Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:38

Het is logisch dat pijn erger kan zijn dan op de dag van de ingreep. Misselijkheid kan ook andere oorzaken hebben. Beetje hyperventilatie misschien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:38

Mvdende, en daarom mag je langskomen bij eigen huisarts en heb je dus zelfs een spoedplek. Maar ook daarom was dat niet een situatie voor de hap, die dat gecontroleerd hebben door de vragen en extra door arts die foto bekijkt.

Popstra, blaasontsteking is wel iets waarvoor je bij de hap terecht kan en mag. Dat is niet altijd goed om daar een weekend mee af te wachten. Doordeweeks wacht ik wel altijd tot de volgende dag, maar in het weekend bel ik wel de hap en moest ik altijd meteen langskomen. Zelfs een keer op mijn kop gehad dat ik pas zondag langskwam, terwijl het vrijdagnacht begon.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 13-05-25 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:39

Popstra schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik moet toegeven dat ik geleerd heb ondertussen om m'n klachten wat aan te dikken. Waarom? Omdat als ik vertel wat ik écht voel, ik niet langs mag komen, waarna ik twee dagen later alsnog naar de huisarts kan met sterk verergerde klachten. Ik ga niet voor een gestoten teen, maar dingen als een blaasontsteking, weinig lucht krijgen etc.

Een blaas ontsteking....serieus?

Ja hoor er zijn heel veel mensen die bellen voor een blaasontsteking en daar kan je ook gewoon serieus ziek van zijn, het kan ook vrij vlot opkruipen naar een nierbekken ontsteking of erger
Dat is dus prima om voor te bellen (als je je ziek voelt) je word dan gezien door een assistente.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:41

Als je jong bent word je inderdaad snel afgewimpelt. Een keer in het weekend gebeld voor mijn vriend die s'nachts last van z'n borst had en de volgende ochtend nog steeds. Heel kortademig en veel pijn. Omdat hij zelf nog aanspreekbaar was vonden ze het niet erg genoeg en zeiden ze neem maar paracetamol.
Uiteindelijk zijn we toch half lopend en liftend richting het ziekenhuis gegaan omdat het erger werd en ze niet wilden komen.
Zelfs in het ziekenhuis wilden ze ons wegsturen, todat de arts toch voor de zekerheid een hartfilmpje wilde maken op het laatste moment. Was onregelmatig en na een echo bleek zijn hartzakje ontstoken te zijn. Hele middag in het ziekenhuis gelegen en met zware medicatie weer naar huis.

Tieneke

Re: Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:43

Ik snap dan niet dat je enerzijds niet tevreden bent over het zogenaamd afwimpelen, maar anderzijds dan wel die persoon laat lopen en liften. Laat dan een taxi komen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:44

Of een ambu :+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:44

Polly schreef:
Of een ambu :+

Ook ja :+

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:45

Hier gelukkig wel altijd fijne ervaringen met hap.

Nu van t weekend nog met mn dochtertje. Maar denk dat ze met kleine kinderen iets sneller zijn dan volwassenen merk ik wel. Nu vanmorgen om 8 u meteen HA gebeld. Kan om 11 uur terecht. Vind ik snel en blij med

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:46

mvdende schreef:
Geen koorts (gisteren avond even 37,7 dus verhoging) en op dit moment voel ik me niet ziek.

Dus geen spoed.

Ik krijg altijd ontzettend kromme tenen van dit soort topics. Hoe denken jullie dat het komt dat het zo druk is en er strenger wordt bepaald of je wel of niet mag komen?
Loop voor de gein eens een dag mee en je piept wel anders. Ik vind sommige reacties in dit topic echt walgelijk.
Laatst bijgewerkt door Renee1991 op 13-05-25 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:47

Helemaal mee eens
Ik werk al bijna 10 jaar op de huisartsenpost en ik lees hier echt tenenkrommende dingen

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:47

Freekieee schreef:

Nu van t weekend nog met mn dochtertje. Maar denk dat ze met kleine kinderen iets sneller zijn dan volwassenen merk ik wel. Nu vanmorgen om 8 u meteen HA gebeld. Kan om 11 uur terecht. Vind ik snel en blij med

De triage beperkt zich niet tot leeftijd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:50

Petpa schreef:
Freekieee schreef:

De triage beperkt zich niet tot leeftijd.

Nee, maar kleine kinderen zijn wel kwetsbaar en met bijvoorbeeld koorts mag je met kleine kinderen wel sneller komen. Gewoon, omdat het gevaarlijker kan zijn. Dus in die zin nemen ze leeftijd wel mee.

Maar het andere bericht dat je snel afgewimpeld wordt als je jong bent kan ik me echt niet in vinden. Zulke verhalen hoor je bij alle leeftijden en helaas kunnen er altijd fouten gemaakt worden. Dat ligt niet aan leeftijd oid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:52

Mvandende , je zal vast het advies pootje hoog gekregen hebben na de ingreep .Wanneer je dan met warm weer toch rond gaat hobbelen, twee keer kwartier ? Hondenvoer gehaald ? En dus met warmer weer dat been toch teveel overbelast dan loopt je voet op en gaat je verband knellen.Heel logisch .

