Oversharing (van negatieve zaken)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 00:49

Ik herken het zeker van mensen die een kleine sociale kring hebben, waarbij ik me overigens -no offence- dan ook wel afvraag of dat oorzaak of gevolg is

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 00:54

Ik herken dit ook niet. Ja we delen ellende samen, ik vind het juist fijn als mensen open bij mij durven te zijn. Maar er is voldoende ruimte en tijd voor gezelligheid.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 03:03

Femke_Tweety schreef:
Het kan natuurlijk gewoon ook echt zijn dat ik even opnieuw moet gaan kijken waar ik mijn sociale contacten vandaan haal.

Interresant om ieders meningen te lezen.

Even voor de hekderheid, want er stromen in no time nogal wat pbs binnen....

-Het gaat me niet om nooit iets horen van vervelende dingen, maar de verhouding positief/negatief die uit balans lijkt
-De situaties (dus niet alleen 1 op 1 met mensen die je al heel lang kent, maar ook in groepssettings met mensen die je nog nauwelijks ooit eerder ontmoet hebt)
-De situatie dat als mensen wéten dat je even genoeg gehoord hebt, dat niet gerespecteerd wordt maar er gewoon doorgegaan wordt met delen.

En ook ik hoef geen PB's over coaching :')
Lief dat mensen het aanbieden hoor, maar dit is gewoon echt een topic om eens te zien of anderen dit al dan niet herkennen....

Kan me idd voorstellen dat ongevraagd advies over coaching niet is waar je op zit te wachten. Snap alleen aan de andere kant op zich ook wel weer waar het vandaan komt, omdat mijn eerste rauwe gedachte (die je best mag weten aangezien je er zelf naar vraagt) bij het lezen van je openingspost, ook was: goh, iets met zelf nogal gevoelig zijn en blijkbaar niet duidelijk kunnen communiceren of grenzen niet kunnen aangeven en dan de oorzaak van het probleem dan leggen bij anderen.
Naar mijn idee zijn er 2 oplossingen. Ofwel leren zelf er beter tegen te kunnen, ofwel tegen anderen zeggen dat je er geen zin in hebt.
Als vrienden een spelletjesavond voorstellen, kun je best zeggen oke maar wat is het plan dan? Happy de peppy of is er ellende te bespreken? Want bij dat laatste sla ik ff over, kan ik niet zo goed tegen
Even goede vrienden. Of niet. Maar dan weet je ook meteen wat je aan ze hebt
Groepsapps kan je natuurlijk weinig aan doen. Mensen delen wat ze willen delen en jij hebt de keuze om het te accepteren of de groep te verlaten. Of een eigen groep beheren en zelf kiezen wie je erin zet.
Ik ben blij dat mensen dingen delen. Is alleen maar super gezond

ivy_power89

Re: Oversharing (van negatieve zaken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:25

Ik herken dit echt niet.

Zelf ga ik al 3.5 jaar door een hele ellendige tijd. Ik heb 25x in het ziekenhuis gelegen, ben fysiek en mentaal enorm veranderd. Probeer echt wat te maken van mn leven, en tja het is eigenlijk meer ellende dan dat er positieve dingen gebeuren.

Als we dan ergens zijn, leuke avond, verjaardag of what ever, dan ja... gaat het altijd wel even over de oliebol die ik mee maak, maar GELUKKIG niet de hele tijd dat we er zitten.
Even over mij babbelen en daarna over tot de orde van de dag.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:43

Ik zag dit toevallig en toen moest ik aan dit topic denken:
Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 10:50

Oh wauw, dankjewel!

De eerste twee paragraven omschrijven heeeeeeel goed waar ik dus tegenaan loop.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:25

Ik denk dat er voor veel mensen verschil zit in vriendschap of ze het oversharing vinden of niet.
Ikzelf wil mn tijd enkel besteden met mensen waar ik een goede, diepere klik mee voel en waar ik hetzelfde terug krijg als wat ik geef. Dan vind ik het delen van diepgaandere info heel fijn en goed voor de band. Ik heb zelf geen oppervlakkige vrienden of kennissen. Simpelweg omdat ik niet heel sociaal ben van oorsprong (ambivert) en ik geen zin heb om mijn tijd aan dergelijke contacten te spenderen. Maar kan me voorstellen dat als je die contacten wel hebt je weinig trek hebt in ellende. De vraag is of je dergelijke vriendschappen dan moet willen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 12:31

Maar bestaan vriendschappen bij jou dan alleen maar uit het delen van ellende en sores?

