Wagenziekte en vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 16:52

DuoPenotti schreef:
Oscar schreef:
Heb je weleens geprobeerd om met volle maag te rijden?
Het klinkt tegenstrijdig, maar ik voel me veel beter als ik vettigheid op heb. Dus eerst een Big Mac en dan rijden maar :D

Dat is de beste tip ooit. :j

Gewoon altijd...
Tegen alles. :j

:') _O-

Ogen dicht moet ik ook niet doen, dat is ook zeker weten misselijk worden.
Maar inderdaad op de telefoon kijken ook niet.

Op de motor word ik nooit ziek, daar hang je automatisch de goede kant in.

Dit is sowieso een goede tip om de vakantie mee te beginnen! Als de hamburger er dan voor België al weer uit komt is dat bijzaak :')

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:00

Picopico schreef:
Boras schreef:
Mensen worden juist wagenziek zonder lezen of telefoonkijken.

Ik ben na 2 seconden op mijn telefoon kijken al draaierig, vooral als de weg niet recht is.

Dat begrijp ik. Maar dan is wagenziekte makkelijk te voorkomen: geen mobiel en niet lezen.

Maar wat helpt als je wagenziek wordt zonder mobiel of lezen? Hoe voorkom je het dan? Die tips zijn vooral waardevol.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:03

_coquette_ schreef:
Dit is sowieso een goede tip om de vakantie mee te beginnen! Als de hamburger er dan voor België al weer uit komt is dat bijzaak :')

Dan kijken of een lekkere Belgische friet met klodder echte mayo beter werkt :j

Oscar
Forumcoördinator

Re: Wagenziekte en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:05

Precies. Dan heb je dat alvast gehad :D

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:06

Ik werd ook altijd slaperig van reisziektetabletten, maar heb (na een pittige boottocht op de heenreis :+) ooit in Engeland tabletten van het merk Kwells gekocht. Die zijn fantastisch! Ik word er helemaal niet slaperig van en een half pilletje is voor mij al voldoende om de boottocht naar de UK fluitend door te komen. Op de website van de NHS lees ik dat je er alleen niet mee mag rijden als je er slaperig van wordt, maar ik durf niet te zeggen welke regels ervoor gelden op het vasteland. Oh, en ik weet niet of Kwells ook in Nederland verkocht wordt. Zo niet, dan heb je eigenlijk niks aan dit bericht, sorry :').

KleinBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:28

Ik lees even mee. Zelf helaas al van alles geprobeerd, maar toch nog altijd last van reisziekte. Ik ben wel benieuwd naar die reliefband, maar voor die prijs zou ik toch graag eerst wat meer ervaringen daarover horen.

Pilletjes werken hier altijd maar half. Suprimal werkt tot nu toe het beste. Zo'n bril hielp niks evenals polsbandjes, helaas.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:50

Many schreef:
Ik werd ook altijd slaperig van reisziektetabletten, maar heb (na een pittige boottocht op de heenreis :+) ooit in Engeland tabletten van het merk Kwells gekocht. Die zijn fantastisch! Ik word er helemaal niet slaperig van en een half pilletje is voor mij al voldoende om de boottocht naar de UK fluitend door te komen. Op de website van de NHS lees ik dat je er alleen niet mee mag rijden als je er slaperig van wordt, maar ik durf niet te zeggen welke regels ervoor gelden op het vasteland. Oh, en ik weet niet of Kwells ook in Nederland verkocht wordt. Zo niet, dan heb je eigenlijk niks aan dit bericht, sorry :').

Werkzame stof is van dezelfde klasse als de scopolamine-pleisters.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:04

Wat bij mij het beste werkt is ogen dicht. Dan wordt ik veel minder misselijk. Niet handig overigens op de moment dat je zelf rijdt XD

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:29

Ik moet ook nog even goed nadenken, ik moet volgende maand 2u in de auto, dan 1.5hr vliegen, daarna bus dan uur trein en dan in een camper O:) primatour ben ik de halve dag kwijt. Ik heb nog wel een doosje Rcalm liggen, Antimetil (tot op zekere hoogte prima, maar als je braakt dan is die hooggedoseerde gember echt geen feestje voor je slokdarm, keel en neus :r , ohja en nog metoclopramide liggen, ik vraag de huisarts nog wel even.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:13

Bij mij werkt vettigheid ook goed. Bifiworstjes helpen.
En Maria kaakjes ook wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:32

Oef wagenziekte en in het donker rijden zonder dat je echt naar buiten kunt kijken vind ik een erg dappere keuze. Dat werkt bij mij echt averechts, en honden en overdag reizen is juist fijner. Lekker uitlaten voor je vertrekt en iedere twee uur als je toch moet rusten even een lekker stukje rondwandelen. Ze wat laten drinken en eventueel iets lichts eten en zelf ook wat wegknagen. In het donker pauze houden als mens is al niet zo fijn. En honden in het donker op een parkeerplaats waar het dan mogelijk propvol vrachtwagens staat met dan onzichtbare ontlasting waar je door of langs heen moet lopen. :')

