Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Femke_Tweety schreef:Het kan natuurlijk gewoon ook echt zijn dat ik even opnieuw moet gaan kijken waar ik mijn sociale contacten vandaan haal.
Interresant om ieders meningen te lezen.
Even voor de hekderheid, want er stromen in no time nogal wat pbs binnen....
-Het gaat me niet om nooit iets horen van vervelende dingen, maar de verhouding positief/negatief die uit balans lijkt
-De situaties (dus niet alleen 1 op 1 met mensen die je al heel lang kent, maar ook in groepssettings met mensen die je nog nauwelijks ooit eerder ontmoet hebt)
-De situatie dat als mensen wéten dat je even genoeg gehoord hebt, dat niet gerespecteerd wordt maar er gewoon doorgegaan wordt met delen.
En ook ik hoef geen PB's over coaching![]()
Lief dat mensen het aanbieden hoor, maar dit is gewoon echt een topic om eens te zien of anderen dit al dan niet herkennen....
Doubtless schreef:
Hutcherson schreef:Femke_Tweety schreef:Maar bestaan vriendschappen bij jou dan alleen maar uit het delen van ellende en sores?
Of óók uit het delen van leuke dingen en het doen van leuke dingen samen?
Is dit aan mij gericht?
Zo ja, dan wat denk je zelf? Dat is toch een retorische vraag?
Dropveter101 schreef:Doubtless schreef:
Maar dit is toch een proces waar beide gesprekspartners aan bijdragen en je zelf ook een rol in speelt?
Als iemand zijn of haar sores deelt en je gaat hier in mee en blijft het voeden, of dat nou met overmatig medelijden en begrip is of als je als tegenreactie ook je ellende begint op te sommen kom je inderdaad in een gekke negatieve spiraal terecht waarin je elkaar wel vindt, maar uiteindelijk beiden niet echt gelukkiger in wordt.
Je kunt ook iemands verhaal even aanhoren, en als je merkt dat de emotie eraf is voorstellen om toch maar dat spel te gaan spelen of even de gedachten te verzetten en het ergens anders over te hebben. Lukt dat niet en geef je wel goed je grenzen aan, is het dan toch jammer maar helaas maar dit zijn niet mijn soort mensen? Volgende keer beter, zijn genoeg groepen die wel een gezellige avond hebben.
Femke_Tweety schreef:(Het lijkt erop alsof er nu een beeld van mij ontstaat bij sommigen alsof ik níets van problemen wil horen, oom niet van vrienden. Dàt is niet waar
DuoPenotti schreef:Dropveter101 schreef:
Maar dit is toch een proces waar beide gesprekspartners aan bijdragen en je zelf ook een rol in speelt?
Als iemand zijn of haar sores deelt en je gaat hier in mee en blijft het voeden, of dat nou met overmatig medelijden en begrip is of als je als tegenreactie ook je ellende begint op te sommen kom je inderdaad in een gekke negatieve spiraal terecht waarin je elkaar wel vindt, maar uiteindelijk beiden niet echt gelukkiger in wordt.
Je kunt ook iemands verhaal even aanhoren, en als je merkt dat de emotie eraf is voorstellen om toch maar dat spel te gaan spelen of even de gedachten te verzetten en het ergens anders over te hebben. Lukt dat niet en geef je wel goed je grenzen aan, is het dan toch jammer maar helaas maar dit zijn niet mijn soort mensen? Volgende keer beter, zijn genoeg groepen die wel een gezellige avond hebben.
bij 2 mensen wel.
Maar stel je hebt een groepje van 6.
En die andere blijven het voeden. Dan ben je als diegene die dat niet wil wel uitgedaan zeg maar.
Ik ben iemand die vreemde mensen bij de de lift van het ziekenhuis, bij de wasmachne bij het tankstation, bij de fiets bij de supermarkt, aantrekt die dan echt hun verhaal gaan vertellen.
Zelfs als mijn vriend erbij staat en die dan zegt: heb jij weer
Ik vind het wel een soort van grappig. Ergens heb ik dus die open blik die dat toestaat of zo.
Maar daardoor was ik ook goed in mijn werk als zorgbeveiliger. Want heb wat verhalen gehoord zeg.
Maar was ook goed om daarbij ook grenzen te stellen en ja die pikken ze prima als ze voelen gehoord te zijn.
Maar.... dat zijn niet de settings waar ts het over heeft.
Als je met een groep afspreekt een gezellige pim-pam-pet avond te organiseren dan zal daar vast wel wat sores voorbij komen.
Maar het moet wel blijven bij "wat sores" ipv "wat gezelligs"
Ga naar een praatgroep als je zoveel kwijt moet...of klamp mensen aan bij de lift, wasmachine of fiets
Laurora schreef:Ik vermoed dat het ook wel te maken zou kunnen hebben met het "als er een schaap over de dam is volgen er meer" principe.
Één iemand deelt wat persoonlijks, een tweede denkt "hé, ik heb iets soortgelijks meegemaakt" de derde denkt "oh, blijkbaar is dit een safe space, ik deel ook wat" en voor je het weet he ikeft iedereen zn oliebol op tafel gelegd.
Een volgende keer dat hetzelfde groepjes afspreekt, eventueel met nieuwe mensen, geeft men elkaar een update van de vorige keer en voor je het weet is het een soort praat/support groep geworden, in plaats van een groepje dat spelletjes speelt.
Dat kan heel mooi en waardevol zijn, tenzij je er dus niet op zit te wachten en er oprecht bent om spelletjes te spelen.
Ik denk dat dit lastig tegen te houden is, als die dynamiek er eenmaal inzit.