Of óók uit het delen van leuke dingen en het doen van leuke dingen samen?

__

(Het lijkt erop alsof er nu een beeld van mij ontstaat bij sommigen alsof ik níets van problemen wil horen, oom niet van vrienden. Dàt is niet waar,
Maar tijd, plaats, hoeveelheid, verhouding, relatie die ik met iemand heb, afstemmen wat de ander kan handelen op zeker moment, balans etc spelen voor mij wel een rol.
Ik wil niet alleen maar sores horen, continue, zowel in groepsverband als 1 op 1, ook als doel van afspraak iets 'leuks' is, zonder dat er afgestemd wordt hoeveel ik uberhaupt wil weten, van mensen die niet eens heel dichtbij staan, etcetera etcetera)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:35

Ik denk ook dat er een verschil is tussen delen wat er in jou/je leven omgaat als wisselwerking in een vriendschap en je ellende spuien bij een vrijwel onbekende. Het eerste: heel graag wat mij betreft, het tweede: kan ik slecht tegen.
En ook of je deelt "pff, ik heb een heftige tijd gehad, want X is gebeurd en daar heb ik nog last van" of dat je vertelt over "A, B, C en D en Y reageerde er zo op en S zei dat en nou, dat kan toch niet en nu was er óók nog gedoe op mijn werk en..."
Dat "leeglopen" bij niet-hechte contacten vind ik wel bijzonder

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:36

Femke_Tweety schreef:
Maar bestaan vriendschappen bij jou dan alleen maar uit het delen van ellende en sores?

Is dit aan mij gericht?
Zo ja, dan wat denk je zelf? Dat is toch een retorische vraag?

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:37

Doubtless schreef:
[ Afbeelding ]

Maar dit is toch een proces waar beide gesprekspartners aan bijdragen en je zelf ook een rol in speelt?

Als iemand zijn of haar sores deelt en je gaat hier in mee en blijft het voeden, of dat nou met overmatig medelijden en begrip is of als je als tegenreactie ook je ellende begint op te sommen kom je inderdaad in een gekke negatieve spiraal terecht waarin je elkaar wel vindt, maar uiteindelijk beiden niet echt gelukkiger in wordt.

Je kunt ook iemands verhaal even aanhoren, en als je merkt dat de emotie eraf is voorstellen om toch maar dat spel te gaan spelen of even de gedachten te verzetten en het ergens anders over te hebben. Lukt dat niet en geef je wel goed je grenzen aan, is het dan toch jammer maar helaas maar dit zijn niet mijn soort mensen? Volgende keer beter, zijn genoeg groepen die wel een gezellige avond hebben.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 12:38

Hutcherson schreef:
Femke_Tweety schreef:

Is dit aan mij gericht?
Zo ja, dan wat denk je zelf? Dat is toch een retorische vraag?

Ja en jou gericht, en nee zeker geen retorische vraag.

Het feit dat je denkt dat het een retorische vraag is, doet me vermoeden dat ook leuke dingen gedeeld worden en leuke dingen besproken.

Maar het is écht een serieuze vraag.

Ik kom de laatste 2 a 3 jaar vreselijk veel mensen tegen die vriendschap echt lijken te ervaren als een plek waar je al je ellende kwijt kunt, en niet meer dan dat.

Het was écht écht een serieus bedoelde vraag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:50

Dropveter101 schreef:
Doubtless schreef:
[ Afbeelding ]

Maar dit is toch een proces waar beide gesprekspartners aan bijdragen en je zelf ook een rol in speelt?

Als iemand zijn of haar sores deelt en je gaat hier in mee en blijft het voeden, of dat nou met overmatig medelijden en begrip is of als je als tegenreactie ook je ellende begint op te sommen kom je inderdaad in een gekke negatieve spiraal terecht waarin je elkaar wel vindt, maar uiteindelijk beiden niet echt gelukkiger in wordt.

Je kunt ook iemands verhaal even aanhoren, en als je merkt dat de emotie eraf is voorstellen om toch maar dat spel te gaan spelen of even de gedachten te verzetten en het ergens anders over te hebben. Lukt dat niet en geef je wel goed je grenzen aan, is het dan toch jammer maar helaas maar dit zijn niet mijn soort mensen? Volgende keer beter, zijn genoeg groepen die wel een gezellige avond hebben.

bij 2 mensen wel.
Maar stel je hebt een groepje van 6.
En die andere blijven het voeden. Dan ben je als diegene die dat niet wil wel uitgedaan zeg maar.

