Hartstilstand, wat nu...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 14:14

Wat een verhaal ts! Dit moet vreselijk heftig voor jou zijn geweest. En dat doet iets met je of je dat nou wil of niet.
Het gaat eerst even tijd nodig hebben en mocht je daarna echt nog klachten hebben dan zou ik zeker hulp zoeken/ vragen bij de persoon bij wie je al in behandeling bent. PTSS ligt hier absoluut op de loer en onderschat dat niet.

Je hebt super goed gehandeld en gedaan wat jij op dat moment kon.

Wat betreft woonruimte, is er geen andere plek waar je tijdelijk even terecht kan? Al is het maar 1 of 2 nachtjes steeds? Desnoods een hotel/airbnb. Geen idee of de verzekering hier niet ook een rol in kan spelen aangezien je woning nu onbewoonbaar is? De moeite waar om eens uit te zoeken (of laten zoeken als jij hier nu even geen energie voor hebt!).
Voel je vooral niet bezwaard om mensen om hulp te vragen nu. Het is al moeilijk genoeg en iedereen heeft daar begrip voor.
Sterkte iig! Y;(

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 14:22

Wat een heftig moment moet dit voor jou geweest zijn, dit zal wel even duren voor je dit verwerk zal hebben.
Als je meteen met slachtofferhulp kunt starten, zeker doen!

Voor je woonsituatie: kan je vriend niet in overleg met de huisbaas de opzeg doen, waarbij hij een nieuwe huurder zoekt die meteen zijn plaats kan innemen en hij zo geen 'boete' hoeft te betalen ? Dan verliest de huisbaas geen inkomsten en kan je samen met je vriend een plekje zoeken. :)

BigOne

Re: Hartstilstand, wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 14:38

Ik zou me over de woonsituatie niet zo’n zorgen maken, zorg eerst maar eens voor jezelf. En nu al zeggen dat ze niet terugkomt is in mijn ogen te vroeg. De vraag is wel of jij het aankunt nog met haar samen te leven.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 14:49

Leonie: Ik woon momenteel bij mijn vriend, kan op zich ook wel bij vriendinnen terecht maar dat is ook een lastige, al mijn vriendinnen zijn ook vriendinnen van haar, dus iedereen zit op dit moment gewoon heel erg in een rouwmoment. Daarom vind ik het persoonlijk ook lastig om bij hen aan te kloppen, ik heb snel het gevoel dat ik 'te veel' ben, en het feit dat ik daarnaast nog het een en het ander te verwerken heb voelt dan wel een beetje als een last. Er is denk ik geen ruimte bij hen voor het verdriet, het trauma én de persoonlijke zorgen die ik nu heb. We horen elkaar wel dagelijks en hebben ook al veel afgesproken, maar ik heb ook wel al de deksel op de neus gekregen toen ik bv. Mijn vriend wou meenemen als steun.

Jolynne: Goh, dat is een optie, maar dan moet er iets heel gaafs op ons pad komen denk ik. Zijn appartement is klein maar geweldig mooi en hij woont hier heel graag (wat ik begrijp). De huizenmarkt is zoals in de meeste steden ook schaars. Samenwonen stond pas op onze planning binnen 1,5 jaar, omdat we ook 'nog maar' 8 maanden samen zijn, hij hier net woont en ik wou wachten tot mijn vriendin was afgestudeerd zodat ik haar ook niet 'in de steek' liet. Ik wil niet verwachten van mijn vriend dat hij

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 14:54

Heel veel sterkte. Vanuit de andere kant (zelf ziek geweest) kan ik zeggen dat trauma verwerking heel goed kan helpen om met de tijd de angst voor herhaling te verminderen. Helemaal weg is het bij mij niet.

Ik ben wel benieuwd waarom je de conclusie trekt dat ze niet terug naar jullie huis komt. Is er al nieuws over schade? Anders zou ik dit thema proberen te parkeren. Neem eerst de tijd om in het hier en nu met de situatie om te gaan.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 15:51

Cognitief gaat het helaas niet goed, het lijkt erop dat er toch veel schade is, maar vooral dat het heel lang gaat duren. Dokters spraken gisteren van maanden nog in het ziekenhuis blijven. Haar ouders gaan haar het komende jaar bij hen willen houden, daar ben ik ook heel zeker van en dat begrijp ik ook. Ze ging sowieso ieder weekend nog naar huis want zat bij mij ‘op kamers’.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 16:23

Wat een heftige tijd maak je door, TS.
Het lijkt mij heel naar om zoiets mee te maken en dat beeld raak je voorlopig niet kwijt, misschien wel nooit.
Goed dat je erover praat, vaak helpt dat ook.