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:59

volgens mij wordt je nu inderdaad snel en adequet geholpen door je eigen huisarts TS. dat is fijn.

wat betreft de HAP. ook hier geen goed gevoel bij. ik heb ook eens een hele nacht wakker gelegen met een pijnlijke teen. in het weekend gebeld. niet welkom. uiteindelijk naar de huisarts. daar ook een inschattingsfout. maar puntje bij paaltje was mijn teen wel gebroken (maar kwam pas maand na dat er iets was gebeurd opzetten). als ik er nu op terug kijk denk ik, misschien was het inderdaad niet iets voor de HAP, maar je bent op dat moment wel even radeloos. en dan voelt het inderdaad als afwimpelen.

dat gevoel eerder ook bij mijn huisarts gehad (huidige en zijn voorganger) totdat ik uiteindelijk wel bij de reumatoloog zijn met pittige klachten. tegenwoordig wordt ik heel serieus genomen, dus dat is fijn. maar het is jammer dat er zoiets vooraf moet gaan. maar de huisartsen / artsen kunnen niet ieders pijngrens / aanstellerij goed inschatten. je moet dus duidelijk zijn met wat je wilt. maar ook begrijpen dat je niet voor alles de HAP kunt bellen. het is soms gewoon wat grijs.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 09:00

BigOne schreef:
Mvandende , je zal vast het advies pootje hoog gekregen hebben na de ingreep .Wanneer je dan met warm weer toch rond gaat hobbelen, twee keer kwartier ? Hondenvoer gehaald ? En dus met warmer weer dat been toch teveel overbelast dan loopt je voet op en gaat je verband knellen.Heel logisch .

Tja, als alleenstaande moeten er soms dingen gedaan worden....de kabouters doen het niet...

En nee, geen hulp in de buurt, dus dan zal je toch echt zelf even een boodschap moeten doen wil je enigzins iets van avondeten hebben...

Vorige week donderdag voor boodschappen geweest en toen voor een aantal dagen wat magnetron maaltijden gehaald + wat spullen voor ontbijt en een brood. Met de verwachting dat ik na een dag of 3 wel weer wat mobieler zou zijn...

Daarnaast is het over het algemeen 1 dag echt rust en na 2 tot 5 dagen na de ingreep weer normaal kunnen lopen.

Het is morgen een week geleden en ik loop nog steeds met krukken...

En dan kom je erachter dat helemaal alleen wonen niet het handigst is als je enigzins bent uitgeschakeld. Gelukkig heeft de buurvrouw m'n hond uitgelaten de afgelopen dagen.

Verband knelde niet hoor maar voor de zekerheid gisteren avond nog losser verbonden, voet was trouwens zelfs zonder verband tijdens het afspoelen nog heel dik.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 13-05-25 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:01

Renee1991 schreef:
mvdende schreef:
Geen koorts (gisteren avond even 37,7 dus verhoging) en op dit moment voel ik me niet ziek.

Dus geen spoed.

Ik krijg altijd ontzettend kromme tenen van dit soort topics. Hoe denken jullie dat het komt dat het zo druk is en er strenger wordt bepaald of je wel of niet mag komen?
Loop voor de gein eens een dag mee en je piept wel anders. Ik vind sommige reacties in dit topic echt walgelijk.

:j

En juist ook de dingen als het overdrijven.

Er zijn maar een aantal artsen plus verpleegkundige.
Dus ze moeten wel selecteren.
Er zitten voor hen ook niet meer uren in een dag.

Misschien kunnen er meer mensen in de zorg gaan werken op die plaatsen?
Komen er ook extra plekken bij om gezien te worden.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:01

DuoPenotti schreef:
Huh, om 8 uur bellen en direct die ochtend mogen komen is toch snel?
Wat verwacht je dan dat je er om 8:10 mag zijn dan?

Ik heb 10 jaar bijna naast m'n huisartsenpraktijk gewoond en dit meermaals gehad, omdat bijna niemand zo'n vroeg slot wil/er zo snel kan komen :D
Maar dat is hoogst ongebruikelijk, begrijp ik.