Ik ben iemand die vreemde mensen bij de de lift van het ziekenhuis, bij de wasmachne bij het tankstation, bij de fiets bij de supermarkt, aantrekt die dan echt hun verhaal gaan vertellen.
Zelfs als mijn vriend erbij staat en die dan zegt: heb jij weer :D
Ik vind het wel een soort van grappig. Ergens heb ik dus die open blik die dat toestaat of zo.
Maar daardoor was ik ook goed in mijn werk als zorgbeveiliger. Want heb wat verhalen gehoord zeg.
Maar was ook goed om daarbij ook grenzen te stellen en ja die pikken ze prima als ze voelen gehoord te zijn.

Maar.... dat zijn niet de settings waar ts het over heeft.
Als je met een groep afspreekt een gezellige pim-pam-pet avond te organiseren dan zal daar vast wel wat sores voorbij komen.
Maar het moet wel blijven bij "wat sores" ipv "wat gezelligs"
Ga naar een praatgroep als je zoveel kwijt moet...of klamp mensen aan bij de lift, wasmachine of fiets :P

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:06

Een sensibel gesprek, liefdevol aanhoren of inzichten delen ben ik altijd voor in en ik ben blij dat daar maatschappelijk gezien steeds meer ruimte voor is. Ook als ik een gesprek heb met iemand die ik minder goed ken en het gesprek belandt op een serieus onderwerp, dan heb ik daar geen probleem mee. Ik vind het mooi als mensen die aspecten van hun leven ook durven delen. Meestal ontstaan zulke gesprekken organisch, of, in het geval van vriendinnen, wordt er soms even gezegd: ik zit ergens mee, of ik wil even luchten.
Dat zie ik als fijne/goede gesprekken, ook al zijn ze niet altijd leuk of gezellig.

Een ander verhaal vind ik het als iemand herhaaldelijk onaangekondigd of ongevraagd al z'n negativiteit op mij stort, en mij als praatpaal gebruikt. Daar heb ik geen zin in.
Ik heb twee vriendschappen gehad die er zo uit zagen in de tijd dat ik nog moeilijk grenzen kon aangeven. Het was een wisselwerking, ik gaf hun de ruimte, zij waren blij hun verhaal kwijt te kunnen en namen die ruimte. Daar kwam bij dat zij beiden op sociaal vlak wat minder sensibel waren. Een wisselwerking waarbij zij mij als praatpaal gebruikten en ik mij als praatpaal liet gebruiken. Die vriendschappen draineerde mij. We zijn nu geen vrienden meer.

Het gaat mij dus vooral om de manier waarop, een stukje wederzijdse verstandhouding.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:46

Op een spelletjes avond vind ik het niet zo gepast om allerlei sores te gaan bespreken. Ik vind het dan niet de juiste setting. Wel als je bijv vooraf zit maar bij onbekende mensen stel je je dan voor en hangt het af van de vragen die komen ook.
Ik heb kanker en dat is op dit moment ook zichtbaar dus daar krijg ik dan vragen over ik beantwoord dat en heb er geen moeite mee het erover te hebben. Maar het moet ook wel overgaan want ik kom dan voor de gezellige middag of avond en niet om het over die K te hebben maar juist om dat misschien even te vergeten.

Ik zit ook in een groepsapp waar ook veel persoonlijke dingen worden gedeeld we zijn een beetje kneuzenclubje geworden. Beetje klaag maar raak maar dat geldt voor iedereen daar. Maar spreken we af voor een wandeling met de hondjes dan is het gewoon gezellig en is het even hoe gaat het? En daarna gewoon gezellig.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:56

Femke_Tweety schreef:
(Het lijkt erop alsof er nu een beeld van mij ontstaat bij sommigen alsof ik níets van problemen wil horen, oom niet van vrienden. Dàt is niet waar

Dat idee krijg ik ook. Maar het probleem dat jij schetst, daar zou ik ook geen zin in hebben hoor. Ik vind het met spelletjesavonden of op een borrel ook leuker om er een gezellige avond van te maken.

Ben jij zo iemand waarbij iedereen denkt ff lekker te kunnen luchten? Of zie je het in een groep ook tussen anderen gebeuren?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:36

Ik ben niet zo sociaal en heb er ook vaak geen zin in. Ik hou er zelf niet van om hele persoonlijke dingen snel te delen, maar je kan het gewoon niet altijd plannen.

