Reïncarnatie, wie gelooft hierin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: Reïncarnatie, wie gelooft hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:33

Ik geloof er niet in.
Er zweven mooie verhalen rond (er kwamen er best een aantal op de diverse podcasts die ik luister voorbij) maar zodra daar met een kritisch oog naar gekeken wordt vallen ze toch al snel door de mand. Kan het kind tóch niet zo goed frans als werd gezegd. Of kan het kind tóch niet het huis/de familie herkennen uit het vorige leven. Ik denk ook niet dat je moet onderschatten hoeveel ouders hun kinderen kunnen aanpraten (al dan niet onbewust omdat ze denken dat de reïncarnatie echt is), hoeveel kinderen op kunnen pakken/leren van series op tv (of, recenter, youtube/social media) en dat er gewoon een verdienmodel achter kan zitten (boekverkoop, films, docus, noem maar op). En er is ook gewoon zoiets als toeval, als je maar hard genoeg gaat zoeken vind je vanzelf overeenkomsten.

Maar goed, ik ben sowieso behoorlijk skeptisch :D.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:40

Dan ben ik benieuwd wat je van het verhaal van Dorothy Eady vindt.

Door haar ervaringen en aanwijzingen hebben ze opgravingen gevonden in Egypte..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:59

Elisa2 schreef:
Dan ben ik benieuwd wat je van het verhaal van Dorothy Eady vindt.

Door haar ervaringen en aanwijzingen hebben ze opgravingen gevonden in Egypte..

Eh. Haar verhaal over reïncarnatie is nooit geverifieerd volgens mij –haar ouders waren al overleden toen ze 'groot' werd. Ik geloof dat het een slimme dame is, die vanaf jongs af aan al veel interesse had in het oude Egypte en daar haar vakgebied van heeft gemaakt. Voeg daar een talenknobbel voor hiërogliefen aan toe.. Iemand met haar kennis kan prima een paar educated guesses maken over bepaalde ontdekkingen –dat een paar van deze gokken bleken te kloppen verbaasd me niet.

Voor zover ik weet zijn haar ontdekkingen A) niet zó bijzonder dat ze alleen door reïncarnatie konden gebeuren (ie., educated guesses door haar inmiddels flinke kennis over egypte) of B) haar verhaal over die ontdekkingen kan niet onafhankelijk geverifieerd worden en is bijv door haar verteld. Veel huidige nieuwsartikelen en video's etc zijn hervertellingen van die verhalen. Sensationeel dus.

Vergeet niet, in haar tijd was een vrouw in haar vakgebied niet per se normaal. Ongeacht of je vindt dat reïncarnatie bestaat of niet, zo'n mythe (in combinatie met haar kennis en kunde) hielp haar wél om bekend te worden en een naam te krijgen in een vakgebied waar vrouwen amper voet aan de grond kregen...

Begrijp me niet verkeerd, het is vast een fantastische vrouw geweest en ze heeft oprecht veel voor de historie van Egypte gedaan. Maar reïncarnatie? Nah.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:02

Dat verhaal ken ik niet. Wel interessant.

Ik geloof er niet echt in maar uitsluiten wil ik het ook niet. Ik had een, inmiddels overleden, vriendin die ervan overtuigd was. Daarom was ze totaal niet bang toen haar euthanasie datum bekend werd. Op zich wel mooi als je er zo in kan geloven maar voor hetzelfde geld kom je niet terug in het rijke westen maar in een arm of door oorlog verscheurd land.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:04

Imandra:
Nou haha, juist niet..

Heb haar boek gelezen en dat werkte juist tegen haar. Pas toen ze kon aanwijzen in Abydos waar de geheime tuin was en nog wat andere dingen die ze aanwees bleken te kloppen werd ze serieus genomen en dat was pas in haar vijftiger jaren.

Het toeval noemen terwijl iedereen enorm verbaasd was dat alles klopte doet echt af aan de ontdekkingen vind ik.