Ik zou zelf overdag reizen en in twee dagen hakken. En voor de overnachting zorgen dat je ook ergens met de honden welkom bent. Of overdag en proberen de afstand te halen. Maar zelfs met chauffeur wissel en zonder honden en zonder ziek worden is dat al een beste uitdaging. -O-

Zelf rijden werkt hier het beste. En zorgen voor voldoende eten en drinken in de maag, en meekijken. Niet te warm in de auto houden en niet lezen of zo al rijdend ernaast. Ik word heel snel wagenziek inclusief maag leeg gooien helaas. -O- En zelfs na heel wat kilometers wordt dat niks beter :n

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:46

ik zou ook zeker de nacht niet gaan rijden,
je kunt niet om je heen kijken en echt wandelen is er niet bij.

even snel een hotel zoeken is ook niet erg makkelijk met honden hou daar ook rekening mee.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:52

Plus op het moment dat je eraan gaat denken een hotel te zoeken omdat het toch niet lukt dan ben je vaak al te laat. Waarschijnlijk ben je dan al een poosje aan het vechten tegen je slaap en heb je zo niet je ogen een keer per ongeluk dicht gehad.
Wel zou ik ook midden in de nacht minstens elke 2 uur even stoppen en de auto uitgaan.
Maar wellicht is het met wagenziekte handiger om overdag te rijden als je de horizon kan zien.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:26

Cayenne schreef:
Naast de tips die al gegeven zijn ook de meest logische als passagier: niet op je telefoon kijken maar vooruit blijven kijken.
Zodra ik op mijn telefoon oid ga kijken gaat het mis.

er bestaat een app genaamd "kinestop" die helpt met wagenziekte wanneer je je telefoon gebruikt. Werkt bij mij in ieder geval erg goed!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 23:21

Bij mij helpt zelf rijden het beste, dan word ik niet ziek.

Anders primatour. Zorg wel dat je een goede bodem hebt, anders vallen ze in mijn beleving zwaar op je maag.

Ik heb laatst die bandjes gebruikt voor het eerst. Nu was het een rit van 1,5 uur. Maar normaal kan ik daar al misselijk van worden. Dat ging bij mij wel goed. Maar ik durf niet te zeggen of het werkt als je langere tijd in de auto zit.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 07:53

Ik zie dat de eau de cologne doekjes nog niet benoemd zijn.

Dit is geen hulpmiddel om de reisziekte te voorkomen, maar wel om je te helpen de reisziekte door te komen als je er eenmaal last van hebt.

Ik ben heel snel reisziek, krijg ik er last van gaat het raam open. Trek ik de verpakking van zo'n doekje los en ga ik die geur in ademen :j
Als ik dat maar blijf doen, overleef ik meestal de misselijkheid wel tot we op een punt komen dat we even kunnen stoppen.

Verder: Niet lezen of op de telefoon zitten, zorgen dat de automobilist gelijkmatig rijd (weinig voelbare wisselingen in tempo) en zorgen dat je lichaam weet dat je in beweging bent. Het is wetenschappelijk aangetoond dat reisziekte veroorzaakt wordt door een disconnectie in de hersenen: Je lichaam voelt dat je in beweging bent maar je zit stil, de hersenen begrijpen dat principe niet en daardoor wordt je misselijk (en gaat het vaak gepaard met die typische hoofdpijn). Dus wat kan helpen is focussen op de voorbijrazende lantaarnpalen of juist je ogen dicht doen en proberen te slapen. Reismedicatie werkt vooral zo goed omdat het je het in slaap sust en je dus niet meer voelt dat je in beweging bent.

Maar goed, geen tips dus om reisziekte te voorkomen, want als ik eerlijk ben is de enige manier om het te voorkomen medicatie, maar dan val je in slaap en kan je zelf niet autorijden, maar de eau de cologne doekjes werken wel super bij het helder houden van je hoofd en soms zelfs bij het verdrijven van de misselijkheid.
(Het helpt zo goed dat zowel de auto van mij en mijn man, als die van mijn eigen familie en schoonfamilie, vol liggen met dozen van die doekjes zodat ik niet de hele auto ga onder kotsen :') )

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 08:54

oh ja nog een tip, mocht je aan de pilletjes gaan, probeer het echt goed meerdere keren uit voor gebruik.
Ik ben eens echt onderuit gegaan door reisziekte pilletjes. Niet slaperig maar gewoon een soort van flauw vallen zeg maar.
Ik heb de pilletjes opgegeven, na 3 soorten waar ik alleen maar beroerder van werd.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 08:37

Ik heb er ook snel last van. In de auto, bus, boot, vliegtuig en soms zelfs in de trein. Prima tour is voor mij een life saver. Ook als ik zelf rijdt wordt ik wagenziek dus ik ga eigenlijk altijd met prima tour op een auto reis tegemoet.