Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 15:32

purny schreef:
SansaS schreef:
Dat vind ik ook zo bizar.

En dan de mensen die zeggen ja goed voor de weerstand.

Door al zulke mensen kom ik dus nergens meer en leef ik zelf als een soort kluizenaar om maar niet ziek te worden.

De maatregelen die tijdens de pandemie hebben bestaan heeft er wel voor gezorgd dat er nu heftigere virussen zijn. Denk aan de overvolle ziekenhuizen nu met rs virus enzovoort.
Ook al leef je als een kluizenaar dan wil dat nog niet zeggen dat je niet ziek wordt.
Ook een ander hoeft zijn leven niet aan te passen en on hold te zetten.
Ik wil best weer een mondkapje opzetten, maar dan wel alleen in het ziekenhuis of bij de huisarts.

Even hierop inhaken, maar wat jij zegt is niet waar en zelfs het al waar zou zijn, dan gaat die vlieger nu niet meer op. Inmiddels ben je al zo vaak weer in aanraking gekomen met virussen, dat je immuunsysteem echt wel weer op zijn oude niveau functioneert.
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... t-verzwakt

Ik test zelf nog wel bij klachten, met name vanwege het risico op het ontwikkelen van post-covidsyndroom

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 15:34

In 2015 & 2018 stierven er heel veel meer mensen aan de griep.
Elke winter is griep een grote doodsoorzaak bij oudere en zwakkere mensen. Met pieken en dalen er in.

Sinds corona is daarna de oversterfte nog steeds hoger dan gemiddeld daarvoor .
Daar word onderzoek naar gedaan.
Maar je kunt niet zeggen dat mensen geen goed immuunsysteem hebben omdat ze geen ziektes meer oplopen door quarantaine maatregelen.
Die regels zijn daarvoor al te lang weg. En mensen komen en doen alles weer.

Dit vind ik wel een interessant artikel. Vooral de laatste alinea.

https://www.parool.nl/nederland/overste ... oogle.com/

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 16:17

Ik vond het wel bijzonder om gister een filmpje te zien waarin nb een arts beweerde dat er dankzij de maatregelen zoals de 1,5 meter afstand houden, geen handen schudden en handen desinfecteren, tijdens de corona pandemie geen griepgevallen waren. Als je in die periode ziek was en negatief testte, wat had je dan onder de leden? Er zijn weinig meer smaken dan gewoon griep lijkt mij?

Ik kan het filmpje even niet terug vinden.

Earth

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:37

Laten we niet verzanden in een welles nietes verhaal over corona. Want ik voel een beetje dat het die kant op gaat. ;)

Karlijn natuurlijk kun je een griepje krijgen, maar ik denk dat hij doelt op een verspreidbaar griepvirus. En je kunt ook van andere dingen griep krijgen, dat hoeft niet altijd door een virus te komen ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:39

Als je een besmettelijke ziekte hebt dan hoor je je best te doen anderen niet te besmetten.Als er bij dieren een besmettelijke ziekte uitbreekt, niet eens gevaarlijk voor mensen, dan gaat men er toe over om zelfs alle gezonde dieren in de wijde omgeving van de besmetting te ruimen! Wat ik afschuwelijk vind. Maar een mensenziekte kan anderen die weinig weerstand hebben doden- mensen moeten dan zelf de verantwoordelijkheid hebben om als ze besmettelijk zijn thuis uit te zieken.Ik vind het behoorlijk aso als virusverspreidende personen zonder enige maatregelen te nemen gewoon overal rondlopen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:42

Griep is een Influenza virus?

Denk voornamelijk dat ze bedoelden dat er door de maatregelen minder griep voorkwam omdat dat, net als corona, veel minder kon verspreiden. Maar de verspreiding was niet geheel nul natuurlijk. Er bleven altijd mensen in aanraking komen met elkaar of dat het toch via oppervlaktes doorgegeven werd wanneer er wel afstand gehouden werd.

Sinds ik een video van Mythbusters gezien heb waar ze de verspreiding van (nep)snot in kaart brachten tijdens een spelletjesavond met vrienden ben ik me akelig bewust geworden hoe snel je iets kan verspreiden en hoe weinig mensen daar dus bij stil staan.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 18:19

Ik weet niet of mensen er niet bij stil staan. Ik denk dat de meeste mensen het best weten, maar; boeie want ik ik....hoop dat die mentaliteit eens gaat veranderen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:25

Toen ik eind vorig jaar ziek was dacht ik wel zou ik nog testen. Niet meer gedaan. Maar ik meld me ook ziek en blijf binnen.

Als er 1 ding zou mogen zijn wat iedereen had geleerd van die hele corona pandemie dan had dat dit moeten zijn bij ziek zijn, je je ziek meld en blijf je binnen. Ziek is ziek. En van een griep of verkoudheid herstel je gewoon beter als je uit ziekt en niet aan blijft modderen. Maar helaas pindakaas dat is niet gebeurd.