Maar maakt niet uit, ieder heeft recht op z'n eigen mening. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:06

Roodvos schreef:
Citaat:
Vaak wordt het idee van reïncarnatie ook gekoppeld aan het concept 'verlichting' (plat gezegd: bevrijding van de cyclus van van geboorte, dood en wedergeboorte), waarbij je zou kunnen zeggen dat reïncarnatie een middel is om tot het einddoel van verlichting te komen. Maken mensen uit dit topic die in reïncarnatie geloven hierin ook een koppeling? Ik ben i.i.g. benieuwd naar ideeën hierover :)

En in aanvulling hierop. Er zijn nu veel meer mensen op aarde dan in, zeg, 1800. En toen waren het er veel meer dan in de prehistorie.
Waar komen de nieuwe zielen / persoonlijkheden vandaan?

Er worden steeds nieuwe zielen ‘geboren’ in de Bron. Daardoor zijn er oude zielen en jongere zielen. Sommigen blijven aan ‘de andere kant’, sommigen kiezen voor terugkeer (reincarnatie).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:13

Elisa2 schreef:
Imandra:
Nou haha, juist niet..

Heb haar boek gelezen en dat werkte juist tegen haar. Pas toen ze kon aanwijzen in Abydos waar de geheime tuin was en nog wat andere dingen die ze aanwees bleken te kloppen werd ze serieus genomen en dat was pas in haar vijftiger jaren.

Het toeval noemen terwijl iedereen enorm verbaasd was dat alles klopte doet echt af aan de ontdekkingen vind ik.

Ik denk dat je niet moet onderschatten hoeveel kennis en kunde ze had. Ik vind het haar tekort doen om te zeggen dat het op zoiets vaags als herinneringen van een vorig leven is gebaseerd. Wellicht geloofde ze het echt zo, maar hebben haar hersenen obv. de kennis die ze had en de bewijzen die ze zag, bepaalde links gelegd waardoor ze die tuin bijvoorbeeld kon vinden. Er hebben wel meer egyptologen en archeologen bijzondere plekken ontdekt, puur op die kennis, kunde en wellicht een gut feeling.

Hoe dan ook, haar verhaal over reïncarnatie deed die ontdekking toch een stuk bijzonderder klinken, in plaats van als ze 'gewoon' dat gebaseerd had op haar kennis en kunde.

(overigens zijn lang niet al haar beweringen geverifieerd, en een aantal beweringen zijn zo vaag en zo logisch volgens de kennis die ze hebben dat het niet gek is als die ooit uitkomen). Voor mij geen bewijs dat reïncarnatie bestaat, als je er kritisch naar kijkt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:18

wildwestwill schreef:
hoe zijn dan een déjà vue te verklaren ,
heb er een gehad in buitenland, echt gevoel dat ik er al eens eerdere was geweest

Een deja vu kan neurologisch verklaard worden: https://nl.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:33

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:
Imandra:
Nou haha, juist niet..

Ik denk dat je niet moet onderschatten hoeveel kennis en kunde ze had. Ik vind het haar tekort doen om te zeggen dat het op zoiets vaags als herinneringen van een vorig leven is gebaseerd. Wellicht geloofde ze het echt zo, maar hebben haar hersenen obv. de kennis die ze had en de bewijzen die ze zag, bepaalde links gelegd waardoor ze die tuin bijvoorbeeld kon vinden. Er hebben wel meer egyptologen en archeologen bijzondere plekken ontdekt, puur op die kennis, kunde en wellicht een gut feeling.

Hoe dan ook, haar verhaal over reïncarnatie deed die ontdekking toch een stuk bijzonderder klinken, in plaats van als ze 'gewoon' dat gebaseerd had op haar kennis en kunde.

