Wat bijt mij in mijn slaap?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:56

Oskarrino schreef:
Even alles wegkieperen is mij te veel hoor, schaf ik opnieuw alles aan en dan zit het er alsnog in. Ik kan niet even een bed ergens anders neerzetten in m’n appartement daar is geen plek voor. Vriendin van mij had paar maanden terug bedwantsen en die zegt dat dit dus geen bedwantsen zijn qua beten. Op m’n matras, beddengoed, kleding, bank alles met zaklamp bekeken en niks te zien. Geen vlekjes, stipjes etc. Gisteren mega grote schoonmaak gedaan door het appartement dus meer dan dit kan ik ff niet doen denk. Ik moet eerst ook zeker weten wat het is, kan alles m’n huis uit smijten maar als het wel een mug is, is het probleem niet opgelost :+

Dat is waar. Je moet het wel eerst heel zeker weten natuurlijk.
Lijkt het dan meer op vlooienbeten?

Tieneke

Re: Wat bijt mij in mijn slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:56

Is er een dermatoloog waar je naartoe kan op heel korte termijn? Hier hebben we er eentje met vrije consultatie, maar ik weet niet of dat overal gebruikelijk is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:47

Waarom bel je niet een verdelger? Die kunnen zien of het wantsen zijn en er ook voor zorgen dat het verdelgd wordt.

Wantsen neem je namelijk ook heel makkelijk mee naar familie, vrienden, werk etc. Dan zitten anderen ook met dit probleem.

Een prof erbij en op basis daarvan verdelgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:53

2 of 3 jaar terug ook eens gehad.
En nooit geweten wat het was.
Ook enkel op de onderbenen.
Leek op een beet van de bedwants maar ook niet dat rijtje.
Alles diverse keren zuiver gemaakt maar bleef nog.

Mijn vriend had nergens last van.

Ik zag verder niks aan beestjes of eitjes of wat ook..
En zoals het kwam was het ineens ook weer weg.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:02

Een vlooienval maken? Een diep bord met water en afwasmiddel en drijfkaarsje in het midden. Kaarsje aansteken en in donker zetten. Vlooien komen op warmte en licht af en verzuipen in het water.
Ik heb er ook last van gehad maar toen ik kat ontvlooit had was het over. Bij kat zelf was ook niks te vinden.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:15

Wordt je niet op een ander moment op de dag gebeten? Ik heb een paar jaar geleden toen we in maart ook wat mooie dagen hadden eens in de schemering bij mijn paard gezeten. sNachts dacht ik het warm te hebben, maar bleek de ochtend erna mijn benen vol met grote muggenbulten te hebben, dwars door mijn rijbroek heen gegaan dus. Ik zie er de laatste dagen ook weer veel vliegen.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 15:40

Ik heb het idee dat ik alleen in de nacht gebeten wordt omdat ik met jeuk wakker wordt en dan nieuwe plekjes heb. Nieuwe dan maar waarmee ik ging slapen zegmaar.

Ik zie dat Deet vlooien weert dus ga vanavond mij daarmee insmeren. Lijkt dat bedwantsen mij zo lekker vinden toch dat zij dan wel door de deet heen bijten? :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:46

Kippen op stal? Alles heel erg goed stofzuigen, om de paar dagen en zorgen dat je de stofzak of bakje dagelijks leegt .

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:49

Minder waarschijnlijke optie maar wel mogelijk is bloedluis. Ik heb ook een keer bloedluis gehad, en dat op 6 hoog achter ergens :+ . Had een rieten stoel op het balkon die ik binnen had gezet in mijn kantor. Naast die stoel had een duif 2 eieren uitgebroed en opgevoed. Waarschijnlijk is de luis in die stoel gekropen. Voordeel van bloedluizen is dat ze niet overleven op mensen en de stoel heb ik weggeflikkerd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:04

Ik heb ook wel eens van dat soort jeukplekjes gehad die in de nacht ontstonden. Ook toen ik geen kat meer had.
Nooit kunnen ontdekken wat het is geweest. Er zullen wel meer diertjes zijn die wel eens een mens willen proeven, of zoiets :)
Bed verschonen, alles zuigen, afnemen; voila.
Hopelijk bij jou ook TS.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:07

Klinkt toch als vlooien, heb paar jaar geleden exact hetzelfde gehad, ook alleen ’s nachts nieuwe beten, alleen op mijn benen, helse jeuk en een ontvlooide kat waar niks op te vinden/ aan te merken was, tot ik een versufte vlo op mijn kussen vond en kon vangen.
Nergens anders een vlo gevonden.
Heb toen een anti-vlo bom gehaald, in mijn slaapkamer gezet en laten afgaan en vervolgens op de bank geslapen, daarna was “het” weg.
Zoiets: https://www.bol.com/be/nl/p/1-push-fly- ... 003350444/

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:22

Ik heb echt exact hetzelfde gehad vorig jaar! Was al bang m’n hele kamer te moeten laten reinigen haha. Maar ik heb een paar keer achter elkaar het beddengoed en de hoes van mn matras heet gewassen en de kamer dagen achter elkaar goed schoongemaakt en toen was ik er ineens vanaf. Geen flauw idee wat het geweest is maar nooit meer teruggekomen..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:01

Als je ze echt voelt steken dan denk ik aan bedwantsen. Die verstoppen zich overdag in kieren bijv. van een houten bed of houten vloer. Wat ook kan zijn zandvlooien vooral als je op de begane grond woont met tuin.De jeuk daarvan kun je bestrijden door te deppen met azijn.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:23

Misschien je wekker in de nacht zetten, en dan je bed even onderzoeken. Dan is het nog lekker warm van jou lichaam en misschien zie je dan wel bedwantsen.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:12

Hier ook eens gehad. Werd helemaal panisch en dacht beestjes meegebracht te hebben van vakantie in onze koffers.