Ik kan er zo slecht tegen dat mensen ziek door een winkel lopen. Kon ik altijd al wel maar erger me er nu sneller aan.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:32

Hier ook zo ziek als een hond. -O-
Net een paar weken geleden bij een nieuwe werkgever begonnen, dus wil me nog niet ziekmelden. Gelukkig zijn ze heel flexibel met thuiswerken, dus dat ga ik morgen en overmorgen doen. En hopelijk woensdag weer goed genoeg om naar een klant toe te gaan.
Begon met spierpijn en een zere keel gisteren, eigenwijs in de tuin aan het werk geweest gisteren en zwaar getild. Kon mezelf ‘‘s avonds amper nog bewegen, vannacht veel wakker geweest omdat ik het zo heet had en het zweet van me af gutste. Als ik naar de wc loop breekt het zweet me ook uit. :+
Inmiddels met flink hoesten en een loopneus. Thermometer is in de verhuizing kwijt geraakt, dus geen idee of ik koorts heb, maar zo voelt het wel..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:33

Ik denk dat je daar geen thermometer meer voor nodig hebt om dat vast te stellen met die klachten. :')

Beterschap!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:38

Celebi schreef:
Ik denk dat je daar geen thermometer meer voor nodig hebt om dat vast te stellen met die klachten. :')

Beterschap!

Ja die conclusie had ik zelf ook getrokken. :')
Hopelijk morgen iets fitter, en mezelf even goed in de make up zetten voor de teams meetings die ik heb.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:38

Of juist niet, zodat ze zien dat je niet overdrijft :=

Ik meet eigenlijk nooit onze temperatuur, vind het niet echt toegevoegde waarde hebben...?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:41

Inderdaad haha. Hopelijk lukt het thuiswerken een beetje. Dat scheelt tegenwoordig ook wel, mensen durven zich vaak niet ziek te melden maar tegenwoordig is thuis werken een goede optie.

Ik meet wel mijn temperatuur maar dat komt omdat ik mijn lichaam voor geen meter vertrouw. Ik had in verleden vaak koortsklachten zonder dat ik koorts had.

Vandaag wel gereden ondanks dat ik koortsig was, soms dan vind het lijf dat niet leuk maar nu lijkt het me wel goed te doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:43

Ja en dan weet je dat je koorts hebt, en dan...? Hier verandert dat niets dus ik vraag me af wat het bij een ander voor nut heeft :=

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:48

Als ik mezelf ziek meld moet ik hoe dan ook naar een huisarts (lang leve Duitsland :+ ), maar omdat ik hier pas 3 weken werk wil ik mezelf echt nog niet ziekmelden..

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:52

purny schreef:
Voor corona hoorde je vrijwel nooit dat er zoveel mensen in ziekenhuizen lagen of dat er mensen overleden waren door complicaties van de griep.

Dan heb je toen niet opgelet. Dat speelde toen ook echt wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:56

Voor het ziekteverloop maakt het niets uit maar voor mensen die volop in het werkende leven staan is een COVID test niet verkeerd. Dan weet je waar eventuele langdurige klachten vandaan komen. Want je zal niet de eerste zijn die niet test en problemen met arbo krijgt.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 18:56

Ik kan eventueel wel thuiswerken,maar ben bang dat ik me morgen toch echt ziek moet melden. Zal niet veel gedaan krijgen en achter mn pc hangen en naar het scherm staren schiet voor niemand op. Dan kan ik beter mijn rust nemen.
Maar zien hoe ik mij morgenochtend voel.
Het schiet niet op....

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 18:58

BigOne schreef:
Voor het ziekteverloop maakt het niets uit maar voor mensen die volop in het werkende leven staan is een COVID test niet verkeerd. Dan weet je waar eventuele langdurige klachten vandaan komen. Want je zal niet de eerste zijn die niet test en problemen met arbo krijgt.

Dus dan moet je met je zieke lijf het huis uit om een test te gaan halen ofzo?
Hoe lang na begin van de klachten is zo'n test eigenlijk nog betrouwbaar?
Als je al een week klachten hebt,heeft het dan nog zin om te testen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:00

Misschien een tip om er toch eentje in huis te hebben. Ik zeg toch niet dat je ziek de deur uit moet?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:03

Werkt die test überhaupt nog wel betrouwbaar op de soort die nu rond gaat?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:06

pmarena schreef:
Ja en dan weet je dat je koorts hebt, en dan...? Hier verandert dat niets dus ik vraag me af wat het bij een ander voor nut heeft :=

Bij koorts moet ik me melden op de seh. Dus hier is het wel belangrijk. Maar dat geld voor normaal gezonde mensen natuurlijk niet.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:16

DuoPenotti schreef:
Werkt die test überhaupt nog wel betrouwbaar op de soort die nu rond gaat?

Dat vroeg ik mij ook al af. Destijds was het de ene mutatie van het virus na de andere en we zijn nu zo'n tijd verder...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:20

Nja vrienden van mij hebben laatst nog positief getest, dus blijkbaar is de mutatie nog terug te vinden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:23

Earth schreef:
Nja vrienden van mij hebben laatst nog positief getest, dus blijkbaar is de mutatie nog terug te vinden.

Maar als dat bij iemand nog positief test zegt dat niets over de betrouwbaarheid in procenten over alle corona gevallen.