbaar anders werkt is dat in België meteen een rijbewijs wordt ingenomen terwijl we dat in NL niet meer doen. Pas na de bloeduitslag die altijd standaard volgt na een positieve test.

Een rijverbod is wat anders dan een rijbewijs invorderen. Hier mag je dus 24 uur lang geen auto, bromfiets of zelfs fiets besturen maar je rijbewijs blijft in je eigen bezit. Het is wel strafbaar om een rijverbod te overtreden.

Ik weet dat TS van België is, ik schets alleen mijn verbazing over de gang van zaken.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:12

Ik vind het ook nogal wat ja :oo
Een rijverbod van 24u is minder ingrijpend dan 2 weken (of langer) je rijbewijs kwijt. En natuurlijk als je onder invloed rijdt is dat helemaal terecht, begrijp me niet verkeerd. Maar als ik dan lees dat er in Nederland bij 1/3 na bloedonderzoek niets aan de hand is, dan vind ik dat toch veel. In België is dat dan 7%. Maar dat zijn toch 70 mensen op elke 1000 testen die voor nop gigantisch in de stress zitten...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:13

Diddykong schreef:
Maar in Belgie doen ze dus niet standaard een betrouwbaardere test na een positieve uitslag van de speekseltest? Zover ik weet moet je in Nederland mee naar het bureau en nemen ze daar een bloedtest af. Juist omdat er dan vaak niets aan de hand is. Uiteindelijk blijkt 1/3 van alle positieve speekseltesten namelijk niet juist.

Nee niet standaard, je kan er wel om vragen. Maar niet alle agenten kunnen bloed afnemen (tenzij er echt zo'n actie is opgezet en er wel medische mensen aanwezig zijn, maar die info hebben we hier nog niet gekregen, dus ik ga er vanuit dat dit een kleine controle betrof of een individuele controle door bvb verdacht rijgedrag of een andere overtreding waardoor ze aan de kant gezet werd)
Maar stel dus bij zo'n controle en ze laten een dokter komen, dan draai je ook op voor die kosten.

Hier ligt de verhouding al lang niet meer op 1/3, na 2010 heb je minder dan 10% die valspositief testen(volgens de belgische instantie NICC).
Maar ook het type tester zal een rol spelen en dat kan per land ook varieren, en mss zelf binnen een land (dat durf ik zo niet te zeggen)
Laatst bijgewerkt door bulck op 16-05-25 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:18

Je zou toch hopen dat je als individu in ieder geval zelf geen kosten hoeft te betalen om zoiets weer van je af te krijgen. Zo uit je dagplanning getrokken worden en eventueel mee moeten naar een bureau en weet ik wat allemaal moeten ondernemen, met alle verstoring en stress van dien, is al onrechtvaardig genoeg als je helemaal niets fout deed -O-

Hopelijk ben je er snel vanaf TS....

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:19

TS, ik hoop dat de uitslagen negatief zijn en je heel snel je rijbewijs terug hebt. Dit is echt niet niks. :(

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:29

pmarena schreef:
Je zou toch hopen dat je als individu in ieder geval zelf geen kosten hoeft te betalen om zoiets weer van je af te krijgen. Zo uit je dagplanning getrokken worden en eventueel mee moeten naar een bureau en weet ik wat allemaal moeten ondernemen, met alle verstoring en stress van dien, is al onrechtvaardig genoeg als je helemaal niets fout deed -O-

Hopelijk ben je er snel vanaf TS....

Maar ja tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een groot verschil en dus ook tussen schuld en onschuld. Net zoals TS aangaf samen te werken met iemand die gebruikt, ja dan is de kans op contaminatie groot en zal ze dus onbewust bewust positief getest hebben door zich daar aan blootgesteld te hebben. Maar daar kan een agent niets aan doen, die constateren wat ze kunnen constateren. Hoe onrechtvaardig dit dan ook zal zijn voor TS. In ons rechtssysteem zal ze dit dus moeten kunnen aantonen.