Het zal een lange weg worden, zoals ik het lees. Ik hoop dat je vriendin opknapt. Ik wens met name haar haar, maar ook zeker jou, en haar familie en vrienden heel veel sterkte en kracht toe!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 16:42

Wat heftig zeg. En zo jong nog. Hoe kan dat nou zomaar?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 16:54

Waarschijnlijk zal ze dan in een revalidatiecentrum geplaatst worden. Triest. Ts niet schromen om slachtofferhulp te bellen, zij hebben kunde en psychische ondersteuning juist voor dit soort trauma’s. Daar kun je wel terecht.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:25

CalipsoLover schreef:
Leonie: Ik woon momenteel bij mijn vriend, kan op zich ook wel bij vriendinnen terecht maar dat is ook een lastige, al mijn vriendinnen zijn ook vriendinnen van haar, dus iedereen zit op dit moment gewoon heel erg in een rouwmoment. Daarom vind ik het persoonlijk ook lastig om bij hen aan te kloppen, ik heb snel het gevoel dat ik 'te veel' ben, en het feit dat ik daarnaast nog het een en het ander te verwerken heb voelt dan wel een beetje als een last. Er is denk ik geen ruimte bij hen voor het verdriet, het trauma én de persoonlijke zorgen die ik nu heb. We horen elkaar wel dagelijks en hebben ook al veel afgesproken, maar ik heb ook wel al de deksel op de neus gekregen toen ik bv. Mijn vriend wou meenemen als steun.

Jolynne: Goh, dat is een optie, maar dan moet er iets heel gaafs op ons pad komen denk ik. Zijn appartement is klein maar geweldig mooi en hij woont hier heel graag (wat ik begrijp). De huizenmarkt is zoals in de meeste steden ook schaars. Samenwonen stond pas op onze planning binnen 1,5 jaar, omdat we ook 'nog maar' 8 maanden samen zijn, hij hier net woont en ik wou wachten tot mijn vriendin was afgestudeerd zodat ik haar ook niet 'in de steek' liet. Ik wil niet verwachten van mijn vriend dat hij

Geef jezelf ook even wat tijd. Bij mij duurde het 7 weken voordat ik weer naar mijn eigen bed kon.. en nog iets langer voordat thuis weer als thuis voelde. Das echt heel normaal. Probeer wel, op je eigen tempo, wat thuis te ondernemen. Even thuis te zijn. Hoeft niet gelijk hele dagen te zijn. Maar dat maakt de drempel anders veel hoger. Misschien samen met je vriend wat rommelen thuis. Iets doms als je kast opnieuw inruimen. Even poetsen. “Iets”
En vooral samen. De eerste dagen ging ik ook alleen maar “samen” door het huis heen met iemand. En de eerste 2 nachten dat ik thuis sliep was dat met een vriendin.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:47

Hele grote virtuele knuffel voor jou :(:)
Wat jij hebt meegemaakt is heftig. En het is heel logisch dat nu veel dingen spannend zijn. En vergeet alsjeblieft nooit dat jij 112 hebt gebeld, en haar dus hebt geholpen :(:)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 21:59

CalipsoLover schreef:
Cognitief gaat het helaas niet goed, het lijkt erop dat er toch veel schade is, maar vooral dat het heel lang gaat duren. Dokters spraken gisteren van maanden nog in het ziekenhuis blijven. Haar ouders gaan haar het komende jaar bij hen willen houden, daar ben ik ook heel zeker van en dat begrijp ik ook. Ze ging sowieso ieder weekend nog naar huis want zat bij mij ‘op kamers’.

Onwijs heftig. Dan begrijp ik je heel goed. :(:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:12

Wat een enorm heftige en verdrietige gebeurtenis. Chapeau voor jouw inzet. Je hebt gedaan wat mogelijk was.
Heel veel sterkte voor jou TS, en natuurlijk ook voor je vriendin en andere naasten. :knuffel:

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:20

Wat heftig dit, heel veel sterkte, voor jou, voor haar en haar ouders.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:39

Wat heftig en verdrietig! Heel veel sterkte, ook voor je vriendin.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 14:37

Vandaag ben ik voor het eerst een hele dag thuis. Slapen ga ik hier waarschijnlijk nog niet doen. Gisteren naar de huisarts geweest en die heeft me nog tot eind volgende week thuis geschreven. Straks mailtje naar het werk, maar vind het wel vervelend. In het begin dacht ik echt dat ik na 3 dagen wel weer aan het werk kon gaan, een hele week, laat staan 3 weken thuis blijven, ging echt niet in mijn hoofd. Ook iets gekregen om wat beter te slapen.

