Slechte slapers verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Re: Slechte slapers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:14

Toch schijnt dat van het blauwe licht van je telefoon niet waar te zijn want dat is zo weinig, dat is verwaarloosbaar
https://www.nswo.nl/houdt-het-licht-van ... ns-wakker/
Ik vind het juist fijn om op m'n telefoon te kijken als ik niet kan slapen want de hele tijd liggen denken vind ik ook niet fijn

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:34

fjordjes schreef:
Ik vind het juist fijn om op m'n telefoon te kijken als ik niet kan slapen want de hele tijd liggen denken vind ik ook niet fijn

Zelfde hier, mijn kop wil z'n kop niet houden en ik heb echt een vorm van afleiding nodig om in slaap te kunnen vallen.

Ik val voor de tv dus vaak wel vrij makkelijk in slaap, maar op de bank crashen vindt mijn rug dan weer niet leuk. Maar als ik mezelf half comateus van de bank weet te hijsen en naar bed ga ben ik weer klaarwakker -O-

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:39

Hier ook een wakkerligger!

Ik gebruik nu al zeker 20 jaar Quetiapine (150mg). Is begonnen met 50, en nu 150 omdat ik in de loop van de jaren toch een weerstand opbouw. Zo beginnen de slapeloze nachten zich nu weer langzaam te melden. Heel frustrerend! Want het medicijn is niet zonder zijn 'gevaren'. Op andere medicijnen of middeltjes reageer ik niet, dan lig ik gewoon nog wakker. Ik doe er gemiddeld 90 minuten over om in slaap te vallen. Al dat gezeur met slapen heb ik altijd al gehad, dit heeft zich langsaam gevormd tot chronische vermoeidheid..

Herkennen jullie het te moe zijn om te slapen ook? Mijn vriend snapt daar helemaal niks van.

Schermen heb ik eigenlijk geen last van. Het helpt juist om afleiding te zoeken. Voelt dan als een reset om nog en poging te kunnen wagen. Gek genoeg val ik, als ik niet kan slapen, vaak pas tussen 7 uur en 10 uur in de ochtend in slaap. Dan voel ik hem ineens aankomen. Daarvoor niks, maar dan ook echt niks wat de slaap inluid.

Was net voor de pandemie bij een slaapcentrum geweest, maar dat was niet helemaal je-van-het. Ze hadden het erover dat ik te lang in bed bleef liggen. Niet kijkende naar wat er nu eigenlijk mis is intern waardoor de slaap zich niet inluid, maar ik wel knetter-moe ben.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:48

Benfan, heb je ook Mirtazapine geprobeerd? Ik vond quetiapine super heftig en dan heb je ook nog een hoge dosering.

Als ik zwaar heb gesport, ook als dat ‘s ochtends was, ben ik ook te moe om te slapen. Zelfs als ik wel in slaap val, heb ik een heel onrustige nacht.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 27-02-25 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:48

Voor de mensen die last hebben van geluid bij in- of doorslapen: oordoppen? Ik slaap al een tijd met Loops, die voel je (na een paar nachten wennen) niet zitten en ik slaap echt een stuk beter.
Ik slaap ook met slaapmasker trouwens, dat helpt ook, maar niet tegen geluid natuurlijk :D

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:56

Eulogy schreef:
Voor de mensen die last hebben van geluid bij in- of doorslapen: oordoppen? Ik slaap al een tijd met Loops, die voel je (na een paar nachten wennen) niet zitten en ik slaap echt een stuk beter.
Ik slaap ook met slaapmasker trouwens, dat helpt ook, maar niet tegen geluid natuurlijk :D

Ik gebruik van die silicone oordoppen, en nog word ik super snel wakker helaas.

Loops, cancellen die al het geluid uit?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 17:04

Eulogy schreef:

Oordopjes vallen bij mij vaak uit gedurende de nacht, maar ik heb nu pas weer nieuwe om uit te proberen.
Slaapmasker vind ik niet zo fijn, net zoals dat het voor mij niet pikkedonker moet zijn.

Die oliën of in ieder geval geur kan ook goed helpen! Ik heb nu een fijn handmasker van Rituals, ook met lavendel.
Daarnaast smeer ik ook mijn voeten in met magnesium olie.
Geen idee of het echt helpt, maar het is wel fijn :Y) .

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:05

fjordjes schreef:
Toch schijnt dat van het blauwe licht van je telefoon niet waar te zijn want dat is zo weinig, dat is verwaarloosbaar
https://www.nswo.nl/houdt-het-licht-van ... ns-wakker/

Dat artikel geeft ook aan dat het voor computerschermen wel een probleem is.
Toen ik onder behandeling was van de slaapkliniek (neuroloog + chronotherapie) mocht ik absoluut niet in bed liggen scrollen op mijn telefoon.
Niet alleen licht beinvloed je slaap, maar ook cortisol wat aangemaakt word door sporten, en op welke tijden/hoe laat je eet, lichaamstemperatuur.