Hopelijk heeft ze vandaag haar resultaten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:38

https://www.druglijn.be/drugs-abc/veelg ... gs-boetes/

Er worden hier weer veel dingen geroepen die kant noch wal slaan... Helaas vaak door dezelfde personen.

In de link hierboven de echte gang van zaken... Ts, het ligt dus wel wat genuanceerder dan zomaar 1 toevallig testje testje langs de kant van de weg als ik dit zo lees... Indien deze procedure niet gevolgd werd, dan kan je klacht indienen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:43

Als mensen de links zouden lezen zou er al een stuk minder gespeculeerd worden.

Na een speekseltest die positief is wordt er speeksel opgestuurd naar een labo door de politie voor een tweede nauwkeurige analyse, dat resultaat is ook hetgene dat dient als bewijs in de rechtbank. Niet de originele test omdat er juist die foutenmarge is van 7%.

Je bent dus niet verplicht om op eigen kosten een bloedanalyse te laten uitvoeren.

Het feit dat dadelijk het resultaat negatief is wilt nog niet zeggen dat er geen drugs zijn aangetroffen maar gewoon dat de drempelwaarde niet is overschreden. Dan gaat de eerste test positief en de analyse negatief.

Wanneer je positief test tijdens de politiecontrole, zal je rijbewijs met onmiddellijke ingang voor 15 dagen ingetrokken worden. Daarna zal je speekseltest naar een laboratorium worden gestuurd om een nauwkeurigere speekselanalyse uit te voeren.

'De resultaten van het laboratoriumonderzoek zullen als wettelijk bewijs gezien worden. Is het resultaat negatief, dan zal je rijbewijs worden teruggegeven en zijn er geen gevolgen. Is de speekseltest positief, dan zal dit leiden tot een dagvaarding voor de politierechtbank.'

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:12

Ik vraag mij wel af hoe cross contamination kan onstaan in een speekseltest?

Ik kan mij voorstellen dat het aan je handen komt doordat je dingen aanraakt.
Maar in je speeksel?

Even los van het topic van TS.
Ik snap wel dat er een vals positief kan zijn zonder dat je zelf drugs hebt gehad.
Misschien heeft de agent niet steriel gewerkt.
Of reageert het op een andere stof.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:15

daantjuhhh schreef:

Maar in je speeksel?

Ik snap wel dat er een vals positief kan zijn zonder dat je zelf drugs hebt gehad.

Omdat volgens mij de huid 20-30 seconden nodig heeft om stoffen van buiten af op te nemen. Dan komt het ook in je bloed en speeksel terecht. :)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:27

Niet alles komt door je huid je bloedbaan in gelukkig ;). Slijmvliezen soms wel, maar de meeste stoffen niet, zou niet goed zijn ook. Dan zit je bloed na een wasbeurt vol zeep of water..En ik ga ervan uit dat het nog detecteerbaar moet zijn. Nu weet ik niet wat de drempelwaarden van de speekseltesten zijn, maar ik denk niet dat je zomaar positief test als er een korreltje aan je vinger zat en je krijgt die met de boterham binnen. Zo'n test kan wel om wat voor reden positief uitslaan zonder dat je met drugs in aanraking komt. Ze zijn nooit 100% betrouwbaar. TS heeft trouwens niets gezegd over een 2e speekseltest tijdens de controle.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:32

Daar heb je inderdaad ook wel gelijk in. :D Dit was ook maar een idee hoe dat iets toch vanuit je huid in je speeksel of bloed terecht zou kunnen komen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:36

Momo94 schreef:
Daar heb je inderdaad ook wel gelijk in. :D Dit was ook maar een idee hoe dat iets toch vanuit je huid in je speeksel of bloed terecht zou kunnen komen.