Ik heb echt weleens gehad dat ik spontaan met iemand en de honden ging wandelen en we raakvlakken hadden en het daarom iets persoonlijk werd. Dat is niet te plannen.

Ik zeg ook niet snel dat iemand ene vriendin is, maar toen ik dacht dat iemand ene vriendin was en ik haar na iets van 2jr wilde vertellen, was haar reactie wat afstandelijk en heb ik verder nooit meer iets verteld.

Mensen zeggen vaak dat op sm alleen wordt gedeeld hoe mooi en geweldig mensen hun leven is, maar dat vind ik behoorlijk wisselend. Er zijn behoorlijk wat mensen die echt alles op sm pleuren en daar heb ik zelf wel moeite mee.
Heel veel mensen krijgen daar wel ontzettend veel aandacht op en dat is prima, maar het wordt ook een beetje van je verwacht en ik heb er gewoon niet altijd zin in. Soms ken je iemand ook wat beter en heb je een andere mening. Dan zeg ik liever niks, dan dat ik toneel ga lopen spelen. Maar ook dat valt dan blijkbaar op.

Op tv schrikken wij er ook vaak van hoeveel mensen vertellen over hun prive en zo makkelijk ook. Ik weet niet of dat zo goed is. Als mensen denken dat het goed is, zodat er taboes van onderwerpen af gaan en ze hun ei beter kwijt kunnen, is dat prima. Maar ik denk altijd; denk nou even na wie het nu allemaal hoort en weet.
Niet dat het tegen je gebruikt zou moeten worden en je kan niet altijd overal iets aan doen. Maar we zijn allemaal mensen en hoe onbevooroordeeld we ook proberen te zijn, ik geloof niet dat je dat 100% kan zijn.

Als ik denk dat we iets leuks gaan doen en dat loopt anders, zou ik misschien balen, maar zou er toch wel iets van zeggen. Maar wel moment daar geschikt voor is als iemand echt iets naars of gevoeligs verteld weet ik niet. Dan accepteer je misschien 1 keer dat het anders liep, maar zegt dan; de volgende keer gaan we wel spelen.
Als het vaker zo loopt zou ik bij afspreken er al over beginnen; gaan we echt een spelletje doen of wordt het weer ouwehoeren?

Ik denk dat je in een groep ook moet weten hoe de rest er in staat. Als iedereen wel had willen spelen, moet dat opgepakt worden. Als het mensen niks kan schelen en ze het praten en delen ook wel prima vinden, is de groep niet passend bij wat je zoekt.

Ik denk juist dat een spelletje spelen en de ontspanning ook voor die mensen goed kan zijn. En wie dan oppikt dat iemand ergens mee zit, kan nog apart praten of afspreken.

Je ziet wel vaak dat mensen zich bij bepaalde personen op hun gemak voelen en die krijgen gewoon meer verhalen. Ik ben daar echt heel selectief in en straal dat ook wel uit ben ik bang. Maar daar tegenover ben ik wel betrouwbaar voor wie ik toelaat.

Je mag best duidelijk zijn en ook (netjes) voor jezelf opkomen. Dan doe je een oproep voor een spelletjes dag met mensen die echt willen spelen.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:25

DuoPenotti schreef:
Dropveter101 schreef:

bij 2 mensen wel.
Maar stel je hebt een groepje van 6.
En die andere blijven het voeden. Dan ben je als diegene die dat niet wil wel uitgedaan zeg maar.

Ik ben iemand die vreemde mensen bij de de lift van het ziekenhuis, bij de wasmachne bij het tankstation, bij de fiets bij de supermarkt, aantrekt die dan echt hun verhaal gaan vertellen.
Zelfs als mijn vriend erbij staat en die dan zegt: heb jij weer :D
Ik vind het wel een soort van grappig. Ergens heb ik dus die open blik die dat toestaat of zo.
Maar daardoor was ik ook goed in mijn werk als zorgbeveiliger. Want heb wat verhalen gehoord zeg.
Maar was ook goed om daarbij ook grenzen te stellen en ja die pikken ze prima als ze voelen gehoord te zijn.