Melatonine zelf is ook een klein deel.
Je biologische ritme word door elk onderdeel op een kleine manier beinvloed, en allemaal samen gestapeld kan dat een flink negatieve inpact hebben op je slaapritme en rust.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:27

Als manlief erg snurkt en het me echt heftig over de prikkelgrens heen jaagt doe ik oordoppen in. Hij komt zelfs door de heavy duty siliconen dopjes heen. (Ik heb wel eens zijn decibel gemeten) Maar mijn oren worden er warm van en ik hoor dan mijn eigen hartslag. Wat ook niet gunstig werkt.

Te moe heb ik ook last van soms. maar vooral eigenlijk.. dat ik slaap hb, en zodra ik lig mijn hoofd in party modus gaat. Of allerlei gedachten komen vrij. Of (maar dat zal leeftijd zijn, menopauze) mijn hartritme wil niet “droppen” wat nodig is om te kunnen slapen en blijft door doorbonzen. Soort hartkloppingen maar dan wel een normaal werkritme zeg maar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:31

Zilfstar schreef:
knip

Te moe heb ik ook last van soms. maar vooral eigenlijk.. dat ik slaap hb, en zodra ik lig mijn hoofd in party modus gaat. Of allerlei gedachten komen vrij. Of (maar dat zal leeftijd zijn, menopauze) mijn hartritme wil niet “droppen” wat nodig is om te kunnen slapen en blijft door doorbonzen. Soort hartkloppingen maar dan wel een normaal werkritme zeg maar.

heel herkenbaar
Zo intens moe, maar als ik lig ben ik wakker.
En ook betreft hartslag, maar dat had ik ook al voor de overgang.
Ik voel het bonzen, ik voel dat er geen rust is. Pas als dat zakt gaat het beter.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:43

Als ik 's nachts wakker kom te liggen dan is het meeste effectieve toch echt even mijn telefoon erbij pakken en een spelletje spelen ofzo. Dan vallen mijn ogen vanzelf dicht, leg ik mijn telefoon weg en ben ik weg. Probeer ik het zonder dan blijf ik maar draaien.
Een boek lezen wil ook helpen, maar dat kan alleen als ik in een ebook bezig ben. Anders moet ik het licht namelijk aan doen en daar wordt mijn man weer wakker van.

Ik heb regelmatig dat ik aan het eind van de middag echt gruwelijk moe ben en amper mijn ogen op mijn beeldscherm gericht kan houden. Ik moet er dan echt doorheen forceren wat weer hoofdpijn creëert.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:04

Ik slaap al jaren ‘slecht’, of nouja - ik ben vroeg wakker. Vroeger niet en ik kon zo door mijn wekker heen slapen. Maar sinds een jaar of 2 ben ik altijd vroeg wakker - 7 uur is echt het uiterste en vrij uniek, ook als ik laat (echt laat- 2/3 uur) naar bed ga. En dan ben ik dus moe op vier uurtjes slaap.

Alles wat hier voorbij komt heb ik al tijden geprobeerd. Van wel sporten tot niet sporten, geen blauw licht, zelfs geen suikervrije limonade, melatonine, acupunctuur, hele eetpatroon omgooien, ander bed, rolluiken... Ik slaap wel diep en kan over het algemeen vrij makkelijk in slaap komen. Mijn moeder had het ook nooit tot haar dertigste en heeft het nu al dertig jaar; haar zus en mijn nichtje ook. Mijn vriend werkt voornamelijk avond en nacht diensten en kan rustig tot 12 uur blijven liggen, dat lukt mij echt niet. Ook met de rolluiken naar beneden en het dus echt pikkedonker is niet.

Sinds ik het geaccepteerd heb dat ik gewoon niet goed kan slapen en heel vaak al om 4.30/5.30 wakker ben gaat het overigens wel beter. Het enige wat echt wat heeft gedaan was voor mij een massage met acupunctuur en verblijfsnaaldjes - dan sliep ik echt een paar dagen beter. Dat blijf ik dus ook doen en tot die tijd ga ik er maar gewoon uit als ik wakker ben en niet binnen 15 minuten weer in slaap val; als dat niet zo is lukt het hoe dan ook niet meer heb ik inmiddels geleerd dus begint mijn dag gewoon vroeg. Ben ik echt moe dan ga ik dus vroeger naar bed; en dan weet ik dat ik de dag erna vroeg wakker ben maar heb ik in ieder geval wat uur gemaakt. In de zomer kan ik zo smorgens vroeg lekker naar het bos gaan als het warm is en ben ik thuis voor de meeste mensen überhaupt wakker zijn :+

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:18

Ik blijf in hetzelfde ritme mijn wekker staat altijd om half 7 behalve zeer uitzonderlijke gevallen. ( Misschien eens in het jaar) Ook als ik laat ,zoals om 2.00 uur naar bed ga. 1 nacht te weinig slaap kan ik nog wel mee overweg dus dan kan ik beter in het ritme blijven dan kan ik de volgende avond weer in slaap vallen. Als ik op allerlei verschillende tijden uit mijn bed en naar mijn bed zou gaan zou het slapen voor mij ook een drama zijn. In de avond ga ik ergens tussen 10.15 en half 12. Daar zit wat speling.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:43

Hier zit het hem vooral in het doorslapen. Als ik ga liggen ben ik zo vertrokken. Helaas.. wordt ik tussen de 2 en 3 uur later wakker en moet ik uit bed.