Ja dat snapte ik ook wel.
Maar ik bedoel inderdaad in de hoedanigheid.
Om positief in je speeksel te zijn moet je wel met wat meer in aanraking zijn geweest dan alleen cross contamination.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:36

Nu ja als je nadat er per ongeluk cocaine op je vingers gekomen is in je neus peutert zal dit wel niet zo handig zijn :P. En opeten denk ik? Zo krijg je ook buikgriep, wil je ook niet weten dat je iemands poep gegeten hebt -O-. Van cocaïne weet ik alleen niet of dat via het maag/darm kanaal opgenomen wordt. Ik ken het alleen dat mensen het snuiven (en dacht ik roken???).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:54

daantjuhhh schreef:

Maar in je speeksel?

Maar die cross contaminatie ontstaat niet in de speekseltest, maar door acties daarvoor.

Dus dat vals positief slaat erop dat er een reactie plaatsvindt door mogelijks een externe factor. Dat kan bvb medicatie zijn, of bepaalde kruiden etc, maar effectief mss een agent dat niet steriel gewerkt heeft, of een test die onzorgvuldig gebruikt is.
Maar dat zijn aannames, en nogmaals in verhouding verwaarloosbaar (wat niet wil zeggen dat het niet prettig is dat juist jou dat moest overkomen uiteraard)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:16

Voor iedereen die zich afvraagt hoe dat zit met vals positieve testen: testen zijn vaak of sterk in specificiteit of in sensitiviteit.
Bij drugstesten geldt dit:

Sensitiviteit: de test vangt zo veel mogelijk echte positieven (mensen die de stof wél gebruikt hebben).

Specificiteit: de test vermijdt zo veel mogelijk valse positieven (mensen die de stof níet gebruikt hebben, maar toch positief testen).

Omdat je niet wil dat mensen vals negatief testen, zijn de testen die men gebruikt sterk in sensitiviteit, waarbij "ingeleverd" wordt op specificiteit.
Voor een vals positieve testen hoef je dus niet de stof daadwerkelijk in je lichaam te hebben. Als je het ergens anders dan bewust hebt opgelopen, is de test terrecht positief. Of je echt zonder dat je het door hebt voldoende binnen kan krijgen voor een terrecht positieve testen is de vraag.
Ik hoop dus voor de ts dat ze een vals positieve test heeft gehad. Want anders moet je vooral nagaan of je medicatie, supplementen of iets gegeten heb waardoor hij positief is.
Mocht hij terrecht positief zijn, dan kun je in je bloed zien hoe veel je binnen gekregen hebt, en met een haaranalyse aantonen of dit langdurig is.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:45

Ik vind dit toch echt heftig. Met de auto is mijn reistijd naar het werk toe 24 minuten. Met het openbaar vervoer 2,5 uur. Dit betekend dus 4 uur extra reistijd x10 werkdagen is 40 uur voor mij. Een volle werkweek dus. Dan hebben we het nog niet eens over beroepschauffeurs. Je hebt dan als je 10x getest wordt ongeveer 1 keer kans om de pineut te zijn. 24 uur rijontzegging en indien de controle test dit ook aangeeft een zwaardere straf kan ik begrijpen.

Ik denk als ze compensatie moeten geven aan iedereen die vals positief test dit snel ophoudt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:01

scrabbel schreef:
Ik vind dit toch echt heftig. Met de auto is mijn reistijd naar het werk toe 24 minuten. Met het openbaar vervoer 2,5 uur. Dit betekend dus 4 uur extra reistijd x10 werkdagen is 40 uur voor mij. Een volle werkweek dus. Dan hebben we het nog niet eens over beroepschauffeurs. Je hebt dan als je 10x getest wordt ongeveer 1 keer kans om de pineut te zijn. 24 uur rijontzegging en indien de controle test dit ook aangeeft een zwaardere straf kan ik begrijpen.

Ik denk als ze compensatie moeten geven aan iedereen die vals positief test dit snel ophoudt.

