Geopereerd door narcose vergeten hoeveelheid medicatie in te nemen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Geopereerd door narcose vergeten hoeveelheid medicatie in te nemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:00

heb je geen buurtapp? vraag daar anders of iemand goed is in verband aanleggen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:01

Als je je zo beroerd voelt is een beoordeling wel op zijn plaats

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:04

Kinke schreef:
heb je geen buurtapp? vraag daar anders of iemand goed is in verband aanleggen

Of een oproepje via Nextdoor.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:06

Heb je geen Facebook pagina van je woonplaats? Daar zou je kunnen vragen of er een ehbo er in de buurt zit. Anders thuiszorg?
Er zijn wel standaarden maar voor hetzelfde geld is het bij jou anders.

Bowo, ze zal toch ook naar de wc moeten en drinken moeten pakken en dan zou het kunnen zakken alhoewel een drukverband meestal te stevig zit.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 18:19

Voor nu ga ik proberen effe te slapen hopelijk straks beter gevoel dan nu. Heb pak drinken boven op nachtkastje staan dus daarvoor hoef ik niet eruit (trap).

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 07:22

Na weer ellendige nacht huisartsenpost daarnet gebeld. Gooien de buikpijn op gebruik van de tramadol en kon daarvoor omeprazol bij apotheek ophalen. Heb nog nooit maagbeschermers gehad of geslikt en ook nog nooit gebruikt tijdens krijgen van tramadol of naproxen. Dus dat is vgm echt niet de oorzaak.
Verder zal het wel buikvirusje zijn gaf assistente aan want het gaat vreselijk rond. Maar ik heb juist geen klachten van misselijkheid overgeven of diarree. Alleen pijn en absoluut geen behoefte aan eten. Vooral de pijn en het gevoel van vreselijke stenen in buik/ maag is rotgevoel alsof er 100 kg op / in zit. Ik heb dit nog nooit eerder gehad en is totaal nieuw.

Heb halverwege de nacht drukverband er maar af gehaald. Van een hoge kniekous die strak zit teen afgeknipt en deze over knie heen getrokken zit minder fijn als het verband maar geeft toch wat tegendruk.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 07:29

Tramadol werkt verstoppend, dus daar kan je best wel buikpijn van krijgen.
Naproxen is een NSAID, bekend daarvan dat het voor maagklachten kan zorgen, dus snap dan de omeprazol wel.

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:16

Zo te lezen heb je nauwelijks gegeten, dat in combinatie met naproxen is recept voor maagklachten. Omeprazol is dus zeker op zijn plek.
Tramadol heeft o.a. als bijwerking dat het tot verstopping kan leiden. Veel vezels en veel drinken zouden daarbij kunnen helpen, maar dan moet je dus wel echt ook weer gaan eten.

Vraag aan de buren of ze je naar het ziekenhuis kunnen brengen als dat vandaag toch/nog nodig is. En nee, dat is niet makkelijk om te doen en afhankelijkheid is vreselijk, maar je hebt meer hulp nodig dan je nu hebt geregeld voor jezelf.
Ooit op 24 december een vriendin en uur laten reizen om met mij terug naar het ziekenhuis te gaan. Wat voelde ik me schuldig, maar wat was ik ook opgelucht dat ik terug naar de arts kon. Vriendin zei simpel dat ze zelf had gezegd dat ze kon en ik me niet schuldig moest voelen. Mensen willen vaak echt wel helpen, ze moeten alleen ook weten dat er hulp nodig is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:21

Daarbij heb je ook narcose gehad wat ook vaak de spijsvertering vertraagd, ook beweeg je weinig. Dus het is niet heel gek, maar je moet er wel wat mee.

Ook het feit dat je nu niet kan belasten door de pijn. Ws heb je nu ook geen bloedverdunners oid gekregen omdat ze er van uit zijn gegaan dat je kon bewegen/belasten.