Vanavond ga ik weer bij haar langs, maar het is een beetje status quo... Sommige dagen is ze een beetje wakker en is er qua mimiek wel interactie, andere dagen slaapt ze. Poging tot iets zeggen is er nog niet geweest, vooral rondkijken, af en toe eens fronsen en lachen kan ze wel. Maar de ene dag is de andere helaas niet, soms slaapt ze terug twee dagen. Vandaag weer een MRI, maandag pas verdere onderzoeken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:56

Wat jij hebt meegemaakt en nog steeds beleeft is natuurlijk ook heftig.
Ik zou -als je dat lukt- ook telefonisch contact opnemen met de werkgever en dit uitleggen, èn een mailtje sturen. Daarbij aangeven wat je doet om zo spoedig mogelijk weer werkfit te worden en heel gemotiveerd bent.
Zit je nog in je proeftijd?
Veel sterkte en een virtuele knuffel voor jou. :knuffel:

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:08

CalipsoLover schreef:
Vandaag ben ik voor het eerst een hele dag thuis. Slapen ga ik hier waarschijnlijk nog niet doen. Gisteren naar de huisarts geweest en die heeft me nog tot eind volgende week thuis geschreven. Straks mailtje naar het werk, maar vind het wel vervelend. In het begin dacht ik echt dat ik na 3 dagen wel weer aan het werk kon gaan, een hele week, laat staan 3 weken thuis blijven, ging echt niet in mijn hoofd. Ook iets gekregen om wat beter te slapen.

Vanavond ga ik weer bij haar langs, maar het is een beetje status quo... Sommige dagen is ze een beetje wakker en is er qua mimiek wel interactie, andere dagen slaapt ze. Poging tot iets zeggen is er nog niet geweest, vooral rondkijken, af en toe eens fronsen en lachen kan ze wel. Maar de ene dag is de andere helaas niet, soms slaapt ze terug twee dagen. Vandaag weer een MRI, maandag pas verdere onderzoeken.

Gun jezelf wat tijd. Goed dat je nu wel wat thuis rondhangt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 15:13

senna21 schreef:
Wat jij hebt meegemaakt en nog steeds beleeft is natuurlijk ook heftig.
Ik zou -als je dat lukt- ook telefonisch contact opnemen met de werkgever en dit uitleggen, èn een mailtje sturen. Daarbij aangeven wat je doet om zo spoedig mogelijk weer werkfit te worden en heel gemotiveerd bent.
Zit je nog in je proeftijd?
Veel sterkte en een virtuele knuffel voor jou. :knuffel:

Nee, ik heb een vast contract maar was net dus drie weken bezig. Gelukkig is iedereen wel heel begripvol, berichtje van collega gehad die zei dat ik geen druk moet voelen om terug te keren voor ik daar klaar voor ben, dus dat is positief...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:16

Wat een knappe grote stap heb je vandaag alweer gemaakt.
Zo met beetjes verder en je komt er ook.
Het moet niet allemaal in 1 keer.

En fijn om te horen van je collega.
Ik neem aan dat het om België gaat. Hebben jullie ook iets als een bedrijfsarts zodat je ook met beetjes op kunt bouwen?

En sterkte vanavond. :knuffel:

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:31

Aan de andere kant, als je langzaam aan opbouwt met werken, (in overleg met bv bedrijfsarts) geeft werken misschien wel wat afleiding?
Maar wel als je er aan toe bent

Wel fijn om te horen van een collega dat je rustig aan moet doen.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:20

Hoe gaat het nu ts?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 11:18

Ik werk voor een kleine NGO, dus hebben enkel HR maar geen bedrijfsarts. Ik blijf deze week nog thuis, volgende week normaal weer full time aan het werk. Begin dit stilaan wel terug te zien zitten, ik slaap wat beter en voel me ook meer uitgerust. Afgelopen weekend was nog heel zwaar (plotse paniekaanval, niet kunnen eten of slapen), maar dat voelt nu wel wat beter.

Met mijn vriendin is het status quo. Af en toe is ze wakker, maar kijkt vooral rond en er is zeer weinig interactie. Denk wel dat ze ons begrijpt, maar ze reageert niet. Tot nu toe ook nog steeds geen pogingen gedaan om te praten. Ze heeft veel pijn en moeten haar nu ook fixeren in bed...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:26

Heftig om te lezen hoe het met je vriendin gaat.

Denk ook aan jezelf.
iedere werkgever is verplicht aangesloten bij een arbodienst richt je tot hun indien fulltime werken niet gaat, zij kunnen je bv tijdelijk gedeeltelijk ziek melden indien dat voor jou beter is.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:57

Jeetje wat heftig!! Voor iemand van 22… wat verdrietig. Veel sterkte TS