Ik ben 6 jaar geleden wakker geschrokken om te ontdekken dat mijn huis in lichterlaaie stond.
En ondanks alle therapieen, en dat zijn er veel, is er iets in mij dat die angst niet meer kan loslaten. Ik heb me er bij neergelegd, maar het is klote.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:54

Olikea schreef:
Hier zit het hem vooral in het doorslapen. Als ik ga liggen ben ik zo vertrokken. Helaas.. wordt ik tussen de 2 en 3 uur later wakker en moet ik uit bed.

Ik ben 6 jaar geleden wakker geschrokken om te ontdekken dat mijn huis in lichterlaaie stond.
En ondanks alle therapieen, en dat zijn er veel, is er iets in mij dat die angst niet meer kan loslaten. Ik heb me er bij neergelegd, maar het is klote.

Heel begrijpelijk dat dat nog steeds mee kan spelen. Maar moet je echt uit? Te veel onrust om weer in te slapen?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:58

Rizette schreef:
Olikea schreef:

Heel begrijpelijk dat dat nog steeds mee kan spelen. Maar moet je echt uit? Te veel onrust om weer in te slapen?

Ik ben er vaak al uit voor ik fatsoenlijk wakker ben helaas.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:16

Oh wat vreselijk naar Olikea. Ik kan me heel goed voorstellen dat die angst voor altijd blijft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:24

Olikea
Wat enorm heftig. Niet raar dat jij wakker word.

:knuffel:

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:43

Ik ben ook een slechte slaper, al mijn hele leven eigenlijk. Met de overgang wordt het er niet beter van. Wordt iedere 1 a 2 uur wel wakker, en iedere nacht moet ik sowieso een keer naar de wc.
Wat dan ook niet helpt is dat ik in ploegendienst werk. De ene week ga ik naar bed ongeveer op de tijd dat ik de andere week opsta. En schermen, ik heb nu avonddienst tot middernacht, tot die tijd zit ik ook echt aan schermen gekluisterd. Meestal lig ik in die week tussen 2 en half 3 in bed, en sta altijd om 9 uur op.
Als ik ochtenddienst heb echter moet ik om 5 uur uit bed. Maar, omdat we door die ploegen avondmensen zijn geworden zijn wij om 22 uur klaar wakker en liggen er ook nooit voor middernacht in. Die ochtenddienstweken zijn echt een drama, in die paar uur slaap dus ook nog wel een keer of 3 wakker. :=

Verder hadden we een waterader door de slaapkamer heen lopen, die is verwijderd. Ik slaap sindsdien wel "beter", als ik wakker ben geworden slaap ik wel goed weer in, wat daarvoor niet was.
Ook geen telefoons of iets dergelijks in de slaapkamer, de straling daarvan zijn ook slecht voor het slapen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 02:15

Wakker…. Te veel gedachten… en ook totaal geen slaap

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 02:46

:wave: Hier ook klaarwakker, kan nog wel even duren dit....

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 03:27

hoi medestanders of is het lotgenoten?, hier nog iemand.
Na 2 dagen om 7 uur te zijn begonnen vanavond een late dienst tot 23 uur gehad. Nu dus klaarwakker.
Ik las hierboven ook op de telefoon. Dat doe ik ook, mijn gedachten stoppen anders niet.

Olikea wat vreselijk, geen wonder dat je niet kan doorslapen. sterkte

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 04:02

Hier nog een slechte slaper!
Inslapen gaat prima, maar ik word meestal tussen 1 en 3 wakker en dan slaap ik nauwelijks meer. Ik lig dan uren wakker voor ik weer in slaap val. Als ik weer in slaap val, is dat meestal voor maximaal een uurtje. Heb al veel geprobeerd, maar niks lijkt te helpen.
Als ik iets van een podcast aan zet lijk ik het snelst weer in slaap te vallen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 06:11

Ik lig al een uur wakker... Nu heb ik ook een zoontje van 2,5jr die nog niet altijd doorslaapt en hoogzwanger van nr2, maar daarvoor ook altijd een slechte en lichte slaper geweest. Ik kom moeilijk in slaap, word snel wakker ergens van en heb dan weer moeite met in slaap komen.

Gelukkig kan ik best goed ertegen en kan ik prima functioneren op maar een paar uur slaap, maar mijn man ziet z'n kussen en is vertrokken en slaapt aan 1 stuk door... Ben ik regelmatig jaloers op!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 06:14

Oh daar zou ik zo jaloers op zijn :D