Bewust gezond eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Re: Bewust gezond eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 08:03

Wordt inderdaad gemengd :o. Ik haal mijn honing bij een boerderijwinkeltje, komt rechtstreeks van de imker. Qua olijfolie kun je de extra vierge pakken. Deze is niet geraffineerd en gebleekt :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 09:08

Maar honing is uiteindelijk toch ook gewoon suiker.
Zeker als je het gebruikt om te koken. Je lijf doet er exact hetzelfde mee als gewone suiker.

Overigens vind ik het wel veel lekkerder dan suiker. Voor cake gebruik ik bijv altijd donkere dennenhoning om te bakken. Die is heel smaakvol en kruidig.

Ik denk dat van de honing die je kan kopen het grootste deel vermengd is. Ik haal het bij de imker of bij de theewinkel in de buurt. Maar dan ben je voor een potje zo €15 kwijt.

Ik eet ook echt wel gezond en bewust.
Iedere ochtend volle kwark met fruit en noten. Tussen de middag een donkere boterham met wat kaas of opnieuw kwark. Tussendoor eet ik fruit, noten, komkommer, 1 koekje bij de thee. En avondeten veel groenten, klein beetje vlees (geen varken) en klein beetje aardappels, rijst of pasta.
Ik drink ongeveer 2,5/3liter water en thee per dag. Verder niks anders. Heel soms een goed glas wijn.

Wij hebben wel veel sociale verplichtingen en zakelijke feestjes/etentjes. En dan gaat het natuurlijk wel hard met hapjes en eten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 09:24

Madiba schreef:
Wat ik niet eet:
Ultra processed food: veel te veel suiker/zout/additieven/ingredienten die ik niet ken
Kant en klare maaltijden: ook hier veel te veel ingrediënten die ik niet ken
Frisdranken en energiedranken: te veel suiker en die zoetstoffen van de light versies is even slecht
Plantaardige olie: ultra bewerkt en verhit waardoor alle mogelijke voedingstoffen verdwenen zijn, slecht voor de gezondheid in plaats van wat altijd beweerd wordt dat het zo gezond is.

Ik ben heel snel rond in de supermarkt: het hele middeneiland met alles in een pak koop ik niet. Wel groenten/fruit/yoghurt/muesli/volkoren pasta en rijst. Bij de bakker vraag ik wat het donkerste brood is. Melk is rauw van de boer, vlees of kip van de slager een paar keer per week.

Zoet eet ik s'avonds maar alleen wat ik het echt lekker vind. Heb geen enkel idee hoeveel calorieën, eiwit of koolhydraten in binnen krijg, het enige waar ik op probeer te letten is dat ik niet boven de 10g suiker per dag kom. Ik drink alleen 1 kop koffie, thee en water en soms een glas wijn. Ik eet tot ik genoeg heb de ene dag is dat meer dan de andere en ik geniet van wat ik eet. Ik weeg sinds mn 18 hetzelfde (gemakkelijk voor kleding)

Het is niet 'hoe donkerder het brood, hoe gezonder'.
Het brood wordt donkerder gemaakt omdat mensen denken dat dat gezonder is. Je kunt beter letten op of het volkoren is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 00:21

_lautje_ schreef:
Maar honing is uiteindelijk toch ook gewoon suiker.
Zeker als je het gebruikt om te koken. Je lijf doet er exact hetzelfde mee als gewone suiker.

Dat laatste schijnt dus niet zo te zijn. Door de andere moleculen in honing heeft je lichaam een veel betere boodschap aan de suiker in honing ipv een suikermolecuul dat helemaal uit elkaar gehaald is. Fructose is fruit heeft je lijf ook veel meer boodschap aan dan puur een suikermolecuul als een suikerklontje/geraffineerde suiker.

Idem voor himalaya zout ten opzichte van tafelzout (NaCl). In himalaya zit ook calcium, magnesium etc. Waar je lichaam meer mee kan dan enkel natriumchloride.

Donker brood bevat cacao. Is verder zeker niet gezonder. Bovendien volkorenbrood geeft een grotere belasting om te verteren.
Granen en rijst geven een ontstekingsreactie in de darm die kan leiden tot leaky gut.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 00:37

Bij verhitten van honing boven de 40 graden raak je wel veel goede enzymen kwijt.
De suiker bv die je binnenkrijgt tijdens het eten van een sinasappel is ook anders dan die van een glas sinas, o.a. bv omdat je de suikers vd sinasappel gecombineerd met vezels binnenkrijgt.

Edit; Hutcherson legt t top uit

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 00:43

Er zit ook wel meer in honing dan alleen suiker. Ook enzymen van de bijen. :j Moet je het inderdaad niet gaan verhitten.

Mocht je een lokale imker willen zoeken: http://www.honingkaart.nl/

_lautje_

Re: Bewust gezond eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 11:58

En ook niet onbelangrijk: honing is veel lekkerder dan gewone suiker.
Zeker goede honing in dingen als cake of koekjes proef je het echt.
Maak wel eens krruidcske met donkere Dennenhoning. Heerlijk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:11

Ben nog even in het kas-groente en normale groente en bio groente gedoken, en alhoewel kasgroenten duurzaam zijn en redelijk weinig gif bevatten (wel meer antischimmel producten? Lautje dat weet jij beter)… zijn er maar weinig groenten die in de kas geteeld worden, vooral vruchtgroenten als tomaat paprika komkommer plus alle tests laten toch echt zien dat er op biologische fruit en groente veel minder gifstoffen op aangetroffen worden.

Plus zoals al eerder aangegeven zit er in baby/peuter voeding andere groenten en fruit dan de gemiddelde producten in de schappen. Puur omdat de normale normen niet voldoen voor zwangeren en jonge kinderen. Ben wel benieuwd naar het rekensommetje wanneer we de waardes die ze nu stellen voor baby’s en kinderen gewoon eens voor alles laten gelden.