Ik zou inderdaad iemand regelen die je brengt en terug gaan naar het ziekenhuis of een taxi regelen. Want het is wel belangrijk dat je deze zaken met je behandelaren bespreekt face to face.
Ook zou ik kijken of het mogelijk is om kort durende hulp te krijgen thuis. Zou dat ook met het ziekenhuis/gemeente bespreken als ik jou was.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:40

Pijnstilling kun je altijd overslaan. En ook op gevoel pakken. Tramadol zou ik sowieso overslaan, maar het beperken tot paracetamol, ibuprofen, naproxen of eventueel diclofenac. Omeprazol heb ik dan niet nodig.
Als er andere medicijnen bij zitten zou ik daar nog wel even verder naar kijken.

Ze gaven mij ooit na die hondenbeet naproxen mee, zonder overleg met mij. Heb het aangenomen en dag later gebeld wat ik er eigenlijk mee moest, want ik wil geen pijnstillers slikken voor de leuk. En pijn aan de wond had ik niet (zenuwen zijn dood). Oh, dan hoefde het niet. Ik kan ook niet goed over naproxen, word ik duizelig van. Diclofenac is voor mij dan de beste pijnstiller. Maar werd helemaal niet overlegd.
Heb dus niets gehad. En de naproxen heb ik weggegeven.
Laatst bijgewerkt door germie op 29-01-25 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 09:42

Ik loop wel richting wc en effe naar de keuken maar merendeel leg ik het been idd hoog weg dus helemaal niet belasten doe ik niet maar grote lange stukken lopen met krukken zie ik niet zitten zoals zelfstandig met ov naar ziekenhuis gaan.

Verder zou er geen reden zijn om ziekenhuis opnieuw te bezoeken verband opnieuw aanleggen doen ze alleen. Maar dat heb ik zelf nu al opgelost met die kniekous.Volgens de assistente van huisartsenpost zouden alle klachten die ik anders heb van medicatie komen en of toch virus zijn. Dus daar veranderd het ziekenhuis nu ook niks aan. Ook is het nu langer als 24 uur geleden dat ik geopereerd ben en dus zou ik terugverwezen worden naar eigen huisarts.

Extra hulp thuis krijgen waarmee? Ik red me wel alleen.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 09:54

germie schreef:
Pijnstilling kun je altijd overslaan. En ook op gevoel pakken. Tramadol zou ik sowieso overslaan, maar het beperken tot paracetamol, ibuprofen, naproxen of eventueel diclofenac. Omeprazol heb ik dan niet nodig.
Als er andere medicijnen bij zitten zou ik daar nog wel even verder naar kijken.

Ze gaven mij ooit na die hondenbeet naproxen mee, zonder overleg met mij. Heb het aangenomen en dag later gebeld wat ik er eigenlijk mee moest, want ik wil geen pijnstillers slikken voor de leuk. En pijn aan de wond had ik niet (zenuwen zijn dood). Oh, dan hoefde het niet. Ik kan ook niet goed over naproxen, word ik duizelig van. Diclofenac is voor mij dan de beste pijnstiller. Maar werd helemaal niet overlegd.
Heb dus niets gehad. En de naproxen heb ik weggegeven.

Ik hou mij aan wat ik meegekregen heb vanuit het ziekenhuis/ huisarts. Als ik voel hoeveel last ik heb. Lijkt het mij niet verstandig pijnstillers nu al te minderen. Verder zijn artsen ziekenhuis en apotheek op de hoogte van mijn medische toestand en medicatie die ik gebruik en waar ik allergisch voor ben dus als dingen anders moeten geven zij het wel aan.
Ieder lichaam is anders prima dat jij het niet hoefde te gebruiken maar ik verneem zelf wel of ik zonder de pijnmedicatie kan en dat is nu nog niet zo.
En medicijnen weggeven lijkt mij helemaal onverstandig. Het is niet voorgeschreven voor de persoon die het gaat gebruiken dus wat jij schrijft is echt niet juist germie. Ongebruikte medicijnen moet je niet weggeven maar inleveren bij de apotheek.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:00

Tramadol én naproxen samen is echt een recept voor maagklachten. Ik snap niet dat ze überhaupt standaard bij NSAID's geen maagbeschermers geven (ik krijg ze wel standaard, bij bijvoorbeeld diclofenac oa).

