Vituele maagband

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Vituele maagband

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:16

Maar als ze er zelf nog niet aan toe is, dan vind ik geld (vakantie) wel een slechte stimulans.
Want als het niet lukt, straf je haar dus dubbel in mijn ogen. Want je vind haar te dik, anders zou je afvallen niet stimuleren, en je laat haar zelf de vakantie betalen als ze faalt.
Denk niet dat dit de juiste manier van helpen is TS.

Op zoek naar goede begeleiding, die haar kan helpen die knop om te zetten, zou veel zinvoller zijn om je geld in te steken.

En als zij zo'n moeite heeft om onderweg niet te gaan overeten, dan zou ik haar ook niet meer in die situatie brengen. Dus geen koffie gaan drinken bij de Mac als zij mee is, dat is de kat op het spek binden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:23

Wellicht is het zinvol de situatie om te draaien.
Geef haar die vakantie zodat ze zich waardevol voelt waardoor de knop mogelijkerwijs omgaat en ze zelf voelt dat ze af wil vallen.

En ik sluit me aan bij MarliesV.
Waarom neem je haar überhaupt mee naar de Mac indien je weet dat ze daar aan verleidingen bloot gesteld wordt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 12:26

Ze was er absoluut aan toe en was echt goed bezig, helaas is ze 100 graden omgedraaid. Daar waar ze er eerst vol voor ging is er nu nul interesse lijkt wel.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:27

Hoe oud is je dochter?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:28

marleen_usar schreef:
Ze was er absoluut aan toe en was echt goed bezig, helaas is ze 100 graden omgedraaid. Daar waar ze er eerst vol voor ging is er nu nul interesse lijkt wel.

Maar daar zal een reden achter zitten.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:46

Daar zal inderdaad een reden voor zijn. Hoe oud is je dochter? En zijn er in het verleden al trajecten gedaan? En waarom vind jij dat ze moet afvallen?

Ik ga misschien heel raar klinken, maar niet iedere dikke mens is ongezond. Ik ken zat dikkere mensen dan ik die veel gezonder zijn dan ikzelf (ja, ik ben ook te zwaar en ben daar ook hard mee aan het werk) net zoals ik ook slankere mensen ken die ongezonder zijn dan ik. Je dochter heeft, van wat ik heb gelezen echt wel een problematiek, daar niet van. Maar zorg dat het geen eetstoornis word of een minderwaardigheidscomplex.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:48

Het beste wat je kunt doen, is haar accepteren zoals ze is, ongeacht hoe ze eruit ziet of wat haar gewicht is.
De hele wereld kan haar afwijzen om dat getalletje op de weegschaal, maar aan jouw liefde voor haar zouden geen voorwaarden moeten zitten.
Ze is altijd goed genoeg zoals ze op dat moment is, omdat dat op dat moment het beste is dat ze kan zijn.
Daarnaast kun je haar wel aanbieden om haar te steunen of samen te zoeken naar hulp, als zij daar voor open staat en klaar voor is, zonder daar een waardeoordeel aan te hangen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 14:05

Ze is nu 30 en ze begon echt zo goed ik was echt trots op haar. Ik ben bang dat ze op een dag echt veel te zwaar is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:08

Maar ze IS toch al veel te zwaar? Anders is een maagband ook niet geïndiceerd…

30 jaar… heeft ze verder ook een beperking waardoor jij je er nog mee moet bemoeien?
Iemand van 30 is toch zelfstandig, uit huis, maakt eigen keuzes en daar bemoeit een moeder zich toch niet mee behalve als ze jou om advies vraagt?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:09

Ze is 30 en daarmee een volwassen vrouw. Ik denk dat jij niet degene moet zijn om haar met een geschenk te motiveren om af te vallen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:15

rien10 schreef:
Ze is 30 en daarmee een volwassen vrouw. Ik denk dat jij niet degene moet zijn om haar met een geschenk te motiveren om af te vallen.

