AppleSter schreef:
Je mag het interpreteren zoals je wil maar dit onderwerp is off topic. Ieder z’n ding wat de bevolkingsonderzoeken betreft. In het ene land zweren ze bijvoorbeeld bij het bevolkingsonderzoek borstkanker, in het andere land is het verboden omdat ze van mening zijn dat dat onderzoek (in de pletter en dan straling erop) juist kankerverwekkend is…
Ik denk dat ieder z’n eigen onderzoek moet doen en zelf de afweging moet maken voor wat goed is voor jezelf.
Wat betreft regelmatig foto’s maken bij de tandarts, fijn dat de tandarts preventief te werk wil gaan, maar we leren te weinig over de risico’s mbt de straling die gemoeid is met dit steeds terugkerende onderzoek.
Steeds meer mensen krijgen kanker, het is goed om medicijnen te ontwikkelen die mensen kunnen genezen, maar mijns inziens is het net zo belangrijk om achter de oorzaken te komen. Pas als je die echt aan kan pakken bij de bron kan er een omslagpunt komen.
Röntgenstraling is idd kankerverwekkend, maar eens in de 5 jaar een mammografie laten maken, gaat de kans op de ontwikkeling van borstkanker niet significant verhogen, anders was er nl nooit gekozen voor de mammogram voor het bevolkingsonderzoek. Datzelfde geldt voor de foto's die bij de tandarts worden gemaakt.
De oorzaak achterhalen is een goed initiatief, zeker als er en verband wordt gezien tussen een bepaalde leefstijl en de ontwikkeling van bepaalde ziektes, maar haalt de meerwaarde van preventief onderzoek niet weg. Door preventief onderzoek (en dan heb ik het over bevolkingsonderzoeken voor kanker, maar ook over röntgenfoto's bij de tandarts) kan erger worden voorkomen. Ik laat persoonlijk liever een klein gaatje vullen, dan dat een gaatje zo lang onbehandeld blijft, dat ik een meervlaksvulling nodig heb.
Goed voorlichten over het voorkomen van gebitsproblemen door zo goed mogelijk te reinigen, hartstikke goed, maar het gebit schoon houden gaat niet bij iedereen voorkomen dat er gaatjes of andere gebitsproblemen ontwikkelen. Er zijn mensen die niet gezegend zijn met een sterk gebit en zich helemaal suf poetsen en flossen/stoken en toch nog gaatjes krijgen. Niet alles valt te voorkomen, er speelt ook nog een factor pech mee en dat geldt niet alleen voor tandproblemen, maar ook veel kankergevallen zijn het gevolg van pech.
Germie, ik zou zelf eens in gesprek aan met de tandarts als dit jou echt zo dwars zit, zodat hij kan uitleggen waarom er wordt gekozen voor bepaalde behandelingen en onderzoeken. Zou er dan wel zo open mogelijk in gaan en niet met een houding van "ja maar mijn vorige tandarts deed dat niet, toen was er nooit iets aan de hand en ik vertrouw jou (nog) niet." Inzichten veranderen, zeker binnen de medische wereld, en niet alle hulpverleners gaan altijd mee met de ontwikkelingen. Verandering is niet slecht, maar soms hoognodig. Mocht je niet in gesprek willen, of als er niks uit het gesprek komen, dan zou ik een andere tandarts zoeken. Er moet wel een bepaalde vorm van vertrouwen zijn tussen jou en de zorgverlener, anders gaat het niet werken