Veel succes TS! Hopelijk kan de arts je een middeltje meegeven, of in ieder geval wat geruststellen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:03

Maar waarom heb je dan sowieso gisteren niet 's ochtends de huisarts al gebeld? Als het dus al beter had moeten zijn? Dan is het toch nog minder slim om pas 's avonds te gaan wisselen en te verwachten dat de hap je laat komen, terwijl je dus overdag al wist dat het niet verliep zoals het hoort?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:03

Ja lijkt me wel.
De meeste mensen kunnen er niet eens zo snel zijn.
Of je moet er idd naast wonen :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:06

Joltsje schreef:
volgens mij wordt je nu inderdaad snel en adequet geholpen door je eigen huisarts TS. dat is fijn.

wat betreft de HAP. ook hier geen goed gevoel bij. ik heb ook eens een hele nacht wakker gelegen met een pijnlijke teen. in het weekend gebeld. niet welkom. uiteindelijk naar de huisarts. daar ook een inschattingsfout. maar puntje bij paaltje was mijn teen wel gebroken (maar kwam pas maand na dat er iets was gebeurd opzetten). als ik er nu op terug kijk denk ik, misschien was het inderdaad niet iets voor de HAP, maar je bent op dat moment wel even radeloos. en dan voelt het inderdaad als afwimpelen.

dat gevoel eerder ook bij mijn huisarts gehad (huidige en zijn voorganger) totdat ik uiteindelijk wel bij de reumatoloog zijn met pittige klachten. tegenwoordig wordt ik heel serieus genomen, dus dat is fijn. maar het is jammer dat er zoiets vooraf moet gaan. maar de huisartsen / artsen kunnen niet ieders pijngrens / aanstellerij goed inschatten. je moet dus duidelijk zijn met wat je wilt. maar ook begrijpen dat je niet voor alles de HAP kunt bellen. het is soms gewoon wat grijs.

Was het je grote teen?

Alle andere tenen kan niks mee gedaan worden als ze gebroken zijn, ja als ze scheef staan worden ze recht gezet en met een tapeje aan de buurvrouw/man geplakt maar je krijgt echt geen gips. Dat heeft echt helemaal niks te maken met of een spoedpost wel of niet goed handelt, er hoeft/kan gewoon niks mee. Alleen een gebroken grote teen word behandeld omdat die belangrijk is voor je evenwicht.

Kinderen met koorts moeten gezien worden tot een leeftijd van 3 maanden, koorts an sich is echt helemaal niet gevaarlijk, dat is echt een langlopend fabeltje. Koorts zelf heeft een functie en tot 41 hoef je je echt niet druk te maken (en ja ik ben ook een mens en een moeder en bij 40 ga ik me ook zorgen maken maar medisch gezien is dat dus niet nodig)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:12

Liselot schreef:
Duhelo schreef:
Stom als je dan inderdaad nog twee uur moet wachten!
Hopelijk valt het allemaal wel mee!

Sarcasme hoop ik??

Hier 1 slechte ervaring met de HAP, maar voor de rest alleen maar goede. Ik snap ook goed dat er streng getriageerd wordt. Alleen als zwangere met vreselijke flankpijn niet mogen komen snapte ik echt niet… uren later via de huisarts (die het in eerste instantie ook niet goed diagnostiseerde) wel opgenomen in het ziekenhuis

Nee, geen sarcasme, ik kan me voorstellen als je al wondroos gehad hebt en je nu tekenen ziet, je daar wel over in de stress kan zitten, zeker als het iets is die in een paar uur snel slechter kan worden en die wel wat gevolgen kan hebben.

Dan is 2 uur zitten wachten wel lang. Waar ik niet zeg dat dit de schuld is van de dokters oid, die plannen gewoon in volgens beschikbaarheid. Maar wachten is stom.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:17

Sommigen hebben geen idee hoe druk het bij een huisarts of de HAP is.
Hoe moeilijk het is om de roosters rond te krijgen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:18

Polly schreef:
Helemaal mee eens
Ik werk al bijna 10 jaar op de huisartsenpost en ik lees hier echt tenenkrommende dingen

Nou echt!

Enige wat ik voor mezelf lastig vind is dat er zo vastgehouden word aan koorts. Ik heb een lage basistemperatuur (doorgaans 36,6) en ben echt al enorm ziek bij een 37,8. 2 jaar terug nog een dubbele longontsteking zonder dus echt koorts en omdat er geen koorts is word je vaak niet als spoed gezien

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:19

Ik heb een keelpijn rib gekneusd door weken heftige hoestenbuien te hebben en vooral als ik op bed lag.

10 uur 's avonds voelt ik iets knappen. Achteraf denkt huisarts een spiertje.

Ik was bij mij ouders omdat ik zo ziek was.

Ik was in paniek en wou naar de HAP.

Mijn vader zei ik ga nu niet meer bellen en ten eerste het gaat je ook niet helpen. Morgenochtend ben je de eerste om de huisarts te bellen.

Mijn vader is altijd ehboer geweest in grote fabriek. En hij wist altijd wel wat de juiste acties waren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:22

Ik heb alleen maar goede ervaringen met de hap hier. Maar ik/wij bellen alleen als er echt iets is. Een keer twijfelde ik, in verband met gekke uitslag, en toen was de assistent/triagist heel behulpzaam aan de telefoon (heeft nog overlegd met een arts ook volgens mij).
Toen ik door m'n kat gebeten was voelde ik me heel stom (dat gebeurt vaker, maar het werd nu warm en dik), maar waren ze ook heel aardig en mocht ik meteen komen.