Tramadol is sowieso echt een pittige en hoef je niet perse te slikken. Ik pakte die altijd alleen voor het slapen gaan als het écht nodig was. Ook fijn om gewoon achter de hand te hebben. Daarbij kan Tramadol ook verslavend zijn en kan je er groggy van worden dus pas daar wel mee op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:06

sandorra schreef:
Ik hou mij aan wat ik meegekregen heb vanuit het ziekenhuis/ huisarts. Als ik voel hoeveel last ik heb. Lijkt het mij niet verstandig pijnstillers nu al te minderen. Verder zijn artsen ziekenhuis en apotheek op de hoogte van mijn medische toestand en medicatie die ik gebruik en waar ik allergisch voor ben dus als dingen anders moeten geven zij het wel aan.
Ieder lichaam is anders prima dat jij het niet hoefde te gebruiken maar ik verneem zelf wel of ik zonder de pijnmedicatie kan en dat is nu nog niet zo.
En medicijnen weggeven lijkt mij helemaal onverstandig. Het is niet voorgeschreven voor de persoon die het gaat gebruiken dus wat jij schrijft is echt niet juist germie. Ongebruikte medicijnen moet je niet weggeven maar inleveren bij de apotheek.

Ik had inderdaad geen pijn (zenuwen waren kapot en zijn het nog steeds). Dus tja, dan had het inderdaad geen nut.
Ik heb inderdaad de medicijnen weggegeven, en in dit geval was het juist erg verstandig en was men er erg blij mee. Ik heb ook halve antibioticakuren weggegeven en dus niet ingeleverd. Dit heb ik persoonlijk achtergelaten in een land waarvan ik wist dat er nog geen paracetamol verkrijgbaar is. Dus de overgebleven verbandmiddelen en antibiotica zijn naar een verzamelpunt gegaan van een verpleegkundige die dan het sorteert en weer bewaart zodat er weer een hele kuur uit gemaakt kan worden. Net als de grote verbandmiddelen. Pleisters en paracetamol en ibuprofen heb ik gewoon uitgedeeld aan de mensen waar ik geslapen heb. Alles wat over datum is wordt daar ook nog gebruikt werd er gezegd, want die antibiotica had geen hele lange houdbaarheidsdatum meer, maar ze waren er wel blij mee.
Dus ik had dat misschien er nog even bij moeten zetten. Maar het is dus wel weggegeven en niet hier ingeleverd, maar het is niet zomaar weggegeven. Naproxen is overigens ook gewoon verkrijgbaar, dus dat weggeven is zeker niet erg.

Overigens heb ik wel eens 50mg en 100mg diclofenac van mensen gekregen die het niet meer nodig hadden. Dat is voor mij een belangrijke pijnstiller geweest met een peesprobleem. Huisarts vond dat ik dan wel 8 stuks van 12.5mg in 1 keer kon nemen zeg maar (want dat is vrij verkrijgbaar).

Hier overigens ook geen maagbeschermer er bij gekregen met de naproxen. Dus dat je niets krijgt gebeurt vaker.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:13

Klopt, maar in de combi met tramadol wordt het in principe altijd gegeven.
De keren dat ik geopereerd ben heb ik eigenlijk altijd naast de diclofenac altijd pantoprazol gekregen. Ligt er maar net aan hoe secuur de ha of arts is.

Daarnaast, heb je nu klachten, dus ik zou nu de omeprazol wel nemen, maagklachten kunnen snel verergeren.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:37

Hoe kom je aan halve antibioticakuren? Je mag niet eerder stoppen met zo'n kuur (tenzij allergische reactie oid), want dat verhoogt de kans op resistentie.

TS, ik vraag me af of die 24 uur doorverwijzing wel klopt. Zeker als het gaat over vragen omtrent medicatie die je daar hebt meegekregen.
Heb je al wel ontlasting gehad? Verstopping lijkt me ook een mogelijke oorzaak en dan niet je wel aan iets laxerends.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:40

Het is zeker tot een week na behandeling dat er bij klachten gerelateerd aan de ingreep gewoon contact met de behandelaar opgenomen dient te worden, niet met de huisarts(enpost)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:56

Wat vervelend zeg! Maagbeschermer is sws wel verstandig bij veel pijnstilling, kan je ook bij bv een kruidvat of da wel krijgen. Hier ook niet zo'n fijne ervaring met tramadol, heel groggy er van en kotsmisselijk. Bij mij was het middel erger dan de kwaal. Er zijn vast mensen in je omgeving die even een maagbeschermer willen brengen, en hopelijk snel goed advies van je dokter!

