Tandarts wil altijd polijsten, zonder overleg, is dat normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:47

AppleSter schreef:
thequeensmum schreef:

Wat bedoel je precies met die laatste zin?
Komt op mij over of je bevolkingsonderzoeken overbodig vindt? Of is mijn interpretatie onjuist?

Je mag het interpreteren zoals je wil maar dit onderwerp is off topic. Ieder z’n ding wat de bevolkingsonderzoeken betreft. In het ene land zweren ze bijvoorbeeld bij het bevolkingsonderzoek borstkanker, in het andere land is het verboden omdat ze van mening zijn dat dat onderzoek (in de pletter en dan straling erop) juist kankerverwekkend is…
Ik denk dat ieder z’n eigen onderzoek moet doen en zelf de afweging moet maken voor wat goed is voor jezelf.

Wat betreft regelmatig foto’s maken bij de tandarts, fijn dat de tandarts preventief te werk wil gaan, maar we leren te weinig over de risico’s mbt de straling die gemoeid is met dit steeds terugkerende onderzoek.
Steeds meer mensen krijgen kanker, het is goed om medicijnen te ontwikkelen die mensen kunnen genezen, maar mijns inziens is het net zo belangrijk om achter de oorzaken te komen. Pas als je die echt aan kan pakken bij de bron kan er een omslagpunt komen.

Zonder die preventive onderzoeken had ik nu geen ouders meer gehad.
Beide met bevolkingsonderzoek ontdekt.

Wbt straling, dat is al jaren duidelijk. Eenmalig X keer is onschadelijk, enkel voor de mensen die er dagelijks mee werken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:10

Tieneke schreef:
Ik kan TS in de essentie wel begrijpen.
Ik ben onlangs ook van tandarts moeten veranderen die die dame zei zelf dat ik amper tandsteen heb. Toch ging ze polijsten en als een malle van die borsteltjes forceren tussen elke tand. Alles was aan het bloeden en had drie dagen pijn aan mijn volledige mond. En dan: "ja het bloedt dus dat duidt op ontsteking!" Terwijl ik daar verder geen last van heb. Ze was gewoon ontzettend ruw.
Andere is geen optie, overal patiëntenstop....
hier ga ik in mee.

Ik ben al zeker 4 jaar niet meer bij een tandarts/MH geweest. Ik heb nergens last van dus ga ik niet. Eb ik poets ook helemaal niet vaak, toch nergens last van, amper tandsteen/tandplak. Ik wordt ook gewoon misselijk van tandpasta.

Tevens is onze tandarts ook gestopt en zoals Tieneke aangeeft, patiëntenstop overal.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:21

Onze tandarts heeft nu voor mode om ons 3 x per jaar te laten opdraven bij de mondhygienist, a € 100 voor nog geen half uur. *D
Eerst vanwege tandsteen, alors, dat moet weg. Dat zat er de laatste keer niet maar ja, er was wel wat plaque... tsja, en dus 3 x per jaar...

Ik vind 2 x per jaar meer dan genoeg. Kost ook genoeg, en ik hoef geen actieve bijdrage te leveren aan zijn hypotheeklasten. Heb op een gaatje na bijna nooit wat, en soms ben ik net geweest of een vulling breekt eruit, en die zal al los voelde ik, maar 'het was prima'.

Om geen gezeur en discussies ter plekke te krijgen maak ik braaf de afspraken. :)

En, hoe vervelend, kan ik dan tegen die tijd niet, en moeten ze 2 maanden naar achteren geschoven worden. Zo blijft de frequentie keurig op eens per half jaar staan en dat is meer dan genoeg.
Iedereen blij.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:36

AppleSter schreef:
thequeensmum schreef:

Wat bedoel je precies met die laatste zin?
Komt op mij over of je bevolkingsonderzoeken overbodig vindt? Of is mijn interpretatie onjuist?