Dit is precies mijn gedachte. Je gooit iemands hele weken overhoop met een onbetrouwbare test, en de gevolgen zijn voor diegene zelf. Niet kunnen werken is een duur grapje, lang doen over reizen verpest je levensgenot omdat je bekaf bent, je bent niet meer mobiel, je hele agenda gaat overhoop, en mogelijk veel schadelijke gevolgen afhankelijk van hoe je agenda eruit ziet. Om nog maar niet te spreken over alle stress en de gevolgen die uit stress en vermoeidheid kunnen voortkomen. En de financiële gevolgen van het niet auto kunnen rijden en je afspraken niet kunnen nakomen. Ik vind het nogal wat

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:09

Ergens in een link hierboven stond dat ze in belgie een 2e speekseltest naar een lab sturen. Geen idee of dit dan op het bureau is en of dit bij TS ook gedaan is. Ze schrijft er in elk geval niets over. En dat die 2e test leidend zou zijn.
Daarbij mogen ze blijkbaar niet zomaar een drugstest doen, maar alleen op basis van verdacht gedrag of bijv grote pupillen oid. Dat maakt het dan wel weer wat genuanceerder misschien.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:36

smurffie schreef:
Voor iedereen die zich afvraagt hoe dat zit met vals positieve testen: testen zijn vaak of sterk in specificiteit of in sensitiviteit.
Bij drugstesten geldt dit:

Sensitiviteit: de test vangt zo veel mogelijk echte positieven (mensen die de stof wél gebruikt hebben).

Specificiteit: de test vermijdt zo veel mogelijk valse positieven (mensen die de stof níet gebruikt hebben, maar toch positief testen).

Omdat je niet wil dat mensen vals negatief testen, zijn de testen die men gebruikt sterk in sensitiviteit, waarbij "ingeleverd" wordt op specificiteit.
Voor een vals positieve testen hoef je dus niet de stof daadwerkelijk in je lichaam te hebben. Als je het ergens anders dan bewust hebt opgelopen, is de test terrecht positief. Of je echt zonder dat je het door hebt voldoende binnen kan krijgen voor een terrecht positieve testen is de vraag.
Ik hoop dus voor de ts dat ze een vals positieve test heeft gehad. Want anders moet je vooral nagaan of je medicatie, supplementen of iets gegeten heb waardoor hij positief is.
Mocht hij terrecht positief zijn, dan kun je in je bloed zien hoe veel je binnen gekregen hebt, en met een haaranalyse aantonen of dit langdurig is.

Weer wat bijgeleerd!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:46

Dorine92 schreef:
scrabbel schreef:

Dit is precies mijn gedachte. Je gooit iemands hele weken overhoop met een onbetrouwbare test, en de gevolgen zijn voor diegene zelf. Niet kunnen werken is een duur grapje, lang doen over reizen verpest je levensgenot omdat je bekaf bent, je bent niet meer mobiel, je hele agenda gaat overhoop, en mogelijk veel schadelijke gevolgen afhankelijk van hoe je agenda eruit ziet. Om nog maar niet te spreken over alle stress en de gevolgen die uit stress en vermoeidheid kunnen voortkomen. En de financiële gevolgen van het niet auto kunnen rijden en je afspraken niet kunnen nakomen. Ik vind het nogal wat

In de link staat dat je rijbewijs voor 12 uur wordt ingenomen. Vervelend maar iets anders dan iemands leven weken overhoop gooien.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:59

Ja alleen lijkt het erop dat TS hem langer kwijt is. Want zij kreeg hem direct niet terug en ik neem aan dat ze niet naar de huisarts was gegaan voor een bloed en urinetest voor 12 uur eigenlijk.. Of die link dus voor iedereen klopt, is ook een beetje de vraag.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:21

Diddykong schreef:
Ja alleen lijkt het erop dat TS hem langer kwijt is. Want zij kreeg hem direct niet terug en ik neem aan dat ze niet naar de huisarts was gegaan voor een bloed en urinetest voor 12 uur eigenlijk.. Of die link dus voor iedereen klopt, is ook een beetje de vraag.

Maar in diezelfde link, zelf de regel achter de 12 uren, staat ook het intrekken voor 15 dagen, wat hier in Belgie eerder standaard is bij een overtreding van die aard en er dus sneller de procureur des konings (de orde handhaver zeg maar, een magistraat binnen het Openbaar Ministerie) bij betrokken wordt.