Maar.... dat zijn niet de settings waar ts het over heeft.
Als je met een groep afspreekt een gezellige pim-pam-pet avond te organiseren dan zal daar vast wel wat sores voorbij komen.
Maar het moet wel blijven bij "wat sores" ipv "wat gezelligs"
Ga naar een praatgroep als je zoveel kwijt moet...of klamp mensen aan bij de lift, wasmachine of fiets :P

Maar dan nog is het simpel toch, dan besluit je dat dit niet jouw groep mensen is en sluit je in het vervolg niet meer aan? Zoals in het topic te lezen zijn er genoeg groepen waar het er niet zo aan toe gaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:27

Natuurlijk.
Maar als je dat meerdere keren meemaakt. Zoals ts begrijp ik.
Kan ik mij wel voorstellen dat je bij de vraag komt of dit voortaan de gewoonte is.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:06

Ik vermoed dat het ook wel te maken zou kunnen hebben met het "als er een schaap over de dam is volgen er meer" principe.
Één iemand deelt wat persoonlijks, een tweede denkt "hé, ik heb iets soortgelijks meegemaakt" de derde denkt "oh, blijkbaar is dit een safe space, ik deel ook wat" en voor je het weet heeft iedereen zn oliebol op tafel gelegd.
Een volgende keer dat hetzelfde groepjes afspreekt, eventueel met nieuwe mensen, geeft men elkaar een update van de vorige keer en voor je het weet is het een soort praat/support groep geworden, in plaats van een groepje dat spelletjes speelt.
Dat kan heel mooi en waardevol zijn, tenzij je er dus niet op zit te wachten en er oprecht bent om spelletjes te spelen.
Ik denk dat dit lastig tegen te houden is, als die dynamiek er eenmaal inzit.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:57

Laurora schreef:
Ik vermoed dat het ook wel te maken zou kunnen hebben met het "als er een schaap over de dam is volgen er meer" principe.
Één iemand deelt wat persoonlijks, een tweede denkt "hé, ik heb iets soortgelijks meegemaakt" de derde denkt "oh, blijkbaar is dit een safe space, ik deel ook wat" en voor je het weet he ikeft iedereen zn oliebol op tafel gelegd.
Een volgende keer dat hetzelfde groepjes afspreekt, eventueel met nieuwe mensen, geeft men elkaar een update van de vorige keer en voor je het weet is het een soort praat/support groep geworden, in plaats van een groepje dat spelletjes speelt.
Dat kan heel mooi en waardevol zijn, tenzij je er dus niet op zit te wachten en er oprecht bent om spelletjes te spelen.
Ik denk dat dit lastig tegen te houden is, als die dynamiek er eenmaal inzit.

Ik vind dat toch iets geks hoor.
Je gaat om spelletjes te spelen of om te wandelen of om een buitenrit te maken. Ik noem maar wat zaken. Dan kan er best ruimte zijn om iets te vertellen maar dan maak je er geen praatgroep van. Ik zou zelf als ik dat al aan zou voelen komen wel een opmerking maken van gaan we spelen of ouwehoeren? Dan doorbreek je dat namelijk wel.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:52

Tsja ik heb het zelf dus nog niet zo meegemaakt (of niet zo ervaren) maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Mensen hebben nou eenmaal de behoefte om nare dingen te uiten, waarmee ik verder niet wil zeggen dat het goed is.
Persoonlijk zou ik het wel respectvoller brengen, dus meer in de trant van "hey, ik merk dat ik deze gespreksonderwerpen niet goed kan handelen. Ik wil voorstellen dat de mensen die hier behoefte aan hebben apart afspreken voor dit doel"
Dit benoemen als ouwehoeren vind ik erg negatief overkomen als het gaat om mensen die met heftige dingen zitten die ze blijkbaar niet op een andere manier kwijt kunnen.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 01:19

Voor mij is het wel herkenbaar. Ik merk wel dat best een aantal mensen om mij heen liever zelf praten dan oprecht luisteren. Soms lijken gesprekken tussen mensen meer een soort heen en weer monoloog en veel zinnen beginnen met "ik". Of mensen laten je niet uitpraten. Dat soort mensen kost vooral energie.

Daarnaast zijn er ook oprecht mensen die wel echte interesse tonen en begaan zijn met hoe het met je gaat.

Ik merk dat met leeftijd je sneller doorhebt wie wel en niet bij je past. Dat is niet perse iemands "schuld". Het is een voorkeur denk ik. En je mag zelf uitmaken welke relaties wel of niet de moeite waard zijn. In een goede relatie is ruimte om dingen met elkaar te delen. Maar dat moet dan wel 2 kanten op kunnen en in balans zijn.