Je mag het interpreteren zoals je wil maar dit onderwerp is off topic. Ieder z’n ding wat de bevolkingsonderzoeken betreft. In het ene land zweren ze bijvoorbeeld bij het bevolkingsonderzoek borstkanker, in het andere land is het verboden omdat ze van mening zijn dat dat onderzoek (in de pletter en dan straling erop) juist kankerverwekkend is…
Ik denk dat ieder z’n eigen onderzoek moet doen en zelf de afweging moet maken voor wat goed is voor jezelf.

Wat betreft regelmatig foto’s maken bij de tandarts, fijn dat de tandarts preventief te werk wil gaan, maar we leren te weinig over de risico’s mbt de straling die gemoeid is met dit steeds terugkerende onderzoek.
Steeds meer mensen krijgen kanker, het is goed om medicijnen te ontwikkelen die mensen kunnen genezen, maar mijns inziens is het net zo belangrijk om achter de oorzaken te komen. Pas als je die echt aan kan pakken bij de bron kan er een omslagpunt komen.

Röntgenstraling is idd kankerverwekkend, maar eens in de 5 jaar een mammografie laten maken, gaat de kans op de ontwikkeling van borstkanker niet significant verhogen, anders was er nl nooit gekozen voor de mammogram voor het bevolkingsonderzoek. Datzelfde geldt voor de foto's die bij de tandarts worden gemaakt.
De oorzaak achterhalen is een goed initiatief, zeker als er en verband wordt gezien tussen een bepaalde leefstijl en de ontwikkeling van bepaalde ziektes, maar haalt de meerwaarde van preventief onderzoek niet weg. Door preventief onderzoek (en dan heb ik het over bevolkingsonderzoeken voor kanker, maar ook over röntgenfoto's bij de tandarts) kan erger worden voorkomen. Ik laat persoonlijk liever een klein gaatje vullen, dan dat een gaatje zo lang onbehandeld blijft, dat ik een meervlaksvulling nodig heb.
Goed voorlichten over het voorkomen van gebitsproblemen door zo goed mogelijk te reinigen, hartstikke goed, maar het gebit schoon houden gaat niet bij iedereen voorkomen dat er gaatjes of andere gebitsproblemen ontwikkelen. Er zijn mensen die niet gezegend zijn met een sterk gebit en zich helemaal suf poetsen en flossen/stoken en toch nog gaatjes krijgen. Niet alles valt te voorkomen, er speelt ook nog een factor pech mee en dat geldt niet alleen voor tandproblemen, maar ook veel kankergevallen zijn het gevolg van pech.

Germie, ik zou zelf eens in gesprek aan met de tandarts als dit jou echt zo dwars zit, zodat hij kan uitleggen waarom er wordt gekozen voor bepaalde behandelingen en onderzoeken. Zou er dan wel zo open mogelijk in gaan en niet met een houding van "ja maar mijn vorige tandarts deed dat niet, toen was er nooit iets aan de hand en ik vertrouw jou (nog) niet." Inzichten veranderen, zeker binnen de medische wereld, en niet alle hulpverleners gaan altijd mee met de ontwikkelingen. Verandering is niet slecht, maar soms hoognodig. Mocht je niet in gesprek willen, of als er niks uit het gesprek komen, dan zou ik een andere tandarts zoeken. Er moet wel een bepaalde vorm van vertrouwen zijn tussen jou en de zorgverlener, anders gaat het niet werken

Mariposa11

Re: Tandarts wil altijd polijsten, zonder overleg, is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:56

Ts, je kan ook gewoon stop zeggen je ze bezig gaan met polijsten.
Neem een andere TA als je niet tevreden bent.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:57

Wat is het drama echt? Geef gewoon aan hoe vaak je wil, vraag je vragen over polijsten bij de tandarts, en als je het niet wil zeg je: ik wil liever niet gepolijst worden. Probleem opgelost!

Bij mij doen ze het ook altijd. Ga 1x per half jaar, verzekerd, tandarts + mondhygieniste.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:01

Moderatoropmerking:
dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de regels van Bokt.nl

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:04

verootjoo schreef:
juval schreef:
ik begrijp je wel, ik ben ook nog van de 'oude stempel' van als ik er geen last van heb is er niets aan de hand. Dus niet preventief naar de mondhygiëniste, liever geen foto's. Geen verstandskiezen laten trekken. En naar de tandarts gaan wanneer ik wil. Ik ging altijd met interval van een jaar, maar nu met de kinderen wel weer elk halfjaar. Toch wel belangrijk dat die goed gecontroleerd blijven.