(overigens zijn lang niet al haar beweringen geverifieerd, en een aantal beweringen zijn zo vaag en zo logisch volgens de kennis die ze hebben dat het niet gek is als die ooit uitkomen). Voor mij geen bewijs dat reïncarnatie bestaat, als je er kritisch naar kijkt.

Ze kon ook hieroglieven lezen al als kind.

Ik onderschat haar kennis zeker niet maar vind niet dat alles af gedaan kan worden als toeval of weg geredeneerd kan worden. :)

Maar lets agree to disagree, ik was gewoon benieuwd hoe jij zoiets ziet. :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:45

Elisa2 schreef:

Ik onderschat haar kennis zeker niet maar vind niet dat alles af gedaan kan worden als toeval of weg geredeneerd kan worden. :)

Haha ja we zien het anders. Maar hoe denk je dit te weten? Als in, kon ze het zo maar, zonder studie? Hoezo kan ze die als kind niet geleerd hebben?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 17-02-25 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:52

Mag ik vragen welk boek je hebt gelezen TS?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 23:28

Ik vind het een mooi idee, maar geloof er niet in omdat er mijns inziens niets te reïncarneren is. Ben geen Cartesiaans dualist, geloof niet in een ziel, wel in hersenprocessen die een bewustzijn creëren. Maar dat stopt na het overlijden en het enige dat reïncarneert zijn de bouwstenen van ons lichaam - ashes to ashes, dust to dust.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 23:46

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:

Haha ja we zien het anders. Maar hoe denk je dit te weten? Als in, kon ze het zo maar, zonder studie? Hoezo kan ze die als kind niet geleerd hebben?

Stond oa in het boek en in artikelen over haar. Maar nee, ze heeft ze opnieuw geleerd als kind maar dat ging zo verrassend makkelijk dat de leraar verbaasd was en dat was volgens haar omdat ze er alleen weer aan herinnerd hoefde te worden.

Hier wordt het verhaal even kort verteld en de ontdekkingen. (staat los van de hiërogliefen)

https://youtu.be/EYhtu-u8lqQ?feature=shared

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 00:08

Maar wie heeft die informatie opgeschreven, hoe weten ze dat? Heeft zij dat zelf ooit gezegd? De docent die zei dat het zo makkelijk ging? Waarom zou ze niet gewoon een mega talenknobbel kunnen hebben voor een taal van een vakgebied wat haar overduidelijk erg interesseert en waar ze goed in is?

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 00:12

Ik vind het een van de interessantste dingen om over na te denken! Voor de geïnteresseerden; in de podcast 'Er is iets vreemds gebeurd' wordt er in een aflevering aandacht aan besteed. Een man vertelt over zijn ervaringen met regressietherapie en kan zich dan plaatsen en namen herinneren. Machtig interessant!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:32

IMANDRA schreef:
Maar wie heeft die informatie opgeschreven, hoe weten ze dat? Heeft zij dat zelf ooit gezegd? De docent die zei dat het zo makkelijk ging? Waarom zou ze niet gewoon een mega talenknobbel kunnen hebben voor een taal van een vakgebied wat haar overduidelijk erg interesseert en waar ze goed in is?

Alles kan natuurlijk :D , dat maakt dit topic ook zo interessant.

WIJ zullen nooit weten wat het precies is geweest, ik blijf het verhaal bijzonder vinden..vooral ook de ontdekkingen die zijn gedaan door haar aanwijzingen. Het is toch apart om te weten dat er een geheime tunnel onder de tempel loopt terwijl daar eeuwen aan zand op ligt bijvoorbeeld. :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:37

Maar je vindt haar ontdekkingen nu super bijzonder door die achtergrond, maar er zijn genoeg archeologen en egyptologen die óók bijzondere ontdekkingen hebben gedaan/doen zonder herinneringen te hebben :D.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:39

Ja die zoeken vaak omdat ze denken dat er iets kan zijn, zoeken ook vaak voor niks..zij wist dat het er was dat bleek ook te kloppen. Ook terwijl de andere archeologen dachten dat het nooit zou kunnen kloppen. :)

Dus ja, ik blijf het bijzonder vinden en niks veranderd mijn mening daar in. ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:40

Ik vind dit zo interessant! Ik weet niet precies of ik er in geloof maar ik vind alle verhalen echt heel bijzonder.

