Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
runnerfan schreef:Ook coeliakie zou een goede verklaring zijn waarom je ijzertabletten niet voldoende effect hebben. Coeliakie maakt dat je dunne darm wordt aangetast en daardoor niet meer in staat is om voldoende voedingsstoffen op te nemen.
Mijn advies is ook om eerst diagnostiek te doen en daarna pas glutenvrij te gaan eten (ook als onderdeel van het fodmap dieet) want als je later nog een diagnose wilt (handig bij bv belastingteruggave in NL en medische verklaring) en je na glutenvrij weer gluten moet eten is dat echt heel zwaar en pijnlijk.
Een bloedonderzoek heb je binnen een dag geregeld denk ik. Dan weet je zo veel meer. Een definitie diagnose is volgens mij nog alleen via een darmbiopt, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Hoe dan ook moet je zelf beslissen wat voor jou handig is en waar jij je goed bij voelt. Ik hoop je een beetje meer informatie te geven. In ieder geval heel veel sterkte! Niks aan als je je zo voelt.
superpony schreef:Hebben ze je darmen wel al goed onderzocht? En heb je al eens ontlasting ingeleverd? Kan het gemist hebben hoor. Dan sorry daarvoor.
Ik denk dat een prikkelbare darm of overgevoeligheid veel lastiger te ontdekken is en ook langer duurt. Ontstekingen zijn wat makkelijker op te sporen.
Freya6 schreef:Er is een kliniek in Beesd waar je infusen kunt krijgen, ik heb dat 3 x gedaan maar na een jaar waren mijn waardes weer totaal gekelderd.
onpaard schreef:Het klinkt misschien raar minder ijzertabletten slikken maar bij mij heeft dat goed geholpen.
Als je ijzer slikt maakt je lichaam Hepcidine aan. Dat hormoon zorgt er voor dat de ijzeropname wordt geremd. Dus als je elke dag slikt dan is er veel hormoon die de opname remt aanwezig. Door 2x per week 1 tablet te nemen voorkom je dit. De dagen dat je niks neemt daalt je Hepcidine weer en als je dan een ijzertablet slikt wordt het ijzer goed opgenomen.
runnerfan schreef:Ook coeliakie zou een goede verklaring zijn waarom je ijzertabletten niet voldoende effect hebben. Coeliakie maakt dat je dunne darm wordt aangetast en daardoor niet meer in staat is om voldoende voedingsstoffen op te nemen.
Mijn advies is ook om eerst diagnostiek te doen en daarna pas glutenvrij te gaan eten (ook als onderdeel van het fodmap dieet) want als je later nog een diagnose wilt (handig bij bv belastingteruggave in NL en medische verklaring) en je na glutenvrij weer gluten moet eten is dat echt heel zwaar en pijnlijk.
Een bloedonderzoek heb je binnen een dag geregeld denk ik. Dan weet je zo veel meer. Een definitie diagnose is volgens mij nog alleen via een darmbiopt, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Hoe dan ook moet je zelf beslissen wat voor jou handig is en waar jij je goed bij voelt. Ik hoop je een beetje meer informatie te geven. In ieder geval heel veel sterkte! Niks aan als je je zo voelt.
MoppieFilou schreef:Ik ben sinds zondag opnieuw gluten aan het eten en waar mijn vermoeidheid eind vorige week beter leek te gaan (maar soms denk ik, is dat nu echt het geval of maak ik mezelf iets wijs?) merk ik sinds gisteren dat ik weer erg moe begin te worden tegen de avond. Denken jullie dat dit zo snel weer tot "verergering" van klachten zou kunnen leiden moest het effectief coeliakie zijn?
Daarnaast nog een vraagje, ik lees verschillende dingen over hoe lang je gluten moet eten voor je bloedonderzoek kan laten doen, zijn er mensen die dit ook hebben laten doen en hier een idee over hebben? Ik wil het zo graag weten of dit het nu wel of niet is om toch al iets te kunnen bevestigen of uitsluiten, ik ben al zo lang op de sukkel met deze klachten. En uiteindelijk heb ik maar een dikke anderhalve week glutenvrij gegeten, zou dat al voldoende zijn om eventuele antistoffen te laten verdwijnen?
MoppieFilou schreef:Ik ben sinds zondag opnieuw gluten aan het eten en waar mijn vermoeidheid eind vorige week beter leek te gaan (maar soms denk ik, is dat nu echt het geval of maak ik mezelf iets wijs?) merk ik sinds gisteren dat ik weer erg moe begin te worden tegen de avond. Denken jullie dat dit zo snel weer tot "verergering" van klachten zou kunnen leiden moest het effectief coeliakie zijn?
Daarnaast nog een vraagje, ik lees verschillende dingen over hoe lang je gluten moet eten voor je bloedonderzoek kan laten doen, zijn er mensen die dit ook hebben laten doen en hier een idee over hebben? Ik wil het zo graag weten of dit het nu wel of niet is om toch al iets te kunnen bevestigen of uitsluiten, ik ben al zo lang op de sukkel met deze klachten. En uiteindelijk heb ik maar een dikke anderhalve week glutenvrij gegeten, zou dat al voldoende zijn om eventuele antistoffen te laten verdwijnen?
Alwiene schreef:Ik ben er wel zeker van dat dat zo snel weer terug kan komen. Het is trouwens niet alleen van belang hoe lang je gluten eet maar ook hoeveel. Je moet voor het testen echt een flinke hoeveelheid gluten binnen krijgen dagelijks, dus niet 1 boterhammetje ofzo. Hier staat denk ik hele handige informatie voor je https://www.glutenvrij.nl/ziek-van-glut ... e-diagnose
scrabbel schreef:Volgens mij ben je niet getest op koper waardes. Bij te weinig koper krijg je ook bloedarmoede. Veel ijzer en vitamine c slikken zorgt er weer voor dat koper gebrek snel optreedt. Misschien nog een idee om dat te onderzoeken.
Babootje schreef:Is crohn ook al uitgesloten?
Hannanas schreef:Wel apart om osteopathie te adviseren bij een afwijking in het bloed.
Heb je je wel eens ontwormd? Dat zou ik doen in jouw geval.
Om uit te sluiten dat je bloedarmoede creëert door een wormbesmetting (hoef je verder niet veel van te merken). Is te koop bij het Kruidvat. En dan voor de zekerheid de 3 dagen kuur zoals in de bijsluiter.
smurffie schreef:Even ander uitstapje: slik je supplement? Je nam je ijzer in de ochtend? Wat at en dronk je de tijd eromheen? Heb je rekening gehouden met voedingsstoffen die de opname tegenwerken?
scrabbel schreef:Volgens mij ben je niet getest op koper waardes. Bij te weinig koper krijg je ook bloedarmoede. Veel ijzer en vitamine c slikken zorgt er weer voor dat koper gebrek snel optreedt. Misschien nog een idee om dat te onderzoeken.
Sheran schreef:Weet je inmiddels al wat meer, TS?
Ik lees ook weer even mee, na drie maanden ijzerpillen is mijn ferritine van 5 naar 4 gegaan. Ben benieuwd naar de volgende stappen.