Maar poets je dan ook je tanden niet, dat is ook preventief :? Net als tandsteen krabben bij de mondhygiënist of tandarts.
Waarom wachten tot je last hebt van een gaatje en het grote schade is en mogelijk niet meer te herstellen, ipv om het half jaar even kijken of er een gaatje komt en die gelijk repareren.

Overigens lees ik hier over elke 2 jaar foto’s, dat doet mijn tandarts niet.
Ik kom elke 6 maanden voor controle en tandsteen krabben. En als er een gaatje gevuld moet worden doet ze dat meteen.

:roll: uiteraard poets ik wel mijn tanden, dat gaat best goed want ik heb vrijwel nooit gaatjes. Ik heb geen dure mondhygiëniste nodig om mijn tanden te poetsen. Ik krijg ook geen klachten uit mijn omgeving over slechte adem oid, dus het zal best meevallen. Als een gaatje met het blote oog niet te zien is, dan is het er wat mij betreft ook niet. Zeker als ik nergens last van heb.

Tandartsen zijn me wat dat betreft iets te commercieel geworden.

Preventieve bevolkingsonderzoeken (uitstrijkjes/borstkanker) doe ik wel aan mee. In mijn omgeving al meegemaakt dat door zo'n onderzoek kanker in een vroeg stadium is ontdekt, dus daar zie ik zeker het nut wel van in.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 08:21

leintje_ schreef:
AppleSter schreef:

Röntgenstraling is idd kankerverwekkend, maar eens in de 5 jaar een mammografie laten maken, gaat de kans op de ontwikkeling van borstkanker niet significant verhogen, anders was er nl nooit gekozen voor de mammogram voor het bevolkingsonderzoek. Datzelfde geldt voor de foto's die bij de tandarts worden gemaakt.
De oorzaak achterhalen is een goed initiatief, zeker als er en verband wordt gezien tussen een bepaalde leefstijl en de ontwikkeling van bepaalde ziektes, maar haalt de meerwaarde van preventief onderzoek niet weg. Door preventief onderzoek (en dan heb ik het over bevolkingsonderzoeken voor kanker, maar ook over röntgenfoto's bij de tandarts) kan erger worden voorkomen. Ik laat persoonlijk liever een klein gaatje vullen, dan dat een gaatje zo lang onbehandeld blijft, dat ik een meervlaksvulling nodig heb.
Goed voorlichten over het voorkomen van gebitsproblemen door zo goed mogelijk te reinigen, hartstikke goed, maar het gebit schoon houden gaat niet bij iedereen voorkomen dat er gaatjes of andere gebitsproblemen ontwikkelen. Er zijn mensen die niet gezegend zijn met een sterk gebit en zich helemaal suf poetsen en flossen/stoken en toch nog gaatjes krijgen. Niet alles valt te voorkomen, er speelt ook nog een factor pech mee en dat geldt niet alleen voor tandproblemen, maar ook veel kankergevallen zijn het gevolg van pech.

Germie, ik zou zelf eens in gesprek aan met de tandarts als dit jou echt zo dwars zit, zodat hij kan uitleggen waarom er wordt gekozen voor bepaalde behandelingen en onderzoeken. Zou er dan wel zo open mogelijk in gaan en niet met een houding van "ja maar mijn vorige tandarts deed dat niet, toen was er nooit iets aan de hand en ik vertrouw jou (nog) niet." Inzichten veranderen, zeker binnen de medische wereld, en niet alle hulpverleners gaan altijd mee met de ontwikkelingen. Verandering is niet slecht, maar soms hoognodig. Mocht je niet in gesprek willen, of als er niks uit het gesprek komen, dan zou ik een andere tandarts zoeken. Er moet wel een bepaalde vorm van vertrouwen zijn tussen jou en de zorgverlener, anders gaat het niet werken