Een tijdje terug heb ik een documentaire gezien over een Schots jongetje dat het continu had over zijn vorige familie op een Schots eiland. Hij kon het hele eiland en het huis waar hij dan gewoond had in een vorig leven, precies beschrijven. In die docu zijn ze toen met hem naar het eiland/huis gegaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:07

Elisa2 schreef:
Ja die zoeken vaak omdat ze denken dat er iets kan zijn, zoeken ook vaak voor niks..zij wist dat het er was dat bleek ook te kloppen. Ook terwijl de andere archeologen dachten dat het nooit zou kunnen kloppen. :)

Dus ja, ik blijf het bijzonder vinden en niks veranderd mijn mening daar in. ;)

Maar de keren dat Eady ‘voor niks’ heeft gezocht hoor je niet want die passen niet bij het verhaal ;).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:55

Kaka schreef:
wildwestwill schreef:
heb er een gehad in buitenland, echt gevoel dat ik er al eens eerdere was geweest

Een deja vu kan neurologisch verklaard worden: https://nl.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu

Mijn broer had een déjà vue toen hij klein was. We waren voor het eerst ergens in Frankrijk en mijn (toen nog klein) broer zei ineens: "Als we straks een bocht die kant (wees naar links) omgaan, dan staat er een wit huis met blauwe dakpannen". Mijn ouders namen hem niet serieus, want alle huizen op het platteland waren half vervallen en van oude stenen, hout en met rode of bruine dakpannen gemaakt. Na niet al te lange tijd kwam er een bocht naar links en kort daarna stond daar inderdaad een wit huis met blauwe dakpannen. Mijn ouders waren er jaren later nog steeds verbaasd over. Vraag ik mij af hoe dat dan te verklaren is, want hij zei het ruim van tevoren en was er nog nooit geweest.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:06

Persoonlijk vind ik de mogelijkheid tot reïncarnatie best een intrigerende gedachte. Voor veel mensen geldt het gezegde: eerst zien, dan geloven! Zeker in de tijd waar we nu leven en waar wetenschap een sterke plaats inneemt wordt in iets geloven dat niet bewezen kan worden steeds meer als onwerkelijk en dus onmogelijk ervaren.

Toch zijn sommige dingen niet zo makkelijk te bewijzen. De relativiteitstheorie en het bestaan van wormgaten, waardoor je in theorie door de tijd kunt reizen.

Maar hoe kun je geloven in tijdreizen als nog niemand het heeft gedaan en heeft bewezen dat het kan?

Soms kun je ook een stapje terug doen. Reïncarnatie lijkt misschien onwaarschijnlijk. Maar is een uittreding dat ook? Bijvoorbeeld bij mensen die zijn geopereerd, een hartstilstand hebben gehad en het verloop van de operatie na afloop kunnen na vertellen? De wetenschap probeert te bewijzen dat dit niet kan, omdat mensen bijvoorbeeld bepaalde details niet kunnen na vertellen. Persoonlijk vind ik dat niet direct bewijs, omdat mensen sowieso niet geneigd zijn bewust dingen te 'zien' die op dat moment niet voor hen van belang waren.

Feit is wel dat mensen tijdens operatie sowieso niet bewust genoeg zouden moeten zijn om hier iets van mee te krijgen, laat staan dat men het verloop van een operatie na zou moeten kunnen vertellen.

Een beetje lastig is het voor mensen om lichaam en geest niet als 1 te zien. Als het lichaam door kan zonder de geest (hersendood) kan de geest dan ook door zonder lichaam?