Uiteindelijk zag ik sporadisch binnen een vlo… er bleek uiteindelijk een vlooiennest in een houten verhoog in de tuin te zitten, waar ik steeds overwandelde. De beten begonnen pas een tijdje na het bijten te jeuken…

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:28

Ik zou het gaan uitsluiten.

Pak een strijkijzer ga over de hoeken van je matras.
Zie je niks kun je uitsluiten dat je bedwantsen hebt.
Is een testje die nog geen 5 minuten duurt.

Vervolgens zou ik mijn beddengoed wassen en je slaapkamer ‘s morgens inspuiten met anti vlooien middel.
Na een paar uur alles open zetten en stofzuigen. (Niet dwijlen)
Wordt je dan nog gebeten? Weet je in ieder geval dat het geen vlooien zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:43

manumol schreef:
Misschien je wekker in de nacht zetten, en dan je bed even onderzoeken. Dan is het nog lekker warm van jou lichaam en misschien zie je dan wel bedwantsen.

Zo gauw je het licht aandoet zijn ze weg!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:57

daantjuhhh schreef:
Ik zou het gaan uitsluiten.

Pak een strijkijzer ga over de hoeken van je matras.
Zie je niks kun je uitsluiten dat je bedwantsen hebt.
Is een testje die nog geen 5 minuten duurt.

Vervolgens zou ik mijn beddengoed wassen en je slaapkamer ‘s morgens inspuiten met anti vlooien middel.
Na een paar uur alles open zetten en stofzuigen. (Niet dwijlen)
Wordt je dan nog gebeten? Weet je in ieder geval dat het geen vlooien zijn.

Bedwantsen zitten niet zozeer in het beddengoed, maar in kieren bijv. van een houten bed.Daar verschuilen ze zich overdag, vaak in grote aantallen. Zogauw het donker is storten ze zich op de slaper en het voelt alsof er mieren over je heen kruipen.Ze leven van je bloed.Het schijnt dat ze niet gevaarlijk zijn en geen ziektes overbrengen, maar wel schadelijk omdat ze je nachtrust verstoren.Ik heb ze gehad in India. Daar het hele ledikant in de tuin gekieperd in de hoop dat ze weggingen, en verder geslapen op dezelfde matras op de grond waar ze kennelijk niet inzaten want toen geen probleem meer gehad.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 19:23

Thanks weer allen voor de vele reacties en tips!

Even een foto toegevoegd van de plekjes op m’n arm:

Afbeelding

En mn been:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga even het strijkijzer bij m’n moeder ophalen morgen!

Durf bijna niet meer te slapen in m’n bed :+

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:34

Het kan natuurlijk ook dat je overdag ergens komt waar iets zit waardoor je geprikt wordt, bulten verschijnen namelijk niet altijd gelijk. Iets op stal of op je werk?

Het is nu nog niet het seizoen ervoor, maar als je met warm/vochtig weer door gras loopt, kun je door knutjes geprikt worden, waarna je in de ochtend opeens onder de bulten zit. Je gaat dan zoeken of er iets in je bed zit, maar dan vind je dus ook nooit iets.
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 11-03-25 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 19:38

Esther_ schreef:
Het kan natuurlijk ook dat je overdag ergens komt waar iets zit waardoor je geprikt wordt, bulten verschijnen namelijk niet altijd gelijk. Iets op stal of op je werk?

Het is nu nog niet het seizoen ervoor, maar als je met warm weer door gras loopt, kun je door knutjes geprikt worden, waarna je in de ochtend opeens onder de bulten zit. Je gaat dan zoeken of er iets in je bed zit, maar dan vind je dus ook nooit iets.

Ik werk op de OK dus in principe leven daar geen insecten/beestjes :+ Op stal heb ik niks zien vliegen, stond ook nog best wind aan de kust…

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:43

Oskarrino schreef:
Ik werk op de OK dus in principe leven daar geen insecten/beestjes :+ Op stal heb ik niks zien vliegen, stond ook nog best wind aan de kust…

Knutten zijn zo klein, die zie je niet. En wellicht zijn er meer van zo’n beestjes.

En voor de rest, goed je matras stofzuigen en heel het bed/kamer schoonmaken. Dekbed laten stomen of wassen en alle andere spullen wassen wat mogelijk is op hoge temperatuur of in de diepvries.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:48

Op die foto's zie ik geen bloedvlekjes- bij beten van bedwantsen zitten er wel bloedvlekjes in je nachtkleding of beddengoed.Want ze bijten flink. Bij jou lijkt het toch meer op vlooien-of muggenbeten.Maar daar voel je de steek zelf niet van en bij de "bedbugs"wel. Hopenlijk kom je er snel vanaf, wie de boosdoeners ook zijn!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:08

Vlooienbeten gaan vaak pas jeuken wanneer de huid warm wordt, misschien kom je in je vrije tijd bij een kennis/familie waar ze vloerbedekking hebben en er een hond/kat binnen is geweest. Of op stal?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:09

Ik had toen het idee dat er iets in het gras zat of zo.