Nou, de eerste keer was er dus met die tandarts geen gesprek te voeren, want hij sprak geen Nederlands. Inmiddels wel aardig goed, maar ik merk gewoon zijn irritatie dat ik niet elk half jaar kom. En dat ik dus ook dat stukje glazuur wat ontbreekt op mijn voortand niet wil laten opvullen. Maar dat is geen gaatje. Het zit precies tegen het tandvlees, dus je ziet het ook niet, tenzij ik overdreven moet lachen en m'n lippen optrek. Dan zie je dat er 1 puntje iets geler is, maar de tand is gewoon gezond en gaaf. En elke keer begint hij er weer over en zegt dan wel direct 'je wilt dat niet laten vullen he'. Nee, inderdaad, dat gaan we niet doen. Dus dan is de irritatie er van beide kanten al weer. Ik word niet boos ofzo, blijf wel netjes, maar zeg ook dat ik gewoon het advies van die oude tandarts aan blijf houden qua frequentie. Heb dus wel gevraagd naar het nut of het gevaar van polijsten al, maar nog geen antwoord gehad wat bij mij bevredigend is. En het is nu al 2 keer gedaan en ik heb het gevoel dat er dus een deel van mijn gebit weggepoetst is, en dat voelt niet fijn.

Heb ook altijd tandsteen, maar daar kun je niets aan doen is mij verteld. Dat ligt gewoon echt aan je speeksel. Tandsteen verwijderen haalt geen glazuur weg, dus daar heb ik dan weer geen moeite mee.

Vertrouwen is er inderdaad niet. Maar andere tandartsen zitten vol. Ik heb ook al overwogen om gewoon helemaal niet meer te gaan. Zo'n hekel heb ik er wel aan. (maar dat komt ook door de schooltandarts vroeger, en het feit dat ik dus zelf nooit de kans gehad heb om arts of tandarts te worden door het lotingssysteem in Nederland en het me afgeraden werd om het in Belgie te doen, maar nu weet ik niet of ik nog wel in de gezondheidszorg zou willen werken. Maar heb dus wel een meer dan gemiddelde theoretische kennis van vaal dingen). Die bus met de schooltandarts, als je er aan terugdenkt. :+

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:39

Ik begrijp niet zo goed wat je nu nog wilt bereiken met dit topic germie...
Je hebt volgens mij meer dan voldoende adviezen gekregen zoals naar een andere tandarts gaan of gewoon duidelijk 'nee' zeggen, en als je aangeeft dat andere tandartsen vol zitten dan blijft er volgens mij nog steeds een optie over. :)
Duidelijk zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 08:44

Klopt, en ben er dus ook achter dat polijsten niet de standaard is. Dus dat ga ik de volgende keer ook zeggen.
Ga nu nog even m'n tanden poetsen ;)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:46

Art_Ificious schreef:
Tieneke schreef:
Ik kan TS in de essentie wel begrijpen.
Ik ben onlangs ook van tandarts moeten veranderen die die dame zei zelf dat ik amper tandsteen heb. Toch ging ze polijsten en als een malle van die borsteltjes forceren tussen elke tand. Alles was aan het bloeden en had drie dagen pijn aan mijn volledige mond. En dan: "ja het bloedt dus dat duidt op ontsteking!" Terwijl ik daar verder geen last van heb. Ze was gewoon ontzettend ruw.
Andere is geen optie, overal patiëntenstop....
hier ga ik in mee.

Ik ben al zeker 4 jaar niet meer bij een tandarts/MH geweest. Ik heb nergens last van dus ga ik niet. Eb ik poets ook helemaal niet vaak, toch nergens last van, amper tandsteen/tandplak. Ik wordt ook gewoon misselijk van tandpasta.

Tevens is onze tandarts ook gestopt en zoals Tieneke aangeeft, patiëntenstop overal.

Je poetst je tanden niet vaak? Tovh wel minimaal 1x per dag hoop ik -O-

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:49

Als je alleen een bevestiging wil van wat je zelf al hebt besloten dat in je straatje past krijg je idd geen bevredigend antwoord.