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 15:09

Germie zou je alsjeblieft op willen houden over je eigen medicatie en wat jij ermee doet… vindt dit onverantwoordelijk zeker ook dat je antibioticakuren niet afmaakt etc…. Waarvoor slik jij überhaupt nog medicijnen.

Maag beschermer heb ik in huis en ingenomen en hopelijk voelt het snel beter.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:17

Vervelend dat je pijn blijft houden. Tramadol kan maagklachten geven. En deze twee gecombineerd al helemaal. Ze houden tevens je stoelgang ook tegen.
Als dat niet meer lukt, vraag dan even aan de huisarts om macrogol.

Blijf je hevige pijn houden vraag dan om kortwerkende oxycodon voor de dag en een langdurige voor de nacht en stop met de andere medicatie. Het komt ook gewoon voor dat je lichaam wellicht wat slechter reageert op wat je gekregen hebt.
Voorbeeld 1 doet het goed op paracetamol en de ander inbuprofen. Niet elk lichaam is hetzelfde.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:56

Oxycodon ga je niet zo maar krijgen, grote kans dat je door de tramadol al last hebt van obstipatie (en dat zou oxycodon nog een tikje erger kunnen maken). In elk geval genoeg water drinken, als eten niet goed lukt kun je de huisarts vragen om macrogol of zelf metamucil (laten) halen bij de drogist.

@ Polly: niet bij elk ziekenhuis is het zo dat je de eerste 7 dagen na de ingreep contact kunt zoeken bij de afdeling waar je geholpen bent met vragen of complicaties, bij sommige ziekenhuizen (of misschien verschilt het per afdeling) is het ook maar de eerste 24 uur en daarna de huisarts/HAP.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:13

Hier in de regio geld die afspraak wel, als patiënten binnen een week na een behandeling klachten krijgen die gerelateerd zijn aan de behandeling nemen ze contact op met de behandelaar, niet met de huisarts.
Mogelijk dat dat elders anders is maar ik zou altijd eerst contact met de behandelaar zoeken, klachten zijn binnen 24u na thuiskomst ontstaan toch?
TS ik hoop dat je snel een beetje opknapt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:15

@ts, heb je wel ontlasting gehad sinds de operatie of nog niet echt gegeten sindsdien? Pas ook op voor verstopping.

Verder zou ik als dit nog een keer voor komt de nachten na de ingreep naar een zorghotel gaan. Alleen zijn na narcose is echt niet verstandig.
Verband wissel kan de assistente bij de huisarts ook.

Dat je normaal geen last van je maag had en nu wel is niet gek, je hebt gevast voor de ok, verschillende medicatie gehad en erna nog niet zo lekker gegeten. Ook zonder pijnstillers is een maag dan boos.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:18

Ik heb wegens ernstige rugklachten ook een sloot pijnstillers waaronder tramadol, diclofenac, amitriptyline en ik zou sowieso de maagbeschermer er dagelijks in houden hoor. Deze medicijnen zijn een flinke aanslag op je maag. Als je veel bijwerkingen hebt van de tramadol zou je nog kunnen overleggen of je de tramadol/paracetamol combi-tabletten mag. Van de gewone tramadol verstop ik direct en voel me er helemaal niet goed mee, maar de tramadol/paracetamol combi gaat veel beter.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 00:56

Tramadol en paracetamol ben ik langer bekend mee en slik ik geregeld als de pijn mij te veel wordt hier heb ik nog nooit problemen mee gehad, ook nooit maagbeschermers bij hoeven te gebruiken. Of ook maar een verstopping gehad. Het enige wat ik nu anders heb gehad is oxycodon in het ziekenhuis en ik denk dat dat de boosdoener is geweest die het getriggerd heeft. Maar ik heb nog steeds geen trek en veel pijn in mijn buik dus tot nu toe nog niks geen verbetering.