Judass schreef:bulck schreef:
Maar naar ik begrijp heeft ze een positieve test afgelegd, dus werd haar rijbewijs ingetrokken en dan hangt het van het PV af wat de verder stappen zijn. Dat betwisten kan je doen, maar zal die intrekking niet ongedaan maken. Andersom laten doorrijden onder invloed zou ook niet kunnen, toch?
Hier in NL werkt het anders. Je krijgt sowieso een rijverbod van 24 uur na de bloedafname. Dus van doorrijden is geen sprake.
Mocht na de labuitslag blijken dat de waarde te hoog is dan kan de officier alsnog bepalen dat je je rijbewijs moet inleveren.
Zo voorkom je iig dat je mensen hun rijbewijs afneemt zonder dat ze daadwerkelijk (te veel) hebben gebruikt. En ja het gebeurd echt wel eens dat de waarde in het bloed te laag uitvalt, of dat er helemaal niks gedetecteerd wordt. Al gebeurd dat laatste haast nooit.
Wat ik lees betreft dit toch een Belgische bokker en is dit in Belgie (na haar werk) gebeurd?
En wat werkt er dan anders, want je zegt zelf dat er van doorrijden geen spraken is in Nederland (idem als hier dus als blijkt dat je positief test op alcohol of drugs tijdens om het eender welke controle).
Bij ons is het intrekken (en vooral de duurtijd) van rijbewijs ook afhankelijk van de situatie, daarom dat ik ook al eerder vroeg of TS meer info kan of wilt geven over het PV en wat haar verteld is. In regel heb je idd een onmiddellijk verbod van 15 dagen (in Belgie), maar dat kan ook minder of juist meer zijn.
Maar dat verbod is een directe aanpak op deze overtreding, want deze zaken gaan vaak via de procureur en zullen dus effectief voorkomen in een rechtbank, aangezien dit een zware overtreding betreft en als dusdanig ook aanzien wordt. De schuld of onschuld zal ook meestal dan pas plaatsvinden. Daarin kan het verschil zeker liggen met Nederland, waar de parameters van intoxicatie ook anders liggen en dus de interpretatie onderworpen is aan andere regelgeving. Belgie hanteert een zerotolerantiebeleid
Dus tot hiertoe hebben we een positieve test. Op basis daarvan een rijbewijs dat ingetrokken is (duurtijd nog niet geweten), Wanneer dient ze dat rijbewijs terug te gaan halen en wat zijn de voorwaarden? (meestal zal ze daar opnieuw een speekseltest moeten afleggen)
Kennelijk heeft ze zelf niet aan om een bloedtest gevraagd (of is dit niet aangeboden, wat eventueel in haar verdediging kan spelen, maar dan moet ze dat ook kunnen aantonen wat altijd een moeilijke is)
Met haar bloedanalyse kan ze, indien deze negatief is, effectief rechtstreeks contact opnemen met de zone waar de overtreding zich heeft voorgedaan (staat op het PV)
Het zal de procureur zijn die zal bepalen of ze dan haar rijbewijs zonder verder gevolg terugkrijgt of een tegenanalyse zal uitvoeren (meestal haarstaal). Het strafblad van TS zal daar een rol inspelen (zeker als er precedenten zijn geweest), maar ook de situatie.
Is dat niet het geval zal de procedure zich verder ontplooien en dient ze alle bewijsstukken te bewaren om haar verdediging sterk te maken.
Hoewel dit zeker heel onrechtvaardig zal voelen, moeten we ook wel realistisch zijn. Er zijn maar 7 procent vals positieve testen, wat dus maakt dat 93% nog steeds gewoon een juiste weergave maakt (dat kan varieren van heel licht tot zwaar)
Dat geldt ook voor alcohol in het verkeer. Uiteraard is de consequentie een harde, zeker als je een wagen nodig hebt voor je werk etc, langs de andere kant zijn er ook al genoeg consequenties geweest voor onschuldigen verkeersslachtoffers die maar net zo'n bestuurder getroffen hebben. Dus ja rechtvaardig is in deze perceptie en maar net hoe je ernaar kijkt.
Maar voor TS, en zeker als ze effectief niet gebruikt heeft, hoop ik dat het snel opgelost is. En zou ik toch ook dit wel aankaarten bij haar werkgever, want werken met mensen die zelf gebruiken en het niet verbergen, vind ik toch ook geen gezonde werkplek ongeacht het type werk (en ja ik weet dat je dat nooit 100% weet, maar in dit geval gaf TS het zelf aan en kan dat mogelijks zelf de bron van contaminatie zijn)