Wat is de geest of ziel van iemand? Hoe werken de hersenen nu eigenlijk?
Hoe kan het dat iemand een schat aan informatie in zijn hoofd kan opslaan? Waarom heeft maar een enkeling een fotografisch geheugen? Waarom kan de ander juist meer oppikken uit 'gevoel' in plaats van uit feiten?

Hoewel dat verschil door veel mensen als feit wordt beschouwd, is het voor de 'rationele' mens wel weer erg lastig om in het 'gevoel' van de emphatische mens te geloven. Simpelweg omdat je een 'gevoel' niet kunt bewijzen.

Bijvoorbeeld bij een plotseling en verwacht overlijden van een jong persoon, waar verschillende mensen gedurende enkele maanden een bepaalde 'aanwezigheid' in huis ervaren, die daarna opeens weg is.

Dit is natuurlijk moeilijk te bewijzen, maar wie zou überhaupt op de gedachte komen om op zo'n moment metingen van het een of andere te gaan doen? Het is alleen ook niet bewezen dat het niet zo is. Dus wat is dan de 'waarheid'?

Wat ik wel verwacht is dat het oppikken van bepaalde dingen (of uittreding bijvoorbeeld) niet iedereen even snel zullen overkomen, maar dat een gevoelsmens hier gevoeliger voor is.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:27

Kaka schreef:
wildwestwill schreef:

Ook ik heb regelmatig een deja vu maar dan weet ik bv ook echt hoe we ergens moeten komen, de route dus of hoe een huis/pand er van binnen uitziet en vind blindelings mijn weg. Dat gaat dus een stap verder en ik heb zelf ook gedacht is het logica of heb ik een foto oid eerder gezien.
Maar er is echt herkenning en loop gewoon meteen de juiste kant op en "voel" eigenlijk weet ik gewoon waar ik moet zijn.

Heb het stukje op wikipedia gelezen en deels een logisch iets maar kan het voor mezelf niet helemaal plaatsen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:36

journee schreef:
Persoonlijk vind ik de mogelijkheid tot reïncarnatie best een intrigerende gedachte. Voor veel mensen geldt het gezegde: eerst zien, dan geloven! Zeker in de tijd waar we nu leven en waar wetenschap een sterke plaats inneemt wordt in iets geloven dat niet bewezen kan worden steeds meer als onwerkelijk en dus onmogelijk ervaren.

Toch zijn sommige dingen niet zo makkelijk te bewijzen. De relativiteitstheorie en het bestaan van wormgaten, waardoor je in theorie door de tijd kunt reizen.

Maar hoe kun je geloven in tijdreizen als nog niemand het heeft gedaan en heeft bewezen dat het kan?

Soms kun je ook een stapje terug doen. Reïncarnatie lijkt misschien onwaarschijnlijk. Maar is een uittreding dat ook? Bijvoorbeeld bij mensen die zijn geopereerd, een hartstilstand hebben gehad en het verloop van de operatie na afloop kunnen na vertellen? De wetenschap probeert te bewijzen dat dit niet kan, omdat mensen bijvoorbeeld bepaalde details niet kunnen na vertellen. Persoonlijk vind ik dat niet direct bewijs, omdat mensen sowieso niet geneigd zijn bewust dingen te 'zien' die op dat moment niet voor hen van belang waren.

Feit is wel dat mensen tijdens operatie sowieso niet bewust genoeg zouden moeten zijn om hier iets van mee te krijgen, laat staan dat men het verloop van een operatie na zou moeten kunnen vertellen.

Een beetje lastig is het voor mensen om lichaam en geest niet als 1 te zien. Als het lichaam door kan zonder de geest (hersendood) kan de geest dan ook door zonder lichaam?

Wat is de geest of ziel van iemand? Hoe werken de hersenen nu eigenlijk?
Hoe kan het dat iemand een schat aan informatie in zijn hoofd kan opslaan? Waarom heeft maar een enkeling een fotografisch geheugen? Waarom kan de ander juist meer oppikken uit 'gevoel' in plaats van uit feiten?

Hoewel dat verschil door veel mensen als feit wordt beschouwd, is het voor de 'rationele' mens wel weer erg lastig om in het 'gevoel' van de emphatische mens te geloven. Simpelweg omdat je een 'gevoel' niet kunt bewijzen.

Bijvoorbeeld bij een plotseling en verwacht overlijden van een jong persoon, waar verschillende mensen gedurende enkele maanden een bepaalde 'aanwezigheid' in huis ervaren, die daarna opeens weg is.

Dit is natuurlijk moeilijk te bewijzen, maar wie zou überhaupt op de gedachte komen om op zo'n moment metingen van het een of andere te gaan doen? Het is alleen ook niet bewezen dat het niet zo is. Dus wat is dan de 'waarheid'?

Wat ik wel verwacht is dat het oppikken van bepaalde dingen (of uittreding bijvoorbeeld) niet iedereen even snel zullen overkomen, maar dat een gevoelsmens hier gevoeliger voor is.

Vind deze wel interessant. Ik ben als kind op het schoolplein eens out gegaan tijdens een wurg spelletje tijdens de ochtend pauze ( ja dat gebeurde in begin 80 al)
Ik zag toen van boven af mijn moeder in haar ochtendjas stof afnemen in de boekenkast thuis.

Ik kwam bij, flink over mn toeren en heb mijn moeder later die dag gevraagd of ze rond die tijd stond te stoffen. Ja dat stond ze.
Ik vergeet dat nooit meer.

Dat spelletje werd uiteraard verboden bij ons op school.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:43

Steppe schreef:
Kaka schreef:

Ook ik heb regelmatig een deja vu maar dan weet ik bv ook echt hoe we ergens moeten komen, de route dus of hoe een huis/pand er van binnen uitziet en vind blindelings mijn weg. Dat gaat dus een stap verder en ik heb zelf ook gedacht is het logica of heb ik een foto oid eerder gezien.
Maar er is echt herkenning en loop gewoon meteen de juiste kant op en "voel" eigenlijk weet ik gewoon waar ik moet zijn.

Heb het stukje op wikipedia gelezen en deels een logisch iets maar kan het voor mezelf niet helemaal plaatsen.

Ik denk dat veel mensen zich niet beseffen hoeveel queues / onbewuste aanwijzingen er in ons design proces zitten. Het “voelen waar je moet zijn” kan dus vaak ook een kwestie zijn van onbewust die aanwijzingen herkennen en opvolgen.

@journee: ik geloof dat ons onderbewuste brein toch veel sterker is dan veel mensen denken. Zo’n operatie bijvoorbeeld, is het niet gewoon dat je de geluiden die je hoort kan plaatsen en dus zo een context kan geven. Of bewegingen door je oogleden zit. Of aanvoelt waar mensen zitten, lopen, bewegen. Al die dingen kunnen je hersenen een beeld geven van wat er gebeurt. Maar omdat je niet volledig bij zinnen bent en bijv niet kan kijken, krijg je bepaalde details niet mee. Zo’n uitlichaamtreding is geloof ik prima te verklaren door de al aanwezige processen (ook al is bewijzen een ander verhaal), daar hoeft niet zoiets iets bijzonders als een ziel die uit je lichaam gaat oid aan te pas te komen.

Uiteindelijk komt dit gewoon neer op wat je zelf voelt. Het is voor de mens heel natuurlijk om dingen te willen verklaren, en als je voor jezelf geen logische verklaring kan bedenken dat verzin je wel iets fantastisch. Zo zijn godsdiensten ook ontstaan. “Waarom zijn er lichtflitsen uit de hemel? Oh er is vast een God die boos is. Want je moet wel een God zijn om zo hoog te kunnen staan / leven”.