Wat een lotingsysteem nu ineens je extra frustratie is mag Joost weten. Gelukkig heet ik geen Joost.

Lijkt me erg vermoeiend voor jezelf al je zorgfrustraties.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:51

germie schreef:
Klopt, en ben er dus ook achter dat polijsten niet de standaard is. Dus dat ga ik de volgende keer ook zeggen.
Ga nu nog even m'n tanden poetsen ;)

Al is het wel de standaard. Als jij het niet wilt dan wil je het niet. Zo simpel is het.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:55

Hier eenmaal per jaar controle en soms haalt ze met een haakje wat tandsteen weg als het nodig is.
Polijsten is hier zeker niet gangbaar en is bij ons hele gezin nog nooit gedaan.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:59

Polly schreef:
Hier eenmaal per jaar controle en soms haalt ze met een haakje wat tandsteen weg als het nodig is.
Polijsten is hier zeker niet gangbaar en is bij ons hele gezin nog nooit gedaan.

Dat lijkt me ideaal ! Mijn vorige tandarts deed dat ook zo. Maar nu krijg je in de praktijk telkens een nieuwe tandarts en verschillende mondhygiënisten, en is het dus elke keer weer verschillend wat ze doen. En dat vind ik niet fijn.
Wil graag een vertrouwd gevoel erbij hebben, een beetje voorspelbaarheid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:07

Mijn tandarts wilde twee keer per jaar preventief zoutstralen, maar ik heb zelf aangegeven dat ik dat niet nodig vind en dat is gewoon helemaal prima.
Zoutstralen kost 100 euro per keer en wordt niet vergoed door de verzekering, dus dat was best een uitgave.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:37

sterregoud schreef:
Polly schreef:

Dat lijkt me ideaal ! Mijn vorige tandarts deed dat ook zo. Maar nu krijg je in de praktijk telkens een nieuwe tandarts en verschillende mondhygiënisten, en is het dus elke keer weer verschillend wat ze doen. En dat vind ik niet fijn.
Wil graag een vertrouwd gevoel erbij hebben, een beetje voorspelbaarheid.

Mijn oude tandarts (waar ik jaaaaren patiënt was) is tig jaar terug al gestopt en heeft de praktijk over gedaan aan een (toen) jonge tandarts. Moest ik even aan wennen. Inmiddels is de praktijk gegroeid en lopen er meerdere artsen en mh's. Enkel de oppertandarts :+ is een stabiele factor (wat handig is aangezien het zijn praktijk is)
In het begin zei ik gewoon steeds dat ik bij hem wilde. Zal wel in de systemen staan want ze vragen nooit meer bij welke tandarts ik wil of zetten me ongevraagd bij een andere.

Bij jullie gaan dus alle artsen weg of word je ergens gepland wat hun uitkomt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:45

@Germie
Als een stukje glazuur mist is je tand daar veel zwakker en heb je grotere kans op een echt gaatje.
Met vullen bedoelen ze niet boren en een echte vulling leggen maar een laagje hars aanbrengen die je blote tand weer beschermd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:48

Ik ben echt een bange poeperd bij de tandarts maar toen onze zoon tandjes kreeg moesten we er toch aan geloven. Eerst een uitgebreid gesprek gehad en ik sta denk ik in de boeken als BANG want toen ik met mijn werk (ambu) een keer bij de moeder van de assistente kwam herkende ze me meteen als 'de bangerik' :+

Volgend jaar stopt onze tandarts, ze heeft al een praktijk die haar overneemt dus we zullen het zien hoe het dan gaat

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:52

@Rocamor, mijn favoriete tandarts is inderdaad weggegaan. En onze ‘ oppertandarts’ , de houder van de praktijk doet het reguliere werk niet meer, hij specialiseert in o.a. implantatologie.
Ze plannen mij dus bij nieuwe tandartsen met korte contracten. En soms ook buitenlands, kan zeker goed zijn, maar taal is wel een dingetje als je in de stoel ligt.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 25-04-25 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:53

Brainless schreef:
@Germie
Als een stukje glazuur mist is je tand daar veel zwakker en heb je grotere kans op een echt gaatje.
Met vullen bedoelen ze niet boren en een echte vulling leggen maar een laagje hars aanbrengen die je blote tand weer beschermd.

Precies dit. En als er dus wel een echt gaatje komt is het ineens een veel groter gedoe en afhankelijk van hoelang je ermee rond bent blijven lopen ook de kans dat het niet eens meer alleen normaal boren en vullen is. Want nee, een gaatje hoef je niet te voelen en kan in die tussentijd wel veel schade aanrichten.

Glazuur is je beschermlaag, als dat eraf is is je tand dus niet meer helemaal goed en gaaf.

Dat is dus ook niet slim van de mensen die hier roepen dat ze niet gaan omdat ze niks voelen. Dan heb je dus ook de kans dat je meteen een wortelkanaal behandeling moet krijgen als je wel iets voelt of dat het ondertussen geen simpele vulling meer is maar juist een meervlaks. En dan is het maar te hopen dat je snel terecht kan bij de tandarts als je wel wat voelt, want tand en kiespijn is verschrikkelijk. Ik zou tandartsen ook snappen als ze de spoedplekken liever houden voor patiënten van eigen praktijk of die wel minimaal 1 keer per jaar op controle komen. Alleen als er echt erge angst is snap ik het.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 10:08

Nou, die tand zie ik elke dag, het is m'n voorste tand. Het is zeker al 15 jaar zo, mogelijk nog langer, dus als daar wat mis mee is, dan zie ik dat direct. Nee, daar gaat echt niets mee gebeuren nu, die is gewoon gaaf en perfect en gezond. Ik hou niet van cosmetische ingrepen. En het werkelijk nut van wat laten doen heeft die tandarts niet uit kunnen leggen, alleen maar dat het zgn. nodig was. En dat vind ik dus niet. Een echte waarom is er niet gekomen. Dan is het voor mij dus puur cosmetisch. En misschien is ook nu nog de taal wel een probleem om het uit te leggen, dat weet ik niet. Maar ik merk elke keer dat een kritische vraag niet fijn gevonden wordt. En dat zou inderdaad als ik er over nadenk wel aan de taal kunnen liggen en niet eens zo zeer aan het feit dat het een kritische vraag is.

Ik ben ook van als je geen pijn hebt is het goed. Ik zou een eventueel (fake) gaatje dus ook niet laten vullen zolang ik er niets van vul. Gelukkig dat nog nooit aan de orde gehad, maar ben ook niet iemand die zoiets te snel zal laten doen. En ik kom immers wel af en toe op controle, dus dan zal ik er wel op tijd bij zijn denk ik dan maar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:16

Met een gat in je glazuur is die niet perfect, gaaf en gezond. Alleen heb je dus het geluk dat hij niet verder beschadigd. Als die perfect, gaaf en gezond zou zijn was er geen gat in het glazuur. En ook geen verkleuring wat je in eerder bericht aangaf.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:30

Ik herken wel een beetje wat je zegt, ik was eerst heel lang tevreden bij een tandarts die alles ook zelf deed. Deze ging stoppen dus een andere gezocht. Het gaat nu prima, maar ik heb sommige dingen wel doorgegeven. Zo kwam ik bij de tandarts daarvoor eens per jaar, krijg ik nu elk half jaar een uitnodiging maar dan plan ik pas de afspraak voor een half jaar later zodat het eens per jaar blijft.

Hij heeft me een keer doorgestuurd naar de mondhygiënist, die was nogal verbaasd dat ik voor dat kleine beetje tandsteen werd doorgestuurd. Dat teruggekoppeld aan de tandarts en nu wordt het daar wel gedaan.

Nu heb ik gelukkig ook bijna nooit iets dus is eens keer jaar ook goed genoeg. Soms denk ik inderdaad misschien zou eens in de anderhalf jaar of eens per twee jaar ook nog wel goed genoeg kunnen zijn.