Motiveren?
Dat is licht uitgedrukt, ik noem het manipuleren!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 14:40

Ik zit er verder geen druk achter ik laat ze ook op dat punt ook met rust. Ze is licht verstandelijk beperkt.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:54

marleen_usar schreef:

Dan kan het ook zijn dat haar doelen te groot zijn. Die 25 kilo afvallen als beloning een vakantie kan voor haar 5 stappen teveel zijn.
Rome en Parijs zijn niet in 1 dag gebouwd. En afvallen gaat niet in een rechte lijn naar beneden.

Als zij een licht verstandelijke beperking heeft, kan het ook helpen door een duidelijk plan te maken.
Bewust worden van het eten, werken met een schema wat mag je etc etc.
En daar juist ook een chipje, nootje of chocolaatje inplannen.

Wandelt ze nu bijvoorbeeld niet. Beginnen met 2x per dag 15 minuten.

Sport ze niet, is misschien 1x per week een zumba les(bijvoorbeeld) al een optie.

Zo voelt voor haar die berg van 25 kilo niet te groot. Ik begon zelf op 110 kilo. En mijn eerste doel was onder de 100, toen onder de 95, naar de 80 en daar stabiel blijven.

Ik word in juni 34, bijna 32 toen de knop om ging en 32 toen ik startte.

TS, ik wil best een keer met je sparren kwa voeding etc. Ik ben niet opgeleid maar door het hele traject wat ik gedaan heb best veel kennis opgedaan :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:05

Ik denk dat het alleen werkt als je er in geloofd. Als je heel nuchter of sceptisch bent zou ik er al niet aan beginnen.

Maar lijnen kan ze beter niet doen, het is het aanpassen van je levensstijl en dat heeft nu eenmaal zeer veel discipline nodig. Ze moet het heel graag willen en wel uit zichzelf, anders kan je het net zo goed niet doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:52

marleen_usar schreef:
Ik zit er verder geen druk achter ik laat ze ook op dat punt ook met rust. Ze is licht verstandelijk beperkt.

Je kan allicht af en toe eens informeren hoe het gaat. Of haar een gezonde maaltijd voorzetten.
Want nu heb ik het idee dat het je ook niet meer kan schelen hoe het gaat.
En laat haar beginnen met een aantal kilo's af te laten vallen. Ga met haar wandelen enz.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 11:36

Ik praat er altijd over wat gezonde keuzes zijn en ik stuur ook fotoos met wat ik zelf eet. Dan stuur ze zelf ook een foto, en dan zeg ik oh dat ziet er goed uit hoor dat doe je goed. Ik heb het wel wat meer los gelaten maar dan ook echt voor haar omdat ze er ook niet over wil praten.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:22

Kun je haar niet de gezondere keus aan tussendoortjes laten eten?
Zoals bijvoorbeeld liga ipv een nog meer suikerhoudende koek?
Tijdens de zwangerschap diabetes kon ik als tussendoor wel de ligakoeken eten. Maar de gewone "suikerkoeken" niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:24

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:50

DuoPenotti schreef:
Liga?
Aub niet zeg. Dat is echt ongezond.
Kun je nog beter een donut eten.
https://favorflav.com/nl/eat-drink/food ... ker-donut/

Hier ben ik het niet mee eens. Als je alleen kijkt naar de gram suiker misschien wel, maar in Liga zitten ook vezels, eiwitten, vit b6, ijzer, calcium.
Met name vezels zorgen ervoor dat, ook bij meer gram aan suiker, de suikerdip minder heftig is en dus meer verzadigd en zorgt voor minder snaaien. (ook de reden dat fruit eten zoveel beter is dan sap)

Onderaan de streep is de uitdaging om het mentaal aan te kunnen. Dan liever een liga die minder een traktatie gevoel geeft, dan een donut.

Als die Liga lukt, dan kan je kijken naar een stuk fruit. Maar elke stap is er eentje.

En dat is meteen het lastige van afvallen - er zijn zoveel mensen en meningen en alles wat je eet is ineens slecht. Het gaat erom dat ze het met mate kan eten, en dat probleem zit echt mentaal. Dus een voedingspsycholoog doet imo ook snel meer dan een dietist.

@TS: Ben het er wel mee eens dat 25kg voor augustus onrealistisch veel is, en ook niet helemaal de juiste motivatie. Betaal liever leuke sportlessen, gezonde maaltijden, dat soort dingen. 25kg in 6 maanden is een kilo per week. Ik zou liever naar 0,5kg per week gaan of 2-3 kilo per maand.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 16:56

We hebben het aantal kilo's om laag gebracht en ze komt ook bij een diëtiste daar kan ze ook haar verhaal kwijt.Tussendoor door eet ze nooit vaak en als ze dat wel doet is het iets met geitenkaas.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:17

marleen_usar schreef:
Ze is nu 30 en ze begon echt zo goed ik was echt trots op haar. Ik ben bang dat ze op een dag echt veel te zwaar is.

Wat ik heel bijzonder vind aan jouw als moeder, beroep:therapeut, counseler enz, gevonden in je profiel). Krijg het gevoel dat je er teveel bovenop zit en dat werkt averechts bij een volwassen vrouw die 30 jaar oud is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:59

Nirvana_ schreef:
DuoPenotti schreef:
Liga?
Aub niet zeg. Dat is echt ongezond.
Kun je nog beter een donut eten.
https://favorflav.com/nl/eat-drink/food ... ker-donut/

Hier ben ik het niet mee eens. Als je alleen kijkt naar de gram suiker misschien wel, maar in Liga zitten ook vezels, eiwitten, vit b6, ijzer, calcium.
Met name vezels zorgen ervoor dat, ook bij meer gram aan suiker, de suikerdip minder heftig is en dus meer verzadigd en zorgt voor minder snaaien. (ook de reden dat fruit eten zoveel beter is dan sap)

Onderaan de streep is de uitdaging om het mentaal aan te kunnen. Dan liever een liga die minder een traktatie gevoel geeft, dan een donut.

Als die Liga lukt, dan kan je kijken naar een stuk fruit. Maar elke stap is er eentje.

En dat is meteen het lastige van afvallen - er zijn zoveel mensen en meningen en alles wat je eet is ineens slecht. Het gaat erom dat ze het met mate kan eten, en dat probleem zit echt mentaal. Dus een voedingspsycholoog doet imo ook snel meer dan een dietist.

@TS: Ben het er wel mee eens dat 25kg voor augustus onrealistisch veel is, en ook niet helemaal de juiste motivatie. Betaal liever leuke sportlessen, gezonde maaltijden, dat soort dingen. 25kg in 6 maanden is een kilo per week. Ik zou liever naar 0,5kg per week gaan of 2-3 kilo per maand.

Een liga is inderdaad niet super gezond.
Hielp hier wel om mijn bloedsuiker laag te houden als tussendoortje.
Bijvoorbeeld een appel eten zorgde voor zo'n extreme piek qua bloedsuiker en de liga weer niet.

Dus dan maar liga eten...

Gelukkig qua zwangerschap diabetes niks eraan overgehouden

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 20:29

marleen_usar schreef:

Hoezo is iemand 'absoluut toe aan McDonalds'?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 20:44

Lieser schreef:
marleen_usar schreef:

Hoezo is iemand 'absoluut toe aan McDonalds'?

Aan afvallen bedoelt ze denk ik in deze context :?

Lees nergens dat ze toe is aan McD.
Maar moet zeggen dat ik dat gevoel wel ken :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 20:59

Ik lees niets over lichaamsbeweging?

Voorts vind ik je heel zakelijk en belerend spreken over je dochter. Dat kan mijn interpretatie zijn.

Vakantie in ruil geven voor afvallen is echt niet oké. Zeker als je zelf zegt al zoveel geprobeerd te hebben, dan weet je op voorhand eigenlijk dat de kans op falen bijzonder groot is. Wat heeft zij daar dan aan? Nog een slechter gevoel